
Foto: Screenshot YouTube / The Sun
Nova studija ekonomista sa univerziteta Jejl je pokazala ono što su mnogi već naslućivali, politički istupi Ilona Maska su direktno uticali na prodaju Teslinih automobila u Sjedinjenim Državama. I to ne simbolično, nego veoma merljivo.
Između oktobra 2022. i aprila 2025. kompanija Tesla je, prema tim kalkulacijama, prodala između od 1 do 1,26 miliona vozila manje nego što bi prodala da njen harizmatični izvršni direktor nije postao politički polarizirajuća figura.
Prema istraživanju koje je objavio National Bureau of Economic Research, američka prodaja Tesle je mogla da bude 67 do 83 posto viša da se Mask nije javno svrstao uz republikanske i desničarske političke struje. Fenomen su autori nazvali "Maskovim partizanskim efektom", situacijom u kojoj političke izjave jednog čoveka direktno menjaju tržišnu percepciju globalnog brenda, piše Jutarnji.hr.
Mask je, podsetimo, u predizbornoj kampanji za izbore 2024. donirao 300 miliona dolara republikanskim kandidatima, čime je naglo prekinuo dugogodišnju bliskost Tesline baze kupaca s manje desnom demokratskom strankom SAD-a i politikama energetske tranzicije. Dodatno je podigao prašinu kada je prihvatio savetničku ulogu u Trampovom novom "Ministarstvu za efikasnost vlade" (DOGE) te javno podržao desne pokrete u Evropi, uključujući nemačku stranku AfD.
Rezultat je bio očekivan. Deo "levo i zeleno orijentisanih kupaca" koji su nekada bili među najvernijima okrenuo se konkurenciji. Prema istoj studiji, brendovi poput Forda, Hyundaija, Toyote i Volkswagena u istom periodu su zabeležili rast prodaje električnih i hibridnih vozila od 17 do 22 posto, što se tumači kao direktna posledica Maskovog političkog zaokreta.
Istraživanje upozorava i na šire posledice. Smanjena prodaja Teslinih električnih modela je usporila napredak Kalifornije prema cilju nulte emisije do 2026. godine, budući da Tesla u toj saveznoj državi ima ključnu ulogu u elektrifikaciji voznog parka. Ipak, autori navode da se percepcija javnosti delimično popravila tokom 2025. godine, kada se Mask ponovo fokusirao na tehnologiju: razvoj autonomnih vozila, robotaksija i humanoidnih robota, te privremeno prestao sa slanjem političkih poruka.
Uprkos svemu, Tesline globalne prodajne brojke i dalje su pod pritiskom. Prema dosadašnjim rezultatima, prodaja bi ove godine mogla da padne za dodatnih deset posto.
Izvor: Jutarnji.hr / National Bureau of Economic Research