home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Od ukupno 40.000 kilometara puteva, u Srbiji ne postoji nijedna deonica, koja po svetskim standardima zaslužuje najvišu ocenu. Čak su i delovi Koridora 10, koji su završeni u punom profilu autoputa, ocenjeni jedva četvorkom. Peticu će možda dobiti neke nove deonice najvažnijeg putnog pravca, koje bi trebalo da budu završene ove i naredne godine, ali samo ako niko u lancu ne zakaže - investitor, projektant, izvođač nadzor.

Nije za utehu činjenica da se Srbija po kvalitetu infrastrukture sa 129. mesta popela na 93. poziciju u svetu. Ipak, mora se priznati da je situacija bolja na srpskim drumovima nego pre desetak godina. Ali, kada bi projekte radili samo stručnjaci, kada izvođači uz „zeleno svetlo“ nadzora ne bi zakidali na materijalu, situacija bi svakako bila još bolja.

I laiku je jasno da nešto nije odrađeno kako treba ako posle dve-tri godine eksploatacije duž novog puta osvanu pukotine, koje se čas posla pretvore u udarne rupe. O rekonstruisanim deonicama i da ne govorimo. Svaka bi trebalo da ima garantni rok od deset godina, ali retko koja dočeka deceniju bez oštećenja.

Javna je tajna da se na asfaltu najviše zakida. Putari o tome ne žele da govore, što je i logično, jer kao izvođači radova imaju cilj da ostvare profit, a nadzor je taj koji u ime i za račun investitora treba da „otvori oči“. Ali, računica kaže da na deset kilometara puta, čija je širina šest metara „uštedom“ samo pola ili jednog santimetra sloja asfalta može da se „zaradi“ od 60.000 do 120.000 evra. I to da niko ne posumnja, a kamoli primeti. Dešava se na terenu, tvrdi izvor „Novosti“ koji je želeo da ostane anoniman, da se zakine i više. To je, kaže, ozbiljan biznis. U Srbiji se godišnje rekonstruiše ili popravi bar hiljadu kilometara puteva, naravno uključujući i lokalne saobraćajnice, koje su u nadležnosti opština i gradova. Naravno, ne krade se na svakoj.

Kada bi se obavio pregled, pitanje je koliko saobraćajnica zadovoljava standard za gornji noseći sloj od 15 santimetara i završni habajući sloj asfalta od pet do šest santimetara. Inače, minimalna cena jednog santimetra asfalta po kvadratnom metru puta je od 1,6 evra za noseći do 1,8 evra za habajući sloj, ali ima i skupljih varijanti i do 2,5 evra.

Kvalitet materijala

Do propadanja kolovoza dolazi i zbog većeg opterećenja puta od projektovanog. Oštećenja na saobraćajnicama mogu da nastanu i zbog ugradnje neodgovarajućih materijala. Ako se ne ugrade kvalitetni materijali i dobro ne uvalja nasip, do potrebne zbijenosti, ako se adekvatno ne uradi podtlo, dolazi, s vremenom, do sleganja i oštećenja kolovozne konstrukcije, kao jednog od najskupljih delova puta.  

Preuzeto sa : Novosti.rs



čitanja : 1178



Komentari

Najčudnije je što svi znamo da cveta lopovluk, kriminal i otimačina a niko ne reaguje, što asocira da smo totalno i definitivno otišli svi kolektivno u apatiju i beznađe (da ne kažem gde nam je država zaista otišla)!! Policija zauzeta preuzimanjem koferčića, kako još da postignu i lopove da jure?! Teško načisto....ama načisto...

