
U skoro petomilionskoj Džedi, u Saudijskoj Arabiji, održan je PROLOG za nedeljni start 43. Dakar relija, najvećeg maratona na svetu gde se takmiče vozači motocikala, kvadova, automobila, kamiona, bagija, lakih vozila i klasik četvorotočkaša,….. sve je organizovano i pripremljeno za start.
Direktor relija David Kastera, na čelu svog velikog tima imao je pune ruke posla, da u vreme epidemije korona virusa kotroliše sve neophodno, da objasni ono najbitnije a sve prvenstveno u cilju BEZBEDNOSTI….
Reli Dakar je već odavno dostigao fantastičnu popularnost, ali, medju navijačima i amaterskim posmatračima ima još puno onih koji ne razumeju svu kompleksnost tog zaista jedinstvenog dogadjaja gde se na enormno dugačkim etapama i takodje dugim brzinskim ispitima nadmeću najbolji profesionaci sveta, članovi najpoznatijih fabričkih timova a pored njih takodje još veći broj moćnih privatnika pa i potpunih amatera.
Mnogi i danas ne vide razliku izmedju kružnih i brdskih trka i relija, a Dakar je opet sasvim drugačiji od klasičnih nacionalnih relija ili onih za prvenstvo sveta i Evrope…..Drugačiji je i mnogo komplikovaniji zbog uvedenog sistema NAVIGACIJE, odnosno obaveze svakog takmičara da u prostranstvu pustinje pronadje i prolaskom elektronski „overi“ skrivene tačke, kojih ima po nekoliko desetina u svakoj etapi, to jest na svakom brzinskom ispitu. To je prvenstveno smišljeno zarad bezbednosti i smanjivanja brzine.
To je reli koji se za razliku od klasičnih vozi van puteva, po uvek teškim i nepristupačnim terenima, po peščanim dinama, po kamenitim podlogama, neravnim i prepunim velikih uvala i rupa, nekad i na velikim visinama, na niskim ali i maksimalno velikim temperaturama vazduha. Dakle, sve je zamišljeno da bude ekstremno teško pa stoga i sam dolazak na cilj, bez obzira na plasman, predstavlja izuzetan podvig.
Na veličanstvenom fudbalskom stadionu King Abdulah (prima 62.240 gledalaca, sagradjen 2014. godine za 560 miliona dolara), u blizini Džede, danas su se okupili učesnici velikog karavana, vozači i suvozači u svim navedenim kategorijama. Krenuli su na kratak prolog od 11 kilometara koji je zapravo odredio redosled na sutrašnjem startu, i odmah, i pre početka, vozilo se brzo do krajnjih granica.
Naš motociklista i višestruki moto kros šampion, 49. godišnji Subotičanin Gabor Sagmajster, voziće motocikl „ktm“ od 450 kubika, sa brojem 89, a dobio ga je potpuno novog minule godine. Biće u klasi „male moto“ gde nema prava bilo kakve asistencije mehaničara..
Sagmajsterov veliki porijatelj je poznati motociklista Slovenije, Miran Stanovnik, fantastičan sportista iz Ljubljane, koji je na Dakar reliju bio čak 19 puta (računajući i 2008. godinu kada je reli u poslednjem trenutku otkazan) i ostvario neverovatne rezultate. Tri puta je osvojio 13 mesto u generalnom poretku. Miran Stanovnik je i naš dugodišnji saradnik i prijatelj pa smo ga zamolili za kratku najavu 43. Dakar relija…
“Dakar u Saudijskoj Arabiji se evo održava po drugi put u toj zemlji. Moglo bi se reći da je to zapravo treća generacija tog maratona, posle Afrike i Južne Amerike. Biće to brza trka, kao i minule godine a organizatori čine sve da bezbednost bude što veća, medjutim to je zaista teško postići. Setimo se samo da je prošle godine posle teškog pada poginuo jedan od najiskusnijih na motociklu, Paulo Gonkalveš iz Portugala….Sada su motociklistima ograničili gume na 6 komada i rešili da putnu knjigu uruče takmičarima neposredno pre etapa, samo da bi se smanjile maksimalne brzine. Mega profesionalci kao što su Prajs, Brabek, Sanderlend i drugi, na nekim mestima voze motocikle i 180 km. na sat a to je ekstremno opasno. Svaki pad, a biće ih sasvim sigurno puno, predstavlja baš veliku opasnost. U peščanim dinama se vozi takodje brzo a tamo opasnost predstavlja kamenje koje je prekriveno peskom. Mislim da će etape pri kraju odlučivati. Gabor Sagmajster ima veliko iskustvo, zna da se čuva i nadam se da će imati i sreće, koja je neophodna na Dakaru. On je jedan sjajan amater, baš uporan i jak… i treba znati da ga ne možemo ni po čemu uporedjivati sa favoritima koji dolaze sa maksimalno bogatim timovima, sa ekipama koje imaju milionske budžete“……..rekao je Miran Stanovnik, danas predsednik opštine Log Dragomer, u Ljubljani.

Prva etapa Dakar relija voziće se u nedelju, 3. januara 2021. Dugačka je 623 kilometra i imaće brzinski ispit od 277 kilometara.
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs