
Čak 47 pobeda i tri uzastopne titule u Svetskom prvenstvu u reliju, brojne pobede i rekordi u raznim takmičenjima u više od 25 godina istorije, samo je nekoliko impresivnih činjenica o modelu Subaru WRX STI. Kako podseća Jutarnji.hr, najmoćnija verzija Impreze je imala svoju evropsku premijeru na IAA u Frankfurtu pre 20 godina, ali odeljenje STI postoji već 33 godine i postalo je neizostavni deo istorije marke Subaru.
Što se samih oznaka tiče, legendarna skraćenica WRX označava World Rally Cross ili World Rally eXperimental, a STI znači Subaru Tecnica International. Svestrani i talentovani sportski Subaru visokih performansi je debitovao u januaru 1994. u Japanu kao top model kompaktnog modela Impreza. U prethodnoj godini je već vozio na Svetskom prvenstvu u reliju i krenuo prema tituli svetskog prvaka, koji je osvojio samo godinu dana kasnije. Drumska verzija prvog WRX STI modela je bila opremljena 2.0 litarskim turbo boxer 4-cilindarskim boxer motorom od 250 KS.
Druga globalna i prva generacija Impreze WRW STi koja se pojavila i u Evropi dospela je u salone 2001. godine, sećate se, s karakterističnim okruglim svetlima "Bugeye" i velikim otvorom na poklopcu motora i popularnom bojom "World Rallye Blue" u kombinaciji sa zlatnim aluminijumskim točkovima. Motor ovog WRX STI je postizao impresivnih 265 KS.

Prvi redizajn prednjeg dela stiže 2004. kada nestaju prednja okrugla svetla a drugi već 2006. godine, kada WRX STI dobija zadnji difuzor, dodatno krilce na kraju krova i za Evropu, 2,5 litarski turbo četvorocilindraš od 280 KS.

Treća generacija modela WRX STI za Evropu je predstavljena 2008. pomalo neuobičajenog izgleda: umesto male "limuzine" stigao je prvo klasični kompakt s petoro vrata. Takav najjači model se razlikovao od civilnog samo po širim blatobranima, velikom usisu vazduha za međuhladnjak i po većim naplacima. Međutim, ispod poklopca motora se smestio 2,5 litarski bokser od 300 KS i 407 Nm pa je WRX STI od nule do 100 km/h stizao za tek 5,2 sekunde. Kasnije se mogao dobiti i u "tri volumena".

Nadalje, 2010. godine, na radost mnogih fanova, konačno se vratilo "veliko krilo“ kada je WRX STI ponovo predstavljen u svom karakterističnom trovolumenskom obliku i upečatljivo velikim zadnjim krilom. Istovremeno, tada se zvanično odrekao naziva Impreza, koje se do tada koristilo i postao samo WRX. Logična odluka, jer je za većinu kupaca WRX STI postao brend sam za sebe.
Četvrta i poslednja generacija Subarua WRX STI je predstavljena 2014. godine s dokazanom kombinacijom snažnog boxer motora, 6-stepenog ručnog menjača i stalnog pogona na sve točkove s unapređenim Multi-Mode DCCD diferencijalom s promenjivom raspodelom momenta na prednju i zadnju osovinu.

Zbog sve strožih propisa o emisijama, proizvodnja WRX STI za evropsko tržište je prekinuta početkom leta 2018. U srcima svih ljubitelja relija, ali i na različitim takmičenjima na asfaltu i šljunku legendarni WRX STI i dalje živi. Model je doneo tri uzastopne timske titule svetskog prvaka u reliju fabričkom timu Subarua (1995., 1996., 1997.), dok su u modelu Impreza svetski prvaci u reliju postali Collin McRae 1995., Richard Burns 2001. i Petter Solberg 2003. godine. Uz to, tu su i četiri pobede u klasi na 24 sata Nirburgringa kao i rekord na istoj stazi u kategoriji sedana. Podsetimo, Subaru WRX STI Type RA NBR je Ring odvezao za samo 6 minuta i 57,5 sekundi, što je brže od Aventadora SV, odnosno tek pola sekunde sporije od Porschea 918!
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Subaru