home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Novosti.rs

Oko hiljadu radnika Kompanije “Fijat automobili Srbija” ni po čemu se neće razlikovati od radnika iz drugih kompanija “Fijat grupe” širom sveta - saopštio je Serđo Markione, prvi čovek ove čuvene italijanske kompanije, radnicima “Zastave”, koji potpisuju radne ugovore o prelasku u novu torinsko-srpsku fabriku.

Šumadinci, od ponedeljka pomalo i Italijani, po ugovoru koji su potpisali imaju sve beneficije koje su imali i u “Zastavinoj” fabrici automobila - osmočasovno radno vreme, petodnevni rad u toku nedelje, sedmodnevnu pauzu za venčanje, rođenje deteta, dan pauze za slavu... Ali, prelazak u novu firmu doneo je i nešto novo - kodeks ponašanja. On je novim-starim radnicima pročitan pre potpisivanja ugovora i naznačeno je da se zabranjuju sve loše navike stečene u poslednje dve decenije - kada se više šetalo i “kafenisalo” nego radilo na montažnim linijama.
Tako kodeks nalaže da nema kašnjenja i izlaska iz fabričkog kruga bez dozvole i pre kraja radnog vremena. U radnom vremenu, koje traje od sedam do 15 sati, predviđene su dve pauze - jedna od pola sata i druga od 15 minuta. I, samo u tom terminu zaposlenima je dozvoljeno da se udalje od ranog mesta i da šetaju. Obavezna je i zaštitna oprema. Radno vreme će se kontrolisati preko kartica i kompjutera...
- Vrlo nam je precizno stavljeno do znanja da ćemo toga morati da se pridržavamo - kaže Jasmina Marinković, koja posle dve decenije rada u Fabrici automobila prelazi u “Fijatovu” kompaniju. - To neće predstavljati problem, mada verujem da će nam biti potrebno malo vremena da se priviknemo.
Radnici koji su zaposleni duže od dve

decenije u “Zastavi” kažu da ni kodeks ne donosi ništa novo, što se u Fabrici automobila nije primenjivalo do početka devedesetih godina. Većina onih koji su prethodna dva dana potpisali ugovor su oprezni. Kažu da ih je mnogo toga “gazilo”, nadaju se da će biti dobro, ali da ih ništa ne može iznenaditi.
- Niko ne sumnja u ceo projekat, ali postoji zebnja. - kaže Bogdan Miloradović, rukovodilac u “Karoseriji”
Za njegovog kolegu, koji je u utorak “lepim rečima” upozoren da o detaljima iz fabričkog kruga nije poželjno pričati van fabrike, nova pravila pokazuju samo da više nema - “opuštencije”.
Radovan Glišić kaže da za radnike veliko rasterećenje predstavlja podatak da radnici mogu da se predomisle i, da posle dva do tri meseca probnog rada, mogu da se vrate na platni spisak “Zastave”. U tom slučaju će u naredne dve godine raditi na izmetšanju stare opreme i primati platu koju obezbeđuje država Srbija.
- Dovoljno vremena da se dobro razmisli - kaže Glišić.
Radnici ni u utorak nisu saznali da li će, kada pređu u novu fabriku, biti nekih izmena u visina plata.
Prema rečima Zorana Mihajlovića, predsednika Samostalnog sindikata i člana upravnog odbora Fabrike automobila, novo rukovodsto je nezvanično saopštilo da će radnici u naredna dva-tri meseca primati iste plate, a da će se potom praviti specifikacija za svakog uposlenog - posebno.
Zaposleni u proizvodnji su primali od 24.000 do 28.000 dinara, a u režiji i do 32.000.

Školovanje

“Fijat” će u toku ove godine otvoriti akademiju u kojoj će godišnje školovati i obučavati 1.000 radnika i menadžera za rad u srpsko-torinskoj kompaniji.
Prema rečima Siniše Kojića, direktora srednje politehničke škole, čelnici nove fabrike automobila su u utorak sa ovom ustanovom potpisali ugovor koji predviđa da učenici ove škole praktičnu nastavu organizuju u fabrici i tako se pripremaju za rad u novoj kompaniji.

Standardi

Čelnik kompanije “Fijat Srbija” Đovani de Filipis je u više navrata rekao da će u proizvodnim halama čak i sijalice i prekidači biti isti kao u torinskoj fabrici, ali se to u pogonima još ne vidi, jer je u toku izmeštanje stare opreme.
Međutim, nekoliko spratova nove upravne zgrade je uređeno prema italijanskim standardima i na osnovu toga se može reći da su svi radovi standardizovani. Čak su i u toaletima iste pločice. U stvari, na prva tri sprata “sve je podignuto”. Ostao je samo portret (ulje na platnu) osnivača Fabrike automobila - Prvoslava Rakovića.

Autor : M. Đošović



čitanja : 2267



Komentari