home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Naša javnost je oduvek osuđivala Zastavu 101 da je ostala ista od početka do kraja proizvodnje. U kolikoj smo zabludi zapravo bili? Odgovor na ovo pitanje Vam nudi Zastava 101 Klub (www.zastava101.serbianforum.info).

Sve je počelo 1967. u projektnom birou FIAT fabrike u Torinu, kada je Dante Điakosa u saradnju sa dizajnerskom kućom Boano razvijao revolucionarni model FIAT 128. U trenutku kada se automobilom smatala samo limuzina sa uzdužno postavljenim motorom i pogonom na zadnje točkove, jedino su britanski Mini Moris i francuska Simka 1100 (prvi evropski hečbek) počeli da menjaju mišljenje javnosti. U tom trenutku, Aurelio Lampredi, tvorac motora FIATa 500, predstavio je svoj novi, SOHC kompaktni motor namenjen FIATu 128. Izlaskom na tržište 1969, Fiatova Osmica je potpuno potukla svoju konkurenciju i postaje najmoderniji auto srednje klase na svetu, najprodavaniji automobil u Evropi i, vrlo opravdano, dobija titulu automobila godine. Dante Điakosa je ispitivao prototipove salon – limuzine, familiare – karavan, kao i tada pionirske hečbek verzije Osmice. Međutim, istraživanje tržišta je pokazalo da evropska javnost nije spremna za hečbek, a rukovodstvo FIATa, i pored Điakosinog insistiranja na proizvodnju hečbek verzije Osmice, odbija da eksperimentiše sa ovakvim modelom karoserije.

Paralelna priča se dešava te iste 1969, u Jugoslaviji, u Zavodima Crvena Zastava pod vođstvom legendarnog Prvoslava Rakovića – sada slobodno možemo reći tvorca kragujevačke autoindustrije.  Naša Zastava je u tom trenutku uspešno osvojila proizvodnju Zastave 750 i 1300 ( popularnog Fiće i Tristaća koji su rađeni pod FIATovom licencom), međutim sve je ukazivalo da su ovi modeli već zastareli, naročito kada je izvoz u bio u pitanju. Entuzijazam gvozdenog Rakovića je i dalje bio nepopustljiv, i rukovodstvo ZCZa usvaja odluku da se krene sa razvojem novog projekta ’’Nacionalno vozilo’’. Tim iz Zastave na čelu sa Rakovićem odlazi u Torino i počinje pregovore sa FIATom o proizvodnji novog licenciranog modela. Sa FIATove strane, takođe entuzijastični Dante Điakosa uočava priliku za ostvarenje svog sna, hečbek FIAT 128 (skice je čak objavio u CAR magazinu 1969, kako bi izvršio pritisak na svoje poslodavce da ga poslušaju). Posle više dana pregovora, kocka je bačena i Jugoslavija dobija vrlo povoljnu licencu za (nenadano) proizvodnju najmodernijeg automobila u Evropi.

Iste godine ponosni Raković je zaintrigirao javnost najavom da će Zastava proizvesti moderan automobil, ali bez detalja. Javnost je planula, dok su novinari Jugoslovenskih auto – magazina sa raznih grana u šumama probne staze u Kragujevcu izveštavali i nagađali o automobilu koji je potpuno novim zvukom grmeo na probnoj stazi. Krajem 1970, model bez imena je bliže predstavljen, sa nekoliko šturih fotografija, a automobilska javnost je pala u histeriju kada je početkom 1971, Zastava 101, derivat italijanskog Fiata 128 sa praktičnijim petim vratima predstavljena široj publici 15. marta 1971. na Salonu automobila u Beogradu, a serijska proizvodnja je počela godinu dana kasnije. Odmah na početku prodaje dobio je stasus novog nacionalnog automobila. Gvozdeni Raković je svoj trijumf ovenčao dolaskom pred Saveznu Skupštinu SFRJ, kako bi izvestio državni vrh da je proizvodnja počela, tek proizvedenom ‘’Jedinicom’’ kako je slovenački Avto – magazin u početku krstio našeg Stojadina .

