Direktori američkih automobilskih kompanija zatražili su 50 milijardi dolara od države da prežive finansijsku krizu koja je usporila ekonomiju i dovela potražnju za kolima blizu sloma.
Rik Vagoner iz Dženeral Motorsa, Alen Mjulej iz Forda i Bob Nardeli iz Krajzlera smrknuto su ušli u Kongres gde su imali duge sastanke sa predsednicom Predstavničkog doma Nensi Pelosi i vođom Senata Harijem Rejdom.
Trojica direktora kompanija koje gube milijarde dolara više
nego što zarađuju, zadnjim stepeništima i pomoćnim liftovima su izbegli
novinare.
General Motors (GM) i Ford u odvojenim saopštenjima kažu da su razgovori
njihovih rukovodioca sa Rejdom i Pelosi bili otvoreni i konstruktivni. GM je
zatražio "novac odmah," dok sindikat Ujedinjenih radnika automobilske
indistrije (UAW) kaže da pomoć drzave "hitno potrebna."
Nije jasno da li Kongres može i da li je voljan da sastavi paket zajmova kada
je gotovo isteklo vreme na kalendaru zakonodavaca i kada se uzme u obzir
oklevanje Bele kuće u spasavnju Detroita.
Palosi je pre sastanka izjavila da vlada treba da "osigura vitalnost"
američkog auto sektora koji je doživeo pad prodaje od 30 proceneta u oktobru i
mesečno gubi milijarde dolara.
Izvori upoznati sa stanjem u kompanijama i prioritetima radnika kažu da
fabrikanti i sindikati žele da im vlada pozajmi 25 milijardi dolara vanrednih
kredita i još 25 milijardi dolara za zdravstveno osiguranje da bi se ispunile
obaveze prema više od 700.000 penzionera.
Pitanje je šta auto kompanije mogu da daju za uzvrat. Vlada SAD se složila da
preuzme deo vlaništva u bankama koje spasava, ali nije sigurno da ista formula
prihvatljiva u ovom slučaju. Sindikati traže ograničenja u kompenzaciji.
Prošle sedmice vlada je odbila predlog Dženeral Motorsa da novcem iz državnog
trezora pomogne finansiranje mogućeg spajanja GM sa Krajzlerom. Proizvođači
automobila se nadaju da će novoizabrani predsednik SAD Barak Obama biti spreman
da preuzme glavnu ulogu, ako oni sad ne uspeju. Obama je tokom kampanje izrazio
snažnu podršku automobilskoj industriji i imao ogromnu podršku sinikata na putu
do svoje pobede.
GM naglašava danas da je auto industrija suočena sa kritičnih 100 dana tokom
kojih mora da pojača napore da bi dobila pomoć države. Pad poverenja potrošača
uz teškoće dobijanja kredita doveo je poslednjih meseci proizvođače automobila
gotovo do kolapsa, kaže najveća svetska auto kompanija.
Autor: Beta-Rojters
Foto : Chrysler
S'obzirom da politicari koji su na vlasti u SAD zavise direktno od istih, sigurno ce te pare i dobiti.
Iako nema apsolutno nikakve logike.
To su privatne kompanije i to je njihov problem.
Bivsu "jugu" za vreme ipak nekakvog socijalizma su upravo zbog protekcionizma od strane drzave prema drustvenim firmama terali da pocne primenjivati tzv. politiku slobodnog trzista gde ce samo sposobne (privatne) kompanije opstati bez potrebe da ih drzava tutorise.
I sta sad?
Je li to bila samo prica...?