
Ova subvencija uvedena je 2022. godine u okviru zakonodavnog paketa administracije tadašnjeg američkog predsednika Džoa Bajdena (Joe Biden), u cilju da podstakne zelenu energiju i prelazak na električna vozila, prenosi CNN.
Međutim, ukinuta je u julu, kada je američki predsednik Donald Tramp (Donald Trump) progurao novi budžetsko-fiskalni zakon. Prošle godine, američka prodaja EV porasla je za sedam odsto na 1,6 miliona vozila, prema podacima Biroa za transportnu statistiku.
Kraj poreskog kredita znači da će potražnja naglo oslabiti, a realne cene porasti. To je već motivisalo veliki broj kupaca da požuri i kupi EV tokom avgusta i septembra, ali se sada očekuje ozbiljan pad prodaje u poslednjem kvartalu godine. Automobilske kompanije sada razmatraju kako da postave nove cenovnike i nivoe podsticaja, iako je neizvesno koliko će to ublažiti udarac za potrošače.
Istorija pokazuje da proizvođači reaguju smanjenjem cena kada subvencije nestanu. Tako su 2019. godine Tesla i General Motors, nakon što su izgubili pravo na prethodnu verziju poreskog kredita, posegli za korekcijama cena.
Ipak, ovog puta situacija je složenija. Prodaja električnih vozila, iako i dalje raste brže od automobila sa klasičnim motorima, već pokazuje znakove usporavanja. U prvoj polovini ove godine porast je iznosio svega 1,5 odsto, dok je u drugom kvartalu zabeležen pad od 6,3 procenta u odnosu na prošlu godinu.
Analitičari očekuju da će proizvođači sada biti prinuđeni da ponude agresivnije popuste, povoljnije uslove finansiranja i povrat novca. Istovremeno, moguće su i korekcije proizvodnje, što bi moglo dovesti do smanjene dostupnosti pojedinih modela na tržištu i ograničiti prostor za pad cena.
Iako će nestanak poreske olakšice svakako pogoditi prodaju, istraživanje Cox Automotive pokazuje da 65 odsto potencijalnih kupaca planira da ipak ostane pri odluci da u naredne dve godine kupi EV, dok bi samo petina njih prešla na hibride ili vozila sa motorima na benzin. Ključni motivi ostaju performanse, ušteda na gorivu i održavanju, kao i ekološka svest, važniji faktori od same poreske olakšice.
Treba dodati da kredit nije bio dostupan za luksuzne modele čija cena prelazi 80.000 dolara, što znači da prestanak subvencije neće značajno uticati na tržište većih kamioneta i premium vozila. Ipak, kako većina Amerikanaca EV i dalje kupuje preko dilera, konačne cene će ostati predmet pregovora i neizvesnosti.
Na tržištu će zavladati određeni period turbulencije, ocenjuje specijalizovani sajt Cars.com, uz opasku da će se cena i potražnja električnih vozila u SAD u narednim mesecima formirati u uslovima nesigurnosti i prilagođavanja.
Izvor: Biznis.rs
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Chevrolet