home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

U Tokiju se sve do nedelje 11. novembra održava jubilarni 40. salon automobila (40th Tokyo Motor Show 2007). Na salonu učestvuje više od 250 izlagača, koji na oko 45.000 kvadratnih metara izlažu ukupno 520 vozila, uključujući i 71 svetsku premijeru i 97 japanskih. Ovogodišnji salon se održava pod sloganom "Catch the News, Touch the Future", a očekuje se oko 1,5 miliona posetilaca. Od svetskih premijera najzanimljivijih za evropsku publiku izdvajamo sledećih trideset :  

Audi Metroproject Quattro concept

Ovo je nova Audijeva studija zvanično nazvana Metroproject Quattro concept sa hibridnim pogonom, ali se serijski model u obliku Audija A1 neće mnogo razlikovati od ovog koncepta. Metroproject Quattro concept se odlikuje prilično agresivnim izgledom, čemu doprinose prokupeovski krov sa aluminijumskim lukovima, odsustvo B stuba, veliki desetokraki točkovi, dva završetka izduvnog sistema i tradicionalna Audijeva "single frame" maska hladnjaka. Pod haubom se skriva 1,4 litarski TFSI turbo benzinac sa 110kW/150KS (uparen sa S-tronic menjačem sa duplim kvačilom), dok se na zadnjoj osovini nalazi i elektromotor sa 30kW/41KS i 200Nm obrtnog momenta (koristi litijum-jonske baterije). Taj elektromotor je u stanju da u gradskim sredinama samostalno pokreće ovaj Audi, a njegova autonomija sa jednim punjenjem baterija iznosi do 100 kilometara. Takođe, Metroproject Quattro concept je opremljen i tehnologijama poput stop/start sistema i regeneracije kočione sile. Performanse izgledaju ovako : ubrzanje od 0 do 100 km/h iznosi 7,8 sekundi, dok je maksimalna brzina 201 km/h. Po fabričkim podacima ovaj hibridni Audi troši 4,9 litara benzina na 100km, a emisija CO2 iznosi 112 g/km. Što se serijskog Audija A1 tiče (prodaja počinje 2009.), pokretaće ga benzinski i dizel motori u rasponu od 1,2 do 2,0 litra zapremine, a očekuje se cena od 25.500 dolara pa naviše. U Audiju se nadaju da će godišnje prodavati 80.000-100.000 primeraka ovog njihovog "Mini killera".

BMW 1-series tii concept

Ovo je BMW-ov koncept na bazi nedavno promovisane serije 1 u Coupe varijanti, koji treba da evocira uspomene na klasični model BMW 2002 tii po kome je i dobio ime. BMW 1-Series tii concept karakteriše izrazito sportski stajling čemu doprinose agresivan body kit (uključujući i spojler na poklopcu prtljažnika), desetokrake aluminijumske felne od 18 inča, niži profil (spušteno ogibljenje), dupli završetak izduvnog sistema, crno-bela kombinacija boja (boja karoserije je nazvana Alpine White) i detalji u vidu prednjih bubrega u crnoj boji i "tii" oznake na automobilu. I u unutrašnjosti se nastavlja kombinacija pre svega crne i bele boje (mada ima i par detalja u plavoj), s tim što dominira crna alkantara (na sportskim sedištima sa integrisanim naslonima za glavu, trokrakom volanu, pa čak i na prednjem panelu), a bela boja se nalazi na rukohvatima vrata, volanu, prednjem panelu i prostoru oko ručice menjača (zanimljiv detalj su i brzinomer sa crnom, a obrtomer sa belom podlogom). Auto koristi brojne komponente od lakog materijala CFP (plastika ojačana karbon fiberom) kako bi se očuvao dobar odnos težina/snaga i raspored masa, a time i dinamične vozne osobine i "temperamentni karakter" ovog automobila. A koliki je taj odnos težina/snaga ostaje nepoznato budući da BMW u svom zvaničnom press saopštenju ne daje nikakve podatke o motoru koji se nalazi pod haubom ovog koncepta. Ova serija 1 je, kako sada stvari stoje, samo BMW-ova dizajnerska studija (i to već peta ove godine), pa pitanje njene serijske proizvodnje i dalje ostaje otvoreno.

BMW M3 sedan

BMW je odlučio da zvaničnu svetsku premijeru novog modela M3 u klasičnoj limuzinskoj verziji (E90 M3) održi na salonu automobila u Tokiju, a sem ovog modela, Bavarci su Japancima po prvi put prikazali i BMW Concept X6 i obnovljena seriju 6. Novi M3 sedan je prvi M3 u obliku klasične limuzine još od serije E36 i, kao što smo ranije pisali, ima prednji kraj identičan već predstavljenom modelu M3 u Coupe verziji (svetla, branik, gril hladnjaka), a ne onakav kakav se nalazi na običnim limuzinama E90. Rezultat je zaista moćan izgled u tipičnom M look-u, čemu doprinose i upadljivo prošireni blatobrani, dodatni otvori za vazduh, četiri završetka izduvnog sistema i atraktivni točkovi od 18 inča sa gumama 245/40 napred, odnosno 265/40 nazad (kao opcija će se nuditi i veći od 19 inča).  Međutim, za razliku od modela M6 i M3 Coupe, novi M3 sedan nema krov od karbon fibera. I M3 sedan će imati isti motor kao M3 Coupe, dakle 4,0 litarski V8 agregat sa 309kW/420KS pri 8300 o/min. i 400Nm obrtnog momenta pri 3900 o/min. Ono što je važno jeste da je 85% obrtnog momenta dostupno već od 2000 o/min., odnosno 340Nm je na raspolaganju već pri 2000 o/min. Maksimalna brzina je i dalje elektronski ograničena na 250 km/h, a ubrzanje do 100 km/h traje 4,9 sekundi. Snaga njegovog V8 agregata se na zadnje točkove prenosi preko manuelnog menjača sa 6 stepeni ili preko BMW-ove nove sedmostepene M DCT transmisije sa duplim kvačilom. Treba pomenuti da je raspored težine idealnih 50:50, a da se u opremi (bilo standardnoj bilo opcionoj) nalaze i elektronski sistemi kao što su ASC (Automatic Stability Control), DSC (Dynamic Stability Control), CBC (Cornering Brake Control) i EDC (Electronic Damper Control) sa tri moda podešavanja : Sport, Normal i Comfort.

