
Japanska "Tojota" je obavestila američke dilere da obustave prodaju osam modela koji se nalaze na spisku za opoziv 2,3 miliona vozila, zbog rešavanja problema sa papučicom za gas i iznenadnim ubrzanjem.
Privremeno obustavljanje prodaje, kako bi popravile pedale za gas koje mogu da se istroše i da izazovu ubrzanje vozila bez upozorenja, objavljena je u SAD kasnije u utorak, nakon što je "Tojota" minule sedmice opozvala osam modela, oko 2,3 miliona vozila, prenele su agencije.
Premda "Tojotine" japanske fabrike nisu ugrožene, problem bi se mogao proširiti i na evropske zemlje, gde se koristi sličan deo pedale za gas, što bi moglo da dovede u pitanje još milione vozila.
Među opozvanim automobilima su "RAV4" proizveden 2009-2010. godine, "korola" i "matriks" iz istog perioda, "avalon" montiran od 2005. do 2010. godine, "kamri" iz 2007-2010, model "hajlandera" za 2010, "tundra" izrađivana od 2007. do 2010 i "sekvoja" od 2008. do 2010. godine.
Povlačenje osam popularnih modela, među kojima i najbolje prodavani automobil u SAD, "kamri", novi je udarac za "Tojotu" koji će ugroziti njenu reputaicju i njeno nastojanje da oporavi posrnulu zaradu, ocenjuju analitičari.
Odluka o masovnom opozivu zbog bezbednosnih razloga, bez presedana među svetskim autokompanijama, uticala je na pad akcija "Tojote" danas na berzi u Tokiju za 4,3 odsto i ponovo pokrenula pitanje koliko će vremena biti potrebno za njen izlazak iz krize.
Japanska kompanija je takođe saopštila da će u fabrikama u SAD i Kanadi, u prvoj sedmici februara, obustaviti proizvodnju jednog broja modela, uključujući i "kamri", ali nije objavljeno kada će montaža ponovo krenuti.
Prošle sedmice "Tojota" je najavila da će opozvati 2,3 miliona vozila u SAD kako bi se popravila moguća greška pedala za gas, što je bio najveći opoziv za četiri meseca u Americi, njenom najvećem tržištu.
Serija opoziva preti da ugrozi "Tojotin" status kompanije koja proizvodi bezbedne i kvalitetne automobile, što joj je omogućilo da postane najveća autokompanija na svetu. Suspenzija prodaje i proizvodnja takođe će ugroziti zaradu kompanije.
Uprava "Tojote" analizira da li će biti prinuđena da opozove jedan broj modela i u Evropi, gde se isti delovi koriste u nekim vozilima.
Pogođena padom globalne prodaje, "Tojota" se našla u finansijskoj krizi i predviđa da će operativni gubitak kompanije u godini koja se završava u martu dostići 350 milijardi jena (3,9 milijardi dolara).
Početkom sedmice "Tojota" je objavila da očekuje rast prodaje od šest odsto, 8,27 miliona jedinica u 2010. godini, ali je ta procena doneta pre odluke o masovnom opozivu vozila zbog tehničke greške.
Opozvani modeli činili su više od polovine "Tojotine" ukupne prodaje minule godine. Bilans njihove prodaje u Severnoj Americi je godišnje oko milion vozila, sedmično 19.000, a dnevno 2.700.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Toyota