
Kris Bengl, američki dizajner (r. 1956.), proslavio se kao šef dizajna BMW-a, MINI-ja i Rolls-Roycea, večno ćemo ga pamtiti po 'Benglovoj BMW petici' (E60)...
... a ovde je reč o prelepeom kupeu, privlačnoj transformaciji modela Fiat Tipo, 'Evropskog automobila 1989. godine'. Bengl je dizajnirao u sklopu Centre Stilo Fiat, a, zanimljivo, za sportski skockani enterijer je zaslužan Pininfarina.

Mada 'konfekcijska' koncepcija na Fiatovoj koncernskoj platformi, na kojoj su bili postavljeni i Alfa Romeo 155 i Lancia Dedra, poprečno postavljen motor i prednji pogon nisu bili 'preporuka' za sportski užitak (to se prigovaralo i 155-ici), napravljen je uzbudljiv kupe kompaktnih dimenzija (4250 x 1768 x 1340 mm).

Iznenađenja, ni razočarenja nije moglo da bude, jer je koncepcija već proverena i usavršena u Tipu, a Italijani su majstori za tjuniranje, još od vremena slavnog Karla Abartha. Fiat Coupe, koji je predstavljen pre 25 godina, bio je 'vau'. spolja i unutra, gde su sportski komfor i stil naglašavala sedišta Recaro. Izgledao je, zaista, poput umanjenog i jeftinijeg Ferrarija.

A da nije bio 'fejk' sportista, kakve su voleli da proizvode Ford, Opel, Renault..., potvrdio je već osnovni model 1.8 16V. Sa 'zdravih' 131KS do stotke je stizao za 9,1 s i mogao, zahvaljujući niskoj silueti i maloj čelnoj površini, više nego koeficijentu otpora vazduha 0,34, respektabilnih 205 km/h. Nije, dakle, bio šala...

U ponudi su još bili 2.0 16V (139KS, 9,2 s, 208 km/h), 5-cilindraš s motorom razvijenim za luksuznu Lancia Themu 2.0 20V (147KS, 8,9 s, 212 km/h), 2.0 20V V.I.S., s podešavanjem faze usisnih ventila (154KS, 8,4 s, 217 km/h) i 2.0 16V Turbo (190KS, 7,5 s, 225 km/h).

Top-gun model je imao motor 'kraljice relija', Lancije Delte Integrale, 2.0 16V Turbo (220KS, 6,3 s, 250 km/h). Taj model je imao i samokočni diferencijal Getrag i kočnice Brembo.
Do kraja 1993. godine proizvedeno je 119 primeraka a pravi tržišni start je usledio početkom 1994. Te godine je proizvedeno 17.619 primeraka, a do kraja 'života' proizvodnja je dostigla, za taj tip vozila, lepih 72.762 primerka.
Nažalost to je bila i 'labudova pesma' Fiatovih 'sportiva', slavne serije kupea iz Torina i nije dobio naslednika. Poslednji je proizveden u decembru 2000. godine.
Izvor: Autoportal.hr
Foto: Fiat