Toyota Prius na probi "Novosti"

Preuzeto sa: Novosti.rs
Od 1997. godine do danas, „Tojota“ je prodala više od četiri miliona hibridnih vozila! Više od 75 odsto čine modeli „prijusa“, pionira zelene automobilske tehnologije. Najpoznatiji i najprodavaniji hibridni automobil na svetu, naravno, za sve ove godine je znatno napredovao i evoluirao.
Na testu „Novosti“ našla se treća generacija tog vozila, u „egzekjutiv“ opremi sa dodatkom „solarnog krova“! „Prijus“ je lako prepoznatljiv po svom obliku koji je, uzgred zaslužan i za najniži koeficijent otpora u klasi, svega 0,25. Naravno, sve je podređeno efikasnosti i ekonomičnosti, ali to ne znači da je „prijus“ nezanimljiv. Tako nam se dešavalo da nas na semaforu kolege iz drugih vozila zamole da spustimo prozor i da porazgovaramo! Sve ih je interesovalo, a posebno potrošnja, što je razumljivo s obzirom na cenu goriva.
Pa zato i mi priču sa testa počinjemo sa odgovorom na pitanje koliko troši ovaj „prijus“. Na našem testu je putni računar pokazivao 4,1 litar potrošenog goriva na 100 kilometara. To se skoro savršeno uklapa u fabrički deklarisanu potrošnju od 3,9 do četiri litra. Pri tome, vožnja „prijusom“ bi trebalo i da se nauči. Naime, baterija se dopunjava kada kočite, ubrzavate, kada ste na nizbrdici. Tako na primer, kada „pustite“ gas pri većoj brzini na auto-putu baterija se u tren oka dopuni, pa posle silaska sa Gazele kroz Beograd vozite poprilično dugo samo na struju...
Da li je ova potrošnja dovoljan razlog da kupite „priusa“? Naravno, ekološki svesni vozači i naši čitaoci će potegnut još jedan argument dovoljan za odluku da izbrojite od 26.520 do 30.980 evra za „priusa“. To je emisija CO2 od 89-92 grama po pređenom kilometru. Što bi ekolozi rekli, kada bi svi vozili „prijusa“ disali bismo i u gradovima punim plućima.
Ali bez želje da ulazimo u eko rasprave moramo da konstatujemo da je sama vožnja „prijusa“ treće generacije, doživljaj za sebe. zaista se prijatno osećate u kokpitu koji vas podseća na „Enterprajz“ iz serijala „Zvezdanih staza“. Iako izgleda „svemirski“ automatski bestepeni menjač „priusa“, sa prelepom ručicom, se veoma lako koristi. Pravo uživanje vam donosi i pogled na displej ekrana, koji vas snabdeva obiljem korisnih informacija. Pre svega omogućava vam da jasno vidite u kom momentu se puni, a kada prazni baterija, kada vozite ekološki svesno, a kada ne. Pri tome vam je brzina vozila projektovana na šoferšajbni u nivou koji sami odaberete.
Komforan automobil, što „prius“ svakako jeste, nudi pored obilja prostora i vrhunsku bezbednost za sve putnike. Vazdušni jastuci i zavesice su bukvalno svuda. Tu su i oni koji čuvaju kolena vozača, sigurnosni pojasevi imaju pirotehničke zatezače, a sistem VL je zadužen da vas čuva od trzajne povrede vrata u slučaju da neko naleti na vas otpozadi. U slučaju sudara automatski se prekida dotok goriva, a upravljač i nožne papučice se uvlače da bi se sprečilo povređivanje vozača... Karoserija je dodatno bočno ojačana, a da upravljanje i kočenje bude vrhunsko, tu su svi mogući elektronski sistemi poput ABS, EDB, VSC...
Autor: P. Živković