
Izvor : www.danas.co.yu
Delegacija Folksvagena, najvećeg
proizvođača putničkih vozila u Evropi posetila je juče Zastavu gde je sa
poslovodstvom kragujevačke fabrike i nadležnima u Ministarstvu ekonomije iza
zatvorenih vrata razgovarala o predstojećoj privatizaciji Fabrike automobila.
Posle upoznavanja sa uslovima tendera predstavnicima Folksvagena, saznaje
Danas, predstavljeni su proizvodni potencijali pogona (karoserija, lakirnica i
montaža), ali i mehanička obrada i preseraj.
Ovom posetom razrešena je misterija ko se krije iza
"jedne velike evropske kompanije koja je zainteresovana za kupovinu
Zastavine fabrike automobila". Misterija je bila utoliko veća ako se zna
da je Zastava u međuvremenu ponovo uspostavila saradnju sa Fijatom, ali i sa
Dženeral motorsom (preko Opela) kao i da će tokom godine u Zastavi početi da se
proizvodi Opelov model "astra klasik". Bilo je kontakata i sa Tojotom
i još nekim japanskim firmama, kao i sa Fordom, ali je ta američka kompanija
nedavno kupila jednu firmu u Rumuniji i time odustala od dolaska u Kragujevac.
Na Mercedes, Audi i slične kompanije niko nije ni pomišljao pošto je reč o
firmama koje uglavnom proizvode vozila više klase.
S druge strane, ni Folksvagena se niko nije setio
verovatno zbog izjave ministra Dinkića da je već o "velikoj svetskoj
kompaniji koja nikada nije bila zainteresovana za Zastavu". To, međutim,
nije tačno s obzirom na to da je Folksvagen, krajem 80-ih prošloga veka,
privučen Zastavinim "poslom stoleća" (izvoz "juga" u
Ameriku) bio zainteresovan za Zastavu. Folksvagen je tih godina bio spreman da
od Zastave načini ono što je nešto docnije učinio sa češkom Škodom. U toj
nameri, međutim, nije uspeo, pošto je tadašnje poslovodstvo Zastave pregovaralo
sa Fijatom i o formiranju zajedničke kompanije u Kragujevcu. Folksvagen je zato
odlučio da ode u Češku gde je od Škode uspeo da napravi respektabilnog
proizvođača automobila. Zastava i Fijat nikada nisu formirali zajedničku
kompaniju jer je taj poslovni poduhvat na samom startu osujećen međunarodnim
sankcijama SR Jugoslaviji. Ovoga puta odluka o eventualnom partnerstvu između
Folksvagena i Zastave, neće zavisiti od stava poslovodstva Zastave, već
isključivo od procene menadžmenta Folksvagena da li se isplati prihvatiti
tenderske uslove prodaje Fabrike automobila.
Z. Radovanović