
Nakon što je krajem prošle godine u Srbiji stupio na snagu nov Zakon o bezbednosti u saobraćaju, mnogima se učinilo se da će na srpskim putevima biti manje saobraćajnih nezgoda. Međutim…
Visoke novčane kazne, kazneni poeni i oduzimanje vozačkih dozvola ipak nisu doveli do značajnijeg smanjenja broja saobraćajnih nezgoda sa najtežim posledicama. Učesnici u saobraćaju uglavnom podržavaju nove zakonske odredbe, mada smatraju da ima još dosta prostora da se bezbednost u saobraćaju popravi.
„Vozač sam već dvadeset godina i striktno se pridržavam propisa. Mislim da bi nivo bezbednosti u saobraćaju dobrim delom mogli da poprave saobraćajni policajci češćim kontrolama vozača, a ne samo u pojedinim nedeljama kada se promoviše bezbednost u saobraćaju.“
„Smatram da je bezbednost u saobraćaju na izuzetno niskom nivou. Ja kao pešak mogu sebe i svoju bezbednost da kontrolišem, ali je najstrašnije to koliko su deca nezaštićena u saobraćaju.“
„Lično mislim da su se učesnici u saobraćaju pridržavali novog zakona samo na početku njegove primene. Posle toga su nastavili da se ponašaju u saobraćaju po starim navikama.“
„Gledanje kroz prste“
U nov Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ugrađeni su vrlo restriktivni instrumenti, posebno po pitanju nivoa alkohola u krvi, kaže Milan Vujanić, predsednik srpskog Komiteta za bezbednost saobraćaja. Ako neko svesno želi da ugrozi sopstveni život tako što će da vozi pijan, to bi moglo da bude prihvaćeno kao njegovo pravo, ali samo u slučaju da se takva osoba nađe sama na drumu. Međutim, ovde se radi o zaštiti života drugih učesnika u saobraćaju i tu ne sme da bude „gledanja kroz prste“, smatra Vujanić:
„Kad naiđete na vozača koji ima preko 1,2 promila alkohola u krvi, on mora odmah da bude zadržan u policijskoj stanici najmanje dvanaest sati bez mogućnosti da bilo gde ide. Ukoliko su mu eventualno potrebni lekovi, neko će morati da mu ih donese u policijsku stanicu. Možete da krenete na godišnji odmor i da vam u krvi nađu 1,4 promila alkohola. Vi ćete takođe biti zadržani u policijskoj stanici 24 sata, pa ćete tek nakon toga moći da odete kući ili na odmor. Sve to je ugrađeno u nov Zakon baš zato što smo uvideli koliko je to opasno po samog vozača i da ne bismo druge dovodili u opasnost. To što neko svesno rizikuje sopstveni život bi se možda tolerisalo da je to samo njegovo pravo. Međutim, mi moramo da sačuvamo živote drugih učesnika u saobraćaju“, kaže Vujanić.
Svi znaju gde su kontrole
U Srbiji gotovo da ne postoji vozač koji nije u stanju da predvidi gde može da očekuje radarsku kontrolu, a ako i zaboravi da oduzme gas, tradicionalna vozačka „solidarnost“ u vidu ablendovanja će ga na vreme upozoriti na prisutnost policije. Kontrola alkohola u krvi se najčešće sprovodi krajem kalendarskog meseca, vikendom i u vreme slava, dok je bahatost vozača koji sebe smatraju „nedodirljivim“ i dalje vrlo izražena.
Krajnji bilans je podatak da je samo na području Policijske uprave Kragujevac, u proteklih mesec i po dana, u saobraćajnim nezgodama poginulo šest lica, dok je čak 58 osoba povređeno. Razlog što nov Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima nije doživeo potpunu primenu je nedostatak podzakonskih akata, koji bliže uređuju ulogu porodice i drugih institucija u stvaranju uslova za veću bezbednost na putevima, smatraju u Saobraćanoj policiji.
Boban Bubanja, samostalni policijski inspektor u Odeljenju kragujevačke Saobraćajne policije, ocenjuje da je prvi efekat primene novog zakona brzo splasnuo upravo zbog nedefinisane uloge drugih značajnih činilaca sistema bezbednosti saobraćaja. „Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima je po prvi put definisao i neke druge subjekte koji imaju značajnu ulogu u sistemu bezbednosti saobraćaja - od porodice, preko sistema obrazovanja, novoformirane Agencije za bezbednosti saobraćaja, zdravstvenog sistema, do drugih nadležnih državnih institucija. Međutim, nedostatak podzakonskih akata, kojima je trebalo definisati ulogu tih subjekata, uticao je da efekti primene novog zakona ne budu onakvi kakve smo očekivali“, kaže Bubanja.
