
Preuzeto sa : Politika.rs
Zaoštravaju se odnosi torinskog proizvođača automobila i italijanske vlade
Fijat ne namerava da zadrži ni jedan tip proizvodnje u fabrici Termini Imereze: jasna je poruka predstavnika torinske automobilske kuće na sastanku održanom u petak u Rimu.
Još jedan nekonkretizovan sastanak i još jedan šamar najužnijem automobilskom postrojenju u Italiji neminovno je zaoštrio odnose između Fijata i vlade ali i prouzrokovao jednočasovni štrajk radnika fabrike na Siciliji.
Društvena olakšica koju su predstavnici Fijata naveli na sastanku je činjenica da od 1658 radnika fabrike na Siciliji oko 806 ima preko trideset godina radnog staža: do 2012. tako bi mnogi od njih ispunjavali dovoljan uslov za penziju.
Sa druge strane, italijanska vlada je na sastanku potvrdila da razmatra sedam mogućih solucija za spasenje sicilijanske fabrike ali zvanični podaci o njihovom sadržaju još nisu objavljeni.
Postrojenje Termini Imereze danas predstavlja simbol borbe za očuvanje radnih mesta na Apeninskom poluostrvu za koje je ekplicitan apel uputio i Papa Benedikt XVI u svojoj nedeljnoj misi.
Osim Svetog Oca i naravno radničkih sindikata, vlada je proteklih nedelja u više navrata poručila: ukoliko se ne zaštite sva radna mesta fabrike na Siciliji automobilska kuća neće dobiti državnu pomoć, koju već mesecima odgovorni direktor Fijata, Serđo Markjone definiše neophodnom za opstanak na savremenom tržištu.
Ipak Markjone je protekle nedelje još jednom pomešao karte:”bilo koju odluku da donese vlada prihvatićemo je bez problema. Neophodno je ipak da se što pre izađe iz neizvesnosti a onda ćemo svakako biti u stanju da se suočimo sa tržištem.” Državni finansijski amortizeri nisu dakle neophodni za opstanak Fijata, izjavio je Markjone eksluzivno za italijanski list „La Stampa” čime se italijanska vlada stavlja u veoma nezgodan položaj: smatralo se da je državna pomoć predstavljala i jedinu šansu da Fijat očuva fabriku na Siciliji.
Mediji u Italiji komentarišu da je novac koji je trebalo da se uloži u postrojenje na Siciliji investiran na Balkanu, u Srbiji, uglavnom, kako se navodi, zbog birokratskih komplikacija koje su otežale pregovore u Italiji 2008.; dok je u Brazilu u poslednje tri godine zaposleno osam hiljada radnika, u Italiji je neizvesna sudbina 1658 porodica.
Danas proizvodnjom na Siciliji Fijat tvrdi da troši više od hiljadu evra po automobilu u odnosu na ostala postrojenja širom sveta. „Bili bismo u manjem gubitku kad bismo nastavili da plaćamo radnike do penzije a da potpuno prekinemo sa proizvodnjom”, poruka je koju Markjone već nedeljama ponavlja. „Prostudirali smo svaki alternativni vid proizvodnje ali svakako bismo bili u gubitku.„
Predsednik torinske kuće, Luka Kordero di Montezemolo još više je podigao tenziju izjavivši da od kako upravlja firmom (od sredine 2004.) Fijat svakako nije dobio niti evro pomoći od italijanske vlade. Montezemolo je ipak naglasio da:”Fijat ostaje prvenstveno italijanska kuća ne samo zbog imena koje nosi (Italijanska fabrika auto Torino) ali i zato što od kako sam predsednik a Markjone odgovorni direktor, od sredine 2004., uložili smo 25 milijardi evra širom sveta od kojih 16 milijardi u Italiju: dve trećine investorano je u Italiju i tako nameravamo i da ostane.„
Vlada na čelu sa ministrom za ekonomski razvoj, Klaudijom Skajolom, ipak uporno ponavlja da su za današnji uspeh Fijata zaslužni prvenstveno italijanske vlade ali i Italijani.
Pored Montezemola i Markjone je naglasio da bi i pored eventualnog zatvaranja Termini Imerezea krajem 2011. Fijat prvenstveno težio da poveća proizvodnju u Italiji: u odnosu na 650 hiljada proizvedenih automobila u 2009. cilj za 2012. je 900 hiljada automobila.
Ipak zatvaranje najužnijeg Fijatovog postrojenja sve je izvesnije: i u slučaju državne pomoći Fijatu, italijanska vlada mogla bi da pruži samo 500 miliona evra što bi olakšalo automobilsko tržište najviše nekih pola godine, nedovoljno da bi se Fijatova odluka u vezi sa sicilijanskim postrojenjem promenila.
Sudbina svih Fijatovih fabrika biće rešena svakako do 21. aprila 2010., kada će Markjone definitivno predstaviti svoj četvorogodišnji plan o proizvodnji ne više nacionalne firme već Fijata, svetskog automobilskog giganta.
Autor : M. Lalović