home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
BMW M5 Touring (E34)

BMW M5 Touring fabričke oznake E34 je bio prvi „M Power“ karavan u istoriji, automobil koji je „probio led“. Drugim rečima, bio je jedan od pionira u razbijanju predrasude da karavani ne mogu da imaju ozbiljne sportske performanse. Sa rednim šestocilindarskim motorom poreklom iz supersportskog BMW-a M1, nudio je uživanje u sportskoj vožnji bez presedana u svojoj klasi.

BMW M5 Touring (E34)

S obzirom na to, definitivno ne pričamo o nekakvom „lubeničaru“, kako se često u šali (a ponekad i u zbilji) nazivaju karavani. 1992. godine, kada je predstavljen E34 M5 Touring – BMW je zauvek razbio takve predrasude.

BMW M5 Touring (E34)

U suštini, ovaj model je kombinacija praktičnosti klasičnog karavana i beskompromisnih sportskih osobina modela M divizije. Zanimljivo je da je proizvodnja E34 M5 Touringa (kao i sedan verzije) počinjala farbanjem karoserija u fabrici Dingolfing, koje su zatim prevožene u BMW M diviziju u gradu Garching, gde je svaki automobil ručno sklapan tokom perioda od dve nedelje. Između ostalog, baš ručna izrada je ono što ovaj M5 čini posebnim u odnosu na njegove naslednike.

BMW M5 Touring (E34)

Da bi se poboljšale performanse atmosferskog „šestaka“, povećani su hod i prečnik klipa što je rezultiralo i većom zapreminom od 3,8 litara (3,5 litre u prvoj verziji). Tako je nastao motor sa oznakom S38B38. M5 Touring je imao za svoje vreme moćnih 340 KS pri 6900 o/min i 400 Nm obrtnog momenta pri čak 4750 obrtaja u minutu. Ovi podaci su i danas itekako respektabilni za atmosferski motor sa šest cilindara. Sa ovom verzijom, koja je od 1991. godine pokretala i redizajnirani BMW M5 sedan, S38 motor je dostigao vrhunac svog razvoja.

BMW M5 Touring (E34)

Snaga se na zadnje točkove prenosila najpre preko petostepenog, a od 1994. je uveden šestostepeni manuelni menjač. Iste godine su ugrađene i poboljšane kočnice, a specijalno adaptivno oslanjanje je postalo deo standardne opreme. BMW E34 M5 Touring od 0 do 100 km/h ubrzava za 5,9 sekundi, a maksimalna brzina je elektronski ograničena na 250 km/h.  

BMW M5 Touring (E34)

Kada je reč o izgledu, BMW E34 M5 Touring se od standardnih verzija tadašnje Serije 5 razlikovao minimalno, pa su ga na prvi pogled lako „identifikovali“ samo najbolji poznavaoci marke iz Minhena. Raspoznavanje je olakšavala činjenica da se u njegovo vreme na veliki broj standardnih BMW-a nisu lepile razne „M“ nalepnice, pa se već po oznaci na prtljažniku znalo da je u pitanju pravi M5.

BMW M5 Touring (E34)

Poslednja verzija E34 M5 Touringa se prepoznaje po redizajniranim, širim „bubrezima“ koje prati agresivnija hauba. Tu su i 18-inčne petokrake aluminijumske felne. Enterijer je izrađen od vrhunskih materijala u klasičnom BMW stilu sa centralnom konzolom izrazito orijentisanom prema vozaču, M sportskim volanom i za to vreme najmodernijim putnim računarom.

Ako spadate u ljubitelje BMW-ovih karavana i želite da posedujete E34 M5 Touring, to bi moglo da se pretvori u gotovo nemoguću misiju. Ovaj moderni klasik je, naime, veoma redak – između 1992. i 1995. godine je napravljen samo 891 primerak.

Autor: Miloš Vasin

Foto: BMW





čitanja : 1282



Komentari