
Izvor : 24sata.rs
Zoran Stefanović, prvi čovek srpske kompanije AMCO, spreman je da uloži 70 miliona evra kako bi njegov tim "Stefan Grand Prix" ušao u porodicu Formule 1, ali pre toga je Evropskoj komisiji morao da tuži Svetsku automobilsku federaciju (FIA). Naime, tim ove kompanije nije prošao selekciju za nastup u "najbržem cirkusu na svetu" 2010, a Stefanović za "24 sata" otkriva zašto.
Žalba se zasniva na tvrdnji da je FIA prekršila zakone o konkurenciji jer je
tražila od timova koji žele da se pridruže Formuli 1 da koriste samo motore
koje proizvodi privatna britanska kompanija „Kosvort”.
– Već duže vreme sam zainteresovan da se uključimo u Formulu 1 i konstruišemo i
pravimo svoj F1 bolid. Uslovi su bili javni, prijavili smo se na vreme i bili u
kontaktu sa FIA oko detalja – objašnjava Stefanović.
Problemi su nastali prilikom potpisivanja ugovora.
– U postupku smo bili primorani da potpišemo ugovor s firmom „Kosvort”, kao
snabdevačem motora, jer smo bili upozoreni da je moguće uspeti samo ako uzmemo
njih kao snabdevača. Kako EU ne dozvoljava uslovljavanje u slobodnom
poslovanju, mi smo se ipak odlučili da uzmemo drugog snabdevača – priča
Stefanović.
Zbog toga je usledila tužba Evropskoj komisiji, koja bi odluku trebalo da
donese za tri meseca.
– Bili smo na sastanku sa Bernijem Eklstonom u Londonu i bili smo podržani kao
tim koji ima sve što je potrebno. Dva dana pred odluku bili smo „u igri”, ali
nismo uplatili depozit za motor i nismo bili izabrani – kaže naš sagovornik.
Za sezonu 2010. prijavilo se 15 novih timova, a ušla su tri – Manor, Kapus i
USF1.
– To je nelojalna utakmica i zato postoji Generalni direktorat za konkurenciju
koji sprečava takva ponašanja – kaže Stefanović.
Prema njegovim rečima, ulazak u Formulu 1 za Srbiju bi značio veliki dobitak.
– Sedište tima bilo bi u Beogradu. Već sada ceo svet priča o srpskom timu u
Formuli 1. Zamislite kako bi bilo da se srpska Formula 1 prvi put proveze.
Srbiji bi to bilo kao ogromna reklama o sposobnostima njene privrede –
zaključuje Stefanović.
Projekat ima podršku Vlade Srbije
Kako naš sagovornik ističe, njegova kompanija ima podršku Vlade Srbije za ovaj projekat, a jedna od firmi uključenih u pripremu je i Vojnotehnički institut u Žarkovu, u čijim se vazdušnim tunelima obavljaju aerodinamička ispitivanja. Takođe, računa se i na pomoć Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Autor : R. Bulatović
Kad čovek pročita ovaj tekst pomisli da smo se vratili u vreme komunizma. Neko će da baci 70 miliona eura na srpski tim formule 1 koji treba da pokaže sposobnosti srpske privrede, i pri tome će trošiti besomučno novac poreskih obveznika i uključiti celu ”društvenu” mašineriju.
Zar se sposobnost srpske privrede ne vidi bolje po broju neisplaćenih plata onima koji u toj privredi učestvuju?
Ko će da plati drkanje mašinskog fakulteta i vojnog instituta sa nečim što je privatna zajebancija?
Bolje da daju 70 miliona eura gladnima u africi, ako već misle da to nikom ovde ne treba...
Ako je formula 1 glavno sretstvo za promociju automobilske industrije, trenutno iz nje ispadaju i najveći igrači jer ne mogu da racionalno opravdaju troškove, šta tu ima da traži srpska privreda sa nepostojećom auto industrijom?
Ako neko hoće da se zeza sa formulom 1 za svoje privatne pare, ja mu želim sve najbolje, ali ako država Srbija potroši i jedan dinar (koji nema) na takvu budalaštinu onda i treba svi zajedno da bankrotiramo, pa nek Dijana Dragutinović trepuće do besvesti...
F1 je brend i ljudi bi svašta dali da se mogu pohvaliti da su učestvovali u tom cirkusu.
Tako da bi kadar Mašinskog fakulteta u Beogradu, slave radi, posvetio neke od svojih resursa za F1 projekat.
Što se tiče Vojno tehničkog instituta, tunel im ionako ne služi svrsi, a ovako, ako se rekalamira kroz učešće u F1 projektu, možda dođe i neko da zakupi radne sate u tunelu.
Svi su uvek spremni da iskoriste prvi talas, da zajašu, ali bez uspeha, niko neće nastaviti da ulaže svoje vreme i resurse.
