Novi Fiat 500X crossover

Uvod
Nakon premijere na Salonu automobila u Parizu uz originalno predstavljanje, model 500X je danas, 10. novembra, predstavljen međunarodnoj štampi u Italiji. Novi kompaktni krosover iz porodice 500 koji obeležava evoluciju brenda, kao dodatni izraz tehnološke zrelosti koja mu je u krvi.
Lepotan sa karakterom, ovaj novi automobil istražuje potpuno novu dimenziju pripadnosti porodici 500, gde – poput visoke mode – zreli, elegantni, potpuno italijanski stil „odeva“ suštinu automobila koji je udoban, poseduje visoke performanse i uvek je u kontaktu sa ostatkom sveta: to je X strana lepote, to je duša modela Fiat 500X.

Kao naslednik modela Fiat 500 iz 1957. godine – okrugla svetla i klasični logo sa hromiranim „brkovima“ s prednje strane jasno upućuju na njegov stil – novi Fiat krosover obogaćuje porodicu 500, koja se sastoji od modela 500, 500C, 500L, 500L Trekking i 500L Living: automobili koji imaju različite namene i karaktere, ali dele zajedničke korene: legendarni Fiat 500. Sa proizvodnjom u modernizovanoj fabrici SATA u Melfiju (Potenza) i prodajom u preko 100 zemalja širom sveta, uključujući i SAD, novi Fiat 500X će biti dostupan u dve različite verzije sa dve različite duše – jedna je više „velegradska“, dok je druga idealna za terenske uslove – sa ekonomičnim benzinskim i dizel motorima, tri tipa sistema prenosa – manuelni, 9-stepeni automatski i 6-stepeni automatski sa dvostrukim kvačilom – kao i sa pogonom na prednjim točkovima, na sva četiri točka ili sa prednjim pogonom sa „Traction Plus“ sistemom.

Fiat 500X nije krosover samo po svojoj prirodi, već i po tome što je privlačan širokom spektru klijenata, uključujući muškarce i žene, različite generacije, različite potrebe i ukuse. U tom smislu, simbol „X“ predstavlja raskršće između nekoliko veoma važnih segmenata, od kojih svaki nastanjuju i mladi i zreli, i ljubitelji lepote i poznavaoci karaktera. To su dinamični ljudi, sa aktivnim društvenim životom koji gaje različite strasti i interesovanja. Ipak, ono što im je zajedničko jeste to da uživaju u zadovoljavajućem iskustvu vožnje i da svoju ličnost izražavaju na poseban način. Za sve njih, danas postoji jedan jasan, sveobuhvatan odgovor: Fiat 500X.

Model 500X dolazi u dve verzije: prva, u nivoima opreme Pop, Popstar, Lounge poseduje osoben, elegantan stil, sigurno će osvojiti mlade, dinamične i urbane kupce. S druge strane, druga verzija u Cross, Cross Plus nivoi opreme poseduju izgled i tehnologiju koji su karakterističniji za terenca i idelano je rešenje za one koji slobodno vreme vole da provode na otvorenom, ali ne žele da ostanu uskraćeni za jedinstveni stil modela Fiat 500. Novi Fiat 500X krosover biće dostupan od 2015. godine.
Dizajniran od strane Centro Stile Fiat, novi 500X predstavlja novu dimenziju nepogrešivog modela 500 u kom se sudaraju legendarni stil i moderan koncept krosovera, uz zavidne terenske sposobnosti na verziji koja je savršena za doživljaje na otvorenom.
Stil i dimenzije
Kao nedvosmislen izraz dizajna „Made in Fiat“, 500X nudi fleksibilnost, racionalnost i kvalitet, i sve to upakovano u kompaktne dimenzije, sa prostranim enterijerom i izvorom vrhunskih materijala i tkanina, kao i najsofisticiranijom tehnologijom u službi bezbednosti, udobnosti i ugođaja tokom vožnje. Fiat 500X je opušteno, zabavno vozilo koje se može „nositi“ svaki dan, originalni odevni predmet mekih oblika za maksimalnu slobodu kretanja, koji će zasigurno odražavati ličnost svog vozača zahvaljujući mnoštvu dostupnih mogućnosti prilagođavanja.
Čvrst i robustan izgled ovog automobila stilski je savršeno izbalansiran skladnim linijama, koje izranjaju iz dimenzija idealnih za kupce koji žele udobnost, prostor i opremu tipične za kompaktne limuzine. Istovremeno, novi 500X je namenjen i onima koji svakog dana moraju da se bore sa gradskim saobraćajem, zahvaljujući svojim skromnim dimenzijama: dug je 4,25 metara (2 cm više na terenskoj verziji), širok 1,8 metara i visok 1,6 metara (ili 1,61 sa krovnim nosačima, odnosno 1,62 metra za verziju sa pogonom na sva četiri točka).
Kompaktan spolja, izdašan iznutra: prostrano, bezbedno okruženje sa širokom upotrebom visoko-kvalitetnih materijala i kvalitetnom obradom, kao i mnoštvom praktičnih odeljaka za skladištenje. Udoban putnički deo je nepogrešivo „Made in Italy“, i dostupan je u najmanje sedam konfiguracija enterijera, koje se sastoje u izboru različitih tkanina, kože, završne obrade i boja. Optimalnu funkcionalnost omogućavaju podesiva sedišta i prostran prtljažni odeljak (350 litara). Na kraju, kupci mogu da izaberu neku od 12 različitih boja kako bi naglasili senzualnu formu modela Fiat 500X, koju dodatno naglašava i neki od osam različitih dizajna za 16, 17 i 18-inčne alu-felne.
Verzije motora
Zavisno od tržišta EMEA (Evropa, Bliski istok, Afrika) regiona, 500X je dostupan u različitim kombinacijama motora, menjača i sistema prenosa kako bi zadovoljio sve korisničke potrebe, a svaka od kombinacija pruža zaštitu za životnu sredinu i maksimalnu efikasnost po pitanju performansi, potrošnje i emisija.
U momentu puštanja na tržište biće dostupni 1.4 Turbo MultiAir2 sa 140 KS (pogon na prednje točkove i 6-stepeni manuelni menjač), 1.6 MultiJet II sa 120 KS (pogon na prednje točkove i 6-stepeni manuelni menjač) kao i 2.0 MultiJet II sa 140 KS (9-stepeni automatski menjač i pogon na sva četiri točka).
