
Preuzeto sa : Blic.rs
Nova „Fijatova“ fabrika automobila u Kragujevcu počeće da radi krajem oktobra. Tada će, kako je juče najavilo poslovodstvo kompanije, sa proizvodnih traka sići prva serija karoserija novog modela. Prvih 150 automobila „L zero“ biće gotovo do kraja godine.
Kako je izjavio Antonio Ferara, direktor FAS, „za svaki novi model automobila kompanije moraju da ulože oko 600 miliona evra, ali ‘Fijat’ u kragujevačku fabriku ulaže više od milijardu evra“.
- Promenili smo celu fabriku, sve je novo, a kupljena je najmodernija oprema
iz Italije, Nemačke i Japana. Novi model koji će se ovde proizvoditi za tržište
Evrope, ali i Amerike, spada u segment B klase i treba da nasledi uspešne
modele „fijat ideu“ i „lanča muzu”. Praviće se u dve verzije, sa pet i sedam
sedišta. Instalirana je oprema koja može da proizvede od 30 do 60 automobila na
sat, što znači da je godišnje moguće napraviti 250.000 najmodernijih vozila.
Kolika će proizvodnja stvarno biti, zavisi pre svega od potreba tržišta -
izjavio je Ferara.
Nekadašnja „Zastavina“ fabrika automobila je, kako tvrde u „Fijat automobilima
Srbija“, potpuno obnovljena. Za protekle dve i po godine rekonstruisane su hale
površine 1,4 miliona kvadratnih metara, promenjeno je 400.000 kvadrata krovnih
konstrukcija i 150.000 kvadrata podova. Instalirana je i najmodernija fabrika
za preradu otpadnih voda, kao i postrojenja za preradu gasova.
Novi model će „Fijat“ na tržište lansirati najkasnije do maja naredne godine, mada je planirano da bude zvanično predstavljen i ponuđen kupcima na prestižnom Sajmu automobila u Ženevi u martu 2012.
U novoj fabrici automobila u Kragujevcu biće uposleno najviše 2.400 radnika, ali će još radne snage biti angažovano u fabrikama koje će praviti delove i komponente za automobile. Zasad, šest italijanskih kompanija gradi svoje pogone u Kragujevcu.
Prvi automobili koji siđu sa proizvodnih traka u FAS-u moraće da prođu sva testiranja koja mogu da traju dva i po meseca. Cena novog automobila biće određena mesec dana pred izlazak na tržište.
Stalno se pravi jedna velika greška. U FAS-u neće biti reč o proizvodnji već o montaži, što je ogromna razlika. To što će Fiat dovesti svoje komponentaše da liju branike i ostale plastične delove se ne može nazvati proizvodnjom.
Dok se ne aktiviraju proizvođači delova širom zemlje (a to se nikada neće dogoditi), FAS će biti obična šrafciger industrija, koja ima mali značaj čak i da se sklapa 1.000.000 vozila godišnje.
Podatak o mogućem zaposlenju 2400 radnika dovoljno govori da nije reč o proizvodnji...
Zemlja koja ima autoindustriju (proizvodnju automobila) se može smatrati razvijenom jer pokreće ogroman broj drugih proizvođača i zapošljava veliki broj ljudi. Da li je podatak od 2400 ljudi zaposlenih u krugu fabrike od 1,4 miliona kvadrata govori u prilog tome? NE.
Od projektovanja do kompletne proizvodnje, fabrika je svedena na montažu. Da li treba da budemo zadovoljni? NE.
Sto volim ovakve pametnjakovice koji nikada nisu zadovoljni i nikada im nije potaman...
Pa Zastava je svojevremeno uvozila plastiku iz Splita, motore iz Italije, elektriku iz Slovenije, akumulatore sa Kosova, letve volana iz Hercegovine... U Kragujevcu je samo bilo drp preduzece za kradju rezervnih delova i ocajno sklapanje automobila...
