Suzuki Swift, na putovanju po Grčkoj – Mališan koga svi vole

Zahvaljujući poverenju u već odavno poznatom EURO SUMARU, ili ako hoćete, pravoj partnerskoj saradnji sa porodicom Djurašević (čitaj: Andrijom, Markom i Dušanom) imali smo priliku da skoro 2.000 kilometara predjemo za volanom veoma dobrog SUZUKIJA SVIFTA.
Pre polaska na put smo se u momentu zapitali da li će taj ipak mali i „kratki“ automobil biti odgovarajući za naš put kroz Srbiju, Makedoniju i Grčku, s obzirom da je reč o vozilu laganom „kao perce“ i sa agregatom male zapremine i male snage (1.200 kubika i 90 KS), medjutim vrlo brzo su nas prvi utisci uverili da će naš SUZUKI SVIFT biti ne dobar već ODLIČAN izbor za skromnu odiseju po HALKIDIKIJU.

Valja na samom početku naglasiti da naš mališan u EURO SUMARU ima BAZNU cenu od – 10.390 evra. Ovaj na slici, KOJI JE BIO NA NAŠOJ VOŽNJI, snabdeven je bogatom opremom i prodaje se kao model sa DVE BOJE – METALIK…CENA – 12.190 EVRA.
Polazak je usledio u 06.30. Već smo pre starta proverili kako funkcioniše 5. stepeni manuelni menjač, kako se koristi TABLET sa svim informacijama, posebno sa navigacijom, gde se otvara hauba, gde poklopac rezervora goriva i kako naš mališan KOČI (napred su diskovi a pozadi doboši). Posebno nam se dopalo da MALI SVIFT prati svoju bogatiju familiju i ima kao i oni KAMERU ZA VOŽNJU U NAZAD.
Znate i sami, ali da podsetimo, putarina do NIŠA je 800 dinara a onda sledi i plaćanje za korišćenje auto puta kod LESKOVCA – 210 dinara i najzad plaćanje kod PREŠEVA – 80 dinara.
Saobraćaj je tog dana, polovinom juna, bio umeren, medjutim na delu granice SRBIJA-MAKEDONIJA, zatekli smo veliki broj vozila u šest kolona, a u nekadašnju južnu republiku uplovili smo tek posle SAT I PO ČEKANJA, uz pokazivanje obaveznog ZELENOG KARTONA.
Kroz MAKEDONIJU smo prema GRČKOJ vozili nedavno završenim auto putem. Desna strana te saobraćajnice ima nov asfalt i par MODERNIH TUNELA a leva kojom se vraća iz GRČKE dobrim delom se još radi. Putarina je uobičajena, TRI PUTA po 1.50 evra. Valja odmah upozoriti da u povratku iz GRČKE, negde pre STOBIJA i pre prve putarine, POSTOJI VELIKO ULEGNUĆE NA DESNOJ STRANI PUTA koje se teško primećuje a može OZBILJNO uticati na BEZBEDNOST, naravno i na vaše PNEUMATIKE. Da je sa nama i dalje naš kolega MIRKO ALVIROVIĆ, on bi na sebi svojstven i veoma profesionalan način do detalja prikazao TU UVALU i iskritikovao NEMARNOST putara iz MAKEDONIJE. Njegove čuvene PATROLE bile su zaista pravi POUČNI I INFORMATIVNI PUTOKAZ za sve one koji su automobilom kretali u raznim pravcima…
Putovanja ne bi bila tako lepa i privlačna da nema raznih kafanica, restorana ili lepo opremljenih stanica za gorivo. Takva mesta poželjno je što češće koristiti, prvenstveno ZA ODMOR i MALO OSVEŽENJA posle dugotrajne vožnje. Za kafane u MRZENCIMA, kod DJEVDJELIJE, čuli su i svi vrapci i laste. To su DVE kafane u kojima možete naručiti JAGNJETINU ISPOD SAČA, ili ako želite bilo šta sa roštilja. Jedna se zove JAVOR AGAPI a druga JAVOR DZOKO. Priča se da je nekada postojala samo jedna kafana JAVOR a da se potom postojeća družina razdvojila, pa tako danas imamo u MRZENCIMA dva dobra mesta gde možemo uživati u gurmanlucima na makedonski način. Minule 2017. godine u MRZENCIMA je radila i gostilnica JUG, vlasnika BOBIJA KRSTEVSKOG. Bilo smo kod njih, lepi utisci još nisu izbledeli kao ni ljubaznost prave domaćice-kuvarice, gospodje MARIKE OPROVE. Nažalost JUG je sada pretvoren u kafe bar….Ko zna možda će gospodja MARA već naredne godine svojim širokim osmehom dočekivati goste…na nekom novom mestu.
Ulaz u Grčku je protekao ekspresno pa smo se pitali gde nestadoše oni silni putnici iz ŠEST KOLONA, sa dela izmedju SRBIJE i MAKEDONIJE. Sasvim je izvesno da su oni protutnjali preko prelazi EVZONI dok smo mi bili na malom odmoru u MRZENCIMA i na odličnoj pljeskavici.
Ako se neko pita kako se ponašao naš SUZUKU SVIFT odgovor je vrlo prijatan – kao i svaki mali i lagani automobil, snabdeven dobrim gumama, amortizerima a i motorom od 90 KS. U „niskom letu“ smo prevalili dobar auto put u MAKEDONIJI ( za sada je to samo pravac ka jugu ) i pohitali ka predivnom HALKIDIKIJU i njegovim prstima sa hiljadu plaža.
