
Eto, počinje već i 44. Dakar maraton, prava svetska senzacija u utrkivanju van puteva, ovom prilikom na terenima dugačkim preko 8000 kilometara…..to je kad bolje razmislim kao kada biste krenuli od Beograda do Barselone i nazad – i to dva puta. Bogami, bilo bi teško to postići i sa dobrim automobilom, na auto putu, a ako zamislite takvo putešestvije van asfalta, e onda se možete zapitati – Da li je to normalno?
Iskreno govoreći, to nije normalno jer na cilj najvećeg svetskog maratona mogu da dodju samo oni koji su dragačiji, samo oni koji su nenormalno uporni, bogati strašnom energijom, oni koji mogu da se pripreme za takvu ludačku avanturu, oni koji su sposobni da obezbede uslove i vozilo za takav poduhvat, koji se po značaju, popularnosti i medijskoj pažnji nalazi rame uz rame sa šampionatima formule 1, Moto GP ili WRC.

Jedini predstavnik Srbije na tom praktično šampionatu sveta, već 15 godina za redom je naš legendarni Madjar, 50 godišnji Subotičanin Gabor Sagmajster, koji je sa zastavom Srbije čak 10 puta bio na cilju Dakar relija, visoko podižući našu trobojku i kličući: „Srbija“
Jedan kolega se ovih dana zapitao da li je samo dolazak na cilj tog maratona uspeh….i zaista ne mogu da verujem da i dan danas neki ljudi ne razumeju šta znači motociklom prevaliti oko 10.000 kilometara po dinama, rupama, pored provalija, po kamenju i jendecima, na suncu, kiši i vetru…

Gaboru je i ovom prilikom podršku dala država. Nije to bila totalna i finansijski potpuna pomoć našem zvaničnom šampionu moto krosa, ali, državni vrh je uvek, manje ili više pomagao sport i najbolje sportiste. Sećam se vrlo dobro mog sjajnog i nažalost premunulog vršnjaka, novinara Miodraga Ljubisavljevića – Miće, sa kojim sam pričao o predsedniku Titu i njegovoj pomoći maestralnom motociklisti i auto asu, Milivoju Božiću, prednjem desnom motociklisti u Titovoj koloni vozila u Beogradu, nekih šezdesetih godina. Kada je iznenada jedan automobil nesmotreno i slučajno izleteo ispred te povorke, Milivoje Božić se u stilu najboljeg kaskadera ustremio svojim motociklom ka nezvanom gostu i sprečio mogući incident. Tito je upitao koji je to motociklista, a ubrzo je dobio odgovor da je reč o sportskom vozaču koji se takmiči dugo ali da nema odgovarajući auto za medjunarodne trke – „porše“….Brzinom svetlosti usledio je Titov komentar …“Majku mu božiju, pa kupite mu taj auto“…Naravno, Milivoje Božić je vrlo brzo dobio jednog perfektnog „poršea“ i počeo da redja pobede i odlične rezultate na brdskim trkama u zemlji i inostranstvu.
Gabor Sagmajster će na ovom Dakar reliju nositi broj 63. Biće na motociklu KTM 450, u klasi gde nije dozvoljena pomoć mehaničara i gde vozač mora potpuno sam da na kraju svake etape, servisira i popravlja svoj motocikl.

Na ovom 44. maratonu pojaviće se preko 1000 učesnika, medju motordžijama ima ih oko 150. Reli se vozi od 1.janura pa do 14. sa 12 etapa uz jedan dan odmora, a start i cilj su u Džedi. 44. Dakar biće dugačak preko 8000 km. sa preko 4000 km. brzinskih ispita. Za razliku od klasičnih relija specifičan je po navigaciji i obaveznom pronalaženju skrivenih tačaka koje svaki takmičar mora da otkrije kako ne bi zaradio negativne poene i diskvalifikaciju. Ustajanje je svakog jutra oko 4 sata, sledi priprema i odlazak iz sportskog sela „bivaka“ do starta etape (nekih 300 km.). Naravno, neophodno je spakovati u koferče prostirku za spavanje, alat i lagani šator…….
Prva etapa će imati „samo“ oko 800 km. a na specijalima je dobro paziti na gomilu „naoštrenih“ rivala. Ako ste spori bićete prinudjeni na bliski susret sa grdosijama od kamiona koji vas sustižu i obilaze u oblacima prašine i peska. Morate biti oprezni na mestima gde su vremenske kontrole i gde se obavlja punjenje goriva….a poželjno je i da čuvate svoje sendviče i vitaminska osveženja, jer neki put naidje i neko ko bi to rado degustirao (Sagmajster je imao jedan takav slučaj u Americi). Padovi sa motocikala su uobičajena pojava, ali, treba i znati kako da se pada. Po završetku dana, večere u bivaku i pripreme za narednu rundu, sledi zasluženi počinak pod zvezdama, oko 23.00.
Kompletna svetska javnost biće naredne dve nedelje zatrpana vestima o svetskim zvezdama, o Francuzu Stefanu Peterhanselu, koji će ovoga puta učestvovati sa električnim „audijem“ (kao i Karlos Sajnc i Ekstrem), o njegovom zemljaku, ekstra trofejnom Sebastienu Loebu, u „hunteru BRX“ i sa novim suvozačem, o „tojoti“ i iskusnom majstoru iz Katara, Naseru Al Atijahu…zatim o karavanu zaista nestvarno brzih motociklista,mahom mladih ljudi sa oko 30 godina, kao što su Argentinac Kevin Benavides (32 god.), Amerikanac Ricky Brabec (30 god.), Australijanci Tobi Price (34 god.) i Daniel Sanders (27 god.) …pa zatim debitant, ali dvostruki pobednike serije Moto GP, sa nekoliko podijuma, 31. godišnji Italijan Danilo Petruči….ima ih još ….ali valja začeprkati po papirima i raspitati se kod starijih i poznavalaca…