Daihatsu Mud Master-C

Nekad i kod nas popularni japanski brend Daihatsu je za salon automobila u Tokiju pripremio novi koncept terenskog vozila sa zanimljivim imenom Mud Master-C (slovo C od Concept). Kako je Daihatsu (inače u vlasništvu Toyote) poznat i priznat kao specijalista za male putničke automobile i manje SUV modele, tako ni Mud Master-C ne predstavlja nikakav izuzetak (dugačak je samo 3395 mm, širok 1600 mm, a visok 1960 mm). U osnovi, ovde se radi o kompaktnom i laganom transporteru namenjenom kako za sportske aktivnosti van urbanih sredina (posebno za biciklizam), tako i za rad na slabije pristupačnim terenima. Za takav teren, Mud Master-C je opremljen pogonom na svim točkovima, visokim klirensom (rastojanje od tla) od 370 mm i velikim točkovima od 16 inča. U skladu sa osnovnom namenom ovog automobila je i unutrašnjost – robusna, sa jednostavnim panelom za instrumente ali i sa velikim LCD displejom.

Ford Escape Adventure Concept

I Ford ima svetsku premijeru na tokijskom auto salonu, tačnije Amerikanci promovišu koncept na bazi Forda Escape (u Evropi Maverick), nazvanog Escape Adventure Concept. Radi se o SUV modelu sa brojnim novim vizuelnim elementima, koji bi uskoro mogli da se nađu u ponudi, bilo kao deo nekog restilizovanog Escapea ili kao opciona dodatna oprema. Pomenuti vizuelni elementi podrazumevaju restilizovani prednji kraj (modifikovani branici i pragovi, novi gril hladnjaka, veća svetla, srebrni otvori za vazduh i isti takvi retrovizori), kao i promene pozadi, koje uključuju zadnji difuzor i LED horizontalna svetla (ranije vertikalna). Završni detalj su novi 18-inčni aluminijumski petokraki točkovi sa gumama dimenzija 235/60R18.

Lexus IS-F

Lexus je lansirao novi sportski model IS-F, koga mnogobrojni fanovi ovog brenda već mesecima (ne)strpljivo očekuju još od januarskog salona automobila u Detroitu. 5,0 litarski V8 agregat u Lexusu IS-F raspolaže sa konjicom od 311kW/423KS pri 6600 o/min. i 505Nm obrtnog momenta. Ovaj japanski "M3 killer" sa težinom 1690 kg ubrzava od 0 do 100 km/h za samo 4,9 sekundi, dok Lexus maksimalnu brzinu procenjuje na 185 milja na sat ili skoro 298 km/h. Motor je uparen sa 8-stepenim Sport Direct Shift menjačem, koji ima komande za menjanje brzina na volanu, a bazira se na transmisiji iz modela LS460. IS-F je naravno pretrpeo brojne izmene na ogibljenju (između ostalog novi su amortizeri i opruge), kočionom sistemu, aerodinamici, a tu su i novi BBS točkovi od 19 inča sa gumama dimenzija 225/40R19 napred, odnosno 255/35R19 nazad. Cena za IS-F u Japanu počinje od 7.660.000 jena ili nepunih 47.000 evra, a Lexus planira da godišnje proda 7000 primeraka ovog modela (od čega preko 5000 u SAD-u, a u samom Japanu oko 500). Inače, Lexus će ovog konkurenta BMW-u M3, Audiju RS4 i Mercedesu C 63 AMG Amerikancima predstaviti na SEMA salonu tjunera, koji počinje 30. oktobra u Las Vegasu.

Lexus LF-Xh

Lexus u Tokiju izlaže i novi koncept hibridnog SUV vozila nazvanog LF-Xh, koji bi mogao da se shvati i kao najava buduće generacije sadašnjeg Lexusa RX. Po navodima Lexusa, Studija LF-Xh se odlikuje kombinacijom snažnog i dinamičnog izgleda eksterijera i elegantnog interijera, a sve u skladu sa Lexusovom "težnja ka perfekciji" filozofijom. LF-Xh pokreće hibridni sistem, koji se sastoji od benzinskog V6 motora (ne navodi se njegova zapremina i snaga) i elektromotora, dok je pogon naravno na svim točkovima. Inaće, novi koncept je dugačak 4800 mm, širok 1895 mm, visok 1650 mm, a međuosovinsko rastojanje iznosi 2850 mm. Lexus salonu automobila u Tokiju prikazuje i već poznatu studiju sportskog automobila LF-A sa V10 motorom i karoserijom od karbon fibera, kao i serijske modele LS600hL, LS460, GS450h i GS460.

