home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Preuzeto sa: BrzaBrzina.com

Predstavljanje Lamborghini Countacha davne 1971. godine je zateklo Ferrari na spavanju.

Legendarni italijanski proizvođač vozila, koji je stekao ime na stazama do navedenog perioda, uvek je proizvodio serijske modele tek toliko da se kvalifikuje za auto sport i da naravno ima dovoljne finansija za njega, ali u klasi serijskih modela gotovo nikada nije imao konkurenciju. A onda se pojavio Lamborghini i počeo da pravi ime za sebe. Prvo je debitovao model Muira kao prvi serijski automobil sa centralno postavljenim motorom koji se proizvodio u velikim brojevima, a onda je usledio legendarni Countach početkom 1970tih godina i u potpunosti promenio standarde superautomobila. Iako se na pravi odgovor Ferrarija moralo čekati čak 13 godina, predstavljanjem modela Testarossa je vratilo italijanskog proizvođača u svetski vrh. Testarossa ne samo što je takođe postavio standarde u klasi, već je u samo sedam godina proizvodnje proizvedeno približno 10,000 primeraka, što je odlična cifra za superautomobile čak i za današnje standarde. Ali krenimo redom...

Kada je Lamborghini predstavio model Miura 1967. godine, Enzo Ferrari nije delovao previše zabrinuto. Iako je novi konkurent počeo da stiče ime za sebe sa centralno postavljenim motorom, Enzo je smatrao da ova strategija nije idealna za uličnu upotrebu i treba da se koristi samo u auto sportu. Po prvi put posle dužeg perioda, Ferrari je počeo da gubi i na stazama, posebno u Le Mans seriji gde je Ford GT40 čak četiri puta uzastopno osvojio titule nad rivalom. Enzo je odlučio da testira tržište, tako je tako, 1968. godine, debitovao model Dino sa centralno postavljenim motorom i niskom cenom, ali u većim i skupljim automobilima, vlasnik Ferrarija ipak nije želeo da ode daleko od prvorene formule. A onda je na tržište stigao pomenuti Countach i u potpunosti promenio standarde u klasi. Preko noći interesovanje za Lamborghini je skočilo u velikoj meri, a uskoro je lista narudžbina bila velika.

Enzo više nije želeo da čeka i naredio je proizvodnju konkurenta sa istom strategijom. Navedeni model je debitovao 1973. godine pod Berlinetta Boxer oznakom i centralno postavljenim V12 motorom sa 380KS iz Ferrarija Daytona. Iako je na papiru imao sve kvalifikacije da bude jednako uspešan kao i Countach, uključujući i veoma slične dizajnerske linije prednjeg dela, Berlinetta Boxer nikada nije opravdao očekivanja i do 1984. godine, kada je proizvodnja prestala, proizvedeno je samo 2,323 primerka. U želji da poveća prodaju, Ferrari bi često predstavljao specijalne verzije ovog automobila, a jedan od njih je bio 512i BB. Predstavljen 1981. godine, 512i BB je dobio ime po veličini motora i broju cilindara (5.0L V12), ali i pored visoke brzine je imao nekoliko većih mana. One su se uglavnom odnosile na manjak prostora u enterijeru, kao i na visoku toplotu u enterijeru zbog pozicije motora. Iz navedenog razloga, Ferrari je iste godine počeo rad na novom automobilu - Testarossa, sa ciljem da ispravi sve greške od 512i BB.

Za početak, dimenzije su povećane u svakom pogledu, počev od same šasije koja je dobila 64 mm na dimenzijama i sada iznosila 2,550 mm. Na taj način se otvorio ekstra prostor u enterijeru, ali i sa više mesta na novi motor. Za dizajn se postarala legendarna kuća Pininfarina, tačnije dizajner Leonardo Fioravanti, koji je u prošlosti radio na mnogim modelima italijanskog proizvođača vozila. Kao rezultat je nastao jedan od najlepših superautomobila 1980tih godina koji. Iako je u velikoj meri ličio na pomenuti 512i BB, je imao i mnogobrojne specifične karakteristike, posebno u vidu otvora sa obe strane vozila. Na navedenim lokacijama su postavljeni hladnjaci i poboljšana aerodinamika, zahvaljujući kojoj Testarossi nije bio potreban spojler za stabilnost kao Countachu. Sam automobil je bio veoma aerodinamičan i u velikoj meri podsećao na Countach, posebno u vidu prednjeg dela, ali je zadnji deo bio nešto potpuno novo, do tada neviđeno u auto industriji.