Paleta motora će dobiti pojačanje i u vidu benzinskih motora 1.6 „E-torQ“ sa 110 KS (5-stepeni manuelni menjač i pogon na prednje točkove), 1.4 Turbo MultiAir2 sa 170 KS (9-stepeni automatski menjač i pogon na sva četiri točka), kao i moćnog 2,4-litarskog Tigershark MultiAir2 motora sa 187 KS (9-stepeni automatski prenos i pogon na sva četiri točka).
Motor 140 KS 1.4 Turbo MultiAir II takođe će biti dostupan sa prednjim pogonom i 6-stepenim automatskim prenosom sa dvostrukim kvačilom. Naime, ovaj inovativni automatski i sekvencijalni sistem prenosa sa dvostrukim kvačilom obezbeđuje veću udobnost tokom vožnje i sportskiji osećaj u pogledu brzine menjanja brzina, i pruža veću efikasnost i optimizovanu potrošnju. Što se tiče konstrukcije, sastoji se od dva paralelna sistema prenosa koji omogućavaju izuzetno brzo menjanje brzina, tako što se jedno kvačilo otpušta u momentu kada se drugo aktivira.
Biće dostupne i sledeće turbodizel pogonske jedinice: 1.3 MultiJet II sa 95 KS (5-stepeni manuelni menjač i pogon na sva četiri točka), kao i 2.0 MultiJet II motor sa 140 KS (6-stepeni manuelni menjač i pogon na sva četiri točka).
Devetostepeni automatski sistem prenosa
Krosover 500X je prvi Fiatov automobil koji nudi devetostepeni automatski sistem prenosa. Ovaj prenos, koji je dostupan uz benzinski motor 1.4 Turbo MultiAir II sa 170 KS i turbodizel motor 2.0 MultiJet II sa 140 KS poseduje mnoge prednosti, uključujući i odlične mogućnosti ubrzanja i ravnomeran dotok snage. Novi elektronski upravljani devetostepeni sistem automatskog prenosa poseduje posebno mapiranje, uz mogućnost prelaska na manuelno-sekvencijalni režim rada.
Pogon na sva četiri točka i sistem isključivanja zadnje osovine
Novi Fiat 500X dostupan je i u konfiguraciji sa pogonom na dva, i na sva četiri točka. Posebna karakteristika pogona na sva četiri točka na novom Fiatovom krosoveru jeste uvođenje sistema za isključivanje zadnje osovine kojim se smanjuje rasipanje energije usled proklizavanja kada pogon na sva četiri točka nije neophodan, što dovodi do manje potrošnje goriva. Kao jedino vozilo u svom segmentu koje poseduje ovu funkciju (izuzev modela Jeep Renegade), 500X pomoću sistema isključivanja zadnje osovine neprimetno prelazi sa pogona na sva četiri točka na pogon na dva točka kako bi obezbedio adekvatno upravljanje obrtnim momentom, i to bez ikakve intervencije od strane vozača.

„Mood Selector“ i „Traction Plus“
Novi 500X poseduje „Mood Selector“ – sistem za odabir vrste pogona, koji utiče na motor, kočnice, upravljački sistem i menjač (kod automatskog sistema prenosa), i omogućava tri vrste ponašanja vozila u zavisnosti od stila vožnje koji najviše odgovara situaciji na putu ili površini po kojoj se vozi: režim Auto (za najbolje performanse po pitanju udobnosti, potrošnje i CO2 emisija), režim Sport (za pogon koji je usredsređen na visoke performanse) i All Weather (za maksimalnu bezbednost čak i u uslovima slabog prianjanja za kolovoz).

Na terenskim verzijama, režim „All Weather“ zamenjen je funkcijom „Traction“, koja na verziji sa pogonom na sva četiri točka ubrzava prenos obrtnog momenta na zadnju osovinu. Na verzijama sa pogonom na prednjim točkovima, ova funkcija aktivira kontrolni sistem „Traction Plus“, koji poboljšava prianjanje na teškom, klizavom terenu, za ekonomičniji i čistiji rad u odnosu na konvencionalan pogon na sva četiri točka, i povećava efikasnost pri umerenom svakodnevnom terenskom korišćenju.
Upravljanje i bezbednost
Opremljen „MacPherson“ zadnjim vešanjem na svim verzijama, Fiat 500X omogućava savršenu ravnotežu između dobrog upravljanja i udobnosti. Štaviše, kako bi zagarantovao bezbednost putnika, novi Fiatov krosover kombinuje konstrukciju karoserije prema najmodernijim kriterijumima i aktivne i pasivne bezbednosne sadržaje u cilju pružanja izvanrednih performansi. Mnoštvo sadržaja standardno je dostupno na celoj liniji modela, poput šest vazdušnih jastuka (prednji, na prozorima i sa strane), farova sa funkcijom za dnevnu vožnju i svetlima za skretanje i maglu, kao i ESC sistem (elektronska kontrola stabilnosti). Pored toga, u zavisnosti od verzije i tržišta, standardno ili na zahtev dostupni su i „Lane Assist“ sistem za upozorenje na promenu trake i „Blind Spot Assist“ sistem koji pomaže pri promeni trake tako što prati mrtav ugao iza vozila. Pored toga, 500X može dodatno biti opremljen i zadnjom kamerom „ParkView“ i „Brake Control“ sistemom za pomoć pri kočenju.

Uconnect™ info-zabavni sistem
Po pitanju udobnosti i ugodnosti, Fiat 500X nudi najbolji sadržaj u svojoj kategorij, zahvaljujući sofisticiranim sistemima Uconnect™ sa 5 ili 6,5-inčnim ekranima osetljivim na dodir koji omogućavaju pristup radiju, medijima, telefonu i Uconnect™ LIVE uslugama. Obe verzije dolaze u kompletu sa Bluetooth interfejsom, Aux-in i USB ulazima i glasovnom komandom. Pored toga, uređaj Uconnect Radio Nav 5’’ nudi TomTom 2.5D navigaciju, dok 6,5-inčni Uconnect Radio Nav poseduje satelitsku navigaciju sa 3D mapama, postepeno navođenje i „One Shot Voice Destination Entry“ za unošenje adresa putem glasovne komande.

