
Trgovci "Fijatovim" akcijama na berzi u Milanu suočiće se u ponedeljak, 3. januara, sa "izuzetno uzbudljivim" danom. Naime, tada će investitori odrediti prvu vrednost deonica, formiranih posle najveće reorganizacije gigantske italijanske autkompanije u njenoj 111-godišnjoj istoriji.
"Biće to
zaista lud dan kada će akcije plesati gore-dole, sa nekoliko suspenzija",
smatra Alesandro Friđero, menadžer fonda RMJ u Milanu, koji je prodao akcije
"Fijata" početkom ove godine. "Čekaćemo nekoliko dana, pre nego odlučimo da
li ćemo kupovati te deonice", kazao je Friđero.
Akcije nove kompanije "Fijat indastrijel", koja je počela da posluje
samostalno od 1. januara 2011. godine, na osnovu ranije odluke akcionara o
podeli grupe "Fijat", mogle bi dostići 9,4 evra na
Milanskoj berzi 3. januara, prema procenama analitičara američke agencije
"Blumberg."
Akcije grupe "Fijat automobili" mogle bi se od ponedeljka
prodavati po 6,65 evra, prema najnovijoj proceni, što znači da bi deonice dve
odvojene kompanije mogle biti ukupno vrednije za 7,1 procenata u odnosu na cenu
akcija starog "Fijata", poslednjeg dana trgovanja u 2010.
Portparol "Fijata" odbio je da komentariše vrednost deonica, pre nego
što počne njihova trgovina.
Obe kompanije "Fijat" i "Fijat indastrijel" brzo će menjati
raspoloženje prvog dana prodaje akcija, zbog toga što proizvođač automobila
nije objavio pokazatelj vrednovanja akcija, a projekcija "Fijatovog"
profita nije uzela u obzir njegove akcije u američkom "Krajsleru",
koji se nalazi pod upravom italijanske kompanije.
"Fijat", koji je prvo vozilo proizveo 1899. godine i dostigao trzišnu
vrednost od 18,4 milijarde evra, stekao je u svom automobilskom delu 44
procenata od nekadašnje gigantske kompanije, od kada je objavljena podela
korporacije 21. aprila 2010. godine.
"Ne sećam se operacije tog tipa u Milanu, posebno za veliku
kompaniju kao što je 'Fijat', izjavio je Alesandro Kapuano, šef italijanskog trgovinskog centra
"IG markets" u Milanu, koji prati kretanje vrednosti akcija u
poslednjih šest godina.
"To nije
klasična incijalna prodaja akcija (IPO). Mogao bi to biti potpuno neizvesan dan
trgovine," dodao je
Kapuano.
Investitori
će, naime, dobiti jednu akciju "Fijat indastrijela" za svaku deoniocu
koju su imali u "Fijatu."
Akcionari "Fijata" odobrili su u septembru 2010. podelu grupacije
na deo za automobile i za izradu industrijskih vozila, što je bio ključni korak
izvršnog direktora "Fijata" Serđa Markionea na putu stvaranja
globalne korporacije s američkim "Krajslerom", koja će biti u stanju
da proizvede godišnje šest miliona vozila - do 2014.
Markione je
izjavio da će podela kompanije omogućiti veću fleksibilnost poslovanja i
otvoriti šansu da se potraže mogući strateški partneri.
Podrškom podeli firme, akcinari će dobiti po jednu akciju u svakoj od dve nove
kompanije, kada se njihove deonice nađu na listingu Milanske berze, od početka
2011. Dug će, takođe, biti podjednako podeljen između odeljenja za izradu
automobila, u kojem će se naći i "Fijat" i koji će nastaviti da
posluje kao "Fijat Spa" i filijala za izradu kapitalne robe, koju će
obuhvatiti "Fijat indastrijal".
Od prvog
januara 2011. godine, prema predlogu Markionea, automobilski sektor, koga čine
marke "Lanča", "Alfa romeo", "Ferari",
"Maserati" i jedan deo preuzete američke fabrike
"Krajsler", definitivno su odvojeni od proizvodnje kamiona i traktora
(sektor sada poznatiji kao "Fijat indastrijal", a koji obuhvata marke
"Iveko" kamioni, i "CNH", koji izrađuje traktore.
Osim logističke podele proizvodnje, dva nova sektora podeliće i budžet - od
ukupno 13 milijardi evra, tri će otići ogranku "Fijat indastrijal",
dok će preostalih deset milijardi ostati na raspolaganju proizvodnji
automobila.