Zvanična prezentacija je usledila na salonu automobila u Parizu 1984. godine gde je Ferrari najavio da je reč o nasledniku legendarnih TR trkačkih automobila, koji su dominirali stazama pre i posle Drugog svetskog rata. Centralno postavljeni V12 motor od 4.9L je razvjao 390KS, dok se snaga prenosila na zadnje točkove preko petostepenog manuelnog menjača. Na papiru su performance bile fenomenalne, sa ubrzanjem do 100 km/h za 5.3 sekundi i maksimalnom brzinom od 290 km/h, ali su neki mediji uspeli da nadmaše navedene brojeve. Kao što se očekivalo, mediji su imali samo reči pohvale. Početna cena od 181,000 dolara se nije činila previsokom kada se zna šta je sve ovaj automobil pružao, a mnogi se slažu da je bio značajno stabilniji i lakši za vožnju u poređenju sa glavnim rivalom Countachom. Lista čekanja je bila dugačka, a među ponosnim vlasnicima su bili i Elton John, Alain Delon i Gerhard Berger. Međutim, možda najpoznatiji Testarossa je bio onaj koji je Don Johnson vozio u popularnoj seriji Miami Vice. Zanimljivo je da su samo dva primerka u toj seriji bili pravi Testarossa, dok su ostali modeli bili replike urađene na De Tomaso Panteri.

Za razliku od ostalih modela kompanije, Testarossa je imao veoma limitiranu istoriju u auto sportu i bio je namenjen više za uličnu upotrebu. Prvi specijalni model stiže dve godine posle početka proizvodnje, a u pitanju je bio Spider urađen u samo jednom primerku za Giannia Agnellija, tadašnjeg predsednika Fiata (koji je bio vlasnik Ferrarija). Uskoro su se javili i ostali vlasnici Testarosse i zahtevali da Pininfarina uradi preradu kupea u kabriolet, koju je italijanski proizvođač vozila odobrio. Testarossa ime je opstalo u proizvodnji, bez izmena, sve do 1991. godine, do kada je proizvedeno 7,177 primeraka.

Ali Ferrari nije želeo da se preda tako lako i iste godine debituje 512 TR. Ovaj automobil je zadržao većinu linija sa Testarosse, ali je dobio povećanje snage već postojećeg 4.9L V12 motora na 428KS. To je smanjilo ubrzanje do 100 km/h na 4.9 sekundi uz maksimalnu brzinu od 314 km/h.

Zanimljivo je da je ovo takođe prvi Ferrari koji je imao opoziv i to 1995. godine kada je svih 400 primeraka opozvano zbog problema sa sigurnosnim pojasima. 512 TR je, inače, bio veoma popularan među kupcima, iako je cena sada prešla cifru od 200,000 dolara, a u tri godine proizvodnje fabriku je napustilo 2,280 primeraka.

Naslednik 512 TR je bio F512 M, koji je ujedno bio poslednja specijalna verzija Testarosse. Snaga motora je povećana na 440KS, dok je prednji deo dobio minimalne dizajnerske promene, najviše u vidu otvorenih farova. U dve godine proizvodnje samo 500 primeraka je prodato od čega 75 su imali volan sa desne strane.

Do navedenog perioda, Ferrari je vredno radio na nasledniku, 550 Maranello, koji je debitovao 1996. godine i ponovo imao motor postavljen napred. Tokom cele svoje istorije, Testarossa je bio najpoznatiji model Ferrarija, iako je bio prvi model kompanije koji nije imao velike sportske uspehe iza sebe.

Njegova šasija je opstala preko 30 godina na tržištu, što ga čini najstarijim Ferrarijevim automobilom, a od pet različitih verzija, Testarossa je danas sigurno najpoznatija. Danas je Ferrari lider u svetu superautomobila, i pored rivala kao što su Lamborghini, McLaren, pa i Porsche. Postavlja se pitanje da li bi to bilo moguće da Testarossa nije bio veliki uspeh koji je izvukao italijansku firmu iz teške krize tokom 1980tih godina.

Autor: Talladega

Slike: Ferrari



čitanja : 2017



Komentari

Niko nije mogao da mi pridje u "OutRun"-u:)

Autor toma 22 Okt 2014, 10:51

Odlican tekst, a poslednji pasus je objasnio! :)

Autor carobnjak 22 Okt 2014, 11:25

Neki bi ovo trebali da pročitaju.
Neki koji pljuju Lambo i Countach.
Posebno je zanimljiv ovaj deo "pa i". :)))
Kao ajde da te uguramo, iako nisi baš za tu. :)
A neki veruju u bajke.

Autor Pit 22 Okt 2014, 11:43

Da, mozda i najseksi Ferarijev model ikada. Oduvek sam ove bocne proreze video kao zenske carape i haltere na automobilu. Verovatno neka tinejdzerska fantazija... :D
Priznajem samo ovaj prvi model sa pop-up svetlima i sjajnim zadnjim svetlosnim grupama.

Autor Uros Cuore Sportivo 22 Okt 2014, 20:50

Najlepši od tri je bio i ostao 512 TR. 512 M im nije trebao, izgleda kao neki lažnjak sa tim smešnim prednjim delom.

Autor MV 22 Okt 2014, 23:59