
Dubinsko ili samo osnovno pranje automobila kao priprema pred nastupajuću zimu, kao i koja je najbolja zaštita od korozije, pitanja su koja “muče” vozače ped svaku zimsku sezonu.
Takozvano pranje “spolja i iznutra” može se priuštiti za 500 do 600 dinara.
Ali dubinsko (hemijsko) pranje automobila je potpuno druga priča. Ono
podrazumeva mnogo više od usisavanja unutrašnjosti vozila.
Mašinama, praškovima i autokozmetikom ovakvim pranjem moguće je otkloniti fleke
sa sedišta, tapacirunga, mebla... Vreme potrebno za ovakvo pranje je oko tri do
četiri sata, a košta najmanje 3.000 dinara.
Nanošenje kompletne zaštite protiv rđe kod autolimara, u zavisnosti od veličine
vozila, košta između 5.000 i 15.000 dinara, a u servisima za pranje i
podmazivanje vozila upozoravaju vozače da iskoriste tople i suve dane kako bi
zaštitna sredstva imala pravi efekat.
Automobili novije generacije, recimo od 2000. na ovamo, imaju pocinkovan lim i
garanciju i do 12 godina (možda neki i više) da se neće pojaviti korozija na
limariji, ako nije oštećena. Međutim, stručnjaci savetuju i da se na
spoljašnjost novijih modela makar nanese vosak kao preventiva.
Za različite delove na vozilu postoje različita zaštitna sredstva koja doprinose
njihovom nerđanju. Za podnu zaštitu koristi se antikorozivno sredstvo na bazi
bitumena koje je crne, sive ili bele boje i uglavnom se nanosi običnom četkom,
ali se preko njega pod ne može se farbati. Za sajtne, rubne i delove kod
točkova najbolju zaštitu pružaju sredstva koja se sastoje od plastičnog PVC
materijala dok se vosak koristi pre svega za unutrašnje delove vrata, ispod
tapacirunga.
"Vrlo je važno da se sredstva na bazi PVC i voska nanesu pomoću
specijalnog pištolja i kompresora u servisu kako bi se na pravi način zaštitom
popunile sve rupe na vozilu", kaže za "Blic" Vladimir Mitić,
automehaničar, i dodaje da se svaka zaštita nanosi u dva ili tri sloja.
Veruje se da je podna korozija prvi znak da je vozilo zrelo za otpad. Međutim,
iskusni kažu da postoji rešenje i za najgore situacije kad se na četvorotočkašu
uhvati dubinska rđa.
"Ako zaštitu probije rđa, onda se na tom delu automobil mora obrusiti
brusnim kamenom ili čeličnom četkom. Onda se nanosi antikorozivno sredstvo i
sačeka se pola sata kako bi ono “pojelo” rđu. Potom se taj deo vozila čisti
šmirglom sve dok lim ne počne da se sjaji", objašnjava Miroslav Jeremić iz
auto-servisa “Mare”.
Dobre aluminijumske felne omogućavaju automobilu bolji odziv na kočenje i
ubrzanje, što znači preciznije upravljanje vozilom i bolje ponašanje u
krivinama. Da bi sačuvali felne od nečistoće i korozije potrebno redovno prati
i to ručno, mekim četkama i sunđerom. Najvažnije je prvo dobro oprati grubu
prljavštinu, bez sunđera. Felne se ne peru sredstvima koja sadrže kiselinu i
kaustičnu sodu.
Preuzeto sa : Mondo.rs