home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

50 godina Zastave 1300

27 Jan 2011 - 16:39 Vesti Link

Preuzeto sa : NSautomobili.com

Davne 1961. godine sa proizvodnih traka kragujevačke Zastave je sišao prvi primerak modela 1300. Ovo, naravno, nije bio originalan Zastavin proizvod, već se radilo o domaćoj verziji Fiata 1300, koji je javnosti predstavljen samo nekoliko meseci ranije.

Zanimljivo je da se pored jugoslovenske fabrike Fiat 1300 sa manjim varijacijama sklapao i pod okriljem italijanske Siate i Fiatove nemačke podružnice Neckar.

Ono što je za nas bitno je da je do 20. decembra 1979. godine put do kupaca našlo tačno 201.160 vozila. Ogroman deo ove brojke završio na domaćem tržištu, ali je skoro neverovatan podatak da je čak 7.000 automobila završilo u Kolumbiji, jednim delom kao gotovi proizvodi, a delom i kao kompleti za naknadno sklapanje. Može se slobodno reći da je Zastava za taj period imala veoma elegantno dizajniran proizvod, nastao po ugledu na neke od američkih modela automobila. Uz obilje hromiranih detalja na spoljašnjosti karoserije ni unutrašnjost nije mogla biti skromna. Tako su se pored kožnih sedišta tu našle i mnogobrojne lampice za osvetljenje enterijera, koje su tokom godina pravile sve više problema.

Tokom 1969. godine se pojavila nešto uglađenija DeLuxe verzija sa većom količinom opreme. Sledeće godine Zastava 1300 je dobila disk kočnice na svim točkovima, mada je veće uzbuđenje sigurno izazvao novi motor od 1.5 litre.

Zastava 1500 F, odnosno karavan verzija, je takođe predstavljena 1970. godine, a specifičnost je predstavljalo drugačije rešenje zadnjeg dela u odnosu na Fiatov original. 1973. godine ručica menjača se spušta na pod, dok nova E(legant) verzija predstavljena 1976. godine dobija integrisane naslone za glavu na prednjim sedištima.

Sa tehničke strane Zastava 1300 je bila klasična trozapreminska limuzina sa dimenzijama karoserije od 4.030 x 1.545 x 1.365 mm, međuosovinskim rastojanjem od 2.425 mm i težinom karoserije od 960 Kg. Za pogon su bili zaduženi benzinski agregati od 1.3 l sa 65 KS pri 5.200 o/min i 1.5 l sa 72 KS pri 5.200 o/min. Snaga se preko četvorostepenog manuelnog menjača prenosila na zadnje točkove.

Visoka cena na početku proizvodnje je dozvoljavala samo određenom krugu ljudi mogućnost posedovanja ovako luksuznog modela. Međutim, kako se približavao kraj proizvodnje i krug kupaca se postepeno povećavao. Mnogima je plavo-beli ‘’Tristać’’ ostao u neprijatnom sećanju, jer se ovaj model zbog dobrih performansi koristio i kao presretač u policiji. Kada su mane u pitanju prema rečima vlasnika problem je predstavljala samo velika potrošnja goriva, ali se to u današnje doba smatra normalnom pojavom, ukoliko ste u ovom trenutku ponosni vlasnik Zastave 1300.

Autor : Vince Geza



čitanja : 14433



Komentari

Limuzina je duga koliko i današnji grande punto
4.03m
Ekstra je bio komfor ovog tristaća.

Autor Dejan L 27 Jan 2011, 16:53

Cestitamo srpskom Mercedesu!

Autor milan 27 Jan 2011, 16:58

Omiljeni auto za svadbe:)

Autor blitzman 27 Jan 2011, 17:04

A kojem ovo segmentu pripada?

Autor carobnjak 27 Jan 2011, 17:06

carobnjak
"Segmentu" prvih rukovodioca SKJ-u...
:)

Autor Panchev9 27 Jan 2011, 17:09

@Panchev9
da vidimo sta ce da odgovore "strucnjaci" koji ne kapiraju da modeli godinama rastu...:)))

Autor carobnjak 27 Jan 2011, 17:17

carobnjak
Mozda osim Yarisa...
U Tojoti imaju "drugaciji metar"... Mozda onaj krojacki sto se sa godinama upotrebljavanja razvuce...

Autor Panchev9 27 Jan 2011, 17:20

@Panchev9
mislio sam na razliku od 50 godina...
Dobro, moze i 10! :)

Autor carobnjak 27 Jan 2011, 17:23

Tristac! Ovo je bila limuzina, a vecini Yugoslavije je Fico bio dovoljan...

Autor JA 27 Jan 2011, 17:36

Ovo beše jako, jako gladna limuzina.

Autor Moron 27 Jan 2011, 20:58

Obozavam ovaj auto,ima neki ekstra sredjeni u BG-u,pojavljuje se na izlozbama.Inace je redji od polarnog medveda...

Autor Uros Cuore Sportivo 27 Jan 2011, 21:16

Ima ih nekoliko u oglasima. I nisu jeftini.

Autor Ex Italo fan 27 Jan 2011, 22:00

Imao je divan zvuk!

Autor milan 27 Jan 2011, 23:09

Pravo pitanje je cemu sluzi selotejp na trecoj slici na suvozacevom sedistu? :D

Autor Uros Cuore Sportivo 28 Jan 2011, 00:13

Moj otac je nekada vozio "tristaća". Dan danas ga se vrlo rado seća.
Bio je to u svoje vreme prilično brz automobil. Razvijao je čitavih 150km/h.
S obziom da je kod nas počeo da se proizvodi 1961. godine tih 150km/h nije bezazlena cifra.

Autor cvele 28 Jan 2011, 00:49

I moj cale je imao tristaca...u to vreme je bilo kao da sada neko vozi BMW 330, vrh autic za mlade

Autor STrider 28 Jan 2011, 12:36

Moj cale ih je imao prvo 1300 pa posle 1500 E vozio sam ga i ja bio je veoma pouzdan i siguran auto u to vreme. Nije bas istina da je mnogo trosio otprilike oko 1 litre vise od stojadina verovatno zahvaljujuci tezini i "dvogrlom karburatoru. Za ono vreme je bio stvar prestiza.

Autor bk 30 Jan 2011, 14:35