
Preuzeto sa : Pressonline.rs
Papreno - Novčanike prazne registracija, nove tablice i dozvole, zimske gume, benzin... Vozač „punta" na godišnjem nivou plaća 44.720 dinara više nego ranije
Troškovi za automobil u poslednjih godinu dana povećali su se za gotovo 450 evra, i to računajući na primeru „punta". Zakon o bezbednosti saobraćaja doneo je velike troškove za opremu, a tu su i troškovi novih dokumenata i tablica, skuplji zeleni karton, ali i benzin koji košta znatno više nego pre 12 meseci. Na sve to najavljena su i poskupljenja tehničkog pregleda i polise osiguranja.
Vozači se sada s pravom pitaju da li je vožnja kola postala luksuz u Srbiji. Činjenica je da su neki od troškova opravdani, ali je činjenica i da su se mnogi mogli izbeći ili odložiti.
Ulaganje u opremu
- Kada je reč o ulaganju u opremu, taj novac će nam se vratiti. To je ulaganje u sopstvenu sigurnost i isplativije je od naplate štete ili lečenja. Na taj način na dobitku su vozači i osiguravajuća društva jer se broj saobraćajnih nezgoda smanjio, a time i broj naplaćenih šteta. Dakle, osiguravači bi trebalo da vozačima izraze zahvalnost tako što će smanjiti cenu polise osiguranja minimum za 30 odsto. Gde je onda logika u najavljenom poskupljenju osiguranja od 20 odsto? - pita se Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Kada je reč o troškovima registracije vozila, oni su uvođenjem novih propisa znatno uvećani, naročito ako se imaju u vidu nove tablice, nova saobraćajna dozvola i obavezne nalepnice.
- Ukoliko uzmemo u obzir „fijat punto" od 1.244 kubika, koji je 2010. godište, registracija sa taksama, osiguranjem, tablicama, saobraćajnom i nalepnicom koštala bi 17.999 dinara. Tome treba dodati tehnički pregled koji je kod nas za ovo vozilo još 1.200 dinara, kao i troškove poštarine - navode u AMSS-u.
U ovu cenu, međutim, nisu uračunata najavljena poskupljenja tehničkog pregleda i osiguranja za 20 odsto. Kako saznajemo u Udruženju osiguravača Srbije, na Upravnom odboru bilo je reči o tome da se podnese predlog NBS za povećanje polisa, ali niko ne želi da otkriva tačan procenat poskupljenja.
Takođe, novi pravilnik o tehničkom pregledu, koji je u skladu sa Zakonom o bezbednosti saobraćaja, biće objavljen ovih dana. Cene tehničkih pregleda za automobile za sada su u rasponu od 750 do 2.500 dinara, a ubuduće bi trebalo da budu znatno više i formirane prema kubikaži vozila.
- Ceo paket novih mera poskupeo je registraciju za oko 4.600 dinara u odnosu na isto vreme prošle godine. Porez, komunalna i ekološka taksa povećali su se u poslednjih godinu dana za 10 odsto, što je ukupno oko 1.000 dinara. Nemamo preciznih informacija za koliko će poskupeti osiguranje i tehnički pregled, ali je izvesno da hoće - kažu u jednoj agenciji za registrovanje vozila u Beogradu.
U AMSS-u ističu da je od dozvola potrebnih za putovanje u inostranstvo u poslednje vreme poskupeo zeleni karton, i to čak 100 odsto. Treba, međutim, imati u vidu da nove čipovane dozvole ne važe u inostranstvu i da je za dobijanje međunarodne dozvole, uz njenu cenu, potrebno platiti i potvrdu MUP-a koja košta 420 dinara.
A rate kredita?
Gorivo je posebna priča. Prošlog aprila, recimo, običan bezolovni benzin koštao je 112 dinara, dok je danas na većini pumpi 126.
- Prosečna porodica koja vozi „punto" mesečno pređe oko 1.000 kilometara, odnosno potroši između 60 i 70 litara benzina. To je, na ovom nivou cena, mesečni izdatak od 7.000 do 10.000 dinara - računa Milan Rakić, predsednik Udruženja privatnih pumpi Srbije.
Ekonomista Zoran Popov smatra da je posedovanje automobila za gotovo dve trećine stanovništva u Srbiji čist luksuz.
- Samo trećina stanovništva živi iznad granice proseka, vrlo malo ih je u srednjem sloju, dok se svi ostali mogu smatrati manje ili više siromašnima. Oni nemaju taj luksuz da voze automobil, ali naša javnost to ne želi da prihvati. Ovim troškovima treba dodati i ratu za skromniji automobil od oko 10.000 evra koji je verovatno kupljen na kredit - tvrdi Popov.
Po zakonu... RTS još nije iskoristio zakonsku mogućnost da naplaćuje novu dažbinu vozačima
Moguća i RTV pretplata od 1.000 dinara za auto
Vozačima se „smeši" i još jedan mogući izdatak, jer propisi predviđaju i plaćanje RTV pretplate od 1.000 dinara za prijemnike u automobilima, koju bi plaćali Radio-televiziji Srbije.
Zakon o radiodifuziji predviđa da se „pretplata za prijemnik u motornom vozilu plaća godišnje, posebnom uplatnicom, prilikom registracije motornog vozila". Potrebno je da se pri tehničkom pregledu vozila prilikom registracije utvrdi da li u njemu postoji prijemnik ili ne, kako bi se utvrdio osnov za naplatu te pretplate. Ova obaveza se do sada se nije primenjivala, jer je pre toga neophodno da Vlada Srbije donese uredbu kojom bi regulisala naplatu.