Prototipovi su krasili auto salone, a liste čekanja su već bile podugačke. U početku su nuđene dve verzije, standard i De Luxe, koja se od standardne verzije razlikovala po sedištima od crvenog skaja (standard je imao od crnog skaja), crvenim tepihom na podu, hromiranim lajsnama na tapacirunzima vrata, imitacijom drveta na ploči ispred suvozača koja zatvara otvor za radio-aparat i po ručici menjaca koja je bila providna sa znakom Z unutra (standard je imao crnu okruglu). Takođe, verzija DeLuxe je spolja imala hromirane lajsne na pragovima i ivicama krova.

Kasnije je standardni model nešto izmenjen, pa je dobio crnu masku hladnjaka u obliku saća, umesto srebrne, i kao takav, uz manje izmene se proizvodio sve do 1979. godine.

Umesto modela DeLuxe, 1976. god. se pojavio novi model Zastava 101 L koji se od modela DeLuxe razlikovao po novim branicima sa gumenom lajsnom, sedištima i tapacirunzima vrata od pliša, koji se takođe nalazio i na zadnjoj polici. Naslon sedista je mogao da se obara unazad. Maska je bila drugačijeg dizajna sa dve srebrne horizontalne linije, a takođe je imao svetlo hoda unazad, električnu pumpu za pranje vetrobrana, upaljač za cigarete i pokazivač temperature motora umesto signalne lampe, kao i servo-uređaj za kočenje. Poslednja serija standard modela imala je oznaku Zastava 101 B i sedišta sa modela L koja se obaraju.

Svi su imali motor od 1116 ccm sa karburatorom WEBER 32 ICEV 10, Holley Europea 32 ICEV 10, IPM 32 MGV 1 ili Solex C 32 DISA 20 i stepenom kompresije 8,8:1. Jedina izmena motora je bila aprila 1976. od broja motora 0076986 kada je uvedena bregasta osovina sa širinom brega od 20 mm umesto stare od 14 mm.

1979. počinje serijska proizvodnja nove game modela koji su predstavljani nesto ranije ('77-78.) Confort, Mediteran, Special, Super (SC).

Model Super je u zavisnosti od godišta imao oznaku Zastava 101 S (Super) ili SC (Super Confort) ali su u potpunosti bili identični. Modeli Confort, SC i Special imali su branik bez odbojnika sa crnim plastičnim navlakama na krajevima, četvrtaste farove, novu masku hladnjaka sa dve horizontalne srebrne linije, retrovizor, brisače i pokretne delove kvake u crnoj boji, male kape sa oznakom Z od crne plastike na sredini točkova umesto hromiranih ratkapni kod prethodnih modela. Ugrađeni su još grejač zadnjeg stakla, signal ručne kočnice i nedovoljnog nivoa ulja za kočnice. Tapacirunzi vrata i zadnja polica su se izrađivali u 4 boje: crna, siva, drap-bela i crveno-narandžasta sa hromiranom lajsnom na sredini tapacirunga.

Model Special, najjači model Zastave 101, imao je merač broja obrtaja motora u sklopu instrument-table, a umesto pepeljare na sredini imao je merače pritiska ulja i temperature motora. Pepeljara je bila premeštena u konzolu ispred ručice menjača, koja je takođe bila nova. Zanimljivu su podaci da je Zastava 101 Special imala karakteristične delove koji su u Italiji ugrađivani na FIAT 128 RALLY, kao i tada izuzetno popularne magnezijumske felne CROMODORA ABARTH CD 57.

Modeli Confort i Special su imali plastične lajsne na vratima i krilima, koje ostali modeli nisu imali.

Model Mediteran je imao 3 vrata i okrugle farove, a ostali detalji su bili identični ostalim modelima iz game.

Model Confort proizvodio se sa motorima od 1116 ccm i 1290 ccm sa jednogrlim karburatorom IPM 32 MGV 10 za motor 1116 i IPM 32 MGV 25/250 za motor 1290 ccm i stepenom kompresije 9,2:1 za motor 1116 ccm i 9,1:1 za motor 1290 ccm.