Honda Fit

Honda promoviše drugu generaciju svog modela Fit, koji je u Evropi poznat kao Jazz. Dosadašnji model se pokazao kao veoma uspešan gradski automobil, ekonomičan, prostran (za svoju veličinu), sa odličnim manevarskim sposobnostima i naprednim stajlingom. Što se stajlinga novog Fita tiče, ovde se u osnovi radi o dizajnerskoj evoluciji sadašnjeg modela Fit/Jazz, jer se očigledno Honda drži izreke da se pobednički tim ne menja (za poslednjih 6 godina je prodato preko 2 miliona Fita/Jazza u 115 zemalja sveta). Najuočljivije izmene se zapažaju na prednjem delu gde je novi Fit dobio drugačije oblikovana svetla, novu haubu, modifikovani branik i atraktivniju masku. Sa strane nema epohalnih promena, dok su pozadi zapažaju izmenjena svetla, novi branik i malo drugačiji D stub. Honda je takođe dodala i pet novih boja za karoseriju tako da se sada u paleta nalazi ukupno 12 boja eksterijera. Naravno, novi Fit je nešto veći u odnosu na dosadašnji istoimeni model, samim tim i prostraniji (ima više mesta za kolena i glave putnika na zadnjoj klupi). Naime, dužina je porasla za 55 mm, pa umesto dosadašnjih 3845 iznosi 3900 mm, širina je 1695 mm (+ 20 mm), visina 1525 mm (kao i kod starog modela), dok je međuosovinsko rastojanje veće za 50 mm i iznosi 2500 mm. I unutrašnjost je modernizovana, tačnije instrument tabla je osavremenjena, više je mesta za sitnice, a bolji je i kvalitet upotrebljenih materijala. I novi Fit će naravno zadržati Hondin sistem veoma jednostavnog i praktičnog preklapanja zadnjih sedišta. Zahvaljujući kitu za reparaciju pneumatika i odsustvu klasičnog rezervnog točka, korisna zapremina prtljažnika iznosi svih 427 litara (po VDA normama). Novi Fit  pokreću revidirani i-VTEC benzinski motori od 1,3 litra (74kW/100KS pri 6000 obrt./min.) i 1,5 litra sa 88kW/120KS pri 6300 obrt./min. U ponudi su 5-stepeni manuelni i 5-stepeni automatski menjač, CVT transmisija, kao i 4WD verzija sa pogonom na sva četiri točka. Snažniji motor se ugrađuje i u RS (Road Sailing) verziju, koja se odlikuje nešto tvrđim vešanjem i sportskijim izgledom eksterijera i interijera.  Prodaja u Japanu je počela 26. oktobra, dok se prodaja u Evropi očekuje u prvoj polovini naredne godine. Cene u Japanu počinju od 1,14 milona jena (9800 američkih dolara) i završavaju se cifrom od 1,7 milioina jena, odnosno 14.600 dolara.

Honda S2000 Type S

U Tokiju Honda predstavlja i S2000 Type S (verovatno poslednji pozdrav aktuelnog modela pred penzionisanje), pažnju odmah privlači ogromno zadnje krilo i kompletan aerodinamički paket (uključujući i 17-inčne aluminijumske točkove), kakav ima i Honda S2000 Club Racer, predstavljena na salonu u Njujorku pre pola godine (u stvari S2000 Type S predstavlja samo japansku varijantu pomenutog S2000 Club Racera). Nova verzija ima zadatak da u potpunosti iskoristi potencijal modela S2000 na trkačkoj stazi a da istovremeno bude i auto za svaki dan. Za to će se brinuti tvrđe podešeno ogibljenje, kruća karoserija, smanjena masa automobila (raspored težine savršenih 50/50), šire gume pozadi i već pomenuti kompletan aero body kit. Još je lepše da se VSA (elektronska kontrola stabilnosti) može pritiskom na dugme u potpunosti isključiti. S2000 Type S pokreće 2,2 litarski 4-cilindrični DOHC agregat sa 16 ventila, koji razvija 237KS pri 7800 o/min. i 220Nm obrtnog momenta (uparen sa preciznim manuelnim šestostepenim menjačem), a zahvaljujući primamljivoj ceni (bar nama u Evropi) od 3,8 miliona jena ili jedva nešto preko 23.500 evra, Honda s pravom računa da će u Japanu prodavati po 100 komada ovog modela svakog meseca. Inače, S2000 Type S će se kupcima nuditi sa izborom od deset boja za karoseriju, dok je unutrašnjost u kombinaciji crne i žute boje. Sve u svemu beskompromisna mašina za entuzijaste, odličnih voznih osobina i upravljanja, preciznog menjača i isto takvog upravljača, sportskog ogibljenja i velikog užitka za vozača.

Honda CR-Z

Sem serijskih modela Fit i S2000 Type S, Honda je pripremila i dva zaista zanimljiva koncept automobila, nazvana Honda CR-Z i Honda Puyo. CR-Z (skraćeno od Compact Renaissance Zero) predstavlja, kao što vidi već iz njegovog imena, kompaktni sportski dvosed na hibridni pogon, koji može da se posmatra i kao najava nekog budućeg naslednika i kod nas nekad vrlo popularnog modela Honda CR-X (Civic Rennaissance Model X), a koji je prestao da se proizvodi pre nekih deset godina. Dizajniran da bude "futuristički i dinamičan", odnosno da kombinuje snažne performanse u kompaktnoj formi sa futurističkim imidžom, CR-Z karakteriše i prostrana unutrašnjost puna svetlosti. Ovo potonje je postignuto zahvaljujući, pre svega, panoramskom vetrobranskom staklu, kao i sunčanom krovu, koji se proteže preko cele dužine krova. Sem toga, CR-Z se ističe i detaljima kao što su veliki gril hladnjaka, prednja i zadnja LED svetla, veoma mali retrovizori, dvostruke izduvne cevi, Brembo kočnice, bočna linija koja se uzdiže od napred prema nazad stvarajući moćne bokove automobila, veliki 19-inčni točkovi i hi-tech interfejsi u sportskoj ali i funkcionalnoj i prostranoj unutrašnjosti. Na kraju i informacija da je Honda saopštila da CR-Z (naravno u nešto izmenjenoj formi) kreće u serijsku proizvodnju, a to će se desiti krajem 2009. ili početkom 2010. godine.

