Prodaja novih automobila u poslednja četiri meseca prepolovljena
Preuzeto sa : Politika.rs
Prodaja automobila u poslednja četiri meseca je prepolovljena, uprkos tome što su već krajem septembra sa najavom jednostrane primene Prelaznog trgovinskog sporazuma sa EU prodavci oborili cene uračunavši smanjenje carine za 10 odsto.
Za pad prometa, kaže Pavle Komnenović, uvoznik „opela” i vlasnik auto-kuće „Komnenović”, presudan je bio psihološki faktor.
– Ljudi su se uplašili ekonomske krize, nerado se zadužuju jer ne znaju šta ih sutra čeka. S obzirom na to da malo ko kupuje mašine za veš i šporete, ne čudi što je prodaja automobila pala za 50 procenata u odnosu na isti period prethodne godine – napominje Komnenović.
Slamku spasa dileri su videli u Prelaznom trgovinskom sporazumu, pa su pre države počeli da ga primenjuju u svojim kalkulacijama, ali to je, kaže Komnenović, pomoglo samo da prodaja ne stane potpuno.
– Svi prodavci su snizili cene za tih desetak odsto, ali od pre dve nedelje, od kada je i zvanično počela primena Trgovinskog sporazuma sa EU, propisano je da carina sa 20 odsto bude snižena na 10 procenata za tek uvezena vozila, a na 12,5 odsto za automobile koji se već nalaze u skladištima i salonima. To nam je dodatno otežalo poziciju–navodi naš sagovornik.
Ni budućnost, sudeći prema njegovim prognozama, nije ružičasta. Komnenović nagoveštava da će lizing kuće i banke najverovatnije pooštriti uslove kreditiranja zbog smanjenog priliva svežeg novca, pa će sve manje ljudi moći ovim putem da dođe do auta. Osim toga, uvoznici se ne mogu pouzdati u kupce na veliko, odnosno firme i državne institucije, jer svi stežu kaiš pa obnovu ili proširenje voznog parka odlažu za bolja vremena.
On, međutim, u najavljenoj proizvodnji „fijata punto” u Kragujevcu ne vidi konkurenciju. Vlada kaže ima pravo da zaštiti fabriku i subvencioniše kupovinu njenih proizvoda, ali to ne bi trebalo da se odrazi na prodaju drugih marki vozila. On tvrdi da je kupovina automobila stvar izbora.
Istraživanje specijalizovanog auto-magazina „Turbo” za poslednja dva meseca 2008. godine potvrđuje navode našeg sagovornika. I pored svih akcijskih sniženja i primamljivih poklona, novembar i decembar su bili najlošiji prodajni meseci za gotovo sve uvoznike. Novembarska prodaja od 2.911 putničkih vozila bila je za 38,87 odsto manja nego u istom periodu prošle godine i za 17,84 procenta niža nego u oktobru. Poslednjeg meseca u godini zabeležena je prodaja 2.731 automobila, što je za 46,53 odsto manje nego godinu dana ranije, odnosno 6,18 odsto manje nego u novembru. „Škoda” je bila najprodavanije vozilo, a iza nje slede „dačija”, „zastava”, „opel”, „folksvagen” i „pežo”.
Uvoznici ovih automobila juče, međutim, pod raznim izgovorima nisu bili raspoloženi da govore za novine.
U lizing kompanijama potvrđuju da se poslednjih meseci sve manje klijenata odlučivalo da sklopi ugovor sa njima.
Kupci koji su ovim putem dolazili do vozila sve više se muče sa otplatom rata. Upućeni tvrde da se na placevima lizing kompanija nalaze zaplenjeni automobili koji se broje stotinama, pa i sa „nekoliko hiljada”. Prošle godine, kažu, mesečno je vraćano desetak automobila, a sada i do tri-četiri dnevno.
U lizing kompanijama o tome ipak nerado govore. Niko od njih ne želi da otkrije koliko imaju sudskih sporova, problema sa naplatom i koliko je vozila oduzeto.
Mihailo Joksić, menadžer naplate potraživanja u Inteza lizingu, tvrdi da ova kompanija trenutno nema problema sa naplatom rata i da broj oduzetih automobila u poslednjih nekoliko meseci nije uvećan u odnosu na prošlu godinu. Najveći udar, odnosno problem sa naplatom rata, on očekuje u aprilu i maju.
– Stanje je generalno teško i dosta firmi je u blokadi. Propadaju velike firme i one za sobom vuku dosta malih preduzeća pa se bojim da će reprize propasti „Eltima” biti sve učestalije – kaže Joksić.
U Rajfajzen lizingu takođe zbog prelivanja globalne krize na realan sektor očekuju da veći broj klijenata neće moći da otplaćuje svoje dugove, ali se uzdaju u svoju dobru procenu rizika.
I Dušan Bajić, direktor marketinga NLB lizinga, kaže da ova kuća na lageru ima samo dva automobila zaplenjena od firmi koje su otišle u stečaj.
U S lizingu pad zainteresovanosti za ovaj vid kupovine pravdaju ovako:
– Polovinom prošle godine smanjenaje potražnja za kupovinom automobila uopšte, nakon objave da će se smanjiti carine za kupovinu automobila. Svetska ekonomska kriza dovela je do opreznosti klijenata. Očekujemo ponovo porast potražnje od marta, predstojeći sajam automobila sigurno će biti dobra prilika za kupovinu na lizing.
