Preuzeto sa : Pressonline.rs
"Početkom 2009. godine carine na uvoz automobila iz zemalja EU biće smanjene duplo, odnosno na deset odsto, potvrđeno je juče Pressu u ministarstvima finansija i ekonomije. Međutim, kada počne primena Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU desiće se prvo smanjenje od tri odsto. U Vladi očekuju da će se to desiti već 15. septembra!
- Smanjenje carina na uvoz automobila je deo koalicionog sporazuma DS-a i G17 Plus o vršenju vlasti koji je potpisan nakon izbora, a do kraja godine biće usvojen zakon koji će to regulisati - najavljuju u Ministarstvu ekonomije. Radi se o zakonu o carinskoj tarifi, čiju izmenu će do kraja godine predložiti Ministarstvo finansija.
- Smanjenje carina na deset odsto biće razmatrano u postupku pripreme budžeta za 2009. godinu, koji će biti sproveden tokom oktobra ove godine. U ovom trenutku prioritet Ministarstva finansija je rad na rebalansu budžeta za 2008. godinu - piše u odgovoru Pressu iz ovog ministarstva.
Kako nam je objašnjeno, na sve automobile koji se budu uvozili iz zemalja Evropske unije carine će sledeće godine biti svedene na deset odsto, dok će kola iz ostalih zemalja biti uvožena s carinama od 14 odsto.
Prošlogodišnji prihod od carina na uvoz putničkih i teretnih vozila iznosio je 11,3 milijarde dinara (oko 14 miliona evra), ali u Ministarstvu finansija još uvek ne znaju kako će deo ovog novca nadomestiti u budžetu. Ekonomista Milan Kovačević kaže da to neće biti problem jer se ne radi o velikom delu budžetskih prihoda.
- Država može da smanji rashode, a carine na kola su mali deo prihoda. S druge strane, ljudi će kupovati više, pa će se to nadomestiti kroz porez na veći broj prodatih auta, razne takse i slično. A ako se kupuje više kola, onda će biti više onih koji će ih servisirati i opet plaćati porez... - kaže Kovačević.
Auto-dileri su skeptični prema svemu jer, kažu, još uvek ništa zvanično nisu saznali, osim onoga što se može videti u medijima. Direktor prodaje u „Auto-Čačku" Slobodan Spasojević kaže za Press da će poštovati ono što država odredi, ali će se ipak ponašati tržišno.
- Mi imamo veliki problem s tim što će najave po novinama dovesti do toga da se prodaja stranih vozila zaustavi dok ne dođe do smanjenja carina. Za sada nemamo nikakvo zvanično objašnjenje, a kada država donese taj akt, to ćemo morati da poštujemo. Ako država odluči da smanji carine, mi ćemo to uneti u naše kalkulacije i smanjićemo cene. Ponašaćemo se prema onim uslovima koje tržište diktira - najavljuje Spasojević.
Pogodnosti za „polovnjake"
Smanjenje carina odnosiće se i na polovne automobile, ali je zanimljivo da neće biti bitno da li je automobil proizveden u nekoj zemlji EU. Tako će, na primer, japanska „tojota" moći da se uveze po carinskoj stopi od deset odsto ako ima odgovarajuća dokumenta da je pre toga bila uvezena u Uniju."
Autor : R. Ž. Marković