Autor Gagiba 04 Mar 2011, 12:40

@ Gagiba
Najčudnije je to da Mrkonjić dolazi na Škundrićevo mesto generalnog direktora EPS-a.
Biće struje koliko imamo rupa na putevima, definitvno.
SPS na SPS funkciju, rotacija fotelja

Autor Dejan L 04 Mar 2011, 12:47

Najvisu?!
Nema za prolaznu ocenu a kamoli najvisu.
@Dejan L
Pa sta hoces,teo narod Jevropsku vlast koja se bori protiv "mracnih sila" 90-ih.
Koja ce da donese bolji zivot i blagostanje,vece plate,vise zaposlenih itd.
Koliko vidim,prevaren je narod,ili mi se cini :D

Autor PITBULL™ 04 Mar 2011, 12:52

@Dejan L
Škundrić dobija ambasadu u Kini a Mrkela i Kolubaru i puteve??!!
E bre ako je i za Mrku, mnogo je!!!! :)))

Autor Gagiba 04 Mar 2011, 13:03

@ Gagiba
Ja Mrkosaurusa nisam mogao ni ovako da gledam očima, samo mi fali u Kolubari, al' jbg valjda Mrka najbolje zna sa BAGERIMA, naravno posle Palme

Autor Dejan L 04 Mar 2011, 13:31

Putevi nam nisu za peticu, al' su nam zato putarine za desetku...

Autor Gagi 04 Mar 2011, 13:48

Eno nije proslo ni 6 meseca kako su zavrsili put NS-Zabalj i vec je poceo da se raspada....

Izgleda nikada nece krenuti stvari na bolje....

Autor g-power 04 Mar 2011, 13:56

Nema godina dana od kako su asfaltirali moju ulicu i ista se vec uveliko raspada... a prodje mozda 50 automobila dnevno, ako i toliko...
Ali zato "erozija" :)
Voda... sneg... so...

Autor Gagi 04 Mar 2011, 15:32

A sta to Srbija ima po svetskim standardima pa da ima saobracajnice. Sad se setih, korupcija nam je iznad svetskih standarda.

Autor Bagzi 04 Mar 2011, 15:45

Priča je kao i svaka za novine.
Ne teba nama 1 saobraćajnica za "10", već je cilj da veći deo državnih puteva 1. reda, imaju ocenu zadovoljava, da kolotrazi ne prelaze 1.5cm, da koef. trenja bude zadovoljavajući, da postoji zaštitna oprema puta (zaštitne ograde i mreže...), da saobraćajna signalizacija bude stožer bezbednosti i efikasnosti saobraćaja, a ne kao na terenu usporivač i opasnost.
Priča o krađi na debljini asfalta je neozbiljna prica, zato što je ona lako proverljiva (obaveza je da se vade kernovi i to se radi redovno, na državnim putevima). Problem je u lošim materijalima. Prvo bitumen koji je od ruske nafte i ne valja jednako kao i dizel i benzin. Zatim skroman kvalitet kamenih materijala i prljav agregat, koji je posledica zaostalog procesa proizvodnje i loše opreme. O kvalitetu asfaltnih baza ne treba trošiti reči.
Najveći nedostatak je u stručnim kadrovima, počev od građ, ing. putara, pa do rukovaoca mašina. Naše laboratorije su u katastrofalniom stanju, laboranti su ljudi polupismeni.
Najveći javašluk u gradnji novih puteva je upravo u donjim slojevima koji su posle nevidljivi i ako se neko "naplaćuje" radi preko njih.
Država duguje putarima velika sredstva, a veliki broj sadašnjih projekata onni sami finansiraju preko kreditnih linija.
Radove na popravci, rehabilitaciji kolovoza se izvode preko kredita Evropske banke i ti radovi imaju predviđenu trajnost max. 10god. to jeste dok nam kao ne svane. Prve navedene rehabilitacije je radio Čume i gle divnog čuda opstale su preko vremena trajanja a oni koji su ga uklonili i nastavili gde je on stao, svoje radove mogu videti mestimično u raspadu.
I na kraju pitanje, da li će i kad nama stvarno svanuti?

Autor Mange 04 Mar 2011, 16:17

Jedini pravac koji je po mojim kriterijumima zadovoljavajući, Borova Glava - Kokin Brod, uskoro i Kokin Brod - Nova Varoš... Ostalo, očaj. Posebno "auto-putevi"!

