home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Vlada Srbije zabranila je u julu prošle godine uvoz i prozivodnju novih količina MB 95 benzina, takozvanog "supera", ali vlasnici starijih automobila u Srbiji ne treba da brinu, jer upotreba bezolovnog benzina BMB 95 neće oštetiti njihove "ljubimce", rekao je Tanjugu šef katedre za motore na Mašinskom fakultetu profesor Miroljub Tomić.

Postojeće zalihe "supera" trajale su do nedavno na pumpama "Jugopetrola" i "EKO", dok su "OMV" i "MOL" iz svoje ponude odmah izbacili olovni benzin.

"Većina starijih vozila, koja su mlađa od dvadeset godina, prilagođena su za upotrebu bezolovnog benzina. Sa programom izvoza 'Juga' u Ameriku urađene su određene modifikacije na ventilskom sklopu kod svih motora, a ne samo onih namenjenih za američko tržište", objasnio je Tomić. 

Prema njegovim rečima, ni vlasnici stranih automobila ne treba da razmišljaju o uticaju novog benzina na njihove agregate, jer su mnogi evropski i svetski proizvodjači to ranije učinili. "Razne studije pokazale su da se u normalnim uslovima eksploatacije nisu javljali problemi. Uostalom, mnoga starija vozila su prepravljena da rade na tečni naftni gas, pa im se automobili nisu pokvarili, uprkos činjenici da gas uopšte ne sadrži olovna jedinjena", kazao je on.

Tomić je dodao da do oštećenja motora može doći u ekstremnim uslovima, kojima se izlažu trkački automobili, gde dolazi do dugotrajnih velikih opterećenja i visokih temperatura.

Poznato je da olovni benzin bolje podmazuje klipove i cilindre motora, a iako su stručnjaci savetovali da, prilikom petog punjenja rezervoara, vlasnici starijih kola dodaju aditive za gorivo, Tomić smatra da nije neophodno koristititi dodatke. "Postoje razni mešetari, koji nude dodatke čije je dejstvo sumnjivo. Ono što rafinerija dodaje je sasvim dovoljno", rekao je Tomić. On je istakao da su olovna jedinjenja otrovna i zagađuju okolinu, a da je Srbije poslednja zemlja u Evropi koja je ukinula proizvodnju i prodaju starog benzina.

Prestankom proizvodnje motornog benzina sa olovom završen je ciklus prelaska na proizvodnju kvalitetnog i ekološki čistog goriva, što će znatno poboljšati kvalitet vazduha i zdravlje ljudi, posebno u gradovima koji već imaju problema sa životnom sredinom, rečeno je Tanjugu u NIS-u.

Vlasnicima starijih automobila predlaže se da kao zamenu koriste BMB 95, koji je kvalitetniji, zadovoljava ekološke standarde i za razliku od evro benzina, košta znatno manje, zahvaljujući akciznoj politici. U poslednje dve godine, potražnja za kvalitetnijim bezolovnim motornim benzinom povećana je u odnosu na motorni benzin sa olovom, dodaje se u saopštenju NIS-a. 

Odlukom da prestane da proizvodi i prodaje MB 95, Srbija je izašla iz grupe zemalja kao što su Mongolija, Mijanmar, Tadžikistan i druge, u kojima se ovaj benzin još koristi. Motorni benzin MB premijum 95 sadrži 400 miligrama olova po litru, što je 30 puta više od sadržaja u bezolovnom motornom benzinu.