Pomoću ekrana u boji osetljivog na dodir, ovaj sistem omogućava pristup svim glavnim funkcijama: od analognog i digitalnog radija (DAB) do svih glavnih multimedijalnih izvora (medija plejer, iPod, iPhone, pametni telefon) koji mogu da se priključe putem USB ili Aux-in ulaza, ili korišćenjem Bluetooth audio prenosa. Svemu ovome može direktno da se pristupi putem tastera na samom upravljaču, tako da ni u jednom momentu ne morate da skidate oči sa puta niti ruke sa upravljača.
Novi sistem Uconnect Live vozačima takođe omogućava – kroz integraciju sa njihovim pametnim telefonima – da koriste mnoštvo aplikacija putem već ugrađenog sistema. Mogu da budu u kontaktu sa svojim prijateljima na Facebook-u i Twitter-u, da slušaju milione pesama na Deezer-u kao i preko 100.000 internet radio stanica pomoću aplikacije TuneIn, da dobijaju najnovije vesti sa Rojtersa u realnom vremenu kao i informacije o saobraćaju, lokacijama radara i vremenskoj prognozi zahvaljujući TomTom Live uslugama.

Pored svega toga, Fiat 500X nudi eco:Drive™, koji omogućava uštedu goriva od 16% uz smanjenje CO2 emisija, kao i uslugu my:Car™ sa interaktivnim uputstvom za upotrebu koje pomaže kod održavanja vozila i u vanrednim situacijama. Što se tiče zvuka, ekskluzivni Hi-Fi Beats Audio sistem dostupan je na zahtev – razvijen je u saradnji sa „Beats by Dr. Dre“ i prvi put se pojavio na modelu 500L – i pružiće revolucionarno muzičko iskustvo na novom modelu Fiat 500X.
Motori i sistemi prenosa
1.4 Turbo MultiAir2 sa 140 KS
Motor 1.4 Turbo MultiAir2 je jedan od najsavremenijih benzinskih pogonskih agregata. Dostupan je sa pogonom na prednjim točkovima i dolazi uparen sa šestostepenim manuelnim menjačem. MultiAir2 proizvodi maksimalno 140 konjskih snaga na 5.500 rpm i obrtni momenat od 230 Nm pri 1.750 rpm. Ove vrednosti su znak elastičnosti i blistavih performansi, što i dokazuje maksimalna brzina od 190 km/h i ubrzanje od 0 do 100 za 9,8 sekundi. Izvanredne performanse upotpunjene su i malom potrošnjom i emisijama: dovoljno je reći da je prosečna potrošnja 6 l/100 km uz emisije CO2 od 139 g/km.
Izvor ovakvih zapanjujućih performansi leži u MultiAir tehnologiji, koja predstavlja iskorak od standardne konstrukcije benzinskih motora, generacijski skok napred koji bi se mogao porediti sa uvođenjem MultiJet tehnologije za dizel motore. Treba samo uzeti u obzir činjenicu da, u poređenju sa konvencionalnim benzinskim motorima jednake zapremine, MultiAir razvija više snage (do 10% više) i obrtnog momenta (do 15%), dok je potrošnja goriva znatno manja (do 10%), uz manje emisije CO2 i čestica (do 10%) i manje emisije NOx (do 30%).

U srcu MultiAir motora je sistem za elektro-hidrauličnu kontrolu ventila, koji smanjuje potrošnju goriva tako što kontroliše vazduh direktno preko usisnih ventila (bez korišćenja leptira gasa) i takođe smanjuje emisije štetnih gasova (putem kontrole sagorevanja). Kao što i dolikuje lideru u konceptu „redukovanja“ veličine, MultiAir predstavlja prilagodljivu tehnologiju koja se lako primenjuje na svim benzinskim motorima.
Uz usaglašenost sa Euro 6 standardom i Start&Stop sistemom kojim je standardno opremljen u cilju smanjenja potrošnje i CO2 emisija, 1.4 Turbo MultiAir2 sa 140 KS poseduje niz komponenti posebno dizajniranih za smanjenje trenja i poboljšanje performansi i ekonomičnosti. Motor je standardno opremljen i inteligentnim alternatorom za maksimalnu efikasnost.
1.6 Multijet II sa 120 KS i 2.0 Multijet II sa 140 KS
Novi Fiat 500X nudi izbor između dva turbodizel motora – 1,6-litarski ili 2,0-litarski – opremljena drugom generacijom MultiJet tehnologije koja garantuje ugodnu vožnju, veliku autonomiju i male troškove održavanja.
Uparen sa šestostepenim manuelnim menjačem, motor 1.6 Multijet II razvija 120 KS pri 3750 rpm, i omogućava novom Fiatovom krosoveru da dostigne maksimalnu brzinu od 186 km/h uz ubrzanje od 0 do 100 km/h za 10,5 sekundi. Korišćenje varijabilne geometrije turbopunjača omogućava velik obrtni momenat pri malom broju obrtaja (320 Nm na 1750 rpm) za maksimalno fleksibilan rad. I sve to uz optimalno poštovanje životne sredine – ova pogonska jedinica je u skladu sa Euro 6 standardom – i sa maksimalnom pažnjom usmerenom na potrošnju goriva i smanjenje emisija: u proseku, Fiat 500X sa 1.6 MultiJet II motorom od 120 KS beleži potrošnju od 4,1 litara/100 km i 109 g/km emisija CO2.
Veću snagu i još bolje performanse omogućava i motor 2.0 Multijet II koji, opremljen elektronskim turbopunjačem varijabilne geometrije, razvija maksimalnu snagu od 140 KS pri 4000 rpm i maksimalni obrtni momenat od 350 Nm pri 1750 rpm. Uparen sa inovativnim devetostepenim automatskim menjačem, ovaj pogonski agregat omogućava da 500X dostigne brzinu od 190 km/h i da ubrza od 0 do 100 km/h za samo 9,8 sekundi, uz usklađenost sa ograničenjima Euro6 standarda.
Treća generacija sistema ubrizgavanja sa zajedničkim kanalom prisutna je na oba turbodizel motora na modelu Fiat 500X, i predstavlja tehnološki najnaprednije rešenje za kontrolu ubrizgavanja pod visokim pritiskom (1600 bara) nezavisno od broja obrtaja i količine ubrizganog goriva.