Model SC (Super) proizvodio sa motorom od 1116 ccm sa dvogrlim karburatorom WEBER 32/32 DMTR 90/250 i 4-2-1 izduvnom granom i imao je snagu od 64 KS.

Model Special se proizvodio sa motorom od 1290 ccm sa dvogrlim karburatorom WEBER 32/32 DMTR 90/250 i izduvnom granom 4-2-1 i imao je snagu od 73 KS.

Model Mediteran se proizvodio sa motorima od 1116 ccm i 1290 ccm, sa 55 KS, odnosno 73 KS (kao kod modela Special).

Svi modeli su imali manji volan sa prorezima na paocima i natpisom ZASTAVA na sredini (na tasteru sirene), dok je model SC/Super na sredini imao veliki znak Z.

Svi modeli su imali naslone za glavu na prednjim sedistima, a kod modela SC/Super su bili integrisani sa naslonom sedista. Ova sedišta su bila kopija Pilot sedišta Porche modela, a u našoj javnosti su kasnije prozvana ‘’Spomenici’’ zbog glomaznog izgleda, ali i čvrstine samog naslona koji je izdržavao sva opterećenja i pružao maksimalnu bezbeddnost putnika.

Navedeni modeli su se proizvodili sve do sredine 1983. godine, kada su ih zamenili modeli Zastava 101 GT/GTL 55/65, koji su imali izgled modernog FIATa 128. Novi Stojadini su imali dosta izmena u odnosu na prethodne: novi, širi hromirani branici sa integrisanim pozicionim svetlom i pokazivačima pravca u prednjem braniku umesto na ivici prednjeg krila. Nova maska hladnjaka sa srebrnim linijama i znakom ZASTAVA, novi bočni pokazivači pravca u obliku romboida na prednjim krilima, bočne lajsne sa srebrnom trakom ne donjem delu vrata i prednjeg krila, novi dizajn čelicnih felni, sa 4 polja na kojima se nalaze po dva pravougaonika i crnim, metalnim ratkapnama na sredini sa znakom Z kod pojedinih modela, ili plastičnim malim ratkapnama sa znakom Z kao kod prethodne serije modela.

Enterijer je krasila potpuno nova instrument-tabla u braon boji, volan bez proreza na paocima sa natpisom ZASTAVA na sredini, a u celoj unutrasnjosti su dominirali braon tonovi.

Model GT je imao modernizovanu instrument-tablu slicnu prethodnoj generaciji modela, dok je GTL imao potpuno novu instrument-tablu, sa po dva prekidaca sa leve i desne strane, potpuno novim komandama za grejanje i provetravanje i sa velikom zatvorenom kasetom ispred suvozača i otvorenom policom iznad nje.

Takođe je primenjen novi dizajn ručice menjača i rukohvata ručne kočnice, a ispred ručice menjaca je postavljena kaseta za sitnice. Tapacirunzi vrata su bili u kombinaciji skaj-tkanina u braon boji, a takođe nov dizajn zadnje police koja se podiže zajedno sa 3-im/5-im vratima.

Primenjeno je mekše i udobnije vešanje, a samo vozilo je neznatno niže, što je dosta doprinelo stabilnosti na putu.

Na modelu GTL je modifikovan kočioni sistem i usavršeno je zaptivanje kočionih cilindara, rezervoar kočione tečnosti je premešten sa unutrasnjeg blatobrana na nosač akumulatora, čime su skraćeni vodovi od rezervoara do glavnog kočionog cilindra i sprečeno stvaranje gasnih čepova u sistemu. Takođe na modelu GTL je primenjen signalizator neispravnosti kočnica.

Motori su bili standardni 1116 ccm (55KS) sa jednogrlim karburatorom IPM 32 MGV 12 i 1301 ccm (65KS) sa dvogrlim karburatorom WEBER 30/32 DMTR 90/250. Jedina izmena je primena sajle za gas umesto poluge od sredine 1986. god, kao i primena 4-2-1 izduvnog kolektora koji je omogućavao bolje pražnjenje cilindara što doprinosi većoj snazi motora.