Honda Puyo

Drugi prototip jeste model  Puyo sa tehnologijom gorivnih ćelija. Ukratko, Puyo predstavlja funckcionalan, prostran, bezbedan i ekološki podoban automobil sa minimalističkim dizajnom (bez ikakvih oštrih ivica), na kome se posebno ističu vrata koja se otvaraju u vis, velike staklene površine i kupolasti krov.

Mazda Taiki

Novi koncept sportskog automobila koji Mazda izlože na salonu automobila u Tokiju, nazvan je Taiki (jap. atmosfera) i predstavlja nastavak, odnosno evoluciju tzv. Flow dizajnerskog pravca, već viđenog na Mazdinim studijama Nagare, Ryuga i Hakaze. U osnovi radi se o najavi mogućeg izgleda nekog budućeg Mazdinog sportskog dvoseda sa motorom napred i pogonom pozadi. Bez obzira na zanimljiv futuristički izgled aerodinamičke karoserije sa kratkim prepustima, pokrivenim zadnjim točkovima i vratima koja se otvaraju u vis, ono što privlači pažnju jeste ono što se krije ispod te karoserije. To je nova generacija Mazdinog RENESIS rotacionog motora sa dva rotora, nazvanog 16X, koji u odnosu na dosadašnji 1,3 litarski RENESIS motor u Mazdi RX-8 ima povećanu zapreminu na 1,6 litara (800 ccm x 2) i sistem direktnog ubrizgavanja. Motor je uparen sa 7-stepenim menjačem, dužina iznosi 4620 mm, širina 1950 mm, visina 1240 mm, međuosovinsko rastojanje tačno 3000 mm, dok su točkovi veličine 22 inča.

Mitsubishi EVO X

Mitsubishi je prezentacijom nove generacije EVO X modela na salonu u Tokiju pružio adekvatan odgovor novoj Subaru Imprezi WRX STi, takođe predstavljenoj na istom salonu. Ko će biti uspešniji, pokazaće vreme ali je sasvim izvesno da su se kupci (za sada samo Japanci) našli na slatkim mukama. Novi EVO X se u Japanu za sada nudi u dve verzije : kao GSR i RS, pri čemu RS predstavlja olakšanu varijantu ovog modela. RS varijanta isključivo dolazi uparena sa manuelnim 5-stepenim menjačem, dok će GSR od kraja novembra ove godine Japanci moći dobiti i sa novim Twin Clutch SST 6-stepenim automatizovanim manuelnim menjačem sa duplim kvačilom (u ovom trenutku se i GSR verzija oprema samo pomenutim manuelnim menjačem sa 5 brzina). Novi Twin clutch SST menjač (Sport Shift Tansmission) po navodima fabrike nudi brže "šaltovanje" i manju potrošnju u odnosu na prethodni konvencionalni ručni menjač. U standardnoj opremi se nalaze Recaro sedišta, kožni volan, multifunkcionalni displej, frontalni vazdušni jastuci (bočni i vazdušne zavese su opcija), vazdušni jastuk za kolena vozača, AFS prednja svetla, koja se okreću u smeru vožnje, dok se uz doplatu i nudi tzv. Premuim Package, koji podrazumeva 18-inčne BBS aluminijumske točkove i kožnu unutrašnjost. Novi EVO X raspolaže sa Mitsubishijevim S-AWC (Super All Wheel Control) sistemom za kontrolu trakcije i novom generacijom integralnog AWD (All Wheel Drive) pogona, koji zajedno poboljšavaju upravljanje, kontrolu i stabilnost automobila. I GSR i RS verzije pokreće četvorocilindrični 2,0 litarski DOHC MIVEC turbo motor sa 206kW/280KS (evropska i američka verzija imaće 295KS) pri 6500 o/min. i 421Nm obrtnog momenta pri 3500 o/min., koji se u odnosu na prethodnika odlikuje manjom težinom (za 12 kg), boljim odzivom i manjom emisijom štetnih gasova. U Mitsubishiju napominju da se u odnosu na prethodni EVO IX, novi EVO X odlikuje osetno poboljšanim voznim osobinama, preciznijim upravljanjem i smanjenim vibracijama i bukom. Sem toga, EVO X ima i širi trag točkova i duže međuosovinsko rastojanje, niže težište, za 20 mm skrećen prednji prepust i odličnu distribuciju težine. Cene u Japanu izgledaju ovako : GSR sa menuelnim 5-stepenim menjačem košta 3.495.450 jena (21.425 evra ili 30.473 američka dolara), budući GSR sa Twin Clutch SST 6-stepenom transmisijom ima cenu od 3.750.600 jena (22.990 evra ili 32.697 dolara), a RS košta 2.997.750 jena (18.375 evra ili 26.134 dolara).

Mitsubishi iMiEV Sport

Sem novog EVO X, Mitsubishi izlaže i dva nova, ekološki podobna koncept automobila. Prvi je i MiEV Sport, koji "maksimalizuje sportske mogućnosti elektro-vozila sa nultom emisijom." Novi i MiEV Sport se inače bazira na postojećem Mitsubishiju i MiEV i raspolaže sa pogonom na sva četiri točka (E- 4WD sistem) i tri elektromotora (dva snage po 20kW su smeštena u prednjim točkovima, dok se treći snage 47kW nalazi ispod prostora za prtljag i zadužen je za pogon zadnjih točkova). Spoljašnji dizajn ovog kompaktnog i ekološki podobnog automobila, Mitsubishi u svom press saopštenju opisuje kao živahan i fluidan, dok je pojednostavljen interijer zaslužan za prijatan ambijent i putnicima (kombinacija 2+2) omogućuje da se osećaju kao kod kuće. i MiEV Sport ima prilično dugačko međuosovinsko rastojanje za svoju dužinu(međuosovinsko rastojanje iznosi 2550 mm, dužina 3450 mm, širina 1600 mm, visina 1400 mm), a zahvaljujući tome, kao i smeštaju litijum-jonskih baterija u najniži deo poda automobila, dobijena je optimalna raspodela težine, niže težište vozila i prostraniji interijer. Uz E-4WD sistem, Mitsubishi i MiEV Sport raspolaže i sistemima kao što su novi E-AYC (Electric Active Yaw Control), koji reguliše raspored obrtnog momenta između levog i desnog zadnjeg točka (veličine 17 inča), kao i S-AWC (Super All Wheel Control) sistem dinamičke kontrole vozila. Maksimalna brzina ovog koncepta iznosi 180 km/h, a autonomija sa jednim punjenjem baterija 200 kilometara.