Preciznije rečeno, upravljanje motorom omogućava ubacivanje malih količina goriva (pred-ubrizgavanje) kako bi se smanjila buka i emisije, i regulisanje glavne količine ubrizganog goriva kako bi se ostvarile performanse koje vozač traži i kako bi se omogućio naročito „gladak“ rad motora u svim situacijama.
Detaljnije, ove inovativne brizgaljke omogućavaju do osam ubrizgavanja po radnom ciklusu motora i omogućavaju korišćenje veoma naprednih strategija optimizacije sagorevanja, kao što je „Injection Rate Shaping“ (IRS) – sistem kontrole brzine ubrizgavanja koji podrazumeva dva uzastopna ubrizgavanja sa tako malim vremenskim razmakom da se ostvaruje neprekidan i kontrolisan dotok goriva u cilindre. Ova metoda poboljšava proces sagorevanja, a sve u cilju tišeg rada i manjih emisija čestica i azotnog oksida (NOx). Pored toga, novi sistem ubrizgavanja je još prostiji i pouzdaniji jer brizgaljke imaju jednostavniju strukturu.
Motori 1.6 MultiJet II sa 120 KS i 2.0 MultiJet II sa 140 KS takođe poseduju niz karakteristika koje smanjuju potrošnju goriva i emitovanje štetnih gasova. Među njima su i inteligentni alternator koji kontroliše raspodelu energije u zavisnosti od stvarnih potreba vozila i nivoa napunjenosti akumulatora, kolo za optimizaciju hlađenja motora koje skraćuje vreme zagrevanja i uljna pumpa promenljive zapremine koja pravilno podešava pritisak ulja, i time smanjuje potrošnju energije na pumpi.
Naravno, Start&Stop sistem se podrazumeva, a motor i sistem prenosa koriste ulje male viskoznosti kako bi se maksimalno smanjilo trenje. Sistem za tretiranje izduvnih gasova koristi čvrsto spregnutu DPF tehnologiju, u kojoj su efikasno integrisani oksidirajući katalizator i filter čestica (CCDPF). Ova komponenta je kompaktna kako bi se smanjio kontra-pritisak uz prednost po pitanju smanjenja potrošnje goriva i emisija CO2. Hvatač čestica je smešten blizu izlaza turbopunjača kako bi se dobile veće temperature gasa kod filtera čestica. To smanjuje količinu dizela neophodnog za regeneraciju što opet dovodi do smanjenja potrošnje goriva.
Oksidirajući katalizator je integrisan u novu NSC (NOx Storage Catalyst) tehnologiju koja je, zahvaljujući posebnoj hemijskoj formuli u kombinaciji sa sofisticiranim softverskim strategijama upravljanja ubrizgavanjem, sposobna da smanji emisije NOx za 60%, što igra odlučujuću ulogu u zadržavanju emisija ovog vozila u granicama Euro 6 standarda.

Integracijom ove dve komponente smanjuje se težina izduvnog sistema i poboljšava se sveukupna efikasnost. CCDPF sistem se kombinuje sa naprednim dvostepenim sistemom recirkulacije izduvnih gasova (EGR) u kom je, pored vrlo malog EGT elementa koji je već bio prisutan na prethodnim verzijama, dodat drugi stepen koji hvata izduvne gasove nizvodno od DPF filtera čestica i hladi ih posebnim hladnjakom, što omogućava preciznu kontrolu procesa sagorevanja, uz redukovane emisije NOx i manju potrošnju goriva.
Novi devetostepeni automatski sistem prenosa
Krosover 500X je jedini Fiatov automobil – i jedino vozilo u svom segmentu, izuzev modela Jeep Renegade – koji nudi najnoviji devetostepeni automatski menjač. Ovaj inovativni sistem prenosa koji će u momentu pojave modela biti dostupan samo uz turbodizel motor 2.0 MultiJet II od 140 KS, omogućava ovom vozilu da optimizuje snagu koju motor razvija, istovremeno pružajući agresivno ubrzanje uz ravnomeran i efikasan dotok snage.
Elektronski kontrolisani devetostepeni automatski sistem prenosa poseduje posebno mapiranje, uz opciju prebacivanja na sekvencijalni manuelni režim. Ovaj inovativni sistem prenosa takođe omogućava bolji odziv, uz veće ubrzanje i tečnije menjanje brzina. Širok raspon prenosnih odnosa ovog menjača osigurava da motor uvek radi u optimalnom brzinskom opsegu, što povećava udobnost, uživanje u vožnji i efikasnost.
Detaljnije rečeno, napredni softver za upravljanje menjačem uzima u obzir na desetine promenljivih koje dobija sa raznih senzora, kako bi odabrao idealan režim rada za sve uslove vožnje i okruženja. Na primer, postoje sistemi koji prate obrtni momenat, uzdužno i poprečno ubrzanje, ESP akcije, nagib kolovoza i temperaturu. I koji je rezultat? Optimalna udobnost vožnje i maksimalna efikasnost.
6-stepeni manuelni menjač
Fiat 500X u verzijama opremljenim motorima 1.4 Turbo MultiAir2 od 140 KS i 1.6 MultiJet II od 120 KS poseduje šestostepeni manuelni menjač i pogon na prednje točkove.
Kao deo nove porodice poprečnih, troosovinskih sistema prenosa, manuelni šestostepeni menjač na modelu 500X sinhronizovan je u svim prenosnim odnosima za glatko menjanje brzina. Sajle menjača poseduju mehanizam za samoregulaciju koji omogućava kvalitetnije menjanja brzina i upravljanje Start&Stop sistemom.
I na kraju, kvačilo je opremljeno zamajcem sa dvostrukom masom koji smanjuje vibracije pri manjim brzinama. Kvačilo je hidraulično, što smanjuje upotrebu sile i vibracije papučice.
Napredni električni servo upravljački sistem
Fiat 500X pruža veću preciznost upravljanja zahvaljujući električnom servo upravljačkom sistemu i DST (Dynamic Steering Torque) sistemu koji poboljšava upravljivost i dinamiku, ali i smanjuje potrošnju goriva za do 3% u poređenju sa običnim hidrauličnim sistemom.
