
Potrošnja goriva u Srbiji opala za 20 odsto u poređenju sa potrošnjom u istim periodu prošle godine.
Na to su najviše uticale ekonomska kriza i visina akciza koja nikome ne odgovara, a najmanje privredi.
Miroslav Velicki, predsednik Skupštine Udruženja benzinskih stanica Srbije, kaže da je ukupna potrošnja opala 20 odsto, a ako izostavimo prevoz, transport i komercijalnu potrošnju, pad potrošnje ide i do 40 odsto.
On navodi da je "u provinciji i svim manjim gradovima to posebno osetno i ljudi mnogo manje voze automobile, a manje se vozi i na ulicama Novog Sada, Niša i Beograda. Ako cena benzina i dizela, koja je odlučujuća, nastavi da raste, može se očekivati još veći pad potrošnje".
"Ovako visoka cena ne odgovara nikome osim državi koja visokim akcizama puni budžet. Akcize moraju da budu niže jer se toliko opterećenje cene nafte jako loše odražava na privredu", kaže Velicki.
Krajem juna u Srbiji su počele da važe jednake akcize na sve benzine i dizel goriva, čime je namet na domaći BMB 95 povećan za 4,5 dinara, a za dizel D2 - dva dinara.
Milan Rakić iz Udruženja vlasnika privatnih benzinskih stanica podseća da smo pre dve godine za 1.000 dinara mogli da kupimo 20 litara dizela, a danas duplo manje jer je kupovna moć ista, a cena goriva je enormno skočila. Kao najveći problem ističe upravo visinu akciza.
On objašnjava da su "najveći problem nezakonite izmene i dopune zakona o akcizama, zbog čega se visina akciza određuje paušalno i odokativno. To je začaran krug u koji su nas uveli Vlada i Ministarstvo finansija vođenjem pogrešne politike u energetskom sektoru".
"Visoka cena goriva smanjila je njegovu potrošnju, svi su destimulisani, a najviše je zbog toga ugrožena poljoprivreda jer je zbog visoke cene energenata svaka proizvodnja neisplativa. To povlači šverc i ljudi se snalaze odlazeći u prekograničnu kupovinu goriva. Poslednjih šest meseci situacija je apsurdna jer, dok cena sirove nafte na svetskom tržištu pada ili stagnira, u Srbiji cena goriva na pumpama rastu", navodi Rakić.
U NIS-u potvrđuju da je, prema rezultatima u prva tri meseca ove godine, ukupan obim prodaje naftnih derivata pao za sedam odsto u poređenju sa pokazateljima u 2010. godini, ali da je NIS uspeo da za osam odsto poveća obim maloprodaje. Navode i da tržišni uslovi u kojima kompanija posluje "nisu nimalo laki, budući da je prisutno stalno smanjenje obima srpskog tržišta derivata za oko tri do četiri odsto i cena sirove nafte ima tendenciju rasta, što za sobom povlači i cene derivata".
Izvor : Pressonline.rs i B92.net
U većini država, kada cena goriva raste, država spušta akcize da amortizuje negativan uticaj rasta cena...
Nasa drzava se ziva pojede zbog patnje gradjana... Njeno srce to nece izdrzati... Smrc, smrc ...
Trebalo bi da za poljoprivredu osetno smanje akcize. Da se evidentira koliko ko ima obradive zemlje i koliko mu je goriva potrebno za to, pa da dobija bonove koje koristi prilikom kupovine goriva. Posle se benzinske pumpe "raskusuravaju" sa drzavom pomocu tih bonova... Mada kakvog smo mentaliteta, bilo bi velikih zloupotreba kao recimo u Kolubari.
@Marko: tako nešto je skoro pa nesprovodivo u praksi. Ono što bi moglo jeste da proizvođači naknadno budu na neki način stimulisani, tj. kompenzovani, na osnovu posejanih površina.
Ovo nije nista cudno, cene goriva su otisle u nebo, a zahvaljujuci nekom pamentnjakovicu koji je odlucio da su vozila preko 2000 kubika luksuz, pa se zato niko ne kupuje takve automobile, koji obicno vise trose nego malolitrazni
@Miki
U nekim drzavama slicni sistemi postoje, ali kod nas zbog mentaliteta ljudi tesko da bi bili odrzivi.
to sto mi sipamo u putnicke automobile je smesno u poredjenju sa tim da nas kamiondzije sve vise zaobilaze ili tankuju pre samog ulaska u zemlju u okruzenju gde je cena dizela znatno niza nego kod nas pa tako nase benziske pumpe sluze kao mesta za pi.nje i protezanje nogu umesto za tankovanje goriva a drzava tako umesto da uzme normalnu marzu ne uzme ni dinara beloga pa ispada magarac, a ministre i ostale to i tako ne interesuje jer trose sluzbeno gorivo i deru sluzbena vozuila a raja ili ne vozi ili tankuje na primer u crnoj gori gde gorivo 10 din jeftinije pa pune budzet crne gore. e tako prodju proklete i alave drzave i budzeti!!!
Malo je to. Tek toliko koliko su ljudi ugroženi povećanjem akciza. Trebalo bi da bude jedno 50% (bar) pa da onda glavonje u foteljama konačno shvate da treba da dovedu akcize na prihvatlji nivo. Time bi potrošnja bila povećana i imali bi više koristi nego ovako.
A policija izgibe hvaleći novi Zakon o saobraćaju kako je doprineo da se za 20 procenata smanjio broj udesa. Kako bude rasla cena goriva i padao standard, tako će pomenuti Zakon da bude sve efikasniji. Možda zato idu cene gore?
Dizel u Srbiji bez PDV-a oko 110din, u Luksemburgu oko 91din... U firmi gde ja radim, više i ne sipamo gorivo ovde, nego samo koliko je dovoljno do LU...
Kao što Srbenda napomenu, putnička vozila su smešna po količinama spram komercijalnih...
..vidim ja vozicemo mi opet na Coca-Colu (o praznicima i slavama sipas po 2 litra onog roze, jer je bolji od zelenog u vozi)...pu pu pu ne povratilo se...ma ne razmislaju nista...ovako je smanjena potrosnja, zbog smanjenje potrosnje zalihe stoje (troskovi su veci),cisterne i prevoznici parkirali kamione jer nema potreba za novim kolicinama, veca cena goriva znaci veci inpput za svaku proizvodnju a to povlaci znaci vece finalne cene proizvoda i naravno manji je priliv novca u budzet...i mogao bih do sutra da nabrajam zasto ovo ne valja i da se semo neko setio (al je*i ga treba se setiti) koliko bi se uzelo vise para na spustenu akcizu i zasto da ne, nizu cenu na pumpama (zasto da samo drzava preuzme teret kad to mogu da urade i pumpe recimo)pa onda niza cena povlaci veci promet goriva) i koliko bi to pokrenulo druge delatnosti i pozitivno uticalo na sve...ali suguran sam da neko tamo sedi mudriji od svih nas ovde :)