Od jednog radnog mesta zive najmanje tri coveka a u Srbiji ovakvoj kakvoj je i celih sest... Nekome 2400 ljudi puta x je malo ???? Zaposli ti vise !!! A nnjihovi doprinosi... A struje koje ce da potrose, a poreze koje ce platiti ovde a postepeno pravljenje dizalica i podloski i sitnih dzidza bidza... A transport nasim putevima i prugama... sve je to nekome malo ??? Pa brisite me koliko hocete ali moram da vam kazem ne s.r.te vise !!!
@tommy
Bolje je išta nego ništa, to se slažem, ali da će ovo što će (možda) biti valja, to se ne slažem.
Yugo je nastao u Jugoslaviji, pa je bila normalna pojava da delovi stižu iz ostalih republika. Motori su stizali iz Italije i Argentine samo za 101, dok DMB nije povećao kapacitete.
Karoserija i 90% mehaničkih sklopova i delova se proizvodilo u Zastavi (osim motora). Bio sam u toj fabrici više puta, tako da znam šta pričam.
Autoindustrija je motor razvoja. Po planu Fijata iz Srbije treba da bude godišnji izvoz autodelova miljardu eura, samo za Fijatove modele. Jura vec izvozi preko 100 miliona. A razvoj tehnologije nužno vodi do smanjenja broja radnika, šta bi tek rekli za japanske fabrike. Šteta što je kriza pa sve ide teže i sporije.
@tommy, već sam se načitao svakojakih gluposti u vezi ovoga, pa me više ne iritiraju, od toga kako smo uvalilí Fiatu propalu Zastavu, pa kako su je morali kupiti da naplate stari dug, zatim kako sve država finansira, pa kako novi model neće nikada izaći, pa da to nije naše.itd.itd.Jbga onda ni Sartrid nije naš već SAD, samo uvozi i topi gvožđe, koj će nam moj.
Predrag: to što će Fiat dovesti svoje komponentaše da liju branike i ostale delove ne može se nazvati proizvodnjom? Veći biser nisam skoro pročitao. ha.ha
@B M
Proizvodnjom u širem smislu (automobila), a ne u užem (branika). Proizvodiće oni branik, ali ne i automobil.
Zašto branike i mnoge druge plastične i električne delove i hladnjake ne bi proizvodio 21. Oktorbar iz KG? Svi proizvodi su im se pokazali kao jako dobri.
Poenta je da svi proizvođači delova u Srbiji prpadnu. Zbog toga je napravljena ovolika pauza od prestanka proizvodnje Yuga.
@Predrag, takođe pišeš i da se karoserija nekad proizvodila u Zastavi. A čemu služe prese i nova oprema, nisu stigli šrafcigeri iz Japana. Jel bi ti pre kupio 30 god zaostalu fabriku delova il pravio novu? + radnici i gomile problema. One stare su naše a ove nove koje grade nisu? Da Fijat nema od države deo troškova nebi ni uzeo Zastavu. Kredit su uzeli zajedno.
@Predrag
Smatraš da naša država, tolika kolika je, i sa ovakvom "jakom" ekonomijom, ima potencijala za autoindustriju kakvom je ti zamišljaš, iskreno?
@Predrag
Da, uz strateškog partnera kao na pr. Škoda ili Dacia, zbog toga što je već sve postojalo, tj. ništa nije moralo iznova da se stvara. Pored opreme u samoj fabrici koja je bila stara, ali odlična i vrlo upotrebljiva, i brojnih fabrika delova, postojali su i obučeni ljudi (od radnika do inženjera). Sada je sve to uništeno.
Gašenje jednog brenda, proizvodnje i Instituta za razvoj, uz otpuštanje svih inženjera je neverovatna budalaština, po kojoj smo verovatno jedinstveni u svetu.
Zastava je preživela raspad Jugoslavije, gubitak tržišta i brojnih kooperanata, godine sankcija i bombardovanje, ali nije preživela sadašnju Vladu u kombinaciji sa Fiat-om.
@Predrag, ne živiš u realnosti, Zastava je već bila u debelom minusu i zaostatku, i na teretu države kad je Fijat uzeo. Sta će Fiatu brend i institut Zastave kad ima svoj. Kakva dobra oprema kad je otišla u staro grožđe. Još samo reci da nismo ni trebali prodati Zastavu, a niko drugi je nije hteo. Fiat je prvo planirao Rumuniju, ali je odustao.Srećom, još bi imali Yuga i 7000 radnika koji žive od države.
