Subaru Legacy i Outback Boxer Diesel
Izvor : www.blic.co.yu
Autor : Aleksandar Andrić
Prva asocijacija na vozila marke „Subaru“ svakako je simetrični pogon na sva četiri točka (čuveni AWD), a druga - (benzinski) bokser motor. Da li će treća uskoro postati dizel ostaje da vidimo, ali da je japanski proizvođač napravio krupan iskorak na tom polju - to stoji. Skupi troškovi razvoja i proizvodnje, s planiranim obimom od samo 100.000 primeraka godišnje, nisu omeli „Subaru“ u nameri da konstruiše sopstveni komon-rejl turbo dizel jedinstvene bokser koncepcije.
Izazov je bio veliki, ali je finalni rezultat dao za pravo japanskim inženjerima koji su početna ograničenja prilično vešto pretočili u prednosti. Motor s dva bloka, dve glave i četiri bregasta vratila jeste skup za proizvodnju, ali je upravo bokser koncepcija pružila i uštede na nekim komponentama. Vodoravno postavljeni cilindri i sinhrono kretanje klipova obezbedili su miran rad motora, pa nije bilo potrebe za ugradnjom takozvanih balansnih vratila koja se za smanjenje vibracija koriste kod linijskih i V turbo dizela. Bokser motori imaju i manju visinu, što povoljno utiče na stabilnost (niže težište) i aerodinamiku vozila (spušteniji prednji deo karoserije). Japanci posebno ističu i kompaktnost novog agregata, kod kojeg je dužina bloka smanjena za 61,3 milimetra u odnosu na dvolitarski benzinac koji je poslužio kao osnova za razvoj.
Na korak do evro 5
Veliki posao obavljen je i na polju ekologije. Na prvom bokser dizelu u
svetu primenjeni su oksidacioni katalizator, DPF filter čađi i EGR
recirkulacija izduvnih gasova, čime se ne samo odgovorilo na evro 4 norme, već
je postavljena dobra osnova da se uz sitnije prepravke i optimizacije dosegnu i
dolazeći evro 5 propisi. To je, uostalom, lako postignuto na prototipu ovog
motora koji je prvi put predstavljen javnosti pre oko godinu dana.
Novi agregat prvo je primenjen na modelima srednje klase - „legasiju“ i
„autbeku“. Dvolitarski dizel, maksimalne snage 150 konja, odlično se uklopio u
okruženje. Stalni pogon na sva četiri točka i ambiciozno projektovan sistem
oslanjanja (napred „mekferson“, nazad „multilink“) dobili su novo značenje
primenom motora koji maksimalni obrtni moment od 350 Nm ostvaruje već na 1.800
obrtaja u minutu. Odličan raspored snage i sasvim solidna ubrzanja dobro
maskiraju jednu od retkih mana „subarua“ s dizel motorom - nedostatak adekvatne
transmisije. Za sada je, naime, u ponudi samo manuelni petostepeni menjač, a za
vozila ovog tipa šestostepene transmisije (ručne i automatske) odavno su
standard kod većine proizvođača.
Mala potrošnja
Vrhunska stabilnost i precizno upravljanje je nešto što se kod „Subaruovih“
automobila odavno podrazumeva. Japanci su i pored toga dodatno unapredili vozne
karakteristike ugradnjom standardnog uređaja za dinamičku kontrolu (VDCS).
Primenom savremenog dizela (komon-rejl, direktno ubrizgavanje, turbo punjač
varijabilne geometrije lopatica...) „Subaru“ po prvi put može da se pohvali i
veoma niskom potrošnjom goriva. Japanci obećavaju prosek ispod šest litara za
sva tri prikazana vozila („legasi sedan“, „legasi SW“ i „autbek“).
Na kupcima je, dakle, da izaberu koja im varijanta najviše odgovara. Na
autoputu je u prednosti „legasi sedan“, s maksimalnom brzinom od 208 kilometara
na sat. Nešto sporiji, ali svakako upotrebljivi je „stejšn vegon“ iliti
karavan. Bitne razlike u vožnji između tih automobila, gotovo i da ne postoje -
osim činjenice da se veći prtljažni prostor plaća za pet kilometara nižom
krajnjom brzinom. Najatraktivniji deo ovog trija ipak je „autbek“, uprkos
činjenici da je sporiji od oba „legasija“. Izveden je na osnovi SW-a, a ono što
ovaj „subaru“ čini posebnim jeste povišeno rastojanje od tla (+50 mm) i
proterenski dizajn. S karoserijom postavljenom na 195 milimetara iznad podloge,
„autbek“ dozvoljava i ozbiljnije izlete van asfalta gde do izražaja dolazi i
proslavljeni AWD pogon.
Dobra vest je da će se novi bokser dizel uskoro primeniti i kod drugih
„subarua“. Nakon modela srednje klase, sledi nova generacija „forestera“, a
potom i „impreca“. Do tada će verovatno stići i novi tipovi menjača.
Bogata standardna oprema
Pored AWD pogona prvi „Subaruovi“ dizeli stižu i s bogatim sigurnosnim paketima, koji sadrže VDCS (Vehicle Dynamics Control System), ABS+EBD, frontalne i bočne vazdušne jastuke. Tu je i takozvani zimski paket, koji nudi grejanje spoljnih ogledala, odleđivače prednjih brisača i dodatno grejanje prednjih sedišta. Tu su i ksenonska svetla s uređajem za pranje, maglenke, audio-sistem sa šaržerom za šest CD-a, automatska klima, tempomat, kožne obloge upravljača i ručica menjača i pomoćne kočnice... Kao dodatna oprema na raspolaganju su i kožna sedišta, DVD sistem s navigacijom, stakleni krov, električne komande za vozačevo sedište, „smart-kard“ sistem za ulazak u vozilo i startovanje motora bez ključa, aluminijumski naplaci od 17 inča.