Od avgusta 1986. god. primenjena je nova vrsta zaptivke glave cilindara koja se ne doteže na prvom servisu, za razliku od stare za koju je dotezanje bilo neophodno. Promenjen je i prečnik vijaka glave cilindara koji je 10 mm umesto 12 mm.

Modeli GT i GTL su se proizvodili u verzijama sa 3 i 5 vrata sve do početka 1987. kad nastaje nova generacija modela Yugo 1,1/1,3 GX. Spoljašnje razlike u odnosu na prethodnu generacije su minimalne i svode se na bočne lajsne sa crvenom trakicom umasto srebrne, oznaka 1,1 GX (ili 1,3 GX u zavisnosti od modela) ispod bočne lajsne na prednjem krilu i na 3-im/5-im vratima, kao i okrugle oznake Y umesto Z na zadnim stubovima i oznaka Yugo na 3-im/5-im vratima, kao i potpuno crne kvake na vratima. Ponovo su vraćene čelicne felne sa okruglim otvorima (koje je proizvodio ZMAJ iz Beograda), a na sredini su imale male plastične ratkapne sa oznakom Y. Unutrasnjost je praktično ista, osim primene tapacirunga vrata (koji su i dalje od lesonita sa kombinacijom skaj-tkanina) i ručice menjača u sivoj ili oker-žutoj boji (instrument-tabla je i dalje u tamno braon ili crnoj boji). Jedina promena na motoru je uvođenje 4-2-1 izduvne grane na svim verzijama i primena razvodnika paljenja sa depresionim korektorom predpaljenja umesto centrifugalnog.

Model GX se veoma kratko proizvodio tako da već sredinom 1988. godine na tržiste izlaze novi modeli Yugo Skala 55/65 koji su imali dosta izmena u odnosu na prethodne verzije. Maska hladnjaka je crna sa srebrnim okvirom na sredini i srebrnim lajsnama koje idu od okvira do fara sa leve i desne strane, uvodnik vazduha na poklopcu motora, nove plastične ratkapne sa znakom Y, a uz doplatu je moguce naručiti felne od lake legure 5Jx13 H2 (popularno nazvane Koralke jer su bile obeležje YUGO KORAL AMERICA modela), šire bočne lajsne, natpis YUGO na prednjim krilima iznad lajsne, i na 3-im/5-im vratima, natpis Skala55/65 (u zavisnosti od modela) na 3-im/5-im vratima, integralna bočna stakla sa retrovizorima podesivim iznutra, novi, dublji plastični branici u crnoj boji, ili metalni hromirani sa crnim plastičnim rubovima, kao kod prethodnih modela (zavisno od verzije). Unutrašnjost je tada bila, kompletno u sivoj ili oker-žutoj boji (zavisno od verzije) uključujući i instrument tablu i sve detalje enterijera, kao i sedišta, koja su udobnija u odnosu na prethodne verzije (proizvodnje Filip Kljajić iz Kragujevca ili Ramiz Sadiku iz Peći). Tapacirunzi vrata su potpuno novog dizajna, plastični su, a preko plastike je nanet sloj koji imitira vlakna tkanine, izmenjeni su i rukohvati na vratima.

Na svim verzijama je, pored već standardne 4-2-1 izduvne grane, primenjeno elektronsko paljenje po sistemu BOSCH.

Verzija Skala 65 (motor 1301 ccm, proizvodnje DMB Rakovica) ima 5-stepeni menjač i novu stabilizacionu polugu (balans-štanglu), kao i novi dvogrli karburator WEBER 7Y2M-RA sa automatskim sauhom.

Mogeli YUGO Skala proizvodili su se gotovo nepromenjeni sve do 1994. (osim malih promena, neki modeli bez bočnih lajsni i neki sa novim tipom retrovizora takođe podesivim iznutra), kada, i pored opšte krize u državi, nastaju nesto modifikovani modeli Skala 55 C/65 C. Najvažnija modifikacija je bila primena 5-stepenog menjača i nove stabilizacione poluge (balans-štangle) kod svih verzija (i 55 i 65), kao i primena većih kočionih diskova prečnika 240 mm sa Lucas Girling stezačima i indikatorom istrošenosti obloga od modela Florida.