Dok mi popujemo sta je proizvodnja a sta montaza, vozimo automobile koji su napravljeni u celom svetu osim EU - ne racunajuci Renault Twingo iz Slovenije. Hrvatska bi sve dala da ima fabriku automobila koja samo montira tockove, kao nekad sto su u Zagrebu radili Fiat 132.
@B M
FAS sada predstavlja još veći teret za državu zbog kredita koji je država uzela.
Brend - da bi imao širu paletu model na istoj osnovi (isto kao VW). To je jedini pravi način za rast proizvodnje.
Institut - da bi mogao da vrši projektovanje nekih sklopova (projektovanje modela bi bilo previše zahtevno), razna ispitivanja, atestiranja i homologacije za sve nove modele. Zastavin institut je bio akreditovan. Sada će homologaciju za nove modele morati da rade na drugom mestu.
Isto važi i za laboratoriju u kojoj su ispitivani svi materijali koji su ugrađivani u Zastavina vozila.
Oprema jeste bila stara (poslednje mašine su nabavljene krajem osamdesetih), ali je bila vrlo kvalitetna i pouzdana (kao i sve iz tog perioda). Problem (za Fiat) je bio taj što je deo opreme zahtevao obučenu radnu snagu, a to njima nije odgovaralo.
I Floridu HDI sa sajma 2008. koju sam kupio je FAS prodao za 600 €, pa ti zaključi da li je ta oprema bila za staro gvožđe (da jeste, ne bi zadržali velike prese). Prodali (bacili) su liniju za proizvodnju menjača, zupčastih letvi, oscilujućih ramena, diskova, doboša, doboš papuča, glavčina, nosača točkova, kardanskih vratila, nožnih i ručnih komandi, rezervoara, komandnih tabli, tapacirunga, sedišta... jer to oni ne proizvode.
Konkretno, i montaža je deo proizvodnog procesa, čak najvažniji, kad treba sve da se uklopi i proveri kako radi. Kako bude rasla proizvodnja tako će više ulagati i kooperanti.,Osim u KGu već se prave fabrike u Nišu, Šapcu i S. Mitrovici.
Autor tommy 22 Sep 2011, 11:48
U pravu si.
Samo se nadam da je ovo samo motor za pokretanje autoindustrije i da ce vremenom i ostali delovi biti proizvedeni u Srbiji!!
Mi smo i Zastave 10 sklapali samo, pa i Yuga nismo celog ovde proizvodili.
Kakvo je stanje sa Dacia-om ? Da li neko zna, da li i oni sve proizvode u Rumuniji za nju ?
@Institut? Koje je on nove modele i delove radio zadnjih 30god.?Oprema 80ih? Ma gde ti živiš, pa danas se svake god. prave novi modeli i uvodi savremenija oprema. Jel treba Fijat sutra da povuče iz prodaje 200.000 auta zbog neke Zastavine linije papučica ili našeg koperanta? Da se blamira po svetu.Školjke će im sklapati roboti, a delove treba da kupuje od Žike preduzetnika, projektovane u Zastava institutu?
@NemanjaBB
A šta to nismo proizvodili za Yuga osim metalik boja (PPG), pojaseva (HTD), retrovizora (HTD), kvaka (HTD), šarki (HTD), zupčaste letve (kasnije Soko Mostar), nekih zaptivnih masa, felni (kasnije rumunske ili poljske), mebl štofova (kasnije poljski)...? Ne mogu da se setim svih delova ;)
@Predrag, nema šta ti meni ni da pričaš, dovoljno je da pročitaš šta pišem. Bio sam na praksi u Zastavi, radio u Zastavi, posle radio i kod privatnika delove za Zastavu. Logika ti je ne dajmo joj kompjuter dobra je na pisaćoj mašini. A tehnologija mnogo brže napreduje nego što zamišljaš, automatizuje se proizvodnja i broj potrebnih radnika se smanjuje. Stara tehnologija nema tu više šta da traži.
@B M
I ja sam bio na praksi u Zastavi ;)
Mogla je ta oprema da radi još godinama, i da se za to vreme postepeno menja. Nije fabrika baš bila u tolikom rasulu kao što ljudi misle.
