Preuzeto sa : Novosti.rs
"Zastava" je dobila upite od državnih institucija dve afričke
zemlje - Konga i Senegala i pojedinih firmi iz Rusije u kojima se interesuju
kako mogu da otkupe licencu i tehnologiju za proizvodnju “keca”, “juga” i
“floride” čije je gašenje najavljeno za početak narednog meseca.
Prema rečima Zorana Radojevića, generalnog direktora Grupe “Zastava vozila”,
sve te upite kragujevačka fabrika je prosledila Ministarstvu ekonomije koje je
nadležno za dalje raspolaganje “Zastavinom” imovinom.
- Postoji interesovanje za određenu opremu iz “Zastave”, ali ćemo prvo sačekati
da “Fijat” odredi koje su mu mašine potrebne, pa tek onda doneti odluku - kaže
Nebojša Ćirić, državni sekretar u Ministarstvu ekonomije. - Oprema koju preuzima
“Fijat” spada u državni ulog Srbije u novo preduzeće. Tek posle toga ćemo sa
stručnim službama “Zastave” odlučiti šta je najbolje učiniti sa ostatkom.
Trenutno smo mišljenja da je opremu najbolje prodati kao celinu.
Kako “Novosti” saznaju, bar još dve države su zainteresovane da preduzmu
tenologiju za proizvodnju još koji dan aktuelnih “Zastavinih” modela. Ovaj
program je, kažu u “Zastavi”, i dalje interesantan za industrijalizaciju
brojnih zemalja u razvoju.
To najbolje potvrđuje i plasman “zastave 128”, popularne “osmice” u Egipat. Bez
obzira što je proizvodnja tog modela u kragujevačkoj fabrici ukinuta pre deset
godina, egipatsko preduzeće “El Nasko” i dalje traži da uvozi ovaj model u
rasklopljenom stanju. “Zastava” to već od narednog meseca neće moći da učini.
Pojedine firme iz Alžira su se interesovale za “floridu”, a pregovori sa
indijskim TATA motorsom, o prodaji opreme za “keca” su prekinuti zbog pregovora
sa “Fijatom”.
Na vest o prodaji linije za proizvodnju zupčanika jednoj slovenačkoj firmi,
sindikat “Zastave” je zapretio štrajkom. Sindikalci su poslovodstvo Grupe
“Zastava vozila” upitali kako to da ta oprema odgovara Slovencima, a ne valja
našim preduzećima u kooperaciji, koja još nisu privatizovana. Samo na toj
liniji može da se uposli 500 radnika i da se uspešno proizvodi za izvoz. Nakon
tog protesta, sa Ministarstvom ekonomije dogovoreno je da se oprema iz
“Zastave” ne prodaje dok se ne ponudi domaćim preduzećima.
Nemamo ništa protiv prodaje naših presa, koje su jedinstvene i koje ne mogu da
se koriste u novoj fabrici niti u pratećoj “Zastavinoj” industriji - kaže Zoran
Mihajlović, predsednik Samostalnog sindikata fabrike automobila. - I karoserija
gde se sklapaju postojeći modeli je neupotrebljiva bez proizvodnje tih
automobila, tako da je vest da neko hoće da otkupi tu tehnologiju dobra i mi se
tome nećemo protiviti.
Autor : M. Đošović