
Izvor: Danas.rs i B92.net
U Kragujevac smo morali da dovedemo nekog velikog svetskog proizvođača automobila jer bi time rešili tri velika problema srpske ekonomije, kaže Mlađan Dinkić. Bivši ministar ekonomije navodi da bi bile motivisali velike proizvođače auto-komponenata da kod nas grade svoje fabrike, jer oni zapošljavaju mnogostruko više radnika i takođe garantuju ozbiljne izvozne prihode.
"Zatim, pokretanjem automobilske industrije obezbeđujemo rast izvoza i stvaramo realnu šansu da se na srednji rok eliminiše spoljnotrgovinski deficit. Veoma sam srećan što je moja tadašnja vizija polako počela da se ostvaruje, jer u Srbiji već danas radi ili počinje izgradnju fabrika oko 120 auto-komponentaša", kaže on.
Dinkić kaže da Opel i Dženeral motors zapravo nikada nisu bile ozbiljno zainteresovane za Zastavu i podseća da je "jedna od tih kompanija bankrotirala, a druga zapala u ogromne teškoće nakon izbijanja svetske ekonomske krize".
On navodi da su ozbiljan interes tada pokazivala samo dva velikana auto-industrije – Fijat i Folksvagen.
"Međutim, nakon obilaska Zastavinih pogona, Folksvagen nam je otvoreno rekao da mu ne pada na pamet da obnavlja davno zastarele i propale kragujevačke hale, već da bi mu se mnogo više isplatilo da sagradi potpuno novu halu na nekoj livadi. Folksvagenu sam zato predlagao da počne izgradnju u gradovima poput Niša ili Jagodine, jer sam već planirao da učinim sve da Fijat dovedem u kragujevačku Zastavu. Oni su se zainteresovali za tu mogućnost, ali su nažalost obustavili sve razgovore nakon što je izbila svetska ekonomska kriza", objašnjava nekadašnji ministar.
Mlađan Dinkić priznaje da "zapravo, tada nismo imali mnogo izbora. O ulaganju u Zastavu razmišljali su samo Fijat i Kinezi, koji se na kraju nisu ni javili na tender".
"Imajući u vidu da je prvobitni plan Fijata bio da grade fabriku u Rumuniji, znao sam da moramo da učinimo sve da promenimo njihovu odluku i dovedemo ih u Srbiju. Zato smo Fijatu poslali jasne signale da možemo da ponudimo bolje uslove nego Rumuni. Uspeli smo da ih pokolebamo u nameri da investiraju u Rumuniji, a nekoliko meseci kasnije i da ih potpuno ubedimo da dođu u Srbiju. Na ovaj način smo Rumunima oduzeli projekat bukvalno u poslednji čas", kaže on.
Dinkić kaže i da nikada neće zaboraviti pregovore sa Alfredom Altavilom, potpredsednikom Fijata.
"Volim takve pregovarače – tvrde, ali iskrene. Rekao mi je da su veoma male šanse da preokrene stav borda direktora i da ih ubedi da investiraju u Zastavu, osim ukoliko u veoma kratkom roku ne damo ponudu koja bi bila konkurentnija od rumunske", kaže on.
Bivši ministar navodi da se tada setio iskustva Slovačke koja je kroz sistem podsticaja uspela da dovede čak tri vodeća svetska proizvođača automobila u svoju zemlju i zahvaljujući tome napravi potpuni preokret u spoljnotrgovinskom bilansu, pa danas imaju suficit.
"Rezonovao sam – bolje da Fijatu damo podsticaje da napravi 'svemirski brod' automobilske industrije i da nam pomogne da privučemo gomilu komponentaša u Srbiju, nego da nastavimo da sipamo subvencije u bunar bez dna", objašnjava on i navodi da je na kraju preuzeo odgovornost i ponudio im povoljnije uslove od onih koje su im nudili Rumuni što je konačno prelomilo pregovore i dovelo Fijat u Kragujevac.