Autor Djordje 04 Mar 2011, 17:59

Djordje
Na tom pravcu M21, Borova Glava Kokin brod, su već mestimično jako izraženi kolotrazi, geometrija puta je stihiski urađena, put nije tehnički primnjen, saobraćajna signalizacija postavljenja bez odobrenog projekta...

Autor Mange 04 Mar 2011, 18:19

@Mange

Zato kažem moje kriterijume zadovoljava. Kako se kod nas inače prave putevi, ono je odlično. Eh, da su nam svi onakvi... Kolotrage sam jedino primetio na onoj deonici što je još devedesetih izgradjena. Nije savršena naravno, meni sa motorom obično smetaju oni prestavci na mostovima i vijaduktima

Autor Djordje 04 Mar 2011, 18:49

Djordje
Motoristi vole tu deonicu. Tamo su česti letnji okršaji, bilo je dosta i padova i povreda. Inače i ja ponekad tuda prokrstarim i ja na dva točka. Nisi primetio kolotrage, koji su zreli za rehabilitaciju, na nekih 2km. Prvi deo je pored galerije na B. Glavi a drugi od prvog novog pa do dugačkog mosta. Inače, na takvoj nadmorskoj visini, kolotrazi su retkost, pa vidi kakav je asfalt-nikakav.

Autor Mange 04 Mar 2011, 18:55

Napravili su od nas kretene i ovo malo mozga sto je ostalo,ne zna sta hoce...Sistematskim putem,postacemo idioti,samo kad prekosutra budete shvatili da necete moci da izadjete iz kuce,jer to nije u skladu sa zakonom i smatra se kao prekrsaj/krivicno delo,shvaticete o cemu se radi i da nema nazad...A ko ima snage,cik' nek krene napred,sleduje mu soba bez prozora sa resetkama,jer je potencijalno opasan i steti autoritetu vlasti :D A o putevima,sta reci...uzima se ogroman novac,sto kroz putarine,sto kroz marze uz registraciju,a tek sto ce prodaju Telekoma da utope u nove saobracajnice,to je tek posebna prica...Ne preostaje nista,osim da se cuti i da se gleda kako da se prezivi do sutra-prekosutra...

Autor Noir 05 Mar 2011, 00:15

Kad se tome doda da masine koje rade puteve su iznajmljene,jer je to uslov da neko dobije posao. Onda afera Kolubara je malo dete.
A tek kvalitet,asfaltirali i kompletno sredili ulicu Milosa Pocerca u Beogradu u septembru i sad je gore nego sto je bila. U asfaltu bilo sljunka velicine sake,iz aviona se videlo.
Pozutesmo od muke!!!!!!!!!!!

Autor Pedja 05 Mar 2011, 11:35

Влада је средином 2008 одредила приоритетне деонице Коридора 10 и ауто-путеве државног значаја, и редослед градње (сагласно плану из 1989 и 2001):

(1)ОБИЛАЗНИЦА око Београда, пун профил: ДВЕ одвојене траке аутопута, са 2+1 коловозне траке;
(2)НИШ -СОФИЈА пун профил, који спаја Србију и Бугарску, али и Европу са Блиским Истоком ;
(3)БЕОГРАД-Уб-ЧАЧАК,пун профил, а даље ТРИ полу-аутопута (једна трака =2+ 1 узбрдо) за:
а)Ужице, Вишеград, Босна и Херцеговина,
б) Ивањица, Сјеница, Црна Гора,
в) Краљево, Рашка, Косовска Митровица;

(4) НИШ-Врање-СКОПЉЕ, пун профил;
(5) НОВИ Сад-Суботица- МАЂАРСКА , може и полу-аутопут (2+1), јер се са Централном Европом повезујемо готовим аутопутем пуног профила, Београд - Загреба...

Међутим, данас 2011 видимо да је Војвођански лоби(преко Мркоњића) преокренуо приоритете, због својих аутономашких и новчаних интереса , а на штету ДРЖАВНИХ и интереса СВИХ ГРАЂАНА Србије...
Кривци и лопови морају бити кажњени, за наук будућим генерацијама и министрима

Autor ДЕМОКРАТСКИ ПАТРИОТА 06 Mar 2011, 10:55