
Vozači u Srbiji ove godine su u svoja vozila, osim goriva, sipali i desetine hiljada litara baznih ulja, sirovinu za proizvodnju industrijskih i motornih ulja i maziva, a mislili su da kupuju dizel.
Uvoz baznih ulja problematičan je već desetak godina. U Srbiju je ulazilo
mnogo više ovih sirovina nego što su potrebe domaćeg tržišta za mazivima i
uljima.
"Te sirovine nisu opterećene akcizom, a mogu da se prodaju kao dizel, na
koji se sada plaća akciza od 37 dinara. Zbog toga su bazna ulja izvor dobre
zarade, najčešće za male uvozničke firme i vlasnike benzinskih stanica. Država
je jedno vreme imala komisiju koja je davala dozvole za uvoz, a kada je ukinuta,
važio je sistem povraćaja akcize. Naime, uvoznik je plaćao akcizu i na bazna
ulja, a kada dokaže da ih je iskoristio za proizvodnju ulja i maziva, ovaj
namet mu je vraćan. Međutim, država je nedavno ukinula sistem vraćanja
akcize", kaže sagovornik “Blica” iz naftaških krugova.
Aleksandar Mileusnić, direktor "Petrobart Avije", kaže za “Blic” da
su podatak o uvozu 140.000 tona baznih ulja za prvih šest meseci ove godine
dobili od Uprave carina.
"Mislimo da bi Carina i Tržišna inspekcija trebalo zajedničkim snagama da
otkriju šta se dešava. Suština je utvrditi gde su završila ta bazna ulja, u
proizvodnju maziva i ulja ili na pumpama kao dizel. Nije dovoljno da se
prilikom uvoza samo evidentira da su bazna ulja ušla u zemlju, već da se
isprati gde će završiti", savetuje Mileusnić.
Aleksandar Rac, profesor Mašinskog fakulteta u penziji, podseća da je uvoz
baznih ulja bio tri do četiri puta veći nego što je bila finalna proizvodnja
ulja i maziva. Spretni uvoznici mešaju, pre svega, niskoviskozna ulja sa dizelom
i prodaju ih na pumpama.
"To se dešava godinama, svi to znaju, ali niko ne reaguje. Ovakav dizel
nije dobar za motore jer ne sagoreva dobro i dugotrajnom upotrebom može da
naudi mašini", upozorava Rac.
Država, osim zaštite građana, ima još jedan razlog da proveri da li je uvećan
uvoz baznih ulja. Naime, na ovu sirovinu, koja se dobija preradom sirove nafte,
ne plaća se akciza od 37 dinara kao na dizel, pa je u tom iznosu oštećena
država uvek kada se ona prodaju kao dizel vozačima.
U Ministarstvu trgovine i poljoprivrede na pitanja da li bi Tržišna inspekcija
trebalo da proveri zašto je povećan uvoz baznih ulja i da li su oštećeni
građani i republički budžet, odgovaraju da im je potrebno pojašnjenje termina
"bazna ulja".
"Ako se misli na ostala laka ulja i proizvode i gasna ulja, onda je akciza
naplaćena jer se pod ovim carinskim tarifama podrazumeva i nekoliko vrsta
benzina i dizel. Ono što se u izveštajima carine može naći jeste podatak o
uvozu određenih vrsta ulja, komercijalni naziv te robe je bazno ulje HC3N i
bazno ulje SN 500 K, koja se koriste u proizvodnji industrijskih ulja i maziva.
U prvih šest meseci uvoženo je u proseku 2.000 -3.000 tona ovih sirovina, što
je sličan trend kao i ranije", navode u Tržišnoj inspekciji.
S obzirom na to da su bazna ulja repromaterijal za proizvodnju, kao i da je
moguće izbegavanje naplate akcize, kontrolu proizvodnje i korišćenja obavlja
Poreska uprava. U slučaju da se kontrolom utvrdi da je proizvedena količina
gotovog proizvoda zahtevala mnogo manje količine repromaterijala - baznih ulja,
a njega nema na zalihama repromaterijala, u kontrolu se uključuje Tržišna
inspekcija.
