Brojni kvaliteti koje je CX imao očigledno nisu ostalie nezapaženi i 29. januara 1975. evropski automobiliski mediji su mu dodeli trofej Automobil godine 1975.
Dizajniran 1974. da zameni DS, koji je i sam nasledio Traction, CX se i danas pamti kao veliki amblem sedamdesetih i osamdesetih marke Citroen. Kao i njegova dva prestižna prethodnika, koristi brojne tehničke inovacije koje su mu, tokom njegove sedamnaestogodišnje karijere, dale izuzetne kvalitete i još uvek ga izdvajaju 2024. Njegov jedinstveni stil daje mu elegantan, nisko spušten, aerodinamičan identitet koji je odmah prepoznatljiv. CX je u leto 1989. zamenjen XM-om. Međutim, njegove karavanske verzije nastavile su da se proizvode do leta 1991.
CX je zvanično lansiran 26. avgusta 1974., tačno dva meseca nakon objave spajanja Automobiles Citroën i Automobiles Peugeot.
CX je odmah privukao veliku pažnju na sajmu automobila u Parizu. Zvezda Citroen štanda, odmah je prepoznat kao inovativan automobil. Od svojih prethodnika je preuzeo pogon na prednje točkove, hidropneumatsko vešanje i dvokružne servo kočnice koje se sada povezuju s imidžom Citroena. Ali novajlija takođe ima niz originalnih inovacija. Poprečni četvorocilindrični motor je smešten u prednjem prepustu i nagnut prema napred da bi se dodatno optimizovao raspored težine i držanje puta. Za izvanrednu udobnost, monokok karoserija je povezana s okvirom osovine pomoću šesnaest elastičnih veza koje filtriraju buku i vibracije s prednje i zadnje osovine, kao i iz motora i menjača.
Tokom godina, CX je takođe nastavio da se razvija, primajući inovacije i tehnička rešenja koja su, uglavnom, postala norma pola veka kasnije. Stalne inovacije koje je CX donosio:
– 1975.: klima uređaj, električni podizači stakala na sva četiri vrata, dva spoljašnja retrovizora s internim upravljanjem, zadnja svetla za maglu;
– 1976.: poluautomatski menjač;
– 1977.: benzinski motor s ubrizgavanjem, menjač s pet stepeni prenosa, električni krovni otvor, svetla za maglu, tranzistorsko elektronsko paljenje i naplaci od lake legure;
– 1978.: sigurnosni pojasevi na zadnjim sedištima i automatsko elektromagnetsko zaključavanje vrata;
– 1979.: električna šipka za merenje ulja na kontrolnoj ploči;
– 1980.: ekonomajzer potrošnje goriva i automatski menjač;
– 1981.: niskoprofilne gume i tempomat;
– 1982.: sistem centralnog zaključavanja s vratima prtljažnika i poklopcem rezervoara goriva;
– 1983.: turbo dizelski motor i automatska kontrola temperature u kabini;
– 1984.: turbo benzinski motor s ubrizgavanjem;
– 1985.: kočenje sa sistemom protiv blokiranja točkova (ABS), detektorom leda, neispravnim pokazivačem sijalice, signalom za otvorena vrata, električno upravljanim grejanim retrovizorima sa zatamnjenim staklima, zvučnim upozorenjem na upaljena svetla i centralno zaključavanje infracrvenim daljinskim upravljačem sa sinhronizovanom aktivacijom unutrašnjeg paljenja;
– 1986.: automatski odmrzivač zadnjeg stakla;
– 1987.: turbo dizelski motor s izmenjivačem toplote vazduh-vazduh i kodiranim imobilizatorom
Uzimajući sve modele zajedno, ukupno je proizvedeno 1.042.460 CX-ova između 1974. i 1991. Ova brojka se deli na 913.375 limuzina, uključujući 29.380 dugih verzija, od 1974. do 1989., i 129.085 karavana, uključujući 900 Enterprise, od 1976. do 1991.
Izvor: Autoportal.hr / Citroen
Foto: Citroen
Video: Vrele Gume