home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Preuzeto sa : Sumadijapress.co.rs

Preko 70 ljubitelja „fiće“ izložilo je svoje automobile u Kneževom arsenalu, a potom prodefilovalo gradom i Šumaricama.

Svojim „ljubimcima“ došli su iz 12 gradova, kako bi ih pokazali u standardnoj, kabriolet ili sportskoj varijanti, a potom provozali ulicama grada u kojem se ovaj automobil proizvodio od 1955. do 1985. godine.

Za 30 godina proizvodnje, sa montažnih traka kragujevačke fabrike sišlo je 934.000 vozila marke „zastava 750“ i „zastava 850“, koje su generacije Jugoslovena zapamtile jednostavno kao „fiću“. Radničkoj klasi SFRJ bio je to prvi porodični auto i mnogi danas „fiću“ vezuju  za dobra, stara vremena. Za Kragujevac „fića“ znači i mnogo više. Hiljade radnika bilo je angažovano u tadašnjim „Zavodima Crvena Zastava“ i od plata, koje iz naše vizure izgledaju kao astronomske, obezbeđivalo egzistenciju svojim porodicama.

- Svi smo ponosni na ono što je „Zastava“ dala, svi smo od toga živeli – rekla je na otvaranju ove manifestacije Dragica Atanasijadis iz Gradske turističke organizacije i dodala da je važno da svi modeli automobila koje je proizvodila „Zastava“ ostanu u sećanju, kako bi naša deca znala od čega smo krenuli.

- Nećemo da dozvolimo da se ugasi sećanje na „Zavode“ - kaže Slavoljub Bataveljić, predsednik Udruženja ljubitelja „fiće“, koje je ove godine pozvalo vlasnike i drugih „Zastavinih“ modela starijih od 25 godina da ih izlože.

Pred publikom su se tako našli i „zastava 125“, „zastava 127“, „zastava 1300“ - popularniji kao „tristać“, ali i jedan „jugo kabriolet“.

- Meni je srce veliko, kad vidim ove automobile iz šezdesetih. Imamo pet „fića“ s počekta šezdesetih. Ovi naši miljenici su najlepša vozila na svetu i zato nastojimo da čuvamo i negujemo tradiciju, da traje još 60 godina – rekao je Bataveljić okupljenima.

- “Fića“ je, kao i nekadašnja fabrika „Zastava“, brend grada, ali i naše zemlje, jer svi smo emotivno vezani za taj automobil, ne samo u Srbiji, nego u svim jugoslovenskim republikama – kaže Dragica Atanasijadis i dodaje da postoje brojna slična udruženja širom nekadašnje Jugoslavije.

Izložba „fića“ je sastavni deo Turističkog festivala u Doboju i akcije „Fićom kroz Srbiju“, koja uključuje obilazak mnogih turističkih destinacija u centralnoj Srbiji.

- „Fiće“ su svuda atrakcija. Uvek izazivaju veliko interesovanje, jer svima je to bio prvi auto. U selima u okolini Niša, karavan „fića“ su dočekali uz pogaču i so, kao da dolazi predsednik – priča Dragica Atanasijadis.

U gradu Kragujevcu, centru automobilske industrije nekadašnje SFRJ, „fića“ se, ako ne u saobraćaju, može videti kao nacrtani motiv na šoljama, privezcima, majicama, minijaturnim modelima i drugim suvenirima. Jedan primerak još uvek postoji u holu jedne od poslovnih zgrada nove fabrike „Fijat automobili Srbija“, ali nije dostupan za širu javnost. Putnik namernik ili eventualni turista ništa od naše automobilske tradicije neće moći da vidi u ovom gradu. Ustanova, poput muzeja nacionalne auto industrije, mogla bi svetu da pokaže tradiciju dugu skoro 60 godina.

Pomenimo i to da današnji skup ne bi ni bio organizovan da nije bilo dobre volje javnog komunalnog preduzeća „Parking servis“, koje je Udruženju ljubitelja „fića“ ustupilo prostor za izložbu automobila. Gradska vlast tražila je 100.000 dinara za iznajmljivanje prostora ispred gradske skupštine za ovu namenu, a policijska uprava 5.000 dinara za obezbeđivanje trase za defile. Udruženje, kako kaže Bataveljić, nema te pare.

Zato su se vlasnici „fića“ uputili na defile, uz Bataveljićevu molbu da se poštuju semafori i Zakon o bezbednosti u saobraćaju.

Foto galeriju možete pogledati na: Sumadijapress.co.rs



čitanja : 6562



Komentari