Ford, GM, Fiat, Ford, Indijci i Kinezi zainteresovani za Zastavu

Izvor : dnevni list Blic (www.blic.co.yu)
Ministar za ekonomiju Mlađan Dinkić juče je potvrdio da će tender za prodaju
„Zastava automobila“ biti raspisan u decembru jer je pet svetskih kompanija već
zainteresovano za kupovinu kragujevačke fabrike. Prema njegovim rečima, to su
„Ford“, „Dženeral motors“, „Fijat“, kao i firme iz Indije i Kine. Kako „Blic“
saznaje u poslovodstvu „Zastave“, taj spisak nije konačan, a od budućeg
vlasnika domaće automobilske industrije se očekuju velika ulaganja koja mogu
dostići i milijardu evra i otvaranje novih radnih mesta. Kako je za „Blic“
izjavio generalni direktor grupe „Zastava vozila“ Zoran Radojević, napravljen
je projekat po kome bi kupac trebalo da instalira modernu tehnologiju i da
kapacitete za proizvodnju podigne na 120.000 do 150.000 automobila godišnje.
- Planirali smo da minimalna ulaganja treba da budu 151 milion evra, ali ona
mogu da dostignu i nekoliko puta veću sumu. Investicija bi trajala dve godine,
i za to vreme bi, postepeno, posao u novoj fabrici dobilo još 5.000 radnika.
Kod izbora kupca presudno će biti to da bude afirmisan proizvođač automobila,
sa jakim brendom. Sledi se princip iz škole - druži se sa dobrim đacima, i budi
takav da oni hoće da se druže sa tobom - kaže Zoran Radojević, koji je duboko
ubeđen u uspeh tendera.
Velike kompanije koje se bave proizvodnjom automobila je, kako tvrde u
menadžmentu „Zastave“, bez sumnje ohrabio ugovor sa „Fijatom“ i kupovina
licence za proizvodnju „punta“. Država je uložila 14 miliona evra za kupovinu
tehnološki nove, delimično robotizovane linije, na kojoj može da se montira i
40.000 vozila u toku godine u jednoj smeni. U isto vreme, od prodaje imovine
„Zastava“ je vratila 11,5 miliona evra starog duga italijanskom proizvođaču.
Prema rečima Miodraga Savićevića, predsednika Upravnog odbora „Zastave“,
„republička vlada je posle dužeg vremena aktivno krenula u privatizaciju
industrije“ i „sa punim džepovima povoljnih uslova krenula u veliko lobiranje
po svetu“.
- Za kupovinu fabrike automobila nisu zainteresovane samo kompanije koje je
pomenuo ministar Dinkić, već i firme iz Južne Koreje, Rusije i jedna
kanadsko-ruska korporacija. Već krajem septembra naši menadžeri će ići u Torino
na razgovore sa predstavnicima „Fijata“, a nakon nekoliko dana i sa drugom
grupacijom. Treba poneti „buket“ najpovoljnijih uslova, a to su poreske i
carinske olakšice, ulaganja novca i iz Nacionalnog investicionog fonda,
povoljni uslovi za zapošljavanje radnika i smanjenje doprinosa... Pojedini
sastanci prevazilaze mogućnosti industrijskih menadžera, pa će biti potrebna i
pomoć diplomatije - kaže Miodrag Savićević.
- Očekujem ulaganja od 500 miliona do milijardu evra, a u Kragujevcu bi trebalo
da radi i fabrika karoserija, montaža, dok će šansu dobiti i proizvođači
delova, pre svega guma, akumulatora i enterijera. U Srbiji bi oživeli transport
i trgovina.