Mitsubishi Concept ZT

Drugi koncept automobil, koji je Mitsubishi pripremio za salon Tokiju, jeste Concept ZT u obliku klasične limuzine sa 4 vrata (prilično smirenog i neupadljivog dizajna) i novim 2,2 litarskim common-rail turbo-dizel motorom, uparenim sa Mitsubishijevom Twin Clutch  SST (Sport Shift Transmission) transmisijom da duplim kvačilom. Pomenuti 4-cilindrični motor sa 16 ventila rasoplaže snagom od 140kW/190KS i 400Nm obrtnog momenta, turbinom promenljive geometrije i direktnim ubrizgavanjem goriva. Kao i iMiEV Sport, i Concept ZT ima elektronski kontrolisani pogon na sva četiri točka (veličine 20 inča) i S-AWC sistem dinamičke kontrole vozila. Concept ZT je inače dugačak 4950 mm, širok 1820 mm, visok 1440 mm, dok mu međuosovinsko rastojanje iznosi 2815 mm. Mitsubishi napominje da se Concept ZT odlikuje visokim stepenom aktivne i pasivne bezbednosti, što je zasluga sistema kao što su Pre-crash Safety System (radar  upozorava vozača o mogućnosti sudara sa drugim vozilom i, ako je potrebno sam počinje da koči i zateže sigurnosne pojaseve), Lanne-Drift Warning System (uz pomoć kamere na prednjem delu automobila i senzora upozorava vozača da je prešao linuju na putu bez uključivanja žmigavaca), a tu je i Parking Assistance system koji, uz pomoć senzora u branicima, procenjuje da li ima dovoljno mesta za parkiranje vozila. Ukoliko je parkiranje izvodljivo, sistem automatski preuzima manevrisanje točkovima, odnosno volanom, dok vozač treba samo da kontroliše kočenje.

Nissan GT-R

Nissan je na 40. salonu automobila u Tokiju i zvanično predstavio potpuno novu generaciju svog sportskog modela GT-R. Kao što smo ranije pisali, novi Nissan GT-R (više se ne zove Skyline GT-R) je japanski odgovor na sportske automobile poput Porschea 911 Turbo i Corvette Z06, a ostavljajući po strani njegov atraktivan izgled, najviše pažnje naravno privlači twin-turbo 3,8 litarski V6 agregat sa 353kW/480KS pri 6400 o/min. i 588Nm obrtnog momenta u rasponu od 3200 do 5200 o/min. Snaga se na sva četiri točka prenosi preko "GR6" automatskog šestostepenog menjača sa duplim kvačilom i komandama za menjanje brzina na volanu (manuelne transmisije neće biti ni kao opcije). Performanse izgledaju ovako : od mirovanja do 100 km/h novi GT-R ubrzava za 3,6 sekunde, četvrt milje (402 metra) prelazi za 11,7 sekundi, dok je maksimalna brzina 192 milje na sat ili 309 km/h. Ovde i podatak da je Nissan GT-R nemačku stazu Nirburgring prešao za 7 minuta i 38 sekundi, što je bolje od Mercedes McLarena SLR (7 min i 40 sec), Porschea 911 Turbo (takođe 7 min i 40 sec) i Corvette Z06, kojoj treba 7 minuta i 42 sekunde. O izuzetnim voznim osobinama uopšte ne treba trošiti reči...  Inače, novi GT-R je dugačak 4655 mm, širok 1895 mm, visok 1370 mm, težak 1750 kg (u konstrukciji su obilato korišćeni aluminijum i karbon fiber), prtljažnik je veličine 315 litara, količnik otpora vazduhu Cd iznosi 0,27, dok su točkovi veličine 20 inča sa gumama dimenzija 255/40ZR20 napred, odnosno 285/35ZR20 nazad. Nissan će GT-R nuditi u tri verzije : GT-R Base, GT-R Black Edition i GT-R Premium Edition, a osnovni GT-R Base model koštaće u Japanu 7.770.000 jena ili samo 47.642 evra (!). Kupci GT-R Base i GT-R Premium Edition verzija moći će da biraju između kabine u sivoj ili crnoj boji, dok GT-R Black Edition (kao što mu i ime kaže) uvek dolazi sa crnim interijerom. Bez obzira na verziju, bočni vazdušni jastuci, kao i SRS vazdušne zavese se uvek doplaćuju. U ponudi će biti 6 boja karoserije, i to Dark Metal Blue, Super Black, Titanium Gray, Ultimate Metal Silver, Vibrant Red i White Pearl. Prodaja u Japanu počinje 6.decembra ove godine (tamo se planira prodaja od 200 komada mesečno), dok se dolazak u Severnu Ameriku i Evropu očekuje sredinom 2008. godine. Nažalost, cena u Evropi će sigurno biti daleko viša od pomenutih 47.642 evra.