Pešaci na udaru
U prvih šest meseci ove godine u Srbiji je u saobraćajnim nezgodama poginula 281 osoba, što je povećanje od blizu sedamdeset odsto u odnosu na isti period prošle godine, kada je na srpskim drumovima život izgubila 251 osoba. U odnosu na isti period 2010. godine, broj povređenih veći je za gotovo deset procenata.
Najčešći uzroci udesa sa tragičnim posledicama su vožnja pod dejstvom alkohola, prekoračenje brzine i nepropisno preticanje, a u porastu je i broj saobraćajnih nezgoda u kojima stradaju pešaci. U Komitetu za bezbednost saobraćaja smatraju da je to, pored ostalog, posledica nedostatka sistemskih rešenja za učešće pešaka u saobraćaju i blage kaznene politike prema njima.
Autor: Miloš Santrač, Kragujevac
Odgovorni urednik: Ivan Đerković
Preuzeto sa : Dw-world.de
Zakon kroz prizmu statistike smrtnosti...
STa god da se pogleda kroz statisticka sociva mora biti iskrivljeno na ovaj ili onaj nacin! TO je priroda statistike - NE MOZE OPISTAI REALNOST!
Ovaj clanak zapravo pise o BEZBEDNOSTI u saobracaju, jer se bazira na ciframa o udesima i smrtnosti, a ne o zakonskim falinkama!
IZUZETNO BITAN faktor u prico o bezbednosti su nasi kataastrofalni drumovi, koji su ne osvetljeni, ne oznaceni, izorani rupama i kolotrazima!
ZNakovi i ogranicenja su univerzalna promenljiva koja cesto nije primenjena adekvatno - tamo i gde moze brze, znak ne da! Tamo gde mora sporije, ne strpljivi vozac ce da "nadoknadi" izgubljeno vreme na ogranicenoj brzoj deonici...
Nedostaje nam gomila pesackih nadvoznjaka, o ogradjenim putevima da ne pricam!
Na posletku tu je vozni park! Da se ne pozivam na statistiku o starotsi istog u Srbiji! KRSHEVI SE NE MOGU VOZITI NA KRSHEVITIM DRUMOVIMA, bez rizika o nesreci, bez obzira koliko restriktivan zakon bio!
Delove clanka o poziciji patrola i o amblendovanju necu ni da komentarisem jer su izraz totalne gluposti autora! Pa da li doticni misli da je negativno i to sto su i kamere na poznatim fiksiranim mestima? Mozda bi i njih trebalo premestati tamo-ovamo s vremena na vreme!
Mislim.... totalno nebulozno pametovanje DW-a!
Pfff... Nemaju Shvabe pametnijeg posla nego da nam sole pamet! K'o da mi ne bi voleli da imamo Auto-Ban i njihov vozni park!
idi bre begaj!
Da, kako da ne. Posao mi iziskuje da provodim mnogo vremena u automobilu, putujem iz grada u grad, iz opštine u opštinu. Pa zar postoji tolika potreba da se vozi sa 50kmh u naseljenom području, na tranzitnim putevima?? Palić-Subotica npr. 2 trake za oba smera. Voziš li dovoljno dugo sa 50kmh pomislićeš da stojiš. Novi Sad - od Rode do Najlona ista situacija. Silaz sa Autoputa NS-BG, od Batajnice do autoputa BG-ZG.. Nemoj slučajno da pređeš ograničenje sa par kmh viška, POLICIJA URNIŠE KAO DA SI NEKOG UBIO.. 5.000rsd za 11kmh prekoračenja??? SJAJNO.. kakvi crni podzakonski akti, još će više da lupaju po džepovima, bez preke potrebe a naročito bez vidljivih rezultata...
Statistika moja dika, šta poželim to naslika.
Na putevima Srbije, a i okolinih država sam non-stop. Svuda ima svega i svačega. Nije samo kod nas, ali ne umanjuje potrebu za poboljšanjem. Do sada sam prevezao više od 500.000 km raznim prevoznim sredstvima (imam položeno za upravljanje svim kategorijama vozila) i do danas nemam ni jedan udes da sam ga ja izazvao (Hvala BOGU).