GRČKA:
Najlepše plaže, najlepše more, nama slični ljudi, neobično dobra ponuda morske ribe, maslinovo ulje, čuvena salata DZAZIKI (krastavac, beli luk, mirodjija, kiselo mleko) i NESTVARNO, FANTASTIČNO, NAJBOLJE NA SVETU – OVČIJE KISELO MLEKO – to je GRČKA. A u toj divnoj zemlji živi PRAVI HEROJ, PRAVI ČOVEK i PRAVI PRIJATELJ SRBIJE – KAPETAN GRČKOG BRODA „Temistoklis“, KAPETAN i LJUDINA – MARINOS RICUDIS, koji je 1999. godine odbio da bombarduje SRBIJU (Mural posvećen njemu se nalazi na beogradskom Dorćolu)….
Čim se udje u Grčku osetite nešto u telu. Kao da ste kročili u dom dragog i iskrenog prijatelja, kao da ste na svom ognjištu, medju ljudima koje volite da srećete. Setite se i svojih najstarijih koji su oporavljeni na Krfu jurišali prema Srbiji i probijanju Solunskog fronta.
Za mnoge je na SITONIJI najprivlačniji NIKITI, mesto udaljeno od Soluna na nekih 100 km. Jeste, postoji na SITONIJI i NEOS MARMARAS, PORTO KARAS i TORONI, a na drugoj strani prsta i neobični KALAMICI i SARTI, ali, NIKITI ima nešto posebno. To je dugačko i uredjeno šetalište na obali Egejskog mora, okruženo boljim apartmanima, restoranima, kafićima, poslastičarnicama, mini marketima, prodavnicama suvenira, ukrašeno palmama i velikim drvećem neobičnog izgleda. NIKITI je uveče prepun turista, šetalištem prolazi najviše naših ljudi a i dosta gostiju iz Makedonije, Bugarske i Rumunije. Ako se krene prema gornjem delu, prolazi se pokraj tradicionalnih grčkih taverni gde se okupljaju meštani uz belo vino, sardele, sir fetu, masline, a vikendom i uz roštilj.U savmom vrhu NIKITIJA, nadomak obližnjih brda nalazi se staro selo, staro stotinama godina i sa obnovljenim kućama od kamena koje predstavljaju pravo gradjevinsko dostignuće. Još nešto je obeležje ovog naselja. To je PIJACA, koja se otvara svakog PETKA, u ranim satima. U već pomenutom gornjem delu NIKITIJA, duž nekoliko ulica se postavljaju šatori i tezge a ponuda je raznovrsna, od svežeg voća i povrća, preko morske ribe, mlečnih proizvoda, maslinovog ulja, začina, cveća …pa do milijardu artikala odeće i obuće. NIKITI ima i dva poveća SUPER MARKETA a i poznati LIDL.
POVRATAK:
Kao i na polasku, tako smo i na put ka Beogradu, krenuli u ranim satima, u 05.00. SUZUKI SVIFT je već prethodne večeri bio opran, jer nam je naš stari gazda JORGOS, vitalni GRK od 80 godina, omogućio sve neophodno za tako nešto. Usput, naš dvokrevetni apartman sastavljen od prostrane sobe sa klimom i TV. sa velikom kuhinjom, toaletom i terasom u prizemlju, plaćali smo 35 evra po danu.
Plan je bio da u povratku stanemo u SOLUNU. Proveli smo puna dva sata u TESALONIKIJU, gradu poznatom po kontrastima i gradu u kojem se na jedinstven način može osetiti duh GRČKE. Procunjali smo po subotom otvorenim radnjama SOLUNA, uživali u nama omiljenom kafiću, uz kapućino sa cimetom i srećom lako parkirali našeg SVIFTA u komšiluku.
Put u odlasku ne bi bilo potrebno objašnjavati da nije bilo pauze u NIŠU, u već svima poznatoj kafani MRAK. Taj mali ugostiteljski objekat, gazde MILETA STOJKOVIĆA, predstvalja autentični muzej južnjačke ponude. Ako se nadjete u blizini NIŠA, onda „MORATE“ da osetite zašto se već duže vreme kafanica MRAK smatra NAJBOLJOM.
SUZUKI SVIFT se pokazao kao veran drug. Na putu za GRČKU, prosečna potrošnja je bila 6,8 litara, dok se u povratku, zbog znatno mirnije vožnje potrošnja smanjila na 4.5 litara beznzina.
Suzuki Swift 1,2 Dualjet
Motor: benzinski 4 cilindra
Zapremina: 1242 ccm
Snaga: 66 kW (90 KS) pri 6000 o/min
Obrtni moment: 120 Nm pri 4.400 o/min
Menjač: manuelni, 5 stepeni
Dimenzije: 3840/1730/1494 mm, međuos. rastojanje 2450 mm
Prtljažnik: 265 litara
Rezervoar za gorivo: 37 litara
Pneumatici: 175/65 R16
Težina praznog vozila: 915 kg
Performanse: maks. brzina 180 km/h
Ubrzanje: 0-100 km/h 11,9 s
Potrošnja na testu: od 4.5 do 6.8 l/100 km
Emisija CO2: 98 g/km
Cena testiranog modela: 12.190 evra
Izvor: Mojsvetbrzine.rs