"Nakon završenih pregovora, obavestio sam o svemu predsednika republike i tražio njegovu podršku za potpisivanje sporazuma. Da tada to nismo uradili, Zastava bi verovatno zauvek ostala ruševina i spomenik nekih starih dobrih vremena, a Srbija nikada ne bi napravila jaku automobilsku industriju", smatra Dinkić.
On zaključuje da se "ovim projektom treba hvaliti, jer je to najbolji primer kako bi trebalo da se radi i u drugim segmentima ekonomije i društva. Veoma dugo sam potpuno sam bio isturen na vetrometini sumnji i neopravdanih kritika u vezi sa Fijatom, ali sada sam ponosan što sam ispunio svoje obećanje dato građanima pre nekoliko godina".
Strepeo sam da Italijani ne odustanu
Svetska ekonomska kriza usporila je realizaciju dogovora sa Fijatom. Mlađan Dinkić sada kaže da je strepeo da će ta kompanija možda odustati od projekta u Srbiji. On podseća da je "Fijat zbog svetske krize kasnio sa uplatom svog inicijalnog osnivačkog uloga čitavih godinu dana. Tada su neki počeli da me prozivaju da sam obmanuo javnost i da od te investicije neće biti ništa. Nije mi bilo nimalo lako u to vreme, jer je to zaista bila viša sila". Ipak, kaže da je kada je u decembru 2009. godine konačno stigla uplata od prvih 100 miliona evra osnivačkog uloga u zajedničkom preduzeću postao potpuno siguran da će ugovor biti do kraja realizovan.
Predsednik Tadić obići će danas novi proizvodni pogon fabrike Fijat automobili Srbija u Kragujevcu
Predsednik Srbije Boris Tadić obići će danas novi proizvodni pogon fabrike "Fijat automobili Srbija" u Kragujevcu, saopštila je Pres služba predsednika.
Novi proizvodni pogon sa predsednikom Srbije obići će i premijer Mirko Cvetković.
Zbog industrijske tajne i s obzirom da se probni model još uvek nalazi u proizvodnoj liniji, "Fijat" u ovom periodu medijima ne omogućava pristup fabrici i to je uobičajena procedura prilikom stvaranja potpuno novog modela, navodeno je u saopštenju.
Tadić je prošle sedmice obišao proizvodne pogone u "Fabrici automobila Fijat" u kojima će uskoro početi da se proizvodi novi model Fijat Zero, a koji će biti predstavljen na Ženevskom salonu.
Autor: Tanjug.rs
bla bla bla...
Jesu li zato crne strane ugovora sa FIAT-om.
Kostaju nas Boga oca...videcemo to 1 dan, nego ce i dalje da nas loze sa nekim modelom.
Ovaj krece pred izbore da se proizvodi, a to ce im biti glavni adut.
Ja koliko znam trebala su odmah 2 modela, a treci pocetkom 2013-e..
1000 eura - secate se ? ccc
Hmmm bez obzira ba sve jednos se treba priznati:
Jedna stvar je pricati po blogovima, a druga ici sa ozbiljnim ljudima na sastanak.
Kao sto ovaj Dinkic kaze, ljudi imaju pare, ali hoce da vide u sta ulagaju.
Odu u Zastavu i samo okrenu glavu jbg.
Nadam se da FAS na kraju biti bar deo onoga sto je Dacia ostvarila, a to je da se digne na svoje noge i da bude profitabilna fabrika.
Dinkić voli da se hvali, al Italijani kažu drugačije. Fiat je prvo odabrao Rumuniju, to je tačno, ali je u zadnji čas odustao zbog 18dana štrajka radnika Dačije, koji su tražili povećanje prosečnih plata sa 400 na 550€. To je bilo marta i polovinom aprila 2008e. Fiat odmah zatim 30aprila potpisuje memorandum sa Zastavom.
I tako je Dinkić napravio fiat, veli nije nešto al ajde...
To je uradio dok je bio G17+, sad se to ne važi jer je United regions of Divlji Zapad.
Inače ako pridodamo Velju Ilića koji je gradio i izgradio Srbiju, svaka im čast na dugovima koje su nam ostavili.
Da su bili u paru još jedan mandat, dug bi vio veći od Grčkog!