
Visoke cene goriva u Srbiji su posledica visokog udela države u maloprodajnoj ceni naftnih derivata, istaknuto je juče na okruglom stolu "Tržište naftnih derivata u Srbiji - osam meseci posle liberalizacije"
Učesnici okruglog stola su naveli da je razlog velikih cena goriva i to što
je od Nove godine dva puta doslo do izmena akciza i što su one 22. juna
izjednačene na višem nivou.
Ključni problem, kako su naveli predstavnici naftnog sektora je i to što još
nema kontrole kvaliteta goriva i što im poslovanje otežavaju i neki propisi,
navodeći nedavno doneti za skladištenje naftnih derivata.
"Ni izjednačavanje akciza na BMB 95, koji proizvodi NIS i uvozni BMB 98,
koje je država učinila na insistiranje Evropske unije (EU) nije dovelo do
smanjenja potrošnje "prljavog" goriva zbog veoma starog voznog parka
u Srbiji", kazao je predsednik Nacionalnog naftnog komiteta Srbije, člana
Svetskog naftnog saveta Slobodan Sokolović.
On je rekao da je država "nezgrapno" komunicirala sa EU i nije mnogo
vodila računa o potrošačima kada je povećala akcizu na BMB 95.
"Informacije o dešavanjima na tržištu, obimu uvoza, prodaji, ali i broju
registrovanih kompanija i skladišnim prostorima su nepouzdane i nedostupne
javnosti i to zbunjuje građane i potrošače naftnih derivata", naveo je
Sokolović.
Zamenik generalnog direktora NIS Gaspromnjefta Nikolas Petri reagujući na
zamerke da se gorivo u Srbiji toči najskuplje u regionu, rekao da je to
posledica akcizne politike.
"Državni udeo u ceni dizela je 44 odsto, a benzina 53 odsto, što je
najviše u regionu", naveo je on.
Prema njegovim rečima, marže na naftne derivate u Srbiji su na nivou regiona
ili niže, od osam do deset odsto, dok su u Bugarskoj, naveo je primer, 13
odsto.
"Došlo je do delimične liberalizacije tržišta naftnih derivata, ali država
se vodila i energetskom bezbednošću", kazao je Petri i dodao da je
dozvoljen kompletan uvoz, Srbija ne bi imala domaćeg proizvođača.
Predstavnik Udruženja naftnih kompanija Srbije Aleksandar Mileusnić je rekao da
je efekte od liberalizacije tržišta i sniženja cena neutralisalo povećanje
akciza na dizel sa 30,47 na 37 dinara i bezolovnog motornog benzina sa 45 na
49,5 dinara.
"Cena sirove nafte je u prvih sedam meseci ove godine 20 odsto viša nego u
istom periodu prošle godine", istakao je on.
Prema njegovim rečima, da je ostalo staro formiranje cena, sada bi cena BMB 95
bila deset dinara viša, a kod evrodizela bila bi još veća razlika.
"Ocene da naftaši zarađuju ogroman profit su opasne, jer dovode do
pogrešnih zaključaka", naveo je Mileusnić i dodao da su marže nešto veće
na evrodizelu na TNG je svega 2,5 dinara.
Kako je istakao to je delatnost koja zahteva velike investicije, a ima malu
profitnu stopu.
Direktor Instituta za energiju, ekologiju i tehnoloska istrazivanja u Sloveniji
Dani Bercevic rekao je da su marže u Sloveniji ispod evropskog proseka i da je
potrebno ppovećati ih za oko jedan evrocent po litru.
Učesnici na naftnom tržistu izneli su i velike zamerke na pravilnik o tehničkim
uslovima skladišta koje u stvari smanjuje konkurenciju na tržištu, a osim toga
je i nejasan.
Izvor : Biznisnovine.com
Tresla se gora,rodio se miš. Grmeli su kako će da padne cena gorivu čim se liberalizuje tržište,a ono očekivano,desilo se suprotno. Ovde je lako,samo okreneš ono što pričaju i dobiješ suštinu. Jel neko obećavao besplatne školarine ili sam ja živeo na Mesecu?! Da ne širim dalje,trebalo bi mi nekoliko dana,da pobrojim besplatne akcije,200 000 novo-zaposlenih itd itd...