
Nemačkoj automobilskoj industriji trenutno ide sjajno: kupci moraju da čekaju i po nekoliko meseci na neke modele. Ali stručnjaci upozoravaju: tamni oblaci su se već nadvili i nipošto nije pametno ulagati u nove pogone
Prva polovina 2011. godine za automobilsku industriju Nemačke nije mogla bolje
da prođe: naročito za novije modele vozila potražnja je veća nego što može da
se proizvede tako da su rokovi od tri ili četiri meseca za isporuku nešto
sasvim "normalno". Štaviše: upravo su "nemci" u proteklih
godinu-dve preoteli značajan udeo svetskog tržišta automobila. Jer japanski
gigant (Toyota) je izgubio kupce - prvo zbog problema s kvalitetom, a onda i
zbog problema u snabdevanju nakon katastrofe u Fukušimi. Tu prazninu na tržištu
odmah su požurili da popune pre svega nemački proizvođači, ali profitirao je i
korejski Hyundai-Kia koji se sve više profilisao u "globalnog igrača"
na tržištu automobila.
Potrajaće samo još koji mesec
Međutim, najveći "profiteri" su Audi, Daimler i BMW koji prodaju
rekordne količine vozila i gde kupci iz čitavog sveta imaju ogromno poverenje u
te marke vozila. Ali prema studiji Center Automotive Research (CAR)
Univerziteta Duisburg-Essen, zlatno doba ubrzo će da prestane. Prodaja će da
padne već početkom iduće godine i tek nakon dna može opet da se očekuje rast -
koji nipošto neće dostići današnje brojke. Šef instituta Ferdinand Dudenhöffer
navodi čitav niz činilaca koji će potencijalnim kupcima da "ohlade
glavu" pre nego što potpišu ugovor o kupovini novog automobila: kreditna
kriza u SAD i zapadnoevropskim zemljama još nipošto nije prošla, a uz to će
troškovi života dalje da rastu. To se odnosi pre svega na energente - naftu,
ali i cena električne energije će da se poveća jer će i druge zemlje, pored
Nemačke, želeti što je manje moguće da zavse od atomske energije.
Ovog puta i Kina
Daimler, BMW, Audi i Porsche dugo su vremena tek s osmehom na usnama mogli da
gledaju nevolje u "starim" industrijskim silama jer su se automobili
i dalje sjajno prodavali - tamo gde ih ionako nema toliko: u Kini, Indiji, Brazilu...
Stvarno, i za vreme najgore krize tamo je stopa rasta broja prodatih vozila
često iznosila i po 20 ili 30% - godišnje! Ali stručnjaci sa Univerziteta su
došli do zaključka kako to neće još dugo potrajati. Naročito kada je reč o
Kini, tamošnja vlada je dugo vremena podsticala značajne konjunkturne programe.
Takve mere ne mogu više da se očekuju jer Kina ionako već ima problema s
poskupljenjima, tako da bi nova "kiša" novca samo još podstakla
inflaciju. Zato procenjuju porast kineskog tržišta automobila za jedva 5%
godišnje. Slično je i u Indiji, tako da Dudenhöffer procenjuje da ovaj - znatno
manji rast potražnje u "novim" industrijskim silama, nipošto neće
biti dovoljan da nadoknadi minus u "starim" velesilama. Njegov
zaključak je jasan: "Proizvođači bi trebalo da budu veoma oprezni u svojim
planovima o novim proizvodnim kapacitetima. Ne treba ni da planiraju
zapošljavanje novih radnika koji će, kada više ne bude išlo tako dobro, samo da
opterećuju koncern."
Preuzeto sa : Netauto.rs
Znaju za to verovatno i proizvodjaci automobila jer nekada mora da dodje do zasicenja trzista a i kriza je tu, pa je po meni zato mnogo proizvodjaca koji se trenutno orjentisu ka manjim vozilima.
I moja baba kapira da su prodali toliko jer su Japanci zakazali.
A ne može tako biti doveka.
Kad bi Alfa prestala da postoji, to se ne bi odrazilo na poremećaj tržišta. Ovi što voze Alfe, ne bi kupili ništa drugo, nego bi prešli da jašu magarce, naravno ukrašene likom Duška Dugouška i Paje Patka.