U unutrašnjosti je primenjena nova instrument-tabla, dok je ostatak gotovo isti, osim primene tamnije nijanse tapacirunga vrata (sivo-crna umesto sive, oker-žuta se od '91-92. više ne proizvodi), takođe postavljeno ja zadnje svetlo za maglu i svetlo prtljažnika, a umesto retrovizora podesivih iznutra, postavljaju se oni na vratima, ispod stakla, sa starije generacije modela Koral.

Takvi modeli su se proizvodili sa neznatnim izmenama (primena ratkapni sa modela Florida, ili manjih koje su samo na sredini felne, a kasnije potpuno novih koje se ne šrafe, različiti dezeni štofa sedišta kao i tapacirunga vrata), a krajem 2002. i početkom 2003. godine modeli dobijaju uže plastične branike sa modela 128 Skala, kraću konzolu za radio aparat i pepeljaru ispred ručice manjača, a sa promenom znaka fabrike dobijaju novo ime i oznaku, Zastava Skala 55/65, umesto Yugo Skala 55/65.

Od juna 2003. godine svi modeli imaju modifikovan kočioni sistem, primenom novog, većeg servo uređaja i glavnog kočionog cilindra od modela Florida.

Proizvodnja modela sa 3 vrata je prekinuta 1990/91. godine. Sredinom 2007. godine svi modeli su dobili novu, savremenu instrument-tablu sa digitalnim brojačem pređenih kilometara, pokazivačem broja obrtaja i elektronskim brzinomerom koji signal dobija električnim putem umesto sajle, novi aluminijumski hladnjak, unutrašnji retrovizor je bio lepljen na vetrobransko staklo, spoljne retrovizore od Fiat Seicenta, glavčine prednjih točkova, ležajeve i homokinetičke zglobove od Fiat Punta, kao i primenu jednog ključa za sve brave na automobilu. Početkom 2008. počinje ugradnja modifikovanih zadnjih vrata sa staklima bez leptira i integralnim kederima stakala na sva 4 vrata.

Poslednji, 1.273.532. primerak Zastave 101 sišao je sa proizvodne trake kragujevačke fabrike 23. novembra 2008. godine.

Iako smo se od Stojadina oprostili te 2008, on i dalje ostaje najtraženije najjeftinije polovno vozilo na tržištu, ali proizvodnja teretne verzije Poly traje i dalje na proizvodnim linijama fabrike Zastava specijalni automobili u Somboru.

Ukoliko želite da pročitate još tehničko – istorijskih podataka o Zastavi 101, posetite internet forum Zastava 101 Kluba na adresi www.zastava101.serbianforum.info, gde se možete besplatno registrovati.

Autor teksta: Miljan Milojković – Zastava 101 Klub

Fotografije: Zastava – Yugo automobili

Stare reklame za Zastavu 101









čitanja : 33293



Komentari

Mediteran se razlikovao još i po toniranim staklima.
Kada čovek pogleda Fijat stilo, koji je direktni naslednik Fijata 128 i šta se menjalo na recimo Tojoti koroli, VW golfu ili Hondi sivik u istom periodu, onda shvati da ta zabluda, pomenuta u najavi teksta i nije tako velika.

Autor ZLA831AB 15 Avg 2013, 08:08

Proizvodili smo tada najmoderniji evropski auto......

Autor milan 15 Avg 2013, 08:35

Niko i ne tvrdi kako nije ulagano u 101, ali je taj model davno zastareo kao i Zastava. Ne moze se ziveti 30god, na istom modelu, i istim nacinom sklapanja. Verovali ili ne, tek kad je dosao Fiat napravljen je pogon za preradu otpadnih voda, dotle je farba iz lakirnice, ulja i dr. islo u reku Lepenicu, sto prolazi kroz grad.

