Preuzeto sa: BrzaBrzina.com
Ako ste mislili da je BMW uvek bio luksuzan proizvođač sa paletom punom skupih modela sa sportskim performansama, prevarili ste se
Pre nego sto je postao globalno priznat, BMW – ovu gamu su činili i mali, bukvalno, mikro automobili koji su mu pomogli da preživi teške posleratne godine...
Ako se zna, da je BMW iz rata praktično uništen, bez čitavih postrojenja i bez kupaca, panika koja je zahvatila upravu kompanije je bila potpuno razumljiva. Naime, većina fabičkih hala ostala je iza “gvozdene zavese“ dok je samo deo namenjen proizvodnju motorcikala bio u funkciji. U takvim uslovima, BMW je pokušao da pokrene proizvodnju automobila ali je to uradio u pogrešnom pravcu.
Modeli koji su ugledali svetlost dana pod čuvenim plavo-belim znakom su bili luksuzni i preskupi automobili, nedostižni posleratnim kupcima. Iako lepi i kvalitetni, BMW 501 sedan, 503 coupe i 507 roadster, su bili proizvedeni u jako malom broju primeraka, što fabrici nije donelo dovoljno novca da preživi na tržištu. Suočivši se sa bezizlatnom situacijom i neprijatnom blizinom bankrota, uprava BMWa je morala da smisli radikalno rešenje. U isto vreme, jedno 1,000 kilometara južnije od Minhena, italijanska fabrika ISO rashladnih uređaja i metalne galanterije, je napravila model Isetta, mikro automobil za dva putnika, nešto prtljaga i sa motorom i točkovima od skutera.
Italija, kao domovina malih gradskih automobila, odlično je prihvatila novog mališana koji se pokazao odličan za gradske uslove, ali ništa više od toga, jer bi bilo kakav ozbiljniji put loše delovao na putnike zbog slabog komfora i nikakve udobnosti. Prodaja Isette zadovoljavajuće krenula po celoj Evropi, i taj uspeh je privukao pažnju BMWa koji je odlučio da otkupi licencu i započne proizvodnju ovog autića u Nemačkoj. Ipak, nemački inženjerski ponos, nije dozvoljavao BMW-u da samo “prekopira“ Isettu, nego su odličili da je mehanički i dizajnerski unaprede.
Za početak, motor je zamenjen, BMW ovim agregatom iz motorcikla, zapremine 250 ccm sa 12 ks pri 5,800 obrtaja u minuti, montiran je četvorstepeni menjač, a snaga se prenosila na zadnja dva točka, preko gumenih kaiševa. Dizajnerski, farovi su izdvojeni od karoserije, a BMW-ov logo je montiran ispod vetrobrana. Inače, taj logo je bio daleko manjih dimenzija nego kod ostalih modela, kao da se BMW stideo ovog simpatičnog automobila. Iako se promene mogu činiti površne, Nemci su u stvari potpuno promenili Isettu, tako da ova dva automobila samo liče, a realno, nemaju ni jedan zajednički deo.
U svakom slučaju, premijera BMW Isette je bila 1955. godine, pred zapanjenom, ali i zaintrigiranom publikom. Zapanjenom, jer tako nešto niko nije očekivao od BMW-a, a zaintrigiranom jer je Isetta, predstavljala mikro automobil potpuno nove koncepcije. Tržište je odmah odlično reagovalo na nov model i u roku od 8 meseci preko 10,000 narudžbina je stiglo na adresu fabrike. Cena od ispod 1,000 tadašnjih nemačkih maraka je samo pomogla, a fabrika je garantovala 85 km/h maksimalne brzine dok je prema zakonu, Isettu bilo moguće voziti i sa dozvolom za motorcikl.
Već sledeće godine, 1956, Isetta dobija malo veći motor (300 ccm sa 13 ks) koji je napravljen tako što su postojećem agregatu povećani hod i prečnik klipa. Maksimalna brzina ostaje ista, a popularnost raste, dok BMW počinje da izvozi Isette i u ostale zemlje. U to vreme, u salone BMW su dolazili samo dve kategorije ljudi, oni bogati, dovoljno situirani da plate skupe limzine serije 501 ili oni koji bi želeli da voze automobil, a mogli su samo da priušte mikro vozilo kao Isetta. Zbog toga je tih godina BMW pokrivao samo početak i kraj ponude automobila.
Iste godine, Nemačka uvodi obavezu prave vozačke dozvole za kupce Isette, jer ih je bilo dosta na ulicama. Ohrabren uspehom ovog automobila, BMW otvara filijalu u Engleskoj, gde se Isetta počela proizvoditi 1957. godine. Popularnosti ovog modela doprinosi i energetska kriza sa kraja 50tih i činjenica da ovi automobili nisu bili veliki potrošači goriva. Želja da se ova koncepcija razvije, naterala je BMW 1958. godine, da predstavi Isettu 600, model koji je imao još dva sedišta i konvencionalnu zadnju osovinu radi boljih voznih svojstava. Motor je raspolagao sa 600 ccm i 20 ks, a maksimalna brzina je povećana na 103 km/h.
Ovaj model je bio najozbiljnija Isetta u smislu ponašanja na putu i jedina koja je mogla da poveze više od dva putnika. Ipak, početkom 60tih, BMW je odlučio da mu Isetta kvari imidže kao i da je uradila ono zbog čega je stvorena, a to je da stvori profit i omogući fabrici da opstane. Na negodovanje publike koja je zavolela ovaj mali auto velikog šarma, objavljen je prekid proizvodnje u avgustu 1962. godine. Nakon 130,000 primeraka napravljenih u Nemačkoj i 30,000 u Velikoj Britaniji, Isetta je otišla u istoriju kao najuspešniji mikro automobil na svetu. BMW je izbacio model 700 koji je, i pored malog motora, bio ozbiljan auto i nije bio pravi naslednik Isette.
Ipak, Isetta se nije sklonila sa ulica i u velikim evropskim gradovima je moguće i dalje videti Isette kako se voze u gužama na velikim bulevarima. BMW je zahvaljujući uspehu ovog malog automobila, izgradio imperiju koja se danas ne bi postojala da nije bilo Isette. Ne samo što je ovaj autić spasao jednu čuvenu marku nego je postao uzor za drugu, pa su tako konstruktori Smatra, otvoreno priznali da im je najveći uzor u radu bila baš Isetta. Titula “invalidski auto“ koju je Isetta dobijala na nekim tržištima je potpuno nezaslužena jer auto nikada nije bio namenjen prvenstveno toj grupaciji ljudi.
Kod nas je ovih simpatičnih BMWova bilo i to u većim brojevima, ali su ih vlasnici brzo zaboravljali kada bi se dokopali novca za neki ozbiljniji model, stoga ih je malo i preživelo. Nisu skupi za restauraciju, a nude interesantan gradski prevoz kao i potpuno novu dimezniju vožnje koja je modernim poznavaocima strana. Na tržištu oldtajmera su cenjeni, ali ne i skupi tako da se za mali novac dobija mali automobil, što je, priznaćete, ispravno, ali ne treba zaboraviti da je ovo mali automobil, ali sa velikom dušom i zaslugom ...
Autor: 426 Hemi
Slike: BMW