
Tojota (Toyota) je teško pogođena masovnim povlačenjem svojih vozila širom sveta i zastojem prodaje kod kuće, ali ima pojas za spasavanje - velika tržišta kao što su Kina i jugoistočna Azija, gde vozači izgleda nisu uznemireni onim što brine kupce na Zapadu.
Najveći svetski proizvođač motornih vozila moraće da se osloni na nove
mušterije da bi zadržao primat u svetu automobila. Opoziv od ukupno 8,5 miliona
vozila zbog greške u kočnicama, podnog otirača koji može da zakači pedalu za
gas i pedale za gas koja može da se zaglavi, gotovo je uništio do juče blistavi
ugled Tojote.
Tojotin udeo na tržištu autombila u SAD već se smajuje velikom brzinom, a
povratak u probitačne vode posle teških gubitaka od svetske recesije zakočen je
zbog troškova popravki opozvanih vozila i izgubljene prodaje koji se cene na
dve milijarde dolara.
Reakcija u SAD, najvećem Tojotinom tržištu, bila je brza i nemilosrdna. Vozači
osećaju da ih je japanska kompanija izdala pošto ih je privuka obećanjima da
kvalitet i bezbednost njenih vozila nemaju premca.
Ali u zemljama u razvoju, gde je razmera opoziva mala, Tojota nije suočena s
tako visokim očekivanjima. Problemi bezbednosti automobila privlače manju
pažnju u državama gde su udruženja za zaštitu potrošača novina i gde su daleko
važnija osnovna pitanja, kao osiguranje čiste vode i nezagađene hrane.
Kineski vozači kažu da vozila napravljena u Kini imaju daleko više problema
nego japanska i da znaju da ni jedan proizvod nije bez mane.
U Indiji, gde Tojota mnogo očekuje od lansiranja svog modela Etios početkom
iduće godine, kriza sa opozivom je jedva zabeležena. Pitanje kvaliteta u Indiji
se postavilo tek nedavno, uz rasplamsavanje borbe proizvođača za indijsko
tržište.

Najprisutnije vozilo na ulicama indijskih gradova je decenijama star model Fiat Premier Padmini, crno-beli taksi koji neumorno prevozi po četvoro putnika istovremeno.
Takav stav, posebno u Kini koja je prošle godine prestigla SAD po broju novoregistrovanih automobila - skokom od 45 proceneta na 13,6 miliona vozila - može da bude spas za Tojotu.
Prodaje Tojote u SAD, Evropi i Japanu sada su manje od dve trećine ukupnih, dok su pre desetak godina činile 80 procenata. Kina je postala najveće strano tržište za japansku kompaniju sa prošlogodišnjom prodajom 709.000 vozila.
Ali, Tojota je uknjižila dvocifrene stope rasta prodaje i na tržištima Brazila, Indonezije i Tajlanda.
Autor : Beta.rs
Foto : Toyota