DST sistem na 500X unapređuje i bezbednost vožnje i upravljivost tako što aktivno koriguje preupravljanje i podupravljanje. DST sistem je potpuno integrisan u sistem elektronske kontrole stabilnosti (ESC) i interveniše u slučaju kada je potrebno regovati u potencijalno opasnim situacijama poput prevelikog ugla nagiba ili na primer, nestabilnosti izazvane slabim prianjanjem točkova.
Bezbednost
Kako bi pružio zaštitu svim putnicima, novi Fiat 500X nudi najbolje trenutno dostupne aktivne i pasivne bezbednosne sisteme. Cela linija modela standardno poseduje 6 vazdušnih jastuka (prednji, na prozorima i sa strane), ESC – Elektronska kontrola stabilnosti i svetla za maglu sa funkcijom za skretanje. Pored toga, u zavisnosti od verzije i tržišta, dostupni su, standardno ili na zahtev, napredni Lane Assist sistem za upozorenje na promenu trake i Blind Spot Assist sistem koji pomaže pri promeni trake tako što prati mrtve uglove. Na zahtev, Vaš 500X takođe može biti opremljen i ParkView zadnjom kamerom i „Brake Control“ sistemom za pomoć pri kočenju.
Kočioni sistem
Hidraulični, elektronski upravljani kočioni sistem modela Fiat 500X sastoji se od dva nezavisna unakrsna električna kola koja su se pokazala naročito efikasnim u omogućavanju momentalnog, postepenog kočenja, kao i u skraćivanju zaustavnog puta. Naravno, ovaj sistem se razlikuje od jedne verzije motora do druge (zbog težine i snage): automobili sa 1.4 Turbo MultiAir i 1.6 Multijet motorima opremljeni su, na prednjim točkovima, 281-milimetarskim samoventilirajućim kočionim diskovima, dok 500X sa 2.0 Multijet motorom poseduje 305-milimetarske samoventilirajuće diskove. Za sve verzije motora, zadnji diskovi su prečnika 278 mm.
ABS u kompletu sa EBD (Electronic Brakeforce Distribution) sistemom raspodele sile kočenja
Pored kočionog sistema visokih performansi, Fiat 500x je opremljen i ABS sistemom sa EBD elektronskim sistemom, koji silu kočenja ravnomerno raspoređuje na sva četiri točka kako bi sprečio blokiranje točkova i omogućio potpunu kontrolu nad vozilom u svim uslovima. Ovaj sistem prilagođava svoj rad uslovima prianjanja točkova i efikasnosti kočionih pločica, a takođe i smanjuje pregrevanje pločica.
Brake Control – Kontrola kočenja
Jedna od najinovativnijih karakteristika dostupnih na novom Fiatu 500X jeste „Brake Control“ sistem pomoći pri kočenju, koji koristi radarske senzore kako bi detektovao da li se automobil prebrzo približava drugom vozilu ili nekoj prepreci, i upozorava vozača ili mu pomaže u izbegavanju sudara ili ublažavanju posledica.
„Brake Control“ sistem radi pri brzinama od 7 km/h do 200 km/h, daje zvučna i vizuelna upozorenja, ali i nakratko smanjuje brzinu kako bi upozorio vozača. Ukoliko vozač ne reaguje, sistem će aktivirati kočnice kako bi izbegao ili ublažio sudar.
Kada radi sam, ovaj sistem je sposoban da spreči sudare sa nepomičnim objektima pri brzinama do 30 km/h i sa objektima koji se kreću u istom pravcu ukoliko je relativna brzina manja od 50 km/h. U ostalim slučajevima, sistem će ublažiti sudar, ali će i upozoriti vozača, koji onda ima mogućnost da sam reaguje i izbegne sudar.
Vozač može da podesi osetljivost sistema na tri nivoa, ili da isključi upozorenja ukuliko to želi. Ovaj sistem je u skladu i sa kriterijumima američke agencije NHTSA i evropskog EuroNCAP.
Lane Assist - sistem za upozorenje na promenu trake
Ovaj sistem za upozorenje kameru sa optičkim senzorom kako bi ustanovio poziciju Fiata 500X u odnosu na horizontalne oznake na kolovozu. U slučaju neplaniranog skretanja sa trake, koju određuje promena putanje bez uključivanja pokazivača pravca, EPS sistem daje vizuelno i taktilno upozorenje. Ukoliko se neplanirano skretanje sa trake nastavi, sistem daje još jedno vizuelno upozorenje. Ovaj sistem može da prenese obrtni momenat na upravljač kako bi neutralisao nenamernu promenu trake. Lane Assist radi pri brzinama od 60 do 180 km/h i može ga aktivirati vozač.
Blind Spot Assist and Rear Cross Path (RCP) detection – Sistem nadzora mrtvog ugla i detekcija zadnjeg bočnog kretanja
Blind Spot Assist je sistem za nadzor mrtvog ugla koji koristi širokopojasne radarske senzore kako bi pomogao vozaču prilikom promene trake i u momentima kada je vozilo preticano ili ono pretiče drugo vozilo koje je van vidnog polja. Ovaj sistem obaveštava vozača o vozilima koja se nalaze u mrtvom uglu svetlosnim upozorenjem na bočnim retrovizorima i zvučnim
upozorenjem po izboru vozača. Prilikom isparkiravanja unazad, ovaj sistem takođe obaveštava vozača u slučaju da detektuje vozilo koje prilazi sa strane.
Adaptive Cruise Control – prilagodljivo ograničenje brzine (biće dostupno nakon lansiranja modela)
Kada se aktivira, prilagodljivo ograničenje brzine (Adaptive Cruise Control) smanjuje zadatu brzinu vozila kada se ono približava drugom vozilu u istoj traci, ili kada drugo vozilo uđe u istu traku. ACC se vraća na prethodno zadatu kada vozilo spreda ubrza ili se pomeri u drugu traku. Sistem takođe održava prilagođeno odstojanje između Vašeg vozila i vozila koje se nalazi ispred. Naročito je od koristi kod vožnje u nepovoljnim vremenskim uslovima ili uslovima smanjene vidljivosti.