Autor B.M. 15 Avg 2013, 09:07

@VM
Informacija ti nije tacna.
Postrojenje za preciscavanje otpadnih voda je izgradjeno u Zastavi pre devedesete godine, ali nije zavrseno do kraja i pusteno u rad jer je devedesete izbio rat i nastala ekonomska kriza. Kasnije u Zastavi devedesetih godina Odrzavanje je moralo sa novog postrojenja nezavrsenog da skida delove kako bi ih ugradjivali u ostalu proizvodnu opremu (klasicno budzenje).
Dolaskom FIAT-a postrojenje KATAK se samo dovrsava i dokompletira i konacno pusta u rad. FIAT je samo dovrsio postrojenje za preciscavanje otpadnih voda, ZASTAVA ga je izgradila. Nesto slicno projektu PROKOP u Bg, samo sto je KATAK u Zastavi vec bio zavrsen 90%, a stanica Prokop je mozda tek na 30-50% zavrsenosti...

Autor dri 15 Avg 2013, 11:18

"Niko i ne tvrdi kako nije ulagano u 101"?

Zapravo se mnogo (ali *mnogo*) često pametuje floskulom da je "Zastava" pravila jedno te isti auto dok su drugi išli daleko dalje, kao i da je ceo tehnološki razvog u "Zastavi" zasnovan na novu masku za "Juga" (kao da se nisu desile ni "Florida" ni rat, da ne govorimo o prototipima koja nažalost nisu videli svetlost dana).

1938-1978 Volkswagen Beetle | 60
1948-1990 Citroen 2CV | 42
1970-2012 Lada Zhiguli/ Riva | 42
1959-2000 Austin Mini | 41
1971-2008 Zastava 101 | 37
1961-1992 Renault 4 | 31
1984-2012 Maruti 800 | 28
1980-2008 Zastava Yugo | 28
1963-1990 Sachsenring Trabant 601 | 27
1967-1991 Polski-Fiat 125p
1966-1988 Wartburg 353 | 22

Spisak *narodnih vozila* ne uključuje vozila koja se još uvek prave (poput 1977. "nive" ili 1957. "hindustan ambasador").

Ne uključuje komercijalna vozila, ni vozila koja su se nakon radnog veka proizvodila i prodavala van domaćeg tržišta. Ne bi bilo fer. ;)

Ne uključuje vozila koja su tokom dugi niz godina na tržištu dobili fejslift ali ništa bitno, poput "ševroleta kavalier" (a ima takvih koliko hoćete).

Takođe ne uključuje platforme koje se nisu suštinski menjale (GM W-Body, Golf V na Golf VI, itd itd.)

Još ponešto nedostaje, najviše sa orijenta jer za to bi bilo potrebno baš dosta vremena ...

Autor CaMIRO 15 Avg 2013, 12:10

Ono sto ljudi zaboravljaju je sta bi bilo da na prostoru Ex YU nije doslo do ratova. Yugo je lansiran 1982, Florida 1986-7 (4-5 godine posle Yuga). Znam da je za pocetak 90*tih planiran nov model koji bi sigurno bio novi iskorak i po kvalitetu i po tehnologiji. Mozemo samo da pretpostavimo sta bi se desavalo u Zastavi da nije doslo do krize i ratova u Ex YU, ali logican sled bi bilo novi modeli npr 1992, 1998, 2006,... To bi podrazumevalo gasenje starih modela Yuga, 101, kasniej i Floride, bas kao sto je pojavi Yuga i Floride predhodilo gasenje tristaca i fice...
Sta bi bilo kad bi bilo???

Autor driver 15 Avg 2013, 12:16

Zastava bi propala i bez rata, ali onda bi bila ranije prodata i bolje bi prosli. Cim je propao Yugo u SAD svi smo znali da dolazi kraj, i nema druge do prodaje Zastave. Drzava je bila u krizi i jedva su imali za plate radnicima, a kamoli za razvoj novog modela.
@DRI, a sta to menja stvar ako su poceli pogon za preciscavanje, pa nisu zavrsili, a usput i to sto su poceli ocerupali? Fiat tu sigurno nije koristio tehnologiju 90ih vec najsavremeniju. Samo bruka vise, kao i autoput KG-BA koji rade vec 12 god. i jos nisu zavrsili. A radi se o 30ak km.