Inače, nije to neka velika mudrost, ako smo znali da napravimo avione, možda bismo vremenom pokupili fazone i razvili bolid F1.
nek on ide u f1 o svom privatnom trošku a nas poreske obveznike nek pusti na miru.
citat: – Sedište tima bilo bi u Beogradu. Već sada ceo svet priča o srpskom timu u Formuli 1. Zamislite kako bi bilo da se srpska Formula 1 prvi put proveze. Srbiji bi to bilo kao ogromna reklama o sposobnostima njene privrede – zaključuje Stefanović.
kraj sitata,
vidi kurca u slamnatom šeširu
Gospodin Stefanovic bi mogao svoj novac da preusmeri u svemirska istrazivanja, to je u ovom momentu Srbiji potrebnije!
Nema drzava pametnija posla nego da, u ovo doba recesije gura pare nekom britanskom milijarderu u guzicu? Nema od toga nista, nisu toliko glupi, osvetilo bi im se na izborima odmah.
ako vec ima viska para , a ocigledno da ima nek ulozi u Srbiju pa nek pokrene proizvodnju neceg realnog i potrebnog da ne uvozimo sve iz inostranstva, taman bi se i zaposlilo par ljudi kojih je sve vise na ulici a sve manje na platnim spiskovima. volimo mi svi F1 ali ljudi u srbiji je kriza veca nego ikad drzava svaki mesec iskamci 100-200 miliona da upumpa u budzet kako nebi doslo do kolapsa i ovo malo privrede sto jos grca!!!! kakav F1 zaposli siroti narod pa onda ako bude viska nosi i berniju i fiji, do tad ovakve treba u aps!!!!
DOPUNA VESTI:
G. Stefanović je na sastanku u FIA insistirao da Serbia Racing Team (SRT) koristi motore proizvedene u Rakovici.
Iako ti motori lako ispunjavaju pravilo o korišćenju u dve trke (dve trke su nešto više od 600 km a motori proizvedeni u Rakovici prelaze i po 700 km pre raspada) problem je nastao kada je FIA skrenula pažnju g. Stefanoviću da je pravilnikom FIA ugradnja iberlaufa u bolide F1 predviđena tek od 2013. dodine pa je jedino rešenje korišćenje cosworth motora do tog datuma.
Šta su odlučili stručnjaci u SRT, i da li će ulazak u takmičenje biti odložen, nije nam još uvek poznato.
Sada kada BMW izlazi iz Formule 1 logicno je za ocekivati da Srbija udje, i tom prilikom postigne veliki uspeh...
kakav bre motor iz rakovice jel vi citate ovo???? motori u formuli 1 su napravljeni od raznoraznih legura titanijuma zivo me interesuje sa kojim alatom u imr-u mogu to da obradjuju,a o preciznosti masina da ne govorimo. jedino je tacno ovo da motorima treba iberlauf i da prelaze oko 700km pa morate kod majstora u radionicu.tog mozete videti kod nas na cestama koliko hocete!!!
KONACNO I MI U F1
JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Ja licno smatram da je to nesto sto je Srbiji potrebno, ulazak u F1 sa nasim bolidom, pokazao bi Srbiji ali i celom svetu da nasa industrija moze mnogo i obecava...to bi bila savrsena reklama....a tu se moze i dosta zaraditi! Inace AMCO je firma sa velikom tradicijom, posebno u proizvodnji aviodelova, a skoro su i konstruisali helikopter koji sjajno izgleda, za Nemacku!!! Napred Srbija!!!
Ravno Gorac, ti se ne secas, ali ja se dobro secam da je tamo negde 70-ih godina Srbiji i
Juznoj Koreji odobren americki kredit U ISTOM IZNOSU za razvoj automobilske industrije. Juzna Koreja jos nije imala razvijenu automobilsku industriju, a mi smo vec imali uveliko "Fice" (ne znam da li je Zastava 101 vec bila sisla sa trake).
Svi smo se smejali ko blesavi i komentarisali: "Sta ce tima DIVLJACIMA kredit?"
I stampa je pisala sve u tom stilu..
A kada ono, desetak godina kasnije, vidi ti...
Srbija ne treba da se predstavlja svetu sa onim gde je svetska konkurencija vec daleko odmakla.
Srbija treba da ulaze izricito u one oblasti privrede gde ima KOMPARATIVNE PREDNOSTI a to su: prehrambena industrija, infrastruktura, turizam...
Sve ostalo je sviranje......
Bolje nek te pare uloži da se u Srbiji napravi jedna dobra staza gde će se voziti ne samo F1 nego i drugi šampionati. Tu su pare i reklama za Srbiju i od toga zarađuju svi: hoteli turizam, avio prevoznici, putari za putarine itd. staza u Bahreinu je svojevremeno koštala 15o mil.$, a isplatila se posle prve trke, jer je ukupna zarada od ulaznica, reklama, prava itd. iznosila preko 200 mil.$. Pa ti vidi! " Glupi " šeici!