ParkView zadnja kamera
Prikazuje sliku na ekranu uređaja Uconnect™ 5.0” ili Uconnect™ 6.5”, i pruža širok ugao pregleda područja neposredno iza vozila, te tako vozaču olakšava kretanje unazad. Sadrži dinamičnu mrežu linija kako bi vozaču bilo lakše da manevriše prilikom parkiranja u uskom prostoru. Ova kamera pomaže i u poravnavanju prilikom kačenja prikolice.
Keyless Entry & Keyless Go – Ulazak i pokretanje bez ključa
Kada se približite vozilu i povučete bravu, elektronska kontrola sistema „Keyless Entry & Keyless Go" proverava da li je ključ u blizini, i nakon prepoznavanja tajnog koda odaslanog radio frekvencijom, otključava vrata. A kada se vrata otključaju, sve što treba da uradite jeste da sednete za upravljač i pokrenete motor pritiskom na dugme na kontrolnoj tabli.
Park Assist – sistem za pomoć pri parkiranju unazad
Ovaj sistem koristi ultrazvučne senzore pri kretanju u rikverc pri malim brzinama kako bi detektovao nepokretne predmete. Ako se utvrdi da je sudar neizbežan, sistem će vozača upoziriti znakom na isntrument tabli i zvučnim signalom.
Hill Start Assist – sistem za pomoć pri pokretanju na uzbrdici
Pomaže vozaču da pokrene vozilo na uzbrdici tako što održava izvestan nivo kočne sile u kratkom periodu i nakon što je noga vozača sišla sa papučice kočnice. Ukoliko se gas ne doda ubrzo nakon što je noga vozača dignuta sa kočnice, pritisak na kočnicu će biti oslobođen;
ASR (Anti Slip Regulation) – Kontrola proklizavanja
Sistem protiv proklizavanja optimizuje prianjanje pri svim brzinama, pomoću kočnica i kontrole rada motora, i omogućava da Fiat 500X sa lakoćom savlada površine sa lošim prianjanjem.
MSR (Motor Schleppmoment Regelung)
Kada dođe do nagle promene brzine u uslovima slabog prianjanja, aktivira se funkcija MSR, koja povećava obrtni momenat i sprečava blokadu točkova, koja bi mogla da dovede do gubitka kontrole nad vozilom.
DST (Driving Steering Torque) – DST sistem
Ovaj sistem poboljšava kako bezbednost u vožnji tako i upravljivost vozila. Tačnije, u bilo kakvim uslovima vožnje, „aktivno elektronsko upravljanje“ automatski vrši neophodne korekcije i kontroliše preupravljanje na površinama sa slabim prianjanjem.
Electronic Rollover Mitigation (ERM) - elektronski sistem za ublažavanje naginjanja
ERM interveniše kada se jedan od točkova odvoji od kolovoza: tačnije, kada god detektuje ekstremno kretanje, ERM pomaže u stabilizovanju vozila i vraćanju kontrole vozača nad vozilom.
Electronic Park Brake – Elektronska kočnica za parkiranje
Sistem se sastoji iz prekidača parkirne kočnice koji se nalazi na centralnoj konzoli, kočione čeljusti sa elektromotorom na oba zadnja točka, kao i električnog upravljačkog modula. Postoje četiri režima rada: statičan pritisak i otpuštanje, dinamičan pritisak, set-off (otpuštanje radi pokretanja) i SafeHold (sigurnosni režim).
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) – Sistem za praćenje pritiska u gumama
TPMS obaveštava vozača kada je pritisak u gumama prenizak. Ovaj sistem koristi senzore i ESC kontrolnu jedinicu kako bi utvrdio da li su jedna ili više guma probušene, manipulišući ugaonim ubrzanjem točkova.
Automatic Demisting – Automatsko odmagljivanje
Omogućava automatskom sistemu kontrole temperature (ATC) modela Fiat 500X da izmeri vlažnost unutar vozila, i odmagljuje vetrobransko staklo bez intervencije vozača
Automatic headlights – Automatski farovi
Farovi se automatski uključuju ili isključuju, u zavisnosti od količine spoljne svetlosti, a u kombinaciji sa paketom sistema aktivne bezbednosti, nudi i funkciju „Auto High Beam“ koja automatski uključuje oborena svetla kada drugo vozilo naiđe u susret.
Proizvodnja
Novi Fiat 500X je proizveden u obnovljenoj fabrici SATA (Società Automobilistica Tecnologie Avanzate) u Melfiju, u kojoj se već nalaze proizvodne linije za novi Jeep Renegade, prvi Jeep koji se proizvodi van Sjedinjenih Američkih Država, u Italiji, za svetsko tržište.
Kao priprema za proizvodnju novog modela 500X i kao garancija da će nova vozila od samog početka biti najboljeg kvaliteta, fabrika SATA je primenila i uskladila svu tehnologiju i najbolje prakse drugih fabrika iz grupe Fiat Chrysler Automobiles. Danas, njen kompleks uključuje odeljenja za livenje, oblaganje, farbanje i sklapanje, i zapošljava skoro 6.000 radnika.
Na površini od oko 1,9 miliona kvadratnih metara, ova fabrika je sagrađena 1991. godine, a prvo vozilo izašlo je sa proizvodne trake u oktobru 1993. godine. U proteklih 20 godina, ova fabrika je bila mesto proizvodnje nekoliko Fiat i Lancia modela, poput modela Fiat Punto (1994), Lancia Ypsilon (1995), novi Ypsilon (2003), Grande Punto (2005) i Punto Evo (2009) i proizvela je ukupno 5.645.275 vozila u 2013. godini.
Linija modela
Svaki vozač može pronaći Fiat 500X koji najviše odgovara njegovim potrebama i ukusima. Na početku prodaje biće dostupne 2 verzije, urbana i jedna za opušteniju vožnju, 5 paketa opreme Pop, Popstar, Lounge, Cross i Cross Plus, 3 verzije motora (1.4 Turbo MultiAir II od 140 KS, 1.6 MultiJet II od 120 KS i 2.0 MultiJet II od 140 KS), 3 pogonska sistema (prednji, prednji sa sistemom „Traction Plus“ i pogon na sva četiri točka), 2 menjača (manuelni sa šest brzina i automatski sa devet brzina), 12 boja karoserije, 8 vrsta dizajna za alu-felne (16, 17 i 18-inča) i 7 različitih konfiguracija enterijera.