Autor B.M. 15 Avg 2013, 13:11

Shvatio sam da se veoma malo na Balkanu zna o poslu "Jugo amerika" (ljudi su u čudu kada im kažeš da je prodato 145.000 vozila).

Ne pomažu floskule poput "kakva meni plata ..." koja je inače prevod od Detroitskog "When they pay me more, I'll fix your door".

Šta reći, treba misliti svojom glavom.

Ali ovo je već prvi put da čitam da su Briklinove mahinacije, a ne rat, dovršili "Zastavu".

Bez rata i sa novom "Floridom" (koja je pohvaljena u britanskoj mediji, posebno ističem Tiff Needell i "Top gear"), "Jugo amerika" bi se moglo dovesti u red.

Ne bi bilo prvi put da proizvođač ima problema sa distributerom (primera radi, BMW iz ranih sedamdesetih, gde je ceo lanac bio korumpiran).

Autor CaMIRO 15 Avg 2013, 13:42

Ostaju cinjenice a to su:
-Sa kraja 70 ih to je vec bio zastareo model koji se prodavao po previsokoj ceni, jer je drzava stitila zastavu velikim uvoznim dazbinbama, pa su gradjani bili prinudjeni da skupo placaju zastareo proizvod,prakticno preko dzepa poreskih obveznika je tekao razvoj Zastave:
-Zastava nikada nije stvarno trzisno poslovala,niti je drzavi donosila novac, donosili su gradjani koji nisu imali drugog izbora vec da kupuju Zastavu
-Tehnicki razvoj automobila za 40 godina je bio manji nego sto prosecna auto firma ulozi u ristajling, tako da ne znam cemu sve ovo
-navedeni spisak narodnih automobila ne bi trebao da obuhvati i model 101 zato sto je vecina modela u startu proizvodnje predstavljala jeftini projekat koji je trebao da pomogne motorizaciji raznih nacija i da posluzi kao jeftina, kvalitetna i upotrebljiva alternativa skupljim modelima na trzistu, ni jedan od navedenih automobila nije bio poslednja rec tehnike i dizajna prilikom pocetka proizvodnje, vec naprotiv, a 101 je bio savremeni konkurentni automobil nize srednje klase, koji je vremenom to prestao da bude upravo zbog odsustva trzisnog momenta u celoj prici.

Autor Bobo 15 Avg 2013, 14:28

101 je samo Fiat 128 sa 5 vrata, i zamenjen je cim je zatareo, a to je bilo jos 1978. kada je stigao Ritmo!

Nekima je ocigledno svest ostala jos na nivou tog vremena i dogadjaja...

Autor carobnjak 15 Avg 2013, 16:07

Niko bolje ne poznaje Zastavu od Kragujevca, a Talijani su u gradu dočekani kao spasioci. Gradonačelnik KGa Verko je nekad bio direktor u Zastavi. Jednostavno da se moglo više, nebi dali drugima, zato ne treba biti veći katolik od Pape.

Autor B. M. 15 Avg 2013, 17:09

Osećam dužnost da ukažem na to da se Zastava 101 nije kupovala samo zato što se nema para.

Ako izuzmemo sedamdesete i osamdesete kada su prodajna mesta Zastave imala spiskove čekanja na nov, a uplaćen auto, i kada su ljudi menjali auto na dve godine,kada smo se oporavljali od rata i inflacije, prosečan Srbin je mogao uz muku, ali je mogao, sebi da priušti NOV auto, a to su upravo bili Stojadin i Yugo.
Gledam šta se dnas radi, a i onda se radilo,kupuju se tuđi grobovi od auta koje su Italijani ili Nemci izvozali do 300 hiljada kilometara, a naši ljudi se biju u grudi i viču ''Što sam kupio auto iz uvoza, bolji nego novi Yugo''. Gluposti!
Kada se kupovao novi Yugo, svi zaborave na redovno održavanje, nego puni rezervar, gas do patosa, a servisna knjižica stoji neotpakovana, a kad se kupi polovnjak iz Nemačke, tu se sve radi i pre vremena. Ako li polovnjak zakaže, onda ide kuku-lele, zove se rodbina i kukumače se prijateljima da se pozajmi novac za popravku.

