![](https://autoblog.rs/gallery/108/chrysler%20sebring.jpg)
Američki automobilski gigant "Krajsler" ima rok da do ponoći po američkom, odnosno sutra ujutru po evropskom vremenu, objavi da li je uspeo da ostvari dogovor o udruživanju sa italijanskim "Fijatom", čime bi se kvalifikovao za novu pomoć američke vlade i izbegao bankrot.
Analitičari uglavnom očekuju da bi objava o sklopljenom ugovoru mogla da
bide obelodanjena tokom dana. "Fijat" će, kako se očekuje, postati
vlasnik oko 20 odsto deonica "Krajslera", preneo je BBC.
Britanski radio objašnjava da će italijanski proizvođač time dobiti ono što mu
već neko vreme nedostaje, a to je masovnija proizvodnja. "Fijat" je u
globalnim razmerama relativno mala firma i ako uđe u posao sa
"Krajslerom", to će mu omogućiti da masovnije nego do sada proizvodi,
na primer, rezervne delove ili da koristi svoj dizajn.
Na drugoj strani, za "Krajsler" je partnerstvo sa "Fiatom"
daleko važnije, jer mu je pod hitno potrebna tehnologija za proizvodnju manjih
automobila, koji troše manje goriva i manje zagađuju životnu sredinu, po čemu
je "Fijat" upravo poznat.
Za "Krajsler" je partnerstvo sa "Fijatom" pitanje opstanka.
Međutim, dogovor sa Italijanima nije jedini uslov koji američka kompanija treba
da ispuni da bi preživela.
Kada se, suočeno sa propašću kompanije, rukovodstvo "Krajslera"
obratilo američkoj vladi za pomoć, administracija predsednika Baraka Obame je
odgovorila potvrdno, ali uz određene uslove - "Krajsler" će dobiti
pomoć države pod uslovom da izvrši ozbiljne promene u svojoj strukturi, da reši
problem svojih velikih dugova i da nađe partnera od kojega će odmah preuzeti
tehnologiju za proizvodnju manjih vozila, jer velika, sa velikom protrošnjom,
koja sada proizvodi, jednostavno nemaju prođu.
Analitičar BBC-a Teo Leget ocenjuje da će dogovora sa "Fijatom"
najverovatnije biti, ali da je pitanje da li će on biti postignut u roku koji
je odredila američka vlada.
"Krajsler" je, uz posredovanje vlade, postignao dogovor sa velikim
investicionim bankama, kojima je dugovao oko sedam milijardi dolara. Oko pet
milijardi duga je otpisano. Postignut je i dogovor sa sindikatima. Preostalo je
da se kompanija dogovori sa još oko 40 investicionih fondova kojima duguje
manje novca.
"Fijat", međutim, prema oceni Legeta, neće potpisati ništa dok
"Krajsler" ne postigne dogovor i sa preostalim kreditorima. Ako ti
investicioni fondovi u naredna 24 sata ne pristanu da otpišu deo
"Krajslerovih" dugova, može da se desi da američki proizvođač
automobila proglasi privremeno bankrotstvo, što bi mu omogućilo da na sudu
primora "tvrdoglave" kreditore da popuste.
Upitan kako će sve to uticati na planove "Fijata" u Kragujevcu, Leget
je odgovorio da je "poruka iz samog 'Fijata' da se njegova poslovna
strategija nije promenila i da i dalje planira da investira u Srbiju i da
lansira nove modele".
On s jedne strane ukazuje da to možda, u novim uslovima neće, ići onoliko brzo
koliko je prvobitno planirano, ali s druge podseća da se razlozi zbog kojih je
"Fijat" odlučio da investira u Srbiji nisu promenili, a pre svetga
cilj Italijana da proizvode automobile tamo gde su troškovi proizvodnje
najmanji.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Chrysler