Autor : Tanjug.rs   



čitanja : 4235



Komentari

Nije tačno da BMB 95 može da zameni Olovne benzine u svim vozilima. U novijim generacijama vozila to je tačno ali u starim škodama, fićama, ladama, golfovima, jugićima i kečevima... to uopšte nije tačno. Osnovna stvar je vrsta materijala od koga su napravljeni sicevi ventila i ventili motora, jer ako nisu od zahtevanih legiranih čelika, dolazi do habanja i korozije istih, što rezultuje izgorevanje sedišta ventila i ventila. Olovo je služilo kao zaštita od korozije i sredstvo za podmazivanje tog sklopa.
Priča o TNG upravo potvrđuje moju priču, jer vlasnici ovih starih automobila znaju, da je jako čest kvar izgorevanje ventila i siceva i dihtunga glave motora a upravo zbog gore navedenih razloga.
U normalnim zemljama se besplatno dodaju aditivi na pumpama u rezervar u momentu sipanja goriva a kod nas besplato prodaju ovu demagogiju.

Autor Mange 20 Feb 2011, 18:21

Dodaju aditiv i kod nas na pumpama ali mnogo manje od propisanog zbog velike cene istog. Rekao mi je drug, koji je radio na NIS-ovoj pumpi, da je sef pumpe, koji kontrolise koliko se tog aditiva dodaje, sipao skoro 50% manje od dozvoljenog za bilo koju kolicinu

Autor Orlo 20 Feb 2011, 18:50

@Mange

U Yugu moze,znam iz iskustva.

Autor Bojan 20 Feb 2011, 20:11

Bojan
A jugo 45? Ili rađeni motori sa drugim ventilima ili sicevima?
Neće ventil da izgori odmah, ali recimo posle 30-40 000 vožnje na TNG ili bezolovni, sve je moguće.
Starija vozila za izvoz ili koja su u nekoj opciji imali katalizator su sigurna na BMB.
Sve ostalo je ?
Međutim popravka starih vozila i nije neka stavka ali opet nije korektno da država tvrdi nešto što nije tačno.
Nisam znao da neko u Srbiji besplatno sipa navedeni aditiv.

Autor Mange 20 Feb 2011, 20:21

Takozvani "Super" je imao 98 oktana, a kao takvog ga nema već godinama na našim pumpama.
Bojane,
ako malo bolje pročitaš komentar koji si demantovao, shvatićeš da je u su u pitanju stariji jugići i kečevi, a ne svi.

Autor Ex Italo fan 20 Feb 2011, 20:27

@Mange
Yugo Tempo 1.1.Masinski inzenjer mi je rekao.

Autor milan 20 Feb 2011, 20:41

A kako dvotaktaši trpe bezolovni benzin? I šta sa onim starima, kojima je trebao dobri "regular" 86/88. Šta, recimo sa STIHL 051 AVE, starim Tomos-om A3, APN i sl. ?

Autor Moron 20 Feb 2011, 20:44

Moron
Veliki pozdrav. BMB je idealan za dvotaktne motore. Oni su imali problem sa olovnim naslagama. Zato su išli na "obični" zbog manje olova, ali oktan nije bilo dovoljno.

Milan
U DMB motore su montirani ventili iz bar tri fabrike, u toku svog postojanja, potpuno različitih konstrukcija, osobina i materijala.
Sigurno znam da neki nisu bili otporni iz perioda pre rata.
Šta je sa tempom 1.1, nisam siguran a mislim ni proizvođač :))
Trpano je šta je nađeno, pa kako kome.

Autor Mange 20 Feb 2011, 20:56

Mange
Misiliš na naslage na čelu klipa, "komori" glave i izduvnom kanalu? Ja sam bio ubedjen da je to posledica "2-taktola" a ne olova.

Autor Moron 20 Feb 2011, 20:59

Moron
Tako je. Imalo je tu i čađi, katrana, ali olovo je glavno vezivo.
Ona siva boja kad čistiš svećice potiče od olova, a to na novim vozilima na BMB nema.

