
Legendarni Porsche 356 je bio luksuzan sportski automobil i prvi model koji je proizvela austrijska firma Porsche Konstruktionen GesmbH, a nastavio je Porsche GmbH. Nakon što je profesor Ferdinand Porsche, koga je Adolf Hitler neizmerno cenio, stvorio Volkswagen Bubu za narodne mase, njegov sin Ferdinand Ferry Porsche je na istim temeljima kreirao sportski model, namenjen tadašnjoj zlatnoj omladini nacističke Nemačke.

Šasija je bila potpuno nova, dizajn je potpisao Erwin Komenda, ali brojne mehaničke komponente su bile pozajmljene s Volkswagen Bube, obzirom da je i Porsche 356 imao zadnji pogon, a motor smešten pozadi je bio vazduhom hlađeni 4-cilindraš. Ipak, uprkos činjenici da je 1,1 litarski motor sa 40KS bio nejak, mala masa i izuzetno dobra upravljivost učinili su ga popularnim, dok je atraktivan dizajn osvajao sve. Mada je bio skuplji, a performansama inferioran u poređenju s, primera radi, Jaguarom XK120, prodaja je bila odlična.

Nejak motor je nadoknađivala izuzetna aerodinamika pa je i sa 40KS jurio do ozbiljnih 140 km/h. Ali, velika popularnost među kupcima je naterala Ferrya Porsche na brzu reakciju. Od početnih 40KS snaga je porasla na 70KS iz 1,5 litarskog motora pa na čak 95KS, što je već bilo dovoljno za okruglo 200 km/h. Poslednju modifikaciju je doživeo 1962. godine, kada je predstavljena verzija 2000GT s rasnih 155KS. Porsche 356 je pao u drugi plan 1963. godine, kada je na salonu automobila u Frankfurtu predstavljen Porsche 911, koji se prvobitno trebalo da se zove 901, ali je Peugeot uložio veto na to ime, jer je zaštitio sve trocifrene kombinacije brojeva s nulom u sredini.

Proizvodnja Porschea 356 je završila 1965. godine, a proizvodnja od 76.313 primeraka najbolje govori u prilog planetarnoj popularnosti. Obzirom da je reč o sportskom dvosedu, takav uspeh se može smatrati fascinantnim. Osim među običnim kupcima, Porsche 356 je bio popularan i među elitom. Najpoznatiji slavni vlasnik je tragično preminuli glumac James Dean. Buntovnik bez razloga je život izgubio u verziji 550 Spyder, koji je imao aluminijumsku karoseriju pa je ukupna masa iznosila samo 550 kg, dok je 1,5 litarski motor imao 110KS.

Mada se Porsche 356 od početka proizvodio kao kupe i kao kabriolet, čak 70 posto kupaca biralo je verziju sa zatvorenim krovom. Najveći deo proizvodnje je bio namenjen izvozu. U Nemačkoj je ostalo samo 25 posto proizvedenih primeraka, a čak 50 posto kompletne proizvodnje prodavalo se ‘preko bare’.
Porsche 356 će ostati zapamćen u istorijskim knjigama i kao prvi model na kojem je predstavljen logo Porschea koji je i danas u upotrebi. Prvi primerci s novim logom su u prodaju stigli 1953. godine.
Izvor: Autopress.hr
Foto: Porsche