
Preuzeto sa : Pressonline.rs
U toku prošle godine u Srbiji se desilo oko 1.600 saobraćajki koje su direktno izazvali vozači stariji od 60 godina, odnosno oni koji imaju više od 40 godina vozačkog staža. Pravilnici koji preciziraju potrebno zdravstveno stanje vozača stari su čak 29 godina, a kako kažu u Komitetu za bezbednost saobraćaja, zbog toga ima i vozača sa 100 godina!
Pevač Darko Radovanović i njegov menadžer Aleksandar
Milošević poginuli su u subotu uveče kada se Đorđe R. (77) svojim automobilom
zakucao u njih dok je preticao šleper na obilaznici kod Ostružničkog mosta. S
obzirom na to da on nije bio pod uticajem alkohola, policija pretpostavlja da
mu je pažnja popustila upravo zbog godina, saznaje Press u policiji, što je
otvorilo temu o tome do koliko godina su ljudi sposobni da bezbedno upravljaju
automobilima.
Nema dovoljno novca za bolje kontrole
Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, samo u
2010. godini u Srbiji se desilo oko 1.600 saobraćajki koje su izazvali vozači
sa više od 40 godina vozačkog staža. Direktor agencije Stojadin Jovanović
objašnjava da se radi uglavnom o onima od 60 do 70 godina starosti.
- Što se tiče našeg zakona, oni koji imaju više od 65 godina
starosti mogu da dobiju produženje dozvole najviše na pet godina, što zavisi od
mišljenja lekara u uverenju o zdravstvenoj sposobnosti. To znači da se prema
mišljenju ovlašćene komisije može izdati dozvola i na samo godinu dana ukoliko
lekari procene da će neka bolest toliko brzo napredovati - kaže Jovanović.
Ministarstvo zdravlja zaduženo je da vodi računa o radu
ovlašćenih ustanova koje rade lekarske preglede za vozače, ali Jovanović kaže
da zbog nedostatka novca ovakvih kontrola nema dovoljno. S druge strane,
rukovodilac medicine rada u Domu zdravlja Palilula Zoran Grbović kaže da su
pravilnici koji određuju u kakvom zdravstvenom stanju mora biti vozač
napravljeni čak 1982. godine!
Vozači stogodišnjaci
Kod starijih vozača najčešće se pojavljuju problemi sa
očima, a česti su poremećaji krvnog pritiska i dijabetes.
- Ako naiđemo na nešto što nije u skladu sa pravilnikom,
moramo da prijavimo MUP-u, da bi oni oduzeli dozvolu. Na primer, ako je čovek
doživeo moždani udar, onda je kolega sa neurologije dužan da prijavi policiji
takvo lice kao nebezbedno za vožnju, nakon čega ga policija šalje na kontrolni
pregled. Ali mi se čini da nisu svi lekari upoznati sa time da imaju tu obavezu
- rekao je Grbović.
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović
kaže za Press da u Evropi postoji praksa da se ljudi u određenim godinama šalju
na redovne preglede kako bi se utvrdilo da li su sposobni za vožnju.
- Kako je čovek stariji, opažanje mu je lošije, a ponekad
ljudi imaju i problem sa rasuđivanjem. Ipak, ne zna se koliko imamo starijih
vozača, ali je poznato da imamo čak i vozače od 100 godina! - kaže
Okanović.
Obratite pažnju na starije vozače
Doktor Zoran Grbović kaže da bi lekari morali da obrate
pažnju na starije vozače i upozore policiju ukoliko primete neke simptome koji
mogu da poremete vozača.
- Na primer, kada se kod vozača otkrije ili desi pritisak
preko 180/120, značajniji poremećaji rada srca, novootkriveni dijabetes,
oboljenja kao što su moždani udar ili sve vrste psihoza, epilepsija, naglo
slabljenje vida, glaukom ili katarakta, onda bi lekari trebalo da upozore
policiju na takve bolesnike - kaže Grbović.
Autor : Radovan Ž. Marković
Heh,dok matori skonta šta treba da uradi,eto ga na sledećoj raskrsnici :)))
Ma beži bre, ovi matori više preteraše. Svuda su aktuelni, svađaju se sa omladinom na ulicama, svađaju se u gradskom saobraćaju za sedište, voze automobile po dvadeset godina stare i prvaci su u udesima.
kada bi mogli odmah u grob da se smeste bilo bi dobro. Da ne smetaju i sebi, i svojima i drugima. Čim je on doživeo skoro osamdeset, vreme mu je.
Ajde neka objave objektivno koliko su udesa napravili vozači do 25.godina starosti.
Smem da se kladim da je bar duplo više nego ovi "matorci".
Oni voze mnogo obazrivije,a tu je i značajan faktor iskustva.
Naravno,ozbiljno bolesnima i nesposobnim nije mesto u saobraćaju bez obzira na godine starosti.
Mene vise zanima koja je bila brzina auta u kome su se vozili pevac i menadzer...
Na malom putu, sa dve trake u suprotnim smerovima, kada nailazim na sleper iz suprotnog smera, usporim da ne mogu sporije, upravo zbog budala kao sto je taj matori...
@misa
valjano govoriš
čuo sam da je matorac zapravo veoma pažljiv vozač, a da je verovatno menadžer brzo vozio
Neverovatna količina izrečenih gluposti...činjenica je da naši stariji sugradjani imaju problema sa motorikom,vidom,sluhom (sve nas to čeka),ali optuživati nekog a priori da nije sposoban za vožnju je na granici debilizma...sklon sam verovanju da mnogo veća opasnost preti od nadobudnih novih vozača,klinaca od 18,19 pa i sa 25 godina života..od onih koji leče komplekse ne vezujući pojas,voze sa upaljenim svetlima za maglu po sunčanom vremenu,nestrpljivih trubača 'na žuto' na semaforima..i sličnih..znate šta želim da kažem..potrebno je više poštovati saobraćajne propise i živećemo duže,svi.
Svakako da ima bahatih maldih vozača, ali u oduzimanju prvenstva prolaza matori su apsolutni šampioni!!! Nakon čega obično usledi "Nisam te video!". Ne možeš ni da vidiš kad si ćorav!
Naravno, nisu svi matorci nesposobni za voznju, ali dobar deo jeste. Kad vidim sve kome produže dozvolu naježim se!
Moj deda je sam okacio dozvolu o klin sa nekih 60 godina, video covek da to vise nije to, i nije hteo da izlase opasnosti ni sebe ni druge.
Tako su jednom ludaci i mom pokojnom dedi produzili vozacku pa smo mi morali da mu je uzmemo, covek je jedva hodao a majmuni mu produzili dozvolu.
Zaista bi trebalo da zdravstveni pregledi za starije budu rigoroziniji, i da im se vozačka posle 60-te produžava na 1-2 godine max, jer zdravlje, okretnost, refleksi, vid i sluh brzo popuste, a da ne spominjem dijabetes, hipertenziju itd...
Što je mladih i bahatih tiče, ma samo stroge kazne i oduzimanje vozačke (prvo na 3-6 meseci, drugi put za sličan teži prekršaj i na više). Ako voze a oduzeta im dozvola pravo u ćorku da porazmisle malo i razbistre glavu!