U nastavku ćete naći opis linije modela namenjene za ceo EMEA region koja, u zavisnosti od konkretnog tržišta, može da ima određene razlike u sadržaju (bilo standardnom ili dodatnom) kako bi se na najbolji način zadovoljile potrebe pojedinih zemalja.
Linija modela 500X počinje verzijom Pop Trim nivoom opreme koju spolja karakterišu čelične felne od 16 inča sa metalik srebrnim ratkapnama (16-inčne alu-felne sa efektom tamnog hroma dostupne su na zahtev) kao i prednji i zadnji branici u boji karoserije. Prednja rešetka, blatobrani i pragovi su crne boje, kao i nosači električnih retrovizora sa grejenjem. Dostupna u pet kombinacija boja, ova verzija ima još i hromirane „brkove“ sa logom, okvire svetlosnih sekcija i ručke vrata. Verzija poseduje i čitav niz zanimljivih sadržaja kao deo standardne opreme. Na primer, što se tiče bezbednosti, tu su dva prednja vazdušna jastuka, dva vazdušna jastuka na prozorima i dva bočna vazdušna jastuka, pored ABS i EBD sistema, farova sa dnevnim svetlima i ESC sistema koji uključuje ASR, Hill Holder, MSR, DST i ERM funkcije. Isto tako, i sledeći delovi standardne opreme su tu da pruže maksimalnu udobnost: Tempomat sa prilagodljivom kontrolom brzine, električni podizači prednjih i zadnjih prozora, sedište vozača podesivo po visini i električna ručna kočnica.
Drugi paket opreme Popstar uključuje 17-inčne alu-felne u srebrnoj boji (17-inčne felne u dve nijanse crne ili 18-inčne felne metalik srebrne boje su takođe dostupne na zahtev), svetla za maglu i nosače retrovizora u boji karoserije. Štaviše, pored ionako bogatog sadržaja osnovnog paketa opreme, 500X Popstar dobija još i klimu, Uconnect 5” radio sistem, sistem izbora pogonskog režima „Mood Selector" i upravljač sa „tenho kožom“ i radio kontrolama. Kupci takođe mogu da izaberu neku od 12 boja kraoserije i dve verzije enterijera.
Još ekskluzivnija verzija 500X Lounge , koja pored sadržaja prethodne verzije nudi i 18-inčne alu-felne u metalik srebrnoj boji, zatamnjena stakla i hromirane delove na eksterijeru. Konstruisan da zadovolji kupce kojima je stalo do komfora i tehnologije, 500X Lounge kao standardnu opremu poseduje ksenonske farove, Uconnect 5” radio sa navigacijom, klimu sa dve zone, instrument tablu sa 3,5-inčnim TFT ekranom u boji, zatamnjena stakla, unutrašnje osvetljenje i sistem za otključavanje i pokretanje bez ključa. Sve to, uz ekskluzivne tkanine i enterijer od eko-kože. „Ofroad“ verzija 500X Cross je jasan, i očituje se u posebnim branicima i zaštitnojploči sa donje strane koji povećavaju ugao savladavanja prepreka. Ova verzija standardno dolazi sa pogonom na prednjim točkovima i sistemom „Traction+" (4x4 pogon je dostupan na zahtev). Verziju Cross takođe karakterišu i posebna obrada krovnih nosača, 18-inčne alu-felne, hromirana izduvna cev i ekskluzivna satenski hromirana obrada ručki na vratima, okvira svetlosnih sekcija, prednjih „brkova“ i ručke na prtljažniku. Deo standardne opreme su i manuelna kontrola klime, Uconnect 5” radio sistem, sistem za izbor pogonskog režima „Mood Selector", svetla za maglu, nosači električnih retrovizora u boji karoserije, zatamnjena stakla i upravljač sa „tehno kožom“ i radio kontrolama.
Za one koji žele maksimum po pitanju stila i sadržaja, tu je 500X Cross Plus vrhunska verzija ove linije, koja pored specifičnih terenskih karakteristika sa prethodne verzije poseduje i 18-inčne alu-felne u dve nijanse (na zahtev su dostupne i felne od 18-inča sa specijalnim dizajnom), ksenonski farovi, Uconnect 5” radio sistem sa navigacijom, klima sa dve zone, instrument tabla sa 3,5-inčnim TCT ekranom u boji, unutrašnje osvetljenje i sistem za otključavanje i pokretanje vozila bez ključa.
I na kraju, u zavisnosti od tržišta i paketa opreme, dostupni su i brojni drugi dodaci. A radi jednostavnosti i uštede, klijenti ove dodatke takođe mogu kopiti u sklopu određenih paketa dodatne opreme.
Ekskluzivna serija „Opening Edition”
Novi Fiat 500X trebalo bi da se pojavi u prodajnim salonima početkom 2015. godine, a kao svaki kultni proizvod, na početku može imati problema da zadovolji potražnju. Zbog toga je brend stvorio ekskluzivnu, ograničenu seriju vrhunskog kvaliteta - Fiat 500X „Opening Edition” – kako bismo bili sigurni da će prvih 2000 srećnih mušterija imati priliku da voze uzbudljivi novi krosover iz porodice 500. Dva eksterijera – kao dve duše novog 500X: jedan urbaniji, sa „Art Grey“ sivom bojom, i drugi sa troslojnom crvenom, savršen za rekreativnu namenu. Kako biste saznali nešto više o modelu Fiat 500X „Opening Edition”, možete posetiti www.500X.fiat500.com i otkriti šta to novi Fiatov krosover čini zaista jedinstvenim, pomoću navigacionog sistema koji vam omogućava da istražite ovaj automobil iz svih mogućih uglova. Na pomenutom sajtu takođe možete i rezervisati Vaš Fiat 500X iz ograničene serije putem Vašeg prodajnog salona i biti jedan od prvih 2000 vozača ovog automobila.
Na tržištima na kojima će biti u maloprodaji – Italija, Nemačka, Francuska, Španija i Švajcarska - Fiat 500X „Opening Edition“ biće dostupan u tri različite konfiguracije: dve varijante 4x2 sa motorima 1.4 Turbo MultiAir II od 140 KS ili 1.6 MultiJet II 120 KS, kao i jedna verzija sa 4x4 pogonom i motorom 2.0 MultiJet II od 140 KS.
