home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA

Yugo Cabrio

Prvi „jugo“ ručno je sastavljen 1978. godine pod imenom „fijat 127“ i poklonjen je tadašnjem predsednik Josipu Brozu Titu. Tita više nema, nema ni Jugoslavije, ali „juga“ i dalje viđamo na ulicama. I pored njegovog trajanja, u Americi su ga proglasili najgorim automobilom ikada. Proveravali smo jesu li Amerikanci u pravu.

Više slobode za manje novca. Pouzdan i siguran. Za gradsku vožnju i nepristupačne terene-jugo će vas odvesti bilo gde. Ovako su ga reklamirali osamdesetih u Americi, a koštao je svega 4.000 dolara. Današnjih 800. I pored toga automobilska ikona Jugoslavije nije najbolje prošla na američkom tržištu, a čak su ga i proglasili najgorim automobilom sveta.

„'Jugo' je bio jedan kuriozitet kada se pojavio, jer je bio jedini automobil iz komunističke, odnosno socijalističke zemlje na severnoameričkom tržištu. Ignorisan je možda zbog toga što je bio najjeftiniji autmobil u najjeftinijoj klasi u tom trenutku“, smatra Đorđe Sugaris iz „Autoslavije“.

U filmskoj industriji nisu ga ignorisali, već su mu dodelili nekoliko uloga. Tako su ga između ostalog vozili Brus Vilis i Tom Henks. Bio je i inspiracija umetnicima. Zašto onda nije uspeo da inspiriše i građane Amerike?

„Zastupnik za američko tržište je bio izvesni Malkom Brinkli koga su zvali Mister bankrot. Možda su oni poistovetili njega sa tim Brinklijem, koji je zaista išao iz fijaska u fijasko, tako da nesreća je bila da je on bio zastupnik za Ameriku“, objašnjava Bratislav Petković, vlasnik Muzeja automobila.

Na američkim ulicama se možda nije viđao često, ali zato gotovo da nije postojala ulica u Jugoslaviji koju nije krasio bar jedan „jugo“. Upravo ovaj automobili na trkačkoj stazi je i Čedomira Brkića doveo do titule prvaka Jugoslavije u automobilizmu 1987. godine.

„U momentu kad je država bila u razlazu Srbija je imala značajan broj jugića, više od pola prvenstva je praktično bilo u klasi 'juga' 1 i 2. Ti takmičari su izneli prvenstvo, jer je ostalo nešto manje od pola automobilia drugih kategorija i tako smo mi kroz školovanje i taj broj vozila ostali i dalje najmasovnija automobilska država u regionu“, ističe Brkić.

„Jugo“ ima još prednosti, a to najbolje znaju oni koji se brinu o njegovom stanju.

„Prednja vuča, prohodnost, u zimskom periodu je jedan od najprohodnijih automobila posle lade samare. Ja bih na primer dao prednost 'jugu' u odnosu na golf 1. U konstruktivnom smislu- motor je kvalitetniji rešen, onda zadnji ležajevi točkova su mnogo kvalitetiniji nego na golfu i manje se menjaju“, tvrdi automehaničar Rade Đilas.

Za vozače juga često u šali kažu da će svi u raj jer su pakao već prošli vozeći ovaj automobil. Koliko ima istine u tome pitamo Pavla Zogović, koji je ponosni vlasnik „juga“ -kabrioleta.

„Kažu ljudi da je paklena vožnja, zato što su ti automobili malo jeftiniji, malo lošijeg kvaliteta, malo se lošije održavaju, nisu baš bezbedni, ali generalno ništa od toga nije preterano istinito. Tako da to možemo proveriti u jednoj test-vožnji“, poziva nas Pavle.

Vožnja je bila bezbedna, ali i zanimljiva. U njoj sam saznala da za deset godina, koliko je kod njega, jugo ga ni jednom nije ostavio na cedilu, kao i da mu je omiljen put za Donji Milanovac-gde se održava tradiconalni skup ljubitelja jugića.

Da „jugo“ nije toliko loš automobil, možda najbolje govori to što još uvek nije pronašao mesto u muzeju. Za razliku od njegovih brojnih vršnjaka, napravljenih pre skoro četiri decenije kao što je na primer „moskvič“, on i dalje jezdi ulicama. I koliko nam se čini još dugo neće biti deo postavke.

Izvor i video prilog na sajtu Rts.rs



čitanja : 2053



Komentari