- Postoji zakonska obaveza da vozači plaćaju pretplatu, ali uvođenje te mere ne zavisi od RTS-a već od Vlade. Mi smo više puta slali dopise Vladi u vezi sa tim, ali je ona zauzela stav da bi to u vreme krize bio samo dodatni napor za stanovništvo. Poslednjih godinu dana nismo dobili nikakav odgovor od njih - navodi Aleksandar Tijanić, generalni direktor RTS-a.
Stručnjaci procenjuju da je zbog nenaplaćivanja RTV pretplate vozačima koji imaju radio aparate u automobilima Javni servis do sada izgubio više od 35 miliona evra, jer bi godišnja zarada mogla da bude i do pet miliona evra godišnje.
Izmenama
i dopunama Zakona o radiodifuziji koje su najavljene biće preciznije određeno
plaćanje ove vrste pretplate i otvoriće se mogućnost da vozači ubuduće pri
registraciji plaćaju i novu dažbinu.
Gledao sam danas na SAT-u jos jednu "povoljnost" koju uvode.
Sistem bonus-malus. Gde je bonus cisto reda radi a malus je razlog zasto ga uvode. Ako vozac izazove jedan udes,ide 3 razreda gore,50% skuplje osiguranje,ako napravi 2 udesa ide 6 razreda gore odnosno 210% placa osiguranje. I najvise 3+ udesa,ide 9 razreda na gore tj 250% placa od normalne cene. Fora je u tome sto ako npr izazove 3 udesa,treba mu 9 godina da se vrati na normalnu cenu osiguranja,pod uslovom da ne izazove nesrecu.
Odnosno 6 godina za 2 udesa i 3 godine za jedan udes.
Ali zato daju izdasne bonuse,prve godine 5%,druge jos 5% i trece (poslednje) jos 5%. Tako da moze da te kosta osiguranje 15% manje ili 2,5 puta vise,bas izbalansirano nema sta.
Ja ću d'idem peške! I da kupim jedan kros, pa mogu da me uhvate za piiiip! Nekada je (osamdesetih godina) posotjao solidan bonus za one koji ne prave udese, a 15% je bezobrazluk. Ne treba mi ni tih 15%, neka im nek' daju za lekove!
Jedan a po meni najveći trošak, je pad vrednosti. Novim automobilima pada vrednost 10-20% već u prvoj godini. A to može da bude 1000-2000eur, tako da i mali Punto ima pad od 500-1000eur, što je uz ostale troškove PUUUUNO.
to sa bonus-malus osiguranjem što najavljuju je jedna od retkih dobrih stvari i "nameta" koje će pojedini zasluženo plaćati ako naravno sudstvo radi svoj posao kako treba.sa divljaštvom u saobraćaju mora da se prestane a ovo je jos jedna dodatna mera sa kojom se slažem.da vidiš kako u americi sa svim onim super luksuznim i brzim automobilima voze kao bubice.to nije što su kulturniji nego što znaju šta ih sve čeka kad naprave prekršaj ili saobraćajku.zato kod njih ladno ne postoji pravilo desne strane jer apsolutno svi na stop znak staju i 4 sekunde svi poštuju.
a oni kojima smeta očigledno pokazuju kako su navikli da voze :-)
U svakom slucaju bio sam bas zadoboljan time koliko je kostalo voziti auto do 2000cc, po mom misljenju bilo je sasvim prihvatljivo znajuci koliko kosta u inostranstvu, a sada sve ovo bas me je razocaralo... :/
Lopurde, osiguranje je gore od banaka, za dve godine star automobil placam istu cenu kaska kao da je nov a nisam koristio kasko zato sto sam cukao auto nego zato sto su mi ga obijali.
problem je regulativa koja definise registrovanje vozila na osnovu kubikaze bez obzira na godiste vozila i njegovu namenu. razumeo bih nekako veci porez ali svake godine davati ogromna sredstva za registraciju obesmisljava zanatlijama nabavku komercijalnih vozila bez obzira na olaksice pri kupovini kad mora kozu sebi da zguli da plati obaveze drzavi. prvo uzimaju prilikom kupovine, zatim registracija (12 raznih davanja) i na kraju svaki put na gorivu i to ne mala sredstva. previse uzimaju, to je problem.
pitam ja vas: dokle?
po socijalistima automobil je luksuz jer takve zakone predlazu! bio je luksuz pre 50 godina! to samo govori koliko su SPS i njima slicni retardirani.
@ChedomirADELAIDE
Glavnu rec vode demokrate.
A SPS se "reformisao",sad su i oni "demokrate". Nema razlike medju njima,istu frulu sviraju.
U OVOJ DRZAVI NAM NAMECU DA JE SVE LUKSUZ I BICIKLO JE LUKSUZ ZA MNOGE U SRBIJI U OVOM MOMENTU A TIH CE BITI SVE VISE . ODAVNO JE VREME ZA PROMENE PREVARILI SU ME PROSLI PUT DAO SAM GLAS ,TAD I VISE NIKAD!!! I ONI SU SVESNI DA SU GOTOVI I SAD KRSE KOLIKO GOD MOGU I TO CE DA RADE DOK SE NE DIGNU PROTESTI KAO 5. OKTOBRA DRUGACIJE NECE SICI SA VLASTI!!!!