Problem novog zakona je taj (što su konačno i gospoda iz policije shvatila ili možda i nisu...) je taj što su ga oni pisali!!! Smejao sam se euforičnim izjavama gospode, raznorazne, iz ove i one novoosnovane agencije i policije, o evektima novog zakona i očekivao baš ovakav efekat. Gospodi policajcima je bilo bitno da se povećaju kazne - da bi oni skuplje opraštali i gledali kroz prste. Pored toga im je bio bitan budžet i njegovo punjenje!!! Nijedan od ovih razloga ne dovodi bezbednost na viši nivo. Velik problem su:
- putevi - neobeleženi, pogrešno obeleženi, besmislena ograničenja, zaostali znakovi od vremena popravke, nestručnost osobe koja je procenjivala bezbednost deonice i sl.
- vozni park - koji i dalje ako znaš koga treba, možeš da registruješ šta god hoćeš, čak i neispravno
- saobraćajna kultura - više od 80% (ako ne i još više) nezna osnovna saobraćajna pravila, a kamoli složenija. Oni koji znaju - ne primenjuju i dobijete da ide ko kud hoće i kako hoće. Saobraćajna policija, bez uključenih rotacioni svetala, skreće preko pune linije, vozi bez svetala, telefonira dok vozi, iz trake za polukružno skreće levo. PEŠACI GINU ZATO ŠTO SU BEZOBRAZNI; BAHATI I NEPAŽLJIVI, za šta je kriv sistem jer je uvek za sve kriv vožač i on mora da vodi računa osvemu. U Švajcarskoj, odrasla osoba ako prelazi put van pešačkog prelaza i ubije ga vozač nekog vozila (naravno ako se ispostavi da nije namerno i da je učinio sve da do toga ne dođe) - smatra se samoubistvom.
- polaganje vozačkih ispita - je više nego smešno. A velika većina vozača je kupila vozačke dozvole - e na tu korupciju, kao i na onu sa saobraćajcem misli EU kad traži iskorenjivanje...
Neka nam je BOG u pomoći sa stručnjacima koji pušu zakone. Dok god političari budu pisali zakone - a nemaju pojma o čemu pišu - vidi se u prenosu skupštine, neće biti bolje!
Bilo bi bolje da su sve odredbe odjednom primenjivali - kazenene poene, novi rigorozan nacin polaganja vozackog i vise kazne, a ne ovako sada polaze veliki broj onih koji bi po novom nacinu pao i verovatno iz 15-tog puta polozio(ili ne bi zbog visoke cene za one koji padnu vise od jednom) pa ne bi dobijali vozace koji su potencijalne ubice na ulicama i putevima. Dobar deo njih sedne da vozi casove a ne zna ni pravila a kamoli znakove da prepozna, a i kada zavrse ne znaju ni da voze nego uzmu dozvolu cisto da kazu da je imaju jer znaju da po novom sigurno ne bi polozili.
Slazem se sa Aleksandrom, nema na njegov komentar nema sta da se doda.
Kada su spustili za par procenata broj udesa to su trubili na sva zvona, a sada kada se ispostavi da je poginulo cak 17% ljudi vise, a da se automobili voze 20% manje zbog preskupog goriva vidimo koliko je nov zakon katastrofalan, i da on samo sluzi da se napuni budzet. Sumljam da igde u Evropi postoje skuplje kazne za prekrsaje (u odnosu na primanja) i rigoroznija kontrola policije koji bukvalno iskacu iz zbunja samo da bi ucarili koji dinar za sebe ili za drzavu
Ono sto je najzanimljivije je da nasi domaci mediji cute. Kad se uvodio nov zakon trubilo se o njemu na sve strane, i vrapci na grani su naucili.
A kad se vidi da nov zakon ne daje rezultate... niko ni da pisne. Treba da cekamo na Nemce da nam kazu ono sto i sami vidimo.
lopovcineeee to je nasa drzava opet im je malo pa izmisljaju kako da dodju do jos para, mesto da uloze u puteve i znakove....kada tu budu ulozili pare ima da se vide promene ovako samo mrka kapa
@nesa
Ma nije važan put za bezbednost,važno je da su postavljene kamere... A to što moraš da voziš slalom u traci da bi izbegao kratere,to nema veze. Kao ni očajna signalizacija,pa ako nisi lokalni,možeš da se slikaš ili ideš na sreću. Koliko samo sudara ima zbog izbegavanja rupa...