Markione, koji se već šest godina nalazi na čelu "Fijata", a od
prošle godine rukovodi i "Krajslerom", prvi put je obelodanio
projekat podele "Fijata" u aprilu ove godine, u Detroitu, srcu
američke auto-industrije. Dve kompanije, posle razdvajanja, biće potpuno
slobodne da slede njihov vlastiti izbor strategija, uključujuci i pitanje
mogućeg udruživanja s drugim firmama, kazao je Markione.
Šef
italijanskog auto-giganta zagovornik je reorganizacije svetskog automobilskog
sektora i ukrupnjavanja proizvodnje i smatra da će na tržištu opstati samo
nekoliko velikih proizvodaca automobila, pošto je za stabilno poslovanje
neophodno da se proizvodi oko šest miliona automobila godišnje.
Podela "Fijata", prema oceni analitičara, dovešće Markionea na korak
bliže ideji udruživanja s američkim "Krajslerom", u kome je
italijanska kompanija lane preuzela 20 dosto akcija i s kojom zajedno radi na
razvoju novih automobila.
Fijat i Fijat indastrijel
Najveći deo poslovanja nove firme "Fijat indastrijel", posle razdavajanja korporacije, biće kamioni, traktori i poljoprivredne mašine koje izrađuju "Iveko" i "CNH global." "Fijatu" će posle podele, koja počinje da se ostvaruje od Nove godine, ostati robne marke "Maserati" i "Ferari", koje se bave izradom luksuznih kola.
Istorijski korak
Razdruživanje kompanije je istorijski korak za "Fijat", najvećeg poslodavca Italije, koji je osnovan pre više od jednog veka kao mala firma za izradu automobila, da bi danas prerastao u konglomerat koji obuhvata širok spektar proizvoda, od skupih automobila do motora, od sportskih kola "ferari" do kompanije koja izraduje poljoprivrene mašine i opremu, ističu analitičari.
Autor : Tanjug.rs
Fiat rekonstruiše fabriku u Kragujevcu za proizvodnju novog modela
Pripreme za početak proizvodnje novog modela automobila u kompaniji "Fiat automobili Srbija" (FAS) u Kragujevcu, čije bi test vozilo trebalo da bude proizvedeno krajem ove godine, trenutno se obavljaju u svim proizvodnim pogonima fabrike, a završetak kompletne rekonstrukcije pogona predviđen je za proleće.
Direktor preseraja u FAS-u Rajko Eković izjavio je da će u taj sektor proizvodnje stići tehnološki najsavremenija oprema, kao i dve linije novih presa, a proizvodni kapacitet u prvoj fazi biće 130.000 vozila godišnje.
Eković je rekao da će u fabriku stići oprema renomirane japanske firme koja je, između ostalih, glavni snabdevač vodećeg svetskog proizvođača automobila - kompanije "Tojota". On je istakao da će rekonstruisana fabrika "Fijata" u Kragujevcu biti "zelena i ekološki čista fabrika", a na prostoru bivše mehaničke opreme za automobile izvodi se čišćenje kontaminiranog sloja zemljišta, odnosno iskopavanje zemlje koja je zagađena mineralnim uljima.
U fabrici se radi i na rekonstrukciji energetskog bloka i instalira se oprema, a na toj lokaciji nalaziće se sva postrojenja koja proizvode energiju za potrebe buduće proizvodnje. Rukovodilac proizvodnje energije u "Fiat automobili Srbija" Slobodan Todorović rekao je da će se na tom mestu nalaziti nova trafo stanica od 100 kilovolti.
- Imaćemo i nove kompresorske stanice - istakao je Todorović i dodao da
kompletan energetski blok treba da počne sa radom u drugoj polovini 2011.
godine.
U lakirnici fabrike koristi se modernizovana oprema, ali ima i dosta one
koja potiče još iz sedamdesetih godina, precizirao je direktor lakirnice
Milenko Vuković i istakao da će uskoro biti instalirana nova oprema za hemijsku
pripremu i katahorezu
Direktor fabrike montaža u FAS-u Mile Raičević, objasnio je da će ta proizvodna linija uskoro biti demontirana kako bi se ostavilo prostora za dolazak nove, za model čiji je radni naziv "L zero", ali će se, kako je rekao, punto klasik proizvoditi i dalje u Kragujevcu, iako u manjoj količini.

- "Punto klasik" će se i dalje proizvoditi i njegova proizvodnja će se nastaviti još nekoliko godina, jer se pokazao kao dobar u našim uslovima eksploatacije - zaključio je Raičević.
Autor : Tanjug.rs