
Izvor : Politika.rs
Novinarka „Politike” imala je ekskluzivnu priliku da se vozi u jednom od policijskih moćnih automobila koji love ulične „Šumahere.”
Brzina crnog „audija” na autoputu Beograd–Niš, naglo se povećavala sa prvobitnih 80 do skoro„neuhvatljivih” 180 kilometara na čas. To je zabeležila kamera postavljena u policijskom neobeleženom automobilu „presretač”, u kojem se u tom trenutku spuštaju štitnici za sunce, na kojima se nalaze ugrađeni uređaji za rotaciju, uključuje se zvučna i svetlosna policijska signalizacija.
Vozač koji se nalazi u prekršaju usporava i „presretač” ga obilazi i prestiže. Zatim se, u zavisnosti od situacije i uslova puta, vozaču u „audiju” izdaje naredba, koja se ispisuje na digitalnom uređaju na zadnjem staklu u „presretaču” – „policija – stop”, „policija – prati nas”, „policija – usporite”. Naredba osim na srpskom, može da bude ispisana i na engleskom i nemačkom jeziku.
Ovako izgleda jedan od načina takozvanog presretanja bahatih vozača koje odnedavno koristi srpska policija.
Novinarka „Politike” imala je priliku da se beogradskim ulicama vozi u jednom od policijskih „presretača” i na licu mesta se uveri o kakvim je automobilima i njihovim mogućnostima reč. Ipak, kako su nam objasnili naši sagovornici, „zbog bezbednosti” nismo mogli da vidimo kako izgleda kada je ovo vozilo u pravoj akciji.
Policajac Milan Kostić, instruktor za bezbednu vožnju, tokom vožnje objasnio je čime je sve opremljeno jedno od neobeleženih službenih vozila, koje zaista na „prvi pogled” izgleda kao svaki drugi automobil na ulici. Unutar vozila stiče se ipak sasvim drugačiji utisak.
– Vozilo osim prednje i zadnje kamere, čiji se zapis prikazuje na displeju ispred suvozača, ima i audio-opremu. Uređaji počinju da mere brzinu posle 250 metara, a tablice na vozilu koje pratimo mogu da budu snimljene na udaljenosti do oko jednog kilometra. Sve što se video i audio zabeleži „pamti” hard-disk, koji je zaključan u kompjuteru u gepeku vozila – kaže Kostić dok u ovoj limuzini „krstarimo” ulicama Beograda.
On je jedan od pet vozača instruktora bezbedne vožnje koji su završili posebnu obuku za vožnju ovih automobila u Austriji.
– Obuka je trajala pet dana. Vozilo se na posebnom poligonu, koji je simulirao različite vremenske uslove i podloge, kao što je recimo vožnja po zaleđenom kolovozu – objašnjava Kostić.
Glavni policijski savetnik Branko Pantović, načelnik Odeljenja u Upravi saobraćajne policije, kaže za „Politiku” da je broj neobeleženih policijskih vozila na srpskim putevima „dvocifren”. Ona pored opreme za snimanje imaju uređaj koji meri alkohol u krvi vozača, kao i test na narkotike.
– Reč je o vozilima visoke klase, koja se najčešće sreću na putevima u Srbiji. To su standardna vozila za tu klasu, koja su opremljena uređajima za otkrivanje i dokumentovanje prekršaja. Vozila u proseku imaju oko 3.000 kubnih centimetara, neka više, neka manje, sa prosekom od 290 konjskih snaga i veoma dobrim ubrzanjem. Mogu da razviju brzinu koliko i svi drugi učesnici u saobraćaju. Nismo kupovali automobile kao što su „porše” ili „maserati”, koji bi privlačili pažnju – otkriva Pantović za naš list.
Pantović kaže da policija u „presretaču” poštuje saobraćajne propise sve do trenutka kada snimi prekršaj.
– Kada snimimo vozača u prekršaju moramo da ubrzamo da bismo to dokumentovali do kraja, zaustavili ga i preduzeli odgovarajuće zakonske mere. Jedan od načina zaustavljanja, koji je i najčešći, jeste uz pomoć stacionarne policijske patrole koja se nalazi na pravcu kretanja „presretača”. Ovako je izbegnuta nepotrebna brza vožnja službenog neobeleženog vozila, jer se radio-vezom javi koje je vozilo načinilo i koji prekršaj. Njega zaustavlja na pogodnom mestu patrola policije koja dežura na tom pravcu. Na lice mesta dolazi i „presretač” i vozaču se predočava prekršaj – objašnjava Pantović.
„Presretači” prevashodno patroliraju Koridorom 10, od Horgoša preko Novog Sada do Beograda odnosno Batrovaca, na pravcu ka Sremskoj Mitrovici, na beogradskom području, autoputu ka Nišu, putu ka Dimitrovgradu, autoputu ka Preševu, ali i Ibarskom magistralom.
– Zavisno od događanja, saobraćajnih nezgoda, intenziteta saobraćaja, kulturnih, sportskih i drugih priredbi „presretača” ima na svim putnim pravcima za koje se oceni da postoji potreba za dodatnim angažovanjem – kaže Pantović.
Naš sagovornik dodaje da za 14 meseci, koliko su „presretači” u upotrebi, policajci koji rade u njima nisu imali nijedan napad, ometanje, kao ni verbalni sukob sa učesnicima u saobraćaju. Razlog je jednostavan – pored video-zapisa njihovog prekršaja postoji i audio-zapis o obavljenoj kontroli.
– U slučaju bilo kakve namere vozača da krene u verbalni sukob sa pripadnikom saobraćajne policije u ovim vozilima, upozoren je da će sve biti tonski snimljeno, posle čega prestaje rasprava, kao i svaki pokušaj podmićivanja – tvrdi Pantović.
Autor : Danijela Vukosavljević