Model 500X „Opening Edition" sa pogonom 4x2 – opremljen motorima 1.6 MultiJet II od 120 KS ili 1.4 Turbo MultiAir II 140 KS – poseduje pastelnu „Art Grey“ kombinaciju boja, uz ekskluzivan izbor opreme koji uključuje automatsku kontrolu klime, 18-inčne alu-felne, „Safety Pack" bezbednosni paket koji uključuje niz aktivnih bezbednosnih sistema (za izbegavanje sudara, za pomoć pri promeni trake, zadnja kamera za isparkiravanje), kao i „Comfort Pack“ paket za udobnost koji pruža otpimalni komfor u kabini (naslon za ruku i podešavanje sedišta za lumbalni deo kičme), uz sistem za otključavanje i pokretanje vozila bez ključa, zatamnjena zadnja stakla i ekskluzivni amblem „Opening Edition“.Druga verzija dolazi u ekskluzivnoj troslojnoj „Amore“ crvenoj boj, uz 4x4 pogon i motor 2.0 MultiJet II od 140 KS i 9-stepeni automatski sistem prenosa. Vrhunski izbor opreme na ovom modelu bez sumnje će privući pažnju. Pored niza standardnih karakteristika, osnovna cena takođe uključuje i mnoštvo ekskluzivnih sadržaja, od posebne troslojne „Amore“ crvene boje, do paketa „Navi Pack“ (Uconnect 3D Nav 6.5" sa dodatnim USB ulazom na prednjoj strani naslona za ruku), uz kožne enterijere u dve nijanse crvene ili crne, elektronski sklopive retrovizore, elektrohromatski retrovizor, menjač ugrađen u upravljač i ekskluzivni „Opening Edition“ amblem.
PR saopštenje - Fiat Automobili Srbija
Najbolja verzija 500-ke po meni, samo mnogo jaka cena.
Inace, skrolovao sam brzinom svetlosti. : )
Ne znam ima li nekog ko ce procitati tekst, a jadan mucenik koji ga je pisao, mislim da bi mu lakse palo da je ceo dan kopao. : )
@ Pit i Ilija, što je najlepše ovo i nije kompletan PR tekst, već sam objavio skraćenu verziju :))
Auto
Auu brate, ovo je muka preneti samo a kamoli napisati. : )))
Sto je jos najveci crnjak, toliko je truda ulozeno a upravo iz tog razloga ga niko nece ni procitati.
Najlepši u klasi
Najelegantniji u klasi
Najpoželjniji od Tokija do Milvokija
Mnogo dobar!
Zanimaju me samo 2 stvari:
1. da li ima duza sedista nego nas 500L-autobus?
2.da li ima rezervni tocak, ili mozda dva? :)
Lepši je oblik "našeg" 500 L.
Sedišta očito nisu ista (ni prednja, ni zadnja), ali teško da je sedalni deo prednjih duži - "nema gde" da stane.
p.s. Valjda je ispod ostalo mesta bar za "ćopavi"
Najlepsi u gami, zajedno sa 500L Trekking, definitivno, crvena mu kombinacija mu najlepse stoji, i felne su super, bas su ga dobro odradili... i enterijer nije uopste los, cenu su uklopili sa konkurencijom kao i motorizaciju...
Imaju dobru foru sa nazivima, kada neko procita naziv 1.6 E-torQ, pomislio bi da ima neki veliki obrtni moment ili da je izuzetno elastican za tu zapreminu... a ono niti je to najveca brojka (152 Nm) niti je pri nizim brojevima obrtaja (4.500 o/min)... cudi me da nisu ponudili onaj TwinAir (neki bi rekli dvoklipnjaca ili "motor k'o u Peglice"), mada me jos vise cudi to sto se nigde ne hvale brojkom prodatih (izgleda da ne ide bas nesto) a proslo je dovoljno vremena, a eto npr. 1.0 EcoBoost ima lep udeo na trzistu...
Ovako se dovode kupci. Svaka opcija je objasnjena, svaki detalj je objasnjen, i onda sve to uklopljeno sa stilom u jedno saopstenje (i sem po kog "savrseno" i "nadmocan" i sl. momenata) kome nema sta da se zameri.
Nešto i o cenama: dve najjeftinije verzije Fiata 500X u Italiji su 500X "WEB Edition" 1.6 E-torQ sa 110KS koji košta 17.250 evra, kao i 500X 1.6 E-torQ Pop sa 110 KS koji ima cenu od 17.500 evra.
Meni lici na Ritmo i zbog toga mi se veoma svidja, steta sto ce biti preskup.
Nije preskup. Koliko vidim, parira Juke-u, a deluje dosta zavrsenije, bolji i enterijer i eksterijer.
Kod nas su cene uvek 10% niže nego u Italiji
17.250 - 10% = 15.525
Zar toliko ne košta i novi SX4, Mokka je još skuplja, Trax? Ostaje da se proveri cena Captur-a i 2008-ice
Stvarno dobar, šteta što nije iz Kragujevca...
Nego, 2.4 Tigershark" MultiAir2 sa (bednih) 187ks a 1.4 sa 170ks. Negde su kod 2.4 omanuli u dizajnu motora, zaboravili turbinu verovatno... Kako god, taj 2.4 je za Amerikance a ne Evropljane... Lako je njima kada im je gorivo barem duplo jeftinije...
@auto
gde ste nasli te podatke o cenama?
Taj motor 1.6 ce doci tek kasnije...
@ carobnjak, preneo sam cene koje su objavljene na italijanskim sajtovima, recimo Quattroruote:
http://www.quattroruote.it/news/novita/2014/11/10/fiat_500x_il_listino_prezzi_parte_dai_17_250_euro_della_web_edition.html
A može i nekoliko drugih sajtova:
http://www.autoblog.it/post/364440/fiat-500x
http://www.omniauto.it/magazine/27595/fiat-500x-web-edition-
@Pit 10 Nov 2014, 19:29
ne brini, bice i neka "Naconale-Socijale" verzija by Vucic! :)
@auto
ok, to su za sada samo "pred" informacije, odnosno u najavi.
Sacekajmo zvanicne cene na Fijatovom sajtu...