"Uvoz je u nadležnosti Uprave carina, a akcize u nadležnosti UC i Poreske
uprave. Tržišna inspekcija trebalo bi da utvrdi da je neki proizvod u prometu
koji nije mogao da se nađe u prometu i time dopuni i zaokruži rad državnih
organa i podnošenje prijava sudovima. Naravno, tu je i saradnja sa
MUP-om", objašnjavaju u Tržišnoj inspekciji.
U Upravi carina nisu imali odgovore na to da li je nešto sporno u uvozu baznih
ulja jer su, kako su naveli, svi koji se bave ovom problematikom službeno
odsutni. Odgovore nismo dobili ni u Poreskoj upravi.
Državne inspekcije mogle bi da provere i trgovinu lož-uljem. I na ovaj derivat
se ne plaća akciza, a završava kao dizel. Istina, u ovom slučaju vozači su na
dobitku jer je uvezeno lož-ulje bolje od dizela.
"U julu i avgustu je uvezeno po sedam, osam hiljada tona lož-ulja, koje je
najviše završilo kao dizel, a ne kao gorivo za grejanje, što mu je prvobitna namena.
Nabavna cena je 67-68 dinara, a prodaje se za 88 do 92 dinara. Dizel na pumpama
košta 117 dinara", navodi sagovornik "Blica" iz naftaških
krugova.
Preuzeto sa : Mondo.rs
Treba vrsiti cesce kontrole na pumpama, pa ako gorivo i plin ne ispunjavaju standarde izreci drakonske kazne+ime pumpe u novinama.
Ja sam, nazalost, napunio jednom rezervoar na NISovoj pumpi u V. Plani, od kada sam procitao da su na toj pumpi krali gorivo nikada vise nisam punio gorivo ni na jednoj njihovoj pumpi. Tako je ta kompanija izgubila mnogo vise, nego da mi je refundirala troskove
Nikad nisam sipao dizel kod "privatnika", samo OMV i MOL(što ne isključuje da i oni ne petljaju)... U zadnje vreme samo sipam na "PETROL-u", neka slovenačka firma, kažu da ED stiže iz SLO. Pređem sa istom količinom goriva 100km više nego sa OMV-ovim...
Nije reklama ali mislim da je Petrol ima najkvalitenije gorivo, sipam kod njih u 90% slučajeva i osjetim razliku ne samo u potrošnji nego prvenstveno u ponašanju motora..
Dizel se već godinama pravi od baznog ulja koje ima smešnu cenu, reda 2000 eura za cisternu 20 000 litara. U bazno ulje dodaju petrolej, na koji se takođe ne plaća akciza, do potrebne specifične težine i dodaju manji deo mazuta radi boje i vučnih karakteristika goriva.
Ovo su šeme malih uvoznika a posebno firme iz okoline Valjeva i Knez petrol.
Sad je opet glavna šema lož ulje koje je 95 dinara po litru.
Moja preporuka je MOL, EKO petrol, a OMV isklučivo za benzine, u koje dodaju svoje aditive ukoliko su iz NIS Pančevo rafinerije. Sav Premijum BMB 95 u Srbiji dolazi iz Pančeva.
Euro premijum BMB se delom i uvozi, ali strane kompanije ga nabavljaju takođe od NIS-a, s tim što pojedini dodaju svoje aditive na licu mesta.
Samo da napomenem da Euro premijum BMB ima minimum 20 puta manje sumpora a razlika se kreće i preko 70 puta, od NIS-ovog kasičnog premijum BMB! O olovu, azotnim jedinjenjima i dr, neću da pominjem.
Lopovluk,gde se god okreneš!
Očigledno da to sami ne možemo da rešimo.
Zaključak:PROTEKTORAT,ali ne svaki(samo Nemci ili Japanci)!
@Mange
Legendo, zato ti obično voziš na benzin, što je sigurno sigurno. Ustvari, ti nisko letiš, ne voziš :))
@Zocky,Beograd
Pa naravno, Nemački protektorat moramo da postanemo.
I ovaj što Rusima pokloni NIS, da Bog da, da doživotno ide peške, da ne vidi ni nafte ni benzina!