Mogla je da radi al ne i da pravi savremene modele. Prošlo je vreme univerzalnih mašina i prostih delova koje svako može da pravi. Sad samo zbog par operacija treba kupiti spec. mašine koje koštaju mnogo. Te pare naši nemaju a i da imaju treba mnogo da prođe dok vrati uložene pare. Pr. privatnik gde sam radio je kupio spec. hidrauličnu presu za savijanje a za te pare je mogao kuću da napravi.A treba kompletna linija za neku jaču proizvodnju bilo kog dela.
@B M
Ti kao da nisi ušao u Zastavin preseraj u kojem je postojala linija velikih, srednjih i malih presa. Na velikim su rađene bočne strane (čak 7 različitih operacija je potrebno da bi se dobila jedna bočna strana).
Imam slike iz fabrike, ali ne mogu ovde da ih okačim.
@Predrag, radio sam na velikim i manjim, ekscentar i hidrauličnim. Normalno nećes za mali deo koristiti veliku presu i obrnuto. I više operacija je normalno, ne možeš jednim udarom napraviti deo, nego se nadovezuju, menjaju alati na presi. Mrzi me da objašnjavam razliku između starih i novih presa, nove su mnogo preciznije, stabilnije, sigurnije. Šteluje se pritisak, brzina, korak, vreme..izbacuju mnogo bolje delove. P.S. Zastavine prese nisu mogle ni da saviju lim kako treba, zato su svi modeli
bili četvrtasti, ko kutija šibica. Prnsa nije samo staviti lim u kalup i opaliti po njemu, u više operacija.
Yugo tj. Zastava je neko proslo vreme i tamo treba i da ostane. Poceli smo sada neku drugu pricu, jeste da u startu nismo dobro prosli sto je i za ocekivati sa ovim lopurdama na vlasti, ali sta je tu je i nadam se da ce biti bolje.
A jbga, i ovaj Predrag nasao da piše o presama a nikako da objasni zašto Zastava 30god. ne može da promeni model il školjku. A hvali prese i institut.
Nek mi ne zamerite, al ljubićete vi još talijane u dupe za neku godinu, što su došli ovde. I sad je Fiat udarna vest, mogu da zamislim kako će biti kad krene proizvodnja.
Fiat nije mogao da ostavi u "zivotu" Zastavu kao sto su to uradili Reno sa Daciom ili VW sa Skodom iz prostog razloga sto bi ona bila poziciornirana kao low-cost brend gde je sada Fiat trenutno. Fiatovi su modeli jeftiniji i stvorili bi sami sebi konkurenciju i uzdrmali poziciju koja nije bas kao ranije.
@B M
Florida ima dovoljno zaobljenih elemenata da ne bi bio u pravu ;)
@ Predrag
Kako objašnjavaš Yugo Koral In 55, 2006.god siva metalizirana ,rubovi ne korodirali, već truli i trule polustranice, od prednjih krila ostalo na 3 mesta da se vidi koje su boje bila. Sajtne nema više, ispod tapacirunga boja trula višnja? Na suncu se sam od sebe raspao retrovizor. Zadnji brisač nikad nije ni radio. 2x procureo hladnjak. ?????
Florida 1996. trula samo prednja krila i 1 zadnji rub korodirao? Pod extra, pali iz 1. na -20°C
Zastava 101 , 2004.godište posle 2 godine rupe na sajtnama, a oko kedera šoferke pustila (što se nije dešavalo ni onim stojadinima iz 80-ih), ni 1 staklo ne može da se zatvori do kraja, pa se čuje vetar, toliko nepodnošljivo da poludiš!!!!!!?????
@Predrag, Florida je bila planirana za izvoz i nije mogla bez delova iz uvoza koje mi nismo pravili. Ne samo zaobljenost, Florida je imala i bolju elektroniku i dodatnu opremu. Ni danas ne postoje fabrike u Sr. a nije ni onda u Yu, koje bi mogle da radi neke delove i opremu nju. I za Yugo kabriolet se uvozio pokretni krov i delovi elektronike.