
Preuzeto sa : Pressonline.rs
Obavezno priznanje - Oni koji ne plate, na rampi popunjavaju obrazac i daju izjavu, na osnovu čega ih „Putevi Srbije" tuže sudu. Neobavezan smer - Čak oko 40.000 vozača pobeglo sa autoputa tako što su probili zaštitnu ogradu i našli „alternativne pravce"
Oko 50.000 ljudi prošle godine odbilo je da plati putarinu na autoputu svesno pristajući da budu tuženi zbog toga, a oko 40.000 vozača pobeglo je sa puta pre nego što su stigli na naplatnu rampu, tvrde u „Putevima Srbije".
U udruženjima prevoznika kažu da su vozači ljuti zbog enormno visokih putarina, koje su u Srbiji nekoliko puta veće nego u Evropi, gde su putevi daleko bolji od naših. U prethodne dve godine gotovo se duplirao broj onih koji nisu hteli da plate, odnosno 2010. godine bilo ih je 90 odsto više nego 2009, kada je oko 26.000 vozača izabralo tužbu umesto plaćanja.
Strancima se oduzima pasoš
Stranci koji ne plate putarinu kroz Srbiju mogu da prođu rampu, ali pre toga moraju da potpišu izjavu i da predaju važeći pasoš, kažu u „Putevima Srbije". Kako su nam objasnili, službenik na rampi mora da upozori stranca da će mu dokumenta biti vraćena tek kada plati putarinu.
Probijaju rampe
- Kada učesnik u saobraćaju domaćih registarskih oznaka nema novca ili ne želi da plati naknadu za upotrebu puta, on se propušta uz popunjavanje izjave o odbijanju plaćanja. Mnogi to rade namerno jer pretpostavljaju da postupak za naplatu neće biti pokrenut ili da će na sudu uspeti da izbegnu plaćanje, ali nije tako - objašnjavaju u „Putevima".
Osim što odbijaju da plate, vozači često i beže sa autoputeva. U protekle dve godine registrovano je oko 100.000 vozila koja su ušla na autoput, ali nikada nisu prošla kroz izlaznu rampu za naplatu, već su probili zaštitnu ogradu i „isključili" se gde su hteli. To se najčešće dešava na deonicama Beograd - Novi Sad i Beograd - Niš.
- Uzrok velikog broja „odbega" na deonici Beograd - Niš je postojanje mnogobrojnih naplatnih stanica, velikog obima saobraćaja i relativno visoke putarine, koja je zbog dužine ove deonice i najskuplja - kažu u „Putevima Srbije", i dodaju da su prošle godine pronašli čak 16 ovakvih „divljih izlaza" sa autoputa.
Predsednik udruženja „Međunarodni transport" Neđo Mandić kaže da bi vozači plaćali da su cene razumne.
Uvesti vinjete
- U svakoj zemlji na svetu postoje autoputevi i lokalni putevi koji su potpuno besplatni. Zašto bi mene terao neko da idem od Novog Sada do Beograda autoputem ako se meni više isplati nešto drugo. Ali, ja sa kamionom ne mogu da uđem na lokalni put jer će me kazniti policija. E, zato neki ljudi neće da plate jer su naterani da uđu na autoput. Mi smo bezbroj puta upozoravali da putarine moraju biti bar kao u Evropi da bi ih ljudi plaćali - kaže Mandić.
Predsednik Udruženja beogradskih autoprevoznika Dušan Perić smatra da ni način vrednovanja vozila kod naplate nije pravedan.
- Mi se stalno mučimo da im objasnimo da nije isto kada vam na put uđe kamion od 20 tona i neki mali kamion. S druge strane, svuda na Zapadu vas stimulišu ako na autoputu idete kamionom sa evro-motorom, pa vam je putarina niža. Kod nas je svejedno - objašnjava on.
Svi plaćaju unazad, samo mi unapred
U Srbiji postoji „go boks" sistem gde vozači kamiona mogu elektronski da plaćaju putarine preko specijalnih kutija koje ih registruju. Međutim, Neđo Mandić iz „Međunarodnog transporta" kaže da se samo kod nas te putarine plaćaju unapred.
- Mi prođemo kroz čitavu Evropu i onda nam se fakturišu te putarine posle mesec dana, a samo ovde nam traže da unapred uplatimo neku sumu kako bi posle mogli da nam skidaju novac s tog računa. Pa to nema nigde, da vam neko unapred naplati za uslugu koja će mu biti tek kasnije omogućena - rezigniran je Mandić.
Predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović predlaže da se umesto naplate po deonicama uvedu vinjete.
- Ako bismo uveli vinjete, značajno bi se smanjio broj vozila koji izbegavaju plaćanje. Dobili bismo nalepnice koje bi se lepile na staklo kola, a i kamere na autoputu bi preko snimka tablica mogle da utvrde da li ste platili vinjetu. Ako niste platili, onda vam stigne kazna na kuću i to je to - kaže Okanović.
On navodi da su naši autoputevi i dalje manje bezbedni u odnosu na evropske, iako su njihove putarine niže.
