Uprava „Fijata” postigla je konačan dogovor sa radnicima o sudbini fabrike „Pomiljano”, čime se stvaraju uslovi za nova ulaganja u taj pogon u kome će se proizvoditi „panda”.
Italijanski auto-gigant, međutim, još nije obezbedio saglasnost Konfederacije metalskih radnika (Fiom) o uvođenju fleksibilnijeg radnog vremena u pogonu „Mirafjori” u Torinu, zbog čega je doveden u pitanje program stabilizacije poslovanja kompanije.
Sindikalni lideri Fiom-a, najvećeg italijanskog sindikata metalskih radnika i levog krila konfederacije CGIL otišli su dalje i zapretili štrajkom 28. janaura, u znak protesta zbog nametanja sporazuma o povećanju produktivnosti fabrike „Mirafjori”, koji je prethodno dobio podršku četiri od pet sindikata.
Sindikati fabrike „Pomiljano d'Arko”, Fismic, Fim, Uilm (Italijanska unija za rad), Uglm i „Asocijacija kvadri sindikata”, potpisali su sporazum kojim se omogućava angazovanje 5.600 radnika u januaru u tom pogonu u blizini Napulja, saopstio je sindikat Fismic.
„To pokazuje da postoje dva tipa sindikata, jedan koji poziva na štrajk i drugi koji je postigao dogovor o sporazumu,„ izjavio je šef sindikata Fosmic Roberto di Maulo. Izvršni direktor „Fijata” Serđo Markione početkom ove godine predložio je prebacivanje proizvodnje najbolje prodavanog modela „panda” iz Poljske u nedovoljno iskorišćenu „Pomiljano” fabriku, ako sindikati podrže plan kojim se predviđa uvodenje nove smene i institucionalizuje šestodnevna radna nedelja.
Uprava „Fijata”, međutim, nema podršku jednog od pet sindikata za rešavanje sudbine fabrike „Mirafjori”, koja zapošljava 5.800 radnika.
Šef „tvrdog” sidikata Fiom, Mauricio Landini opisao je „Fijatov” plan političkim rečnikom, kao „anti-sindikalni, anti- demokratski i autoritarnom inicijativom, koja nema presedan u našoj zemlji,” preneo je Rojters.
Landini je kazao da „Fijat” podriva osnovna prava radnika, iako svi podaci govore da je italijanska produktivnost poslednjih godina smanjena u poređenju sa mnogim drugim članicama Evropske unije (EU) i da se smanjuju inostrana ulaganja.
Analitičari procenjuju da je spor o budućnosti jedne „Fijatove” fabrike, u suštini, borba za reformu industrijske prakse i zadržavanja sadašnjeg stanja konkurentnosti, koje godinama negativno utiče na rast treće najveće privrede u EU.
Plan Markionea o povećanju produktivnosti, uvođenju više smena, ograničavanju štrajka i beneficija, prihvatili su manji umereni sindikati, izuzev Fioma, koji se tome oštro protivi.
Lider umerene konfederacije sindikata UIL, Luiđi Anjeleti oštro je kritikovao šefove Fioma i istakao da je CGIL, italijanska najveća konfederacija, „odbijanjem da pregovara sa zaposlenima i vladom, obezvredila vlastitu ulogu” i da se već 10 godina „bavi politikom.„
Četiri sindikata su u sredu potpisala sporazum o novoj radnoj praksi u fabrici „Pomiljano”, slično kao što je ranije postignut dogovor sa „Konfindustrom”, glavnim udruženjem italijanskih poslodavaca, čime je obezbeđen opstanak fabrike „Mirafjori.”
„Fijat” planira da u fabrici „Mirafjori” izrađuje putnička i sportsko-terenska vozila robne marke „Džip” i „Alfa Romeo”, gde će se na tom projektu formirati zajedničko preduzeće sa američkim „Krajslerom”.
„Fijat” kontrolišse treću po veličini američku kompaniju, „Krajsler”, sa 20 odsto udela u vlasništvu.
U fabrici „Mirafjori” minule godine proizvedeno je 178.000 vozila, a plan je da se proizvodnja znatnije poveća u 2012. Novi modeli biće spremni za treće tromesečje 2012. godine.
Ako se sa sindikatima postigne dogovor o novim pravilima rada, italijanski najveći proizvođač kola namerava da u periodu do 2014. godine uloži 20 milijardi evra u unapređivanje proizvodnje u sadašnjim pogonima i u razvoj novih modela.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Fiat