Američki "Krajsler" postigao je dogovor o globalnom savezu sa italijanskim "Fijatom", izjavio je izvršni direktor "Krajslera" Bob Nardeli.
Nardeli je u saopštenju za javnost ovaj dogovor, koji ima podršku američkog
ministarstva finansija i koji je jedan od uslova da kompanija dobije pomoć
države kako bi opstala, nazvao "značajnim korakom", prenele su
agencije.
Ranije je Bela kuća saopštila da ni "Dženeral motors" (GM) ni
"Krajsler" nisu podneli prihvatljive planove da bi od države dobili
još novca za spasavanje. Radna grupa, koju je administracija predsednika Baraka
Obame osnovala da proceni stanje u američkoj auto-industriji ocenila je
da "Krajsler", vlasništvo privatnog investicionog fonda
"Serberus", nije u stanju da opstane samostalno i dala mu je 30 dana
da okonča udruživanje sa "Fijatom", ili da ostane bez vladine pomoći.
Ukoliko "Krajsler" uspe da ostvari dogovor sa "Fijatom" i
aranžmane sa kreditorima i sindikatima kojima će uspeti da smanji troškove,
ministarstvo finansija će razmotriti mogućnost da u njega investira dodatnih
šet milijardi dolara, navela je radna grupa.
"Želim da lično uverim sve naše kupce, dilere, dobavljače i zaposlene da
će 'Krajsler' raditi kao što je uobičajeno u sledećih 30 dana", saopštio
je Nardeli.
Administarcija predsednika Obame odbacila je plan ozdravljenja
"Krajslera" i drugog giganta iz Detroita, kompanije "Dženeral
motors" (GM), iznudila smenu rukovodstva ove druge i, kao uslov za pomoć,
preporučila "Krajsleru" da u roku od 30 dana završi celokupan proces
udruživanja sa "Fijatom". Ukoliko se dve kompanije iz Detroita ne
povinuju tim odlukama komisije zadužene za ozdravljenje posrnule domaće
auto-industrije, biće prepuštene bankrotu i moraće da zatraže sudsku zaštitu od
stečaja zbog ogromnih dugova, prenele su agencije.
Većina analitičara očekivala je da će Obamina administracija zauzeti
"mekši" stav prema GM i "Krajsleru" zbog činjenice da bi
bankrotom te dve firme bez posla moglo ostati oko 160.000 radnika. Radna grupa
američke administarcije odbila je mišljenje "Serberusa" da bi
"Krajsler" mogao da preživi oslanjajući se na vlastite snage, ukoliko
dođe do povećanja potražnje za automobilima na američkom tržištu.
"Fijat" je ranije saopštio da je spreman da za 35 odsto udela u
akcijama "Krajslera" američkoj kompaniji obezbedi novu tehnologiju za
izradu manjih i štedljivih vozila.
Nekad najvećem svetskom proizvođaču, Dženeral motorsu, vlada SAD nudi novac
da radi 60 dana i da se u tom vremenu obnovi. Dramatično pretresanje kompanije
od vrha do dna počelo je juče pošto je direktor Rik Vagoner podneo ostavku pod
pritiskom iz Vašingtona.
Novi šef Dženeral motorsa od danas je Fric Henderson, predsednik i glavni
operativac GM, saopštila je kompanija. Većinu članova upravnog odbora činiće
novi direktori, kaže se u saopštenju.
Zvaničnici i dalje veruju da su šanse Dženeral motorsa dobre, s obzirom na
svetski ugled i istraživačke potencijale kompanije. Kažu da veruju da GM može
da sastavi plan koji će omogućiti da proizvodne trake nastave da rade. Vlada
namerava da u Detroit pošalje tim koji bi pomogao u postizanju tog cilja.
Autor : Beta.rs, AP
Foto : Chrysler