Sem serijske verzije nestrpljivo očekivane nove generacije sportskog modela GT-R, Nissan u Tokiju prikazuje i nekoliko studijskih  automobila, a to su Intima Concept, Round Box, NV200 i Pivo 2

Nissan Intima Concept

Intima Concept je prototip nove limuzine više srednje klase (dužina/širina/visina : 4980/1840/1450 mm), koja, sudeći po njenom izgledu, od svih Nissanovih koncepata, izgleda nekako najrealnije i najbliže serijskoj proizvodnji. Komforna, elegantna i prostorna unutrašnjost ovog automobila po Nissanovim rečima objedinjuje atraktivan dizajn, visok nivo funkcionalnosti i naprednu tehnologiju, a sve u skladu sa Nissanovom filozofijom "Modern Living Concept". Ulazak je putnicima olakšan tzv. samoubilačkim vratima (ona pozadi se otvaraju u suprotniom smeru od prednjih) i odsustvom B stuba. Od opreme treba izdvojiti napredni Around View Monitor (AVM) sistem za pomoć pri parkiranju (kome pomažu četiri male kamere), zatim DCAS (Distance Control Assist System) sistem za održavanje razdaljine od ostalih vozila, pa "inteligentni" automatski klima uređaj u četiri zone (svaki putnik individulano kontroliše i podešava temperaturu na svom sedištu uz pomoć infracrvenih senzora), veliki panoramski stakleni krov i indirektno osvetljenje kabine inkorporirano u instrument tablu, centralnu konzolu, oplate vrata i plafon. Intima Concept je opremljena dizelskim V6 motorom, koji se odlikuje tihim radom, efikasnošću i ekološkom podobnošću.

Nissan Round Box

Nissan Round Box ili kraće R.D/B.X je studija kompaktnog (dužina/širina/visina : 3650/1750/1530 mm) otvorenog automobila za četiri osobe i predstavlja novi pravac u dizajniranju vozila za zabavu i uživanje u vožnji. Uprkos toj svojoj osnovnoj nameni, Nissan navodi da ovaj koncept pokreće ekološki podoban benzinski motor sa turbo punjačem i direktnim ubrizgavanjem goriva, uparen sa Nissanovom Xtronic CVT kontinualnom transmisijom. Ovu studiju karakteriše zanimljiv dizajn spoljašnjosti gde se najviše ističu visoki bokovi, naglašeni lukovi blatobrana, prednja hauba u skoro istoj ravni sa vetrobranom, veliki točkovi od 18 inča (sa gumama 225/40R18) i mali stakleni paneli na donjim delovima vrata (nazvani "road surface windows"). I R.D./B.X. ima već pomenuti napredni Around View Monitor (AVM) sistem za pomoć pri parkiranju i DCAS (Distance Control Assist System) sistem za održavanje razdaljine od ostalih vozila.

Nissan NV200

Nissan NV200 je još jedan inovativni koncept malog komercijalnog vozila i predstavlja rezultat zajedničkog rada Nissanovog Design Centra iz Japana i Nissan Design Centra iz Londona. Fabrika novi NV200 opisuje kao radikalan, futuristički ali istovremeno i potpuno praktičan koncept. U osnovi, NV200 pokušava da kombinuje funkcionalnost (i to funkcionalnost sa velikim F) nekog kombi vozila sa komforom mobilne kancelarije. Glavnu odliku ove studije upravo i predstavlja prostor za prtljažnik, i to u obliku jedinstvene čaure, koja se izvlači iz automobila, čime se oslobađa prostor za mobilnu kancelariju iza prednjih sedišta. Naravno ovo je samo dok automobil stoji. I kome je ovo namenjeno ? Po rečima ljudi iz Nissana : "novoj generaciji aktivnih profesionalaca".

Nissan Pivo 2 Concept

Još jedna studija iz ove fabrike zaslužuje našu pažnju (i to ne samo zbog čudnog dizajna i nama zanimljivog imena). To je koncept gradskog automobila Pivo 2, koji u osnovi predstavlja nastavak originalne studije Nissan Pivo, predstavljene pre dve godine. I novi Pivo 2 ima elektropogon (litijum-jonske baterije) ali ono što je najveći "fazon" jeste putnička kabina, koja može da se okreće za svih 360 stepeni, čime se eliminiše potreba za vožnjom u "rikverc" i automobil čini daleko pokretljivijim. Tu nije kraj jer se i točkovi ove studije okreću za 90 stepeni, a time je omogućeno bočno kretanje i olakšano parkiranje. Nissan je u Pivo 2 ugradio još i "by-wire" tehnologiju za kočnice i upravljenje, kao i sistem nazvan "Robotic Agent", koji može da razgovara sa putnicima na japanskom ili engleskom jeziku (sem za zabavu i "druženje", služi i za pružanje informacija o stanju osnovnih funkcija automobila pa do informacija o najbližem slobodnom parking mestu). Drugim rečima, "Robotic Agent" treba da omogući putnicima putovanje bez stresa i da stvori "jedinstven odnos između automobila i vozača".