Legendarni Miran Stanovnik (izvinite na hvalisanju…moj kućni prijatelj) najuspešniji moto as Slovenije, dasa koji je završio 13 Dakara i nekoliko puta bio na cilju 13-ti, skrenuo mi je pažnju na 66. godišnjeg Italijana sa motociklom, a to je Francco Pico, zaista fantastičan sportista. Iako u poodmaklim godinama, Picco je i sada u Arabiji a njegovi uspesi na Dakaru su zadivljujući. Ovo mu je čak 28. start na čuvenom maratonu a dva puta je bio vice pobednik u generalnom poretku, u kategoriji motociklista. Vozio je u klasama motocikala, kvadova i automobila.
Predstojeći Dakar koji počinje 1. januara 2022. privukao je oko 30-tak žena. Uz istinsko divljenje njihovoj hrabrosti, znanju, veštini, odlučnosti i svemu što predstavlja sinonim za svakog ko se bavi sportom, zaista nemamo reči za neke njihove rezultate i pitamo se da li je to uopšte moguće.

Špankinja Laja Sanc se puno puta dokazala na Dakaru i ona je u istoriji tog maratona, po rezultatima u moto klasi na prvom mestu, sa plasmanom iz 2015. na 9, poziciji u generalnom, sa muškarcima (pogledajte podatke na stranici dakar.com u odeljku „competitors“). Verujem da znate da je Laja višestruka šampionka sveta u moto trialu a ove godine je bila kopilot u seriji Extreme E, svom učitelju, čuvenom Karlosu Sajncu, koji je takodje u Džedi i čeka start.
Posle dugogodišnjih jurnjava na dva točka 36. godišnja Laja Sanc ovoga puta voziće jednog "minija ALL 4 racing" sa suvozačem Mauricijom Gerinijem.

Priča o damama Dakara može se napisati baš mnogo opširno, uz obavezno isticanje jedine lepotice koja je trijumfovala u generalnom poretku automobilista – to je podsetimo bila Nemica Juta Klajnšmit, medjutim, u svakom pripovedanju o tom mega maratonu ne može se izbeći glorifikovanje čudesne Švedjanki danas 53. godišnje Ani Sell. Odavno je dobila nadimak „reli princeza“, ali, njena sportska biografija je kao rodjena za dobar avanturistički film. U stvari od malih nogu je na točkovima, bilo da je reč o moto sportu, reliju ili kružnim auto trkama. Na jednom Dakaru je motociklom upala u kažu neku grobnicu duboku skoro 5 metara i zadobila ozbiljne povrede. Godine 2010 je na Dakaru bila najbolja medju ženama (u generalnom na 45. mestu) a 2003. je ušla u istoriju postigavši visinski svetski rekord – Annie Seel se motociklom „honda XL 250“ popela na severnu stranu Mont Everesta, na 5305 metara !!!
Pored Nemice Annet Fischer, na ovom 44. Dakar reliju Annie Seel biće u jednom „bagiju“.
Karavan učesnika zaokružiće teška artiljerija predvodjena armijom sa „kamazima“, o kojima se sve zna……Dolaze strašni Rusi…..Sotnikov, Šibalov, Nikolaev i Karginov sa svojom braćom u kabinama….šta mislite …da li će opet pobediti …..Ha,ha,ha….
Svima u Džedi želimo pre svega dobro zdravlje, a neka na dolazećem 44. Dakaru trijumfuju najbolji….svi koji stignu na cilj biće slavljeni ….
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs