BMW M5 Touring fabričke oznake E34 je bio prvi „M Power“ karavan u istoriji, automobil koji je „probio led“. Drugim rečima, bio je jedan od pionira u razbijanju predrasude da karavani ne mogu da imaju ozbiljne sportske performanse. Sa rednim šestocilindarskim motorom poreklom iz supersportskog BMW-a M1, nudio je uživanje u sportskoj vožnji bez presedana u svojoj klasi.
S obzirom na to, definitivno ne pričamo o nekakvom „lubeničaru“, kako se često u šali (a ponekad i u zbilji) nazivaju karavani. 1992. godine, kada je predstavljen E34 M5 Touring – BMW je zauvek razbio takve predrasude.
U suštini, ovaj model je kombinacija praktičnosti klasičnog karavana i beskompromisnih sportskih osobina modela M divizije. Zanimljivo je da je proizvodnja E34 M5 Touringa (kao i sedan verzije) počinjala farbanjem karoserija u fabrici Dingolfing, koje su zatim prevožene u BMW M diviziju u gradu Garching, gde je svaki automobil ručno sklapan tokom perioda od dve nedelje. Između ostalog, baš ručna izrada je ono što ovaj M5 čini posebnim u odnosu na njegove naslednike.
Da bi se poboljšale performanse atmosferskog „šestaka“, povećani su hod i prečnik klipa što je rezultiralo i većom zapreminom od 3,8 litara (3,5 litre u prvoj verziji). Tako je nastao motor sa oznakom S38B38. M5 Touring je imao za svoje vreme moćnih 340 KS pri 6900 o/min i 400 Nm obrtnog momenta pri čak 4750 obrtaja u minutu. Ovi podaci su i danas itekako respektabilni za atmosferski motor sa šest cilindara. Sa ovom verzijom, koja je od 1991. godine pokretala i redizajnirani BMW M5 sedan, S38 motor je dostigao vrhunac svog razvoja.
Snaga se na zadnje točkove prenosila najpre preko petostepenog, a od 1994. je uveden šestostepeni manuelni menjač. Iste godine su ugrađene i poboljšane kočnice, a specijalno adaptivno oslanjanje je postalo deo standardne opreme. BMW E34 M5 Touring od 0 do 100 km/h ubrzava za 5,9 sekundi, a maksimalna brzina je elektronski ograničena na 250 km/h.
Kada je reč o izgledu, BMW E34 M5 Touring se od standardnih verzija tadašnje Serije 5 razlikovao minimalno, pa su ga na prvi pogled lako „identifikovali“ samo najbolji poznavaoci marke iz Minhena. Raspoznavanje je olakšavala činjenica da se u njegovo vreme na veliki broj standardnih BMW-a nisu lepile razne „M“ nalepnice, pa se već po oznaci na prtljažniku znalo da je u pitanju pravi M5.
Poslednja verzija E34 M5 Touringa se prepoznaje po redizajniranim, širim „bubrezima“ koje prati agresivnija hauba. Tu su i 18-inčne petokrake aluminijumske felne. Enterijer je izrađen od vrhunskih materijala u klasičnom BMW stilu sa centralnom konzolom izrazito orijentisanom prema vozaču, M sportskim volanom i za to vreme najmodernijim putnim računarom.
Ako spadate u ljubitelje BMW-ovih karavana i želite da posedujete E34 M5 Touring, to bi moglo da se pretvori u gotovo nemoguću misiju. Ovaj moderni klasik je, naime, veoma redak – između 1992. i 1995. godine je napravljen samo 891 primerak.
Autor: Miloš Vasin
Foto: BMW