Ima dosta primera gde Stojadin izdržava 400 hiljada kilometara bez otvaranja motora, ali čovek je sve poštovao i redovno ga održavao.

Ne kažem da su naši automobili bili najbolji, daleko od toga - iako je ipak servisna mreža tu najviše odgovorna sa parolom ''jao, opet jugo, kada ću mercedesa da popravljam?'', već ukazujem na poremećen sistem vrednosti u kome je sve tuđe bolje od našeg, forsira se uvozna roba, a sa druge strane se kuka kako naša industrija propada.

Koliko je star vaš auto? Koliko je realno prešao?
Da li nam je zaista bolje sada kada za nov auto moramo da izdvojimo najmanje 10 hiljada evra (a uglavnom izdvajamo oko 5 hiljada evra za tuđi krš iz uvoza) ili kada je bilo dovoljno 4 hiljade za potpuno nov auto sa garancijom od dve godine?

Autor Beograd011 15 Avg 2013, 17:48

Šta bih dao da bar na jedan dan ima da se kupi novi Yugo... Bio bih najsrećniji.

Autor Predrag® 15 Avg 2013, 18:12

Šteta je što je uništena istorija, što nije zadržan brend yugo, što su uništeni proizvodni pogoni do nemilosti, a moglo je i trebalo je izmestiti Fiat iz centra Kragujevca. Tržitu treba jeftin jednostavan, automobil, jeftiniji od Dacije, bolje reći tržište vapi za njim. 500L nije nam trebao ko psu peta noga, a to će brzo biti i dokazano.

Autor stranac 15 Avg 2013, 18:45

Imao sam do skoro jedan broj časopisa Car & driver negde sa početka 1990 gde se u članku pominju planovi Fiata da preuzme 51% vlasništva u ZCZ.Čak su bile objavljene slike navodnih prototipova novih modela.Novi koral je izgledao kao umanjena Florida.Poprilično restilizovan Uno je trebalo da bude jeftin world car.
Naravno,naši se nisu dali a sve pod parolom"Mi nismo na prodaju"i oduševljeno aplaudiranje razdragane radničke klase.
Svi vidimo dokle se stiglo.Fiat je došao po svoje a mi....?

Autor Zamlata 16 Avg 2013, 00:26

@Zamlata
jeste bilo je tako ali se Fiat povukao jer su se narodi SFRJ uvatili puske umesto motike i eto nas tu gde smo!

Autor carobnjak 16 Avg 2013, 07:23

Mislim da pre rata po zakonu nije se mogla prodati fabrika strancima vec samo do 49%. Iveco ima udela u Zastava Kamionima.

Autor B. M 16 Avg 2013, 09:45

Nemam ništa protiv stranih investitora, ali mislim da bismo svi trebali da pročitamo istoriju poljskog FSO, koji nam je najsličniji slučaj.

Autor Beograd011 18 Avg 2013, 23:29

zastava je auto

Autor ivan 09 Sep 2013, 20:23

O čemu vi pričate,uspoređivat jednu VW Bubu ili citroena sa zastavom?Ovo prvo dvoje su vozila koja su startovala u svojim zemljama,proizvodila se jedno vrijeme te je onda u matičnim zemljama proizvodnja obustavljena i prebačena u siromašnije zemlje,zato je recimo Buba rađena toliki niz godina,kvaliteta,jednostavna mehanika i simpatičan izgled.

Autor Mad_Max 13 Dec 2014, 00:00

Da li imate el. motor brisača stakla za 128?

Autor misa 13 Maj 2015, 14:07

Da li imate digitalnu instrumental tablu za zastavu 101, skala 55, godina proizvodnje 2008, koja je cena ?

Autor Stipo 24 Avg 2015, 20:21

Digitalno i Z101, sta bi to moglo da bude?

Autor carobnjak 24 Avg 2015, 21:48