
Preuzeto sa : Sumadijapress.co.rs
Preko 70 ljubitelja „fiće“ izložilo je svoje automobile u Kneževom arsenalu, a potom prodefilovalo gradom i Šumaricama.
Svojim „ljubimcima“ došli su iz 12 gradova, kako bi ih pokazali u standardnoj,
kabriolet ili sportskoj varijanti, a potom provozali ulicama grada u kojem se
ovaj automobil proizvodio od 1955. do 1985. godine.
Za 30 godina proizvodnje, sa montažnih traka kragujevačke fabrike sišlo je
934.000 vozila marke „zastava 750“ i „zastava 850“, koje su generacije
Jugoslovena zapamtile jednostavno kao „fiću“. Radničkoj klasi SFRJ bio je to
prvi porodični auto i mnogi danas „fiću“ vezuju za dobra, stara vremena.
Za Kragujevac „fića“ znači i mnogo više. Hiljade radnika bilo je angažovano u
tadašnjim „Zavodima Crvena Zastava“ i od plata, koje iz naše vizure izgledaju
kao astronomske, obezbeđivalo egzistenciju svojim porodicama.
- Svi smo ponosni na ono što je „Zastava“ dala, svi smo od toga živeli – rekla
je na otvaranju ove manifestacije Dragica Atanasijadis iz Gradske
turističke organizacije i dodala da je važno da svi modeli automobila koje je
proizvodila „Zastava“ ostanu u sećanju, kako bi naša deca znala od čega smo
krenuli.
- Nećemo da dozvolimo da se ugasi sećanje na „Zavode“ - kaže Slavoljub Bataveljić,
predsednik Udruženja ljubitelja „fiće“, koje je ove godine pozvalo vlasnike i
drugih „Zastavinih“ modela starijih od 25 godina da ih izlože.
Pred publikom su se tako našli i „zastava 125“, „zastava 127“, „zastava 1300“ -
popularniji kao „tristać“, ali i jedan „jugo kabriolet“.
- Meni je srce veliko, kad vidim ove automobile iz šezdesetih. Imamo pet „fića“
s počekta šezdesetih. Ovi naši miljenici su najlepša vozila na svetu i zato
nastojimo da čuvamo i negujemo tradiciju, da traje još 60 godina – rekao je
Bataveljić okupljenima.
- “Fića“ je, kao i nekadašnja fabrika „Zastava“, brend grada, ali i naše
zemlje, jer svi smo emotivno vezani za taj automobil, ne samo u Srbiji, nego u
svim jugoslovenskim republikama – kaže Dragica Atanasijadis i dodaje da postoje
brojna slična udruženja širom nekadašnje Jugoslavije.

Izložba „fića“ je sastavni deo Turističkog festivala u Doboju i akcije „Fićom
kroz Srbiju“, koja uključuje obilazak mnogih turističkih destinacija u centralnoj
Srbiji.
- „Fiće“ su svuda atrakcija. Uvek izazivaju veliko interesovanje, jer svima je
to bio prvi auto. U selima u okolini Niša, karavan „fića“ su dočekali uz pogaču
i so, kao da dolazi predsednik – priča Dragica Atanasijadis.
U gradu Kragujevcu, centru automobilske industrije nekadašnje SFRJ, „fića“ se,
ako ne u saobraćaju, može videti kao nacrtani motiv na šoljama, privezcima,
majicama, minijaturnim modelima i drugim suvenirima. Jedan primerak još uvek
postoji u holu jedne od poslovnih zgrada nove fabrike „Fijat automobili
Srbija“, ali nije dostupan za širu javnost. Putnik namernik ili eventualni
turista ništa od naše automobilske tradicije neće moći da vidi u ovom gradu.
Ustanova, poput muzeja nacionalne auto industrije, mogla bi svetu da pokaže tradiciju
dugu skoro 60 godina.
Pomenimo i to da današnji skup ne bi ni bio organizovan da nije bilo dobre
volje javnog komunalnog preduzeća „Parking servis“, koje je Udruženju
ljubitelja „fića“ ustupilo prostor za izložbu automobila. Gradska vlast tražila
je 100.000 dinara za iznajmljivanje prostora ispred gradske skupštine za ovu
namenu, a policijska uprava 5.000 dinara za obezbeđivanje trase za defile.
Udruženje, kako kaže Bataveljić, nema te pare.
Zato su se vlasnici „fića“ uputili na defile, uz Bataveljićevu molbu da se
poštuju semafori i Zakon o bezbednosti u saobraćaju.
Foto galeriju možete pogledati na: Sumadijapress.co.rs