- I dalje se dešava da nam izlaze životinje na autoput, da određene
kriminalne grupe namerno izazivaju probleme na autoputevima, imamo problem sa
izlizanim trakama, tako da bezbednost uopšte nije na zadovoljavajućem nivou -
kaže on.
U mađarskoj vinjeta za 5 dana kosta 7eura a mozete da se vozate 5 dana koliko god zelite a kod nas samo NS-Bg auto put 240din samo u jednom pravcu ko je ovde lud aaa pitam vas ja !!!
Gradjanska neposlusnost!!
Valjda od SU-NI autoput tamo i nazad kosta oko 1800 :D au Madjarskoj za tih 7 eura mozes uzduz i popreko da je prelazis 5 dana! eeeeeej
Nis - BG 750 din
BG - NS 240
NS - SU ne znam tacno, ali nije sigurno manje od 200
Znaci u dva pravca Ni-Su oko 2400 dinara
Treba se pomiriti da cemo za vek i vekova imati najgore puteve i najskuplje putarine.. Takva nam je sudbina..
Jedno 10 puta sam slusao direktora JP Puteva Srbije gde govori da je kod nas putarina najniza u regionu?! Covek misli da ovde niko ne prelazi granicu.. Covek ogranicenih mogucnosti..
26€ SU-NI-SU... SUludo! Ne treba ni da pisem kakve vinjete se za te pare dobijaju u Madjarskoj, Austriji, Sloveniji, znate i sami... O kvalitetu puteva... Ma ne znam vise ni zasto ovo pisem. I ne samo ja...
ako budzetu treba para digne se cena cigareta i luksuznih alkoholnih pica.
@carobnjak
Tako je,330 je NS-SU. BG-NS je 240. Znači 1140 BG-SU ili 570 u jednom pravcu. Ka Nišu su još veće putarine,ne znam tačno kolike su,ne idem često. Aj da verujem dragaN-u,750. Pa sami izračunajte koliko dodje samo jedan dan kroz Srbiju. U Sloveniji,Austriji možeš da se voziš mesec dana,kroz celu zemlju za te pare,kao kod nas za jedan dan. Znači da su kod nas putarine "Šuriken".
@PITBULL
Toliko,750...Nis-Pozarevac 550 itd...Ma deru pa rasipaju...Ubijaju...Danas mi bila sanitarna na dezinfekciju,7.500 dinara...Jednostavno,sve ti je cisto,oni kazu da nije i dodju da ti uzmu pare...
Na fotografiji je hrvatski auto-put, cisto da neko ne pomisli da je kod nas tako sredjeno...
@dusan
Znam,nema potrebe da mi pričaš. Mogu da te kecaju kako hoće,sila (zluopotreba iste). Tako je u svim segmentima. U ugostiteljstvu pogotovo,čim ti nije sterilno,mogu da te kecaju. A ne može da bude sterilno jer treba da bude u onim aparatima za sterilizaciju,kao u operacionoj sali. Treba da bude čisto i to je sve ok. Ali oni samo dodju i ošacuju koliko će da te klepe. Banda.
TO je njima kalo, rastur, lom.. nece nikoga ni tuziti.
Druga stvar je sto ja, pa i gro nas ovde nemamo muda da uradimo tako nesto na naplantoj rampi.
Da li smo ludi, ili budale..pitanje je sad.
U čije li samo džepove pare odlaze kada imamo NAJLOŠIJE autoputeve i NAJSKUPLJE putarine u Evropi!
Miki
Daleko od toga da imamo najskuplje putarine.
Hrvatska, Grčka, Francuska, Italija....
A naši autoputevi ipak nisu najgori.
A ta putarina je dovoljna za redovno održavanje "tog" autputa.
Osnovni problem je to što se ne pređe na vinjete. Postojeći sistem naplate je jako skup sistem. Na kraju zapošljava dosta ljudi koji žive od toga.
Pored ostalog, cena putarine je morala biti usklađena prema evropskim direktivama i standardima. Do skoro stranci su plaćali mnogo skuplju tarifu od nas. Sad je to izjednačeno... nama poskupljano.
I ko neće da plaća putarinu ima alternativne pravce, pa nek izvoli. Otprilike neki bi i jare i pare...
@PITBULL
Pazi ovo,kaze casa nije,a odeca radnika jeste cista(a casa sija,a radnik koji radi za skarom ima po malo brasna na sebi od lepinja,malo onoga,ovoga)...E,sad kako je to uspelo,nije mi jasno...
Ali jbg,daj pare...
Dok sam ziveo u Svajcarskoj, do pre neku godinu, cena vinjete na GODISNJEM nivou za koriscenje SVIH autoputeva u zemlji je bila 50 CHF, sto mu dodje oko 4-5ooo RSD. Pa ko je onda ovde lud???
Nekad imam utisak da ovu drzavu izdrzavaju vozaci, gorivo, kazne, obavezna oprema, putarine, registracija, tu smo ako treba, mozete vi i bolje.
@Damko
Kako to misliš nekad imaš utisak? Pa od čega drugog živi,od privrede???
Kad im zatreba za avion Tadiću,nova vozila itd,časkom smisle nešto tipa poreza na kubikažu,koji su jedno vreme plaćali čak i kombiji ! Itd...