Bez odgovora je ostalo pitanje čiji su to automobili na parkinzima lizing kompanija koji čekaju nove kupce, ako svi dogovorom uspeju da reše problem sa klijentima i naplate zaostale rate.
Autor : M. Avakumović
Padaju i cene i prodaja polovnjaka
Prodaja polovnih automobila je u velikom padu još od kraja prošle godine. Uvoz polovnjaka je sve slabiji, iako su prodavci, zbog smanjenja carina, odavno snizili cene. Zbog svetske ekonomske krize, koja je uveliko zahvatila i Srbiju, u ovoj godini se ne očekuje povećanje prodaje polovnih automobila, kažu u većini kuća koje se bave uvozom i prodajom polovnjaka. Oni na lagerima imaju i po nekoliko stotina vozila i žale se da je krajem prošle godine došlo do ogromnog pada prodaje, između ostalog, zbog toga što su distributeri novih automobila u tom periodu značajno snizili cene.
Dalibor Tomić, iz šabačke „Auto Italije”, tvrdi da njegova kuća posluje uz gubitke. U odnosu na 2007. godinu, prodaja im je, kaže, opala najmanje 10 odsto.
– Zbog smanjenja carina bili smo prinuđeni da snizimo cene polovnih vozila, ali interesovanje ljudi je i dalje slabo. Ranije smo prodavali najviše „mercedes” i „be-em-ve”, a cene su, u proseku, bile od 18.000 do 25.000 evra. Sada je situacija sve teža, a ni primena SSP-a neće doprineti povećanju uvoza, odnosno prodaji polovnjaka – ističe Tomić, dodajući da očekuje da će posle početka proizvodnje „punta” u Kragujevcu, značajno pasti cena „Fijatovih” polovnjaka.
Velike gubitke imaju i u prodajnom preduzeću „Auto Aničić” iz Novog Sada. Placevi su im, kažu, dupke puni, a prodaja je skoro potpuno stala.
– Narod sve manje kupuje automobile jer su krediti pooštreni, a i platežna moć je smanjena. Ljudi se plaše krize. Kad čuju da je u Nemačkoj opala proizvodnja i prodaja automobila, prirodno je da će staviti prst na čelo pre nego što odluče da nabave polovnjak – smatra Milan Aničić, vlasnik ove auto-kuće koja, i pored sniženja cena polovnih automobila, ostvaruje minuse u poslovanju.
Ranijih godina „Auto Aničić” je najviše prodavao vozila marke „ford”, „sitroen”, kao i „fijat stilo” i to po ceni od 7.000 do 8.000 evra, dok se u proteklih nekoliko meseci proda tek pokoji manji automobil.
Slična situacija je i u beogradskom „Skad Unikomu”. Doskora nisu mogli da udovolje svim kupcima „pežoa”, „punta” i „sitroena sakso” koji su se, u proseku, prodavali za 5.000 evra, dok sada ovi automobili stoje na placu i čekaju neke bolje dane.
– Ljudi nemaju pare, a krediti su visoki. Džaba što su smanjene carine na uvoz polovnjaka, kad je tražnja sve manja. Iako smo snizili cene u proseku za 10 do 15 odsto do povećane prodaje, jednostavno, nije došlo – objašnjava Milan Janković, vlasnik „Skad Unikoma”.
Ne ide baš svima loše. Čačanski „Verona Moto” jedan je od malobrojnih prodajnih centara gde je u proteklih nekoliko meseci došlo do povećanja uvoza i prodaje polovnih automobila. Kriza se osetila na poslovanje, ali ne u velikoj meri, kaže Vladimir Belić, menadžer prodaje u ovoj auto-kući.
– Najprodavanija su nam „Mercedesova”, „BMW” i „Fijatova” vozila visoke klase, a cene variraju. Odlično, na primer, ide prodaja automobila vrednih čak 50.000 evra, koji su prešli svega 10.000 kilometara – naglašava Belić, dodajući da je „Verona Moto”, zbog smanjenja carina, snizila cene polovnjaka u proseku od 1.000 do 4.000 po vozilu.
On, ipak, priznaje da je prodaja opala u odnosu na 2007. godinu, dok u Centru polovnih vozila „Mercedes-Benca” tvrde da je obim prodaje u prva dva meseca ove godine isti kao i u toku prošle, odnosno pretprošle godine.
– Jednako se prodaju vozila svih klasa, jer smo fleksibilnom politikom cena i povoljnim uslovima finansiranja izašli u susret klijentima i tako delimično ublažili posledice aktuelne ekonomske krize – objašnjavaju u „Mercedes-Bencu” i ističu da jednostrana primena SSP-a neće bitno uticati na prodaju polovnih vozila.
Kako navode u ovoj kompaniji, ekonomska kriza će značajno uticati na povećanje potražnje za polovnim vozilima, jer se kupci sve više okreću restriktivnoj potrošnji, pa tako raste potražnja za vozilima starim od jedne do dve godine.
Autor : N. Miković