Autor Mange 20 Feb 2011, 21:10

Mange
Eh, kao klinac ja sam uživao da na tomosu čistim te naslage sa klipa, glave i izduva i da sve to na kraju lepo "poliram" finim vodenim šmirglom. Više sam to čistio nego svoju obuću :)

Autor Moron 20 Feb 2011, 21:21

Moron
Iste takve naslage su na dihtujućim površinama ventila i luže baš kao dihtung, kao zaštita od rđanja, kao sredstvo za podmazivanje na povrsima trenja konusa.
Recimo stare škode, kad rade na TNG ili BMB, gube tu skramu i dolazi do rupičaste korozije. Onda vrući gasovi pod pritiskom nađu slabu tačku, i brener efektom polako počnu da progorevaju sic ili ventil.
Znači mesto, gde ventil loše dihtuje, je potencijalna tačka za progorevanje.

Autor Mange 20 Feb 2011, 21:27

@ Orlo

Aditiv se dodaje u rafineriji. Ako se i dodaje na pumpi, zasto bi "sef pumpe" stedeo? Njemu ni iz dzepa ni u dzep.

Autor Troja 21 Feb 2011, 09:56

@Troja
Zbog velike cene a i zato sto mu je neko "iznad njega" rekao da tako radi!

Autor Orlo 21 Feb 2011, 11:06

@ Orlo
Pazi ovako, nema sanse da se to radi na pumpi za pocetak, nije to dodavanje aditiva kao u rezervoar kad sipas, nego proces sjedinjenja nekih hemiskijih elemenata koji se odvija tokom prerade sirove nafte u rafineriji. Sto se tice obavljanja toga na pumpi, kako mislis da sef pumpe - inace pumpadzija, eventualno knjigovodja to radi? Sipa iz kante u tankove ?

Autor Cule 21 Feb 2011, 11:35

potpuno je moguće dodavati aditive direktno pri točenju goriva u rezervoar vozila. Ekonomičnije je jer bi u suprotnom morali da zauzmu jedan rezervoar i točeće mesto, sa nečim što se slabo prodaje.
Tako se radi u Evropi, recimo u Sloveniji gde j edužnost prodavca da besplatno naspe aditiv.
Ako to neko kod nas radi, to je za svaku pohvalu.

Autor Mange 21 Feb 2011, 12:01

Koliko sam ja razumeo decko je pricao o aditivima koji se inace, u rafineriji dodaju u gorivo kako bi ispunjavalo propisane standarde, cistocu, oktanski broj ne znam sta jos. Postoje aditivi koji se dodaju na pumpama, na zahtev vozaca, negde besplatno, negde se placa, a negde mozes i da ih kupis pa da dodas. To nisu isti aditivi i koliko sam razumeo covek nije mislio na to.

Autor Cule 21 Feb 2011, 12:06

Te aditive su dodavali direktno u rezervoar pumpe. Cini mi se da mi je drug rekao da su imali tabelu za svaku kolicinu koliko trebaju tog aditiva da dodaju na odredjenu kolicinu goriva a da je sef pumpe sipao uvek upola manje zbog toga sto su mu rekli da ga stedi. E sad o kakvom je aditivu je rec ne bih znao da kazem ali sigurno je to da umanjuju kvalitet a da pumpe u Srbiji nema ko ocigledno da kontrolise tako da mogu da rade sta god zele. Dokaz je bio sa onom aferom gde su zakidali na pumpama NIS-a a provereno znam da se i na stranim pumpama zakida na kolicini

Autor Orlo 21 Feb 2011, 13:13

Kako god bilo, da se razumemo, dodavali u rezervoar ili rafineriji, na pumpama u Srbiji sipaju najskuplje i najgore gorivo. Javasluk da se ukrade sa ionako najunosnijim poslom.

Autor Cule 21 Feb 2011, 13:31

Ovde se priča isključivo o aditivima koji nadoknađuju zaštitu motora, koju je davalo olovno gorivo i ništa drugo.
Ono se obično sipa u stare automobile pre tankovanja u rezervoar i to 1ml na 1l benzina.
Ovaj aditiv je zabranjen za vozila sa katalizatorima i lamda sondama.

Autor Mange 21 Feb 2011, 13:41

@Mange
Lambda sonda

Autor Orlo 21 Feb 2011, 15:02