
Od 1971. godine pa do propasti sredinom 2019. godine, nemački tjuner Hartge se bavio doradama BMW-a i jedno vreme, posebno 1990-ih to je bila vrlo uspešna i popularna tjuning kuća.
Kako podseća Jutarnji.hr, braća Hartge su stekla slavu svojim brutalnim "swapovima" koje su se uglavnom odnosile na ugradnju dodatno dorađenih snažnijih BMW motora iz većih modela u manje. Hartge je svojevremeno pomerao granice tjuninga te istovremeno primenjujući fantastičnu pažnju na detalje.

Ali, da li ste znali da je Hartge ugradio čuveni BMW-ov redni šestak interne oznake M88, dakle 3,5 litarsku mašinu neviđene snage i zvuka iz 1980-ih, te prvi M motor uopšte koji je pokretao svemoćni BMW M1?
Kasnije je saživeo u prvom M5 (E28) te BMW-u M635CSi i jedan od najharizmatičnijih i najboljih motora M odeljenja svih vremena. Serijski je postizao od 215 do 282 KS, zavisno od modela s crvenim poljem na 6500/min.

Da, braća Hartge su taj motor ugradili u Mercedes 300E i svog automobilskog Frankensteina nazvali Hartge F1. Dogodilo se to 1988. godine, napravljen je samo jedan primerak (ovaj s fotografija), kad su braća zaključila da se motorni prostor 300E modela odlično "slaže" s BMW-ovim rednim šestakom M88.
Hartge je izvadio Mercedesov šestak s dva ventila po cilindru sa 180 KS i automatikom i sklop zamenio s M88 jedinicom i ručnim menjačem iz Serije 6 E24 BMW 6. Naravno, motor nije bio serijski već obilato dorađen. Zapremina je "izbušena" sa serijskih 3453 ccm na 3545 ccm postižući veći odnos kompresije i maksimalnu snagu od 330 KS i 350 Nm!
Performanse su za to doba bile spektakularne: Od 0-100 km/h za 6 sekundi, uz najveću brzinu od 300 km/h!
Hartge je takođe sredio oslanjanje kako bi poboljšao upravljivost i ležanje, a unutrašnjost je takođe doterana novom drvenom oblogom na instrument ploči, centralnoj konzoli i ulaznim vratima, kao i sportskim sedištima po meri te Hartge upravljačem.
Mnogi smatraju Hartge F1 najpoznatijom kreacijom nemačke firme jer govorimo o jednom od najslavnijih Mercedesovih limuzina koja je pokretana jednim od najpoznatijih BMW-ovih motora.
Ako ste zainteresovani za kupovinu ovog one-off Hartgea imaćete za to jedinstvenu priliku na Essen Motor Showu koji se održava od 24. i 27. juna (ako korona virus ne promeni planove) na aukciji RM Sothebyja.
Hartge F1 će se ponuditi bez rezervacije po za sada nepoznatom početnim iznosu, a dolazi u nerestauriranom stanju sa 131.307 pređenih kilometara na satu. Uz auto dolazi kompletna servisna dokumentacija vozila od 1988. do danas...
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: RM Sotheby's