Subaru Impreza WRX STi

Subaru je u Tokiju i zvanično prikazao novu generaciju već legendarne sportske Impreze WRX STi. Međutim, ono što je za nas Evropljane mnogo značajnije, tom prilikom su saopštene i specifikacije za evropsku varijantu ovog automobila. Za razliku od japanske verzije, koju pokreće 2,0 litarski turbo motor sa 308KS i 422Nm obrtnog momenta, Evropljani će dobiti Imprezu WRX STi sa većim, i to 2,5 litarskim bokserskim turbo agregatom (u stvari modernizovana verzija aktuelnog motora), koji razvija tačno 300KS pri 6000 o/min. i 406Nm pri 4000 o/min. Drugim rečima, to je za 19KS i 15Nm više nego do sada. Nažalost, Subaru nije objavio i detalje vezane za ubrzanje do 100 km/h i maksimalnu brzinu, koji će verovatno biti poznati najkasnije do prvog kvartla 2008. godine kada ova Impreza stigne do prvih kupaca u Evropi. Nova Impreza WRX STi, sem novog hatchaback izgleda na koga tek treba da se naviknemo, donosi i potpuno novu platformu i vešanje, unapređeni Subaruov simetrični integralni pogon i već pomenuti deataljno revidirani 2,5 litarski turbo motor. Zanimljivo je da je  međuosovinsko rastojanje poraslo za 95 mm iako je dužina automobila smanjena za 50 mm, širina je veća za 55 mm, širi su i tragovi točkova (napred za 45, a pozadi za 40 mm), što je sve zajedno rezultiralo nižim težištem i još boljom stabilnošću automobila. Konkretne dimenzije izgledaju ovako : dužine/širina/visina – 4415 mm/1795 mm/1475 mm, dok težina iznosi 1470 kg. Impreza WRX STi za 2008. godinu se odlikuje daleko agresivnijim i moćnijim izgledom (prošireni blatobrani, otvor za vazduh na haubi motora, modifikovani branici sa spojlerima, širi pragovi, veliki zadnji krovni spojler, difuzor pozadi sa četiri izduvne cevi, atraktivni alu točkovi od 18 inča sa gumama 245/40R18) nego nedavno predstavljena obična verzija Impreze sa petora vrata. U standardnoj opremi se nalaze sportska sedišta presvučena kombinacijom alkantare i kože (opcija su Recaro sedišta), vazdušne zavese i unapređeni muzički sistem. Snaga se na sva četiri točka (Subaru Symmetrical AWD) prenosi na podlogu preko manuelnog 6-stepenog menjača, a tu su i DCCD (Drivers´s Control Center Differential - podesivi centralni diferencijal) i VDC (Vehicle Dynamics control – elektronska kontrola stabilnosti), koji se brinu za kontrolu trakcije i stabilnost automobila. Ukratko, prema navodima same fabrike, "ovaj sporstki model sa integralnim pogonom odlikuje maksimalno uživanje u vožnji, zahvaljujući kombinaciji snage, performansi, upravljivosti i voznim karakteristikama".

Subaru Exiga Concept  

Sem nove Impreze WRX STi, Subaru je u Tokiju (pod motom "Fantastic Moments") publici predstavio i dva koncept automobila – Subaru Exiga Concept i Subaru G4e. Exiga Concept je studija karavana koji u tri reda sedišta pruža komforan smeštaj za sedam putnika, pri čemu su sedišta (u koži) postavljena kao u bioskopu – u trećem redu se sedi nešto više u odnosu na putnike u drugom redu. Utisku velike prostranosti (i preglednosti naravno) doprinose i velike staklene površine, kao i ogromni panoramski krov. Exiga Concept nam u osnovi pokazuje budući dizajnerski pravac ovog japanskog proizvođača, odnosno ovo bi sa većim ili manjim izmenama mogao da bude naredni Subaru Legacy. Pogon je naravno integralni (Subaruov Symmetrical All-Wheel Drive), a pod haubom se nalazi 2,0 litarski turbo motor, uparen sa 5-stepenim automatskim menjačem.

Subaru G4e

Drugi koncept automobil ove marke za salon u Tokiju je Subaru G4e, maleni gradski automobil za pet osoba, izrađen od aluminijuma i sa elektropogonom (ima litijum-jonske baterije smeštene ispod poda automobila). Cilj dizajnera je bio da u ovom konceptu (sa međuosovinskim rastojanjem od 2,65 metra) dobiju automobil sa prostranim interijerom i sportskim eksterijerom, a sve to upakovano u kompaktne dimenzije. Subaru G4e sa jednim punjenjem baterija ima autonomiju od oko 200 kilometara, pri čemu je zanimljivo da je za samo 15 minuta moguće napuniti 80% kapaciteta.baterija (u stanicama za punjenje na lokacijama u gradu, kao što su supermarketi, bolnice ili javne zgrade). Da bi se ove baterije u potpunosti napunile preko kućne utičnice potrebno je osam sati. Inače, prostrana i komforna unutrašnjost je u kombinaciji crvene i bele boje, dok je osvetljenje instrumenata u plavoj boji (sve sa ciljem da se dobije živopisna atmosfera). 

 

 


Suzuki X-Head

Suzuki je pripremio nekoliko koncept automobila za salon u Tokiju, a sve pod motom : "small car, big future". Ovaj prvi je Suzuki X-Head, koga fabrika kratko opisuje kao lifestyle utility vehicle, koji može poslužiti i kao kampersko vozilo za dve osobe. Prema navodima Suzukija, X-Head sadrži karakteristike već poznatih modela Jimny i Grand Vitara, a karakterišu ga visoki klirens, veliki točkovi i napadan izgled u stilu Mercedesovog Unimoga. Njegove dimenzije izgledaju ovako : dužina/širina/visina/međuosovinsko rastojanje : 3750 mm/1695 mm/1860 mm/2250 mm, a pokreće ga 4-cilindrični 1,4 litarski motor sa 16 ventila. Pogon je naravno na sva četiri točka.

Suzuki Kizashi2

Drugi Suzukijev koncept je Kizashi 2, a već prema imenu i izgledu je jasno da se ovde radi o novoj verziji Suzukija Kizashi, koga je japanska fabrika izložila na septembarskom salonu u Frankfurtu. Kizashi 2 je više proterenska varijanta, pa tako ima viši klirens, veće točkove i nešto robusniji izgled u odnosu na Kizashi iz Frankfurta (između ostalog, promene su doživeli gril hladnjaka, prednja svetla, blatobrani i pragovi). Za pogon je odabran 3,6 litarski V6 motor sa 24 ventila, a uparen je sa 6-stepenim automatskim menjačem. Dugačak je 4650 mm, širok 1950 mm, visok 1500 mm, dok mu međuosovinsko rastojanje iznosi 2850 mm. I ovde je pogon na sva četiri točka.

Suzuki PIXY i Suzuki SSC

Ovo su možda i najzanimljiviji eksponati Suzukija za salon u Tokiju. Naime, Suzuki PIXY je malo gradsko vozilo na tri točka za samo jednu osobu i sa malom emisijom štetnih gasova, dok Suzuki SSC (Suzuki Shared Coach) praktično predstavlja transportnu jedinicu, koja može da primi dva PIXY-ija i koje ih zatim zajedno transportuje na drugu lokaciju. PIXY je dugačak samo 1300 mm, širok 875 mm, visok 1500 mm, dok dužina SSC-a iznosi 3395 mm, širina 1475 mm, a visina 1880 mm.

Toyota 1/X

Iako bi se u prvi mah Toyota 1/X mogla shvatiti i kao najava neke buduće Toyote Prius, stvari ipak stoje malo drugačije. 1/X istina najavljuje novi Toyotin hibridni automobil, ali manji od Priusa, koji će se pojaviti u prodaji najverovatnije 2010. godine. Japanci u svom press saopštenju ipak 1/X porede sa Priusom, tačnije Toyota navodi podatak da je sa težinom od samo 420 kg (!) novi 1/X čak tri puta lakši od Priusa (što je postignuto upotrebom karbon fibera u konstrukciji). Zadnje točkove Toyote 1/X pokreće napredni "zeleni" hibridni pogonski sklop (smeštem ispod zadnjih sedišta), a Toyota posebno ističe da je 1/X duplo ekonomičniji od Priusa. Pri tom naravno 1/X emituje i manju emisiju CO2. Inače, 1/X je dugačak 3900 mm, širok 1620 mm i visok 1410 mm. 

Toyota Hi-CT

Studija Hi-CT ("hi ride city truck) sa hibridnim pogonom prema Toyotinom saopštenju ima za cilj da bude cool urbani automobil i da putnicima pruži zabavnu vožnju, a sve to u pakovanju standardnih gradskih automobila. Ipak, Hi-CT je sve samo ne standardan automobil, a pre svaga po pitanju dizajna. Nalik više na manji kamion, Hi-CT ima izrazito visoku bočnu liniju, kratke prepuste i pomoćni prtljažnik na zadnjem delu. Sem toga, zanimljive su i dimenzije :  Hi-CT je naime dugačak samo 3330 mm, širok 1695 mm, a visok čak 1780 mm.

Volkswagen space up!

Novi Volkswagenov koncept space up! je u osnovi sasvim logičan nastavak priče započete pre nešto više od mesec dana na salonu u Frankfurtu, kada je nemačka fabrika promovisala studiju up! Taj VW up! dobio je veoma pozitivne kritike (i za najavljenju cenu od 8000 evra), tako da pojavljivanje ovog drugog modela iz up! serije koncept automobila nije nikakvo iznenađenje. Novi space up! je mali gradski automobil za 4 putnika i sa četiri vrata na boku (za razliku od modela up! sa dvoja) i prema rečima ljudi iz VW-a predstavlja malo prostorno čudo. Dugačak je naime samo 3,68 metra (23 cm više od up!-a), širok 1,63 metra, visok 1,54 metra, a nudi "prostranost značajno većeg vozila". Tome doprinosi i nešto duže međuosovinsko rastojanje u odnosu na up!, koje sada iznosi 2560 mm, dok je motor smešten pozadi i pokreće zadnje točkove. Novi space up! u stvari ima 6 vrata : četiri bočna, i to tzv. "samoubilačka" (prednja se otvaraju u suprotnom smeru od zadnjih), dok se pozadi nalazi providni poklopac prtljažnika, koji se otvara iz dva dela, u odnosu 1/3:2/3. Korisna zapremina prtljažnika se kreće od 220 litara (osnovna zapremina), pa sve do 1005 litara kada se obore i sedišta pozadi (ovde i napomena da se suvozačevo sedište može zarotirati za 180 stepeni). Kao i up!, i space up! ima mogućnost da se sva sedišta (sem vozačevog) mogu sklopiti i izvaditi iz automobila. U kabini space up! ima dva centralna displeja : jedan veličine 8 inča, koji vozaču pokazuje osnovne podatke (kolika je trenutna brzina kretanja, potrošnja ili čak trenutna emisija CO2), dok se drugim 7-inčnim displejem, osetljivim na dodir, kontrolišu klima uređaj, satelitska navigacija, radio i putni kompjuter. Što se dizajna tiče, VW je i ovde primenio jednostavne i čiste linije, bez mnogo eksperimenata. Činjenica da se motor nalazi pozadi (VW najavljuje benzinske, dizel i hibridne motore), uticala je na spoljašnji dizajn ovog koncepta. Tako space up! nema klasičnu masku hladnjaka napred, pa do izražaja dolaze prednja svetla i veliki znak VW-a, a tu su i kratki prepusti karoserije, poveći C stub i veliki 18-inčni točkovi sa gumama dimenzija 165/50. Dakle, ovde radi se o malom i funkcionalnom vozilu, koji u sebi nosi duh pravog Volkswagena, odnosno narodnog automobila kakav je nekad bila legendarna Buba. Kako sada stvari stoje, na serijsku verziju ovog koncepta moraćemo da sačekamo još koju godinu, tačnije do kraja 2009. ili početka 2010. godine. 


 

 

 

 



čitanja : 6244



Komentari

Sajt vam je odlican,samo bi ste mogli da prikazete slike zadnjeg dela istog auta,kao i njegovu unutrasnjost